Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv.!
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 23.9.2012 klo 19.35
- Paikkakunta: Espoo
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja Laars »
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 16.2.2013 klo 10.25
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja tobyas »
![Hymy :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Edit: eli, kumpikaan osapuoli ei ole vielä niskalenkkiä saanut, aion viedä tämän loppuun asti ja mitään sen kummempaa kelkan kääntöä ei ole, kuin lievä nettikirjoittelun himmaaminen kunnes jotain konkreettista tapahtuu
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 30.3.2011 klo 16.12
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja tigeli »
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 8.11.2012 klo 17.30
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja Anyone »
Toisessa aiheessa jo kyselin asiasta ja voisin lainata ne viestini sieltä tähän, tiivistäen asioita hieman:
ANYONE kirjoitti:Oman iPhone 4:seni virtanäppäin juuttui pohjaan toissapäivänä. Luin netistä että tämä on aika yleinen vika, ja että huollossa korjaisivat. Takuuta ei enää ole jäljellä (pari kuukautta sitten mennyt umpeen). Kävelin silti DNA Kauppaan ja lähettivät sieltä huoltoon.
Tänään sitten tuli viesti Optima Serviceltä että korjaus maksaisi minulle 310€, sillä Applen takuu ei enää ole voimassa. Palautus maksaisi 32€.
Mietinkin nyt, että onko tässä menetelty oikein. EU:n takuu kuitenkin velvoittaa 2 vuoden korjaustakuuseen, vaikka Applella onkin vain vuoden takuu. Eikö tuon vian kuitenkin pitäisi olla ns. käyttäjästä riippumaton? Millään tavalla ei ole pudonnut tms puhelin, jumittui vain itsestään pohjaan.
ANYONE kirjoitti:Kävin DNA Kaupassa, ja pienen sanaharkan ja muutaman puhelinsoiton jälkeen puhelimen päätettiin olevan virhevastuun alainen, ja täten se lähetettiin Applelle huoltoon
Optima Servicellä kuulemma koko ajan oli tieto siitä, että puhelin menisi virhevastuun piikkiin, mutta kuulemma DNA Kaupan täytyy aina erikseen ilmoittaa heille siitä.
ANYONE kirjoitti: Noh, tänään sitten yhtäkkiä tuli viesti, että puhelin on saapunut huollosta DNA Kauppaan. Ihmettelin, että johan on nopeaa toimintaa. Menin riemuissani hakemaan puhelintani, kunnes myyjä sanoo että puhelimelle ei ole tehty yhtään mitään, ja että minun pitäisi maksaa 32€ tarkistusmaksu. Kuulemma kaikesta huolimatta puhelin EI menisi virhevastuuseen, vaikka moneen kertaan aikaisemmin niin oli todettu, että se menisi. Optima Service ei ollut edes lähettänyt puhelinta eteenpäin, vaikka juuri perjantaina he aikoivat tehdä sen.
Nyt heiltä oli tullut lausunto mukana, että puhelimessa olisi kosteusvaurio, joten puhelin ei menisi virhevastuuseen ja takuuseen.
Ainoa ongelma puhelimessa oli tuo juuttunut virtanappi, joten hieman erikoiselta kuulostaa.
Millään tavalla puhelin ei ole päässyt kastumaan ja olen suojannut sitä muutenkin hyvin (minulla on ollut näytön suojakalvo sekä silikonisuoja puhelimen ympärillä myös).
En ymmärrä miksi Optima Service ensin sanoo, että puhelin olisi virhevastuun alainen, ja että he lähettävät sen Applelle - mutta kuitenkin sitten lähettää puhelimen takaisin minulle korjaamattomana, ja keksivät jonkun mystisen kosteusvaurion. Voiko kosteusvauriolla ja napin juuttumisella olla mitään yhteyttä toisiinsa? Hieman erikoiselta kuulostaa..
Haluaisinkin tietää, että onko tässä nyt jotain ihan käsittämätöntä kusetusta ilmassa, vai mikähän voisi olla homman nimi?
Jos he ovat kerta virhevastuun alaiseksi puhelimen todenneet, ja ettei puhelimesta ollut silloin tutkittaessa löytynyt mitään kosteusvauriota, mutta kun heidän pitäisi lähettää puhelin Applelle, he löytävät yhtäkkiä kosteutta sieltä.
Virhevastuuseen siis pitäisi mennä, jos vika on kuluttajasta riippumaton tai sellainen, jota ei ole itse aiheutettu. Tässä tapauksessa tuo virtanappi ei ollut itse aiheutettu, mutta helppo heidän nyt on laittaa kosteusvaurion piikkiin, jolloin homma menisi vain minulle maksettavaksi.
Tilanne jäi tänään sitten sille kannalle, että DNA Kaupan myyjä lupasi selvittää asian, ja olla minuun yhteydessä sitten. Hän itsekin myönsi että eihän asia nyt niin voi mennä, että ensin sanotaan että menee virhevastuun piikkiin, ja sitten puhelin laitetaankin takaisin ja sanotaan että ei menisikään.ANYONE kirjoitti: Päätin mennä tarkistamaan Optima Servicen sivulta työtilanteen ja kuvan.
He olivat ottaneet kuvan puhelimen latausliitännästä, jossa oli punaisia paint-ympyröitä, joilla ilmeisesti kuvattiin tätä kosteusvauriota. Puhelinta he eivät sen kummemmin ilmeisesti ole avanneet, sillä kuva oli todella epämääräinen ja huonolaatuinen valokuva puhelimen pohjasta. Ei myöskään siinä sijaitseva kosteusanturi ollut punaisena, tai ainakaan se ei kuvassa näkynyt, eikö se pitäisi olla jos kosteutta siellä olisi?
Mietinpähän nyt vain, että puhelimeni pelitti kyllä täysin normaalisti huoltoon vietäessä - ainoa vika oli, että virtanappi/lukitusnappi mikälie oli juuttunut pohjaan.
En ymmärrä miten he nyt sotkevat jonkun kosteusvaurion koko tähän hommaan.
Toiseksi, pitäisi kai tämän heidän "kosteusvaurionsa" aiheuttaa jotain vikoja puhelimessa esim. latauksessa tms. Kuitenkin kaikki pelitti ihan normaalisti vielä huoltoon vientipäivän aamuna, kun latasin puhelinta. En näe edelleenkään yhteyttä näiden kahden välillä.
Kolmanneksi, miksi Optima Service olisi ensin sanonut laitteen olevan virhevastuun alainen, ja kun heidän pitäisi sitten lähettää puhelin Applelle, he vasta sitten kertoivat kosteusvaurioista.
Päätös puhelimen lähettämisestä Applelle tehtiin siis viime perjantaina. Sinä päivänä Optima Service oli vielä sitä mieltä, että puhelimessa ei ollut mitään itseaiheutettua vikaa. Ja tänään tiistaina sitten sain tietää vasta kosteusvauriosta, joka olisikin ollut itse aiheutettu.
- Voiko oletettavalla "kosteusvauriolla" latausjohdon liittimessä ja lukitusnapin jumittumisella olla mitään tekemistä keskenään? Vastaavia tapauksia netistä löytyy vaikka kuinka monia, joissa lukitusnappi on juuttunut pohjaan, mutta koskaan kosteusvaurion takia en ole kuullut sen aiheutuvan.
- Jos DNA Kaupan myyjä ja Optima Servicen huolto on todennut puhelimen menevän virhevastuun piikkiin, ja sen jälkeen on yhtäkkiä ilmennyt tämä "kosteusvaurio", josta ensin ei ollut mitään tietoa, yrittävätkö he vain kusettaa?
Parasta tässä on se, että minä en ollut se, joka huoltoa puhelimeen ehdotti, vaan se oli DNA Kauppa. Applen vuoden takuu ei ole voimassa, joten he itse ehdottivat EU:n virhevastuuseen vetoavaa korjauttamista. Asia oli minulle OK, ja tiesin about 30€ tarkistusmaksusta, jos puhelimessa olisi jotain isompaa, saisin sen sillä maksulla takaisin. Mutta kerta he itse huollosta sanoivat, että puhelin myös menisi virhevastuun piikkiin, en ymmärrä miksi he sitten rupeavat muuttamaan kantaansa ja miksi he eivät löytäneet muka aiemmin kosteutta puhelimesta, vaikka olivat sen tarkastaneet.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 23.9.2012 klo 19.35
- Paikkakunta: Espoo
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja Laars »
Kosteusvaurio = takuu laukeaa, mitään vikoja ei korjata takuuseen vaikka mitään yhteyttä näillä ei olisikaan.
-
- Viestit: 2551
- Liittynyt: 5.4.2006 klo 21.38
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja kamina »
Se ei kuitenkaan tarkoita, että myyjän virhevastuu laukeaisi. Jos puhelimeen tulee normaalissa käytössä kosteusvaurio voi kyseessä olla huonosti suunniteltu tuote. Se, että valmistaja ei hyväksy takuuseen huonon suunnittelun aiheuttamaa kosteusvauriota ei tarkoita etteikö myyjällä olisi asiasta vastuuta.Laars kirjoitti:Sen enempää asiaa kommentoimatta, sillä ei ole merkitystä onko mahdollisella kosteusvauriolla tekemistä virtanapin kanssa.
Kosteusvaurio = takuu laukeaa, mitään vikoja ei korjata takuuseen vaikka mitään yhteyttä näillä ei olisikaan.
-
- Viestit: 1560
- Liittynyt: 27.5.2004 klo 20.06
- Paikkakunta: Turku
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Jopa SCF-huolto toteaa omilla sivuillaan näin:
Mikäli huollossa siis ei avata kastuneita laitteita lainkaan ja määritetä johtuuko huoltoon toimitetun laitteen vika juuri kastumisesta vaan katsoo Applen huolto-ohjeistusta ja evää pelkän takuun tämän varjolla niin eihän tarkistus ole kuluttajan kannalta käytännössä minkään arvoinen. Virhevastuutapauksessa huoltokustannus on tasan 0 euroa kuluttajalle ja tämä pitäisi kyllä kuulua arvioon jossa "laaditaan korjaustoimenpiteistä kustannusarvio".2. Jos puhelimeni on kastunut, kannattaako minun tuoda se huoltoon?
Voit kyllä toimittaa puhelimesi huoltoon. Huoltajamme tutkii sen vauriot ja laatii korjaustoimenpiteistä kustannusarvion. Saatuasi kustannusarvion tiedoksesi, voit päättää korjataanko laite vai ei. Jos laitetta ei korjata, veloitamme voimassa olevan hinnaston mukaisen tutkimusmaksun sekä rahtikulut (pidätämme oikeuden hinnaston muutoksiin).
Nythän vaikuttaa siltä että SCF-huolto ei tee kustannusarviota kuin Applen takuuehtojen mukaan vaikka puhelin ei takuunalainen heidän mukaansa olekaan. Varsinkin jos huoltoon on lähetetty laite virhevastuuseen vedoten niin huoltoliike ei täytä velvollisuuksiaan vetoamalla Applen ohjeistukseen koska sen kuuluisi tehdä todellisen vian todentava tarkistus mikäli se haluaa asiakasta tästä laskuttaa.
-
- Viestit: 1560
- Liittynyt: 27.5.2004 klo 20.06
- Paikkakunta: Turku
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja tómppu »
- Apple määrittelee laitteiden takuuehdot
- Applen takuu ei kata laitteita joiden kosteusindikaattorit ovat punaiset
- Takuuaikana näyttövastuu viasta on valmistajalla
- Applen valtuuttaman huollon tehtävä on määritellä laitteen vika ja huoltokustannukset
- Huoltokustannus määräytyy laitteessa olevan vian mukaan
- Mikäli laitteen takuuaika on voimassa ja laite on takuuehtojen mukainen on huolto maksuton
- Mikäli laitteen takuuaika on voimassa mutta laitteen takuuehdot eivät täyty on laite takuun ulkopuolella
- Takuun ulkopuolella olevan laitteen vian näyttövelvollisuus on kuluttajalla
- Mikäli laite on todettu takuuehtojen ulkopuolelle jääväksi suoritetaan tarkistus asiakkaan laskuun
- Mikäli laitetta ei ole avattu tai muutoin tarkistusta suoritettu asianmukaisesti ei asiakasta ole oikeutta laskuttaa
Eli heti kun takuu ei ole voimassa ei huolto tee työtä enää Applelle vaan kuluttajalle ja sen täytyy todentaa laite avaamalla mistä vika johtuu. Mikäli vika on kuluttajan itse aiheuttama, korjaus on kuluttajan vastuulla. Mikäli vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä on vika edelleen laitevalmistajan vastuulla.
Huolto toimii väärin jos se laskuttaa asiakasta tekemättä työtä.
-
- Viestit: 995
- Liittynyt: 24.9.2009 klo 17.39
- Paikkakunta: Snäckby
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja Justin Case »
Kenen pienestä päästä tuo on keksitty? Ei tuommoinen oma lauselma ole lainvoimainen ja minkään firman ei tuota tarvitse noudattaa.
Voihan kuluttaja vaikka liimata puhelimen kasaan ja ryssiä pentalobet niin että sitä puhelinta ei edes saa avatuksi.
Silloin kyllä huoltoliikkeellä on oikeus ihan suoralta kädeltä todeta että takuu ei korvaa mitään.
Ja laskuttaa. Mitään ilmaisia kustannusarvioita firmojen ei ole pakko tehdä eli joko Apple tai asiakas ne maksaa.
iPhonea ei kannata hankkia jos oma talous toimii Sossun varassa.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Pippelin venytys takahuoneessa ei myöskään sitten ole tätä laskutettavaa työtä, vaikka kuinka mukavaa puuhaa muuten olisikin.
-
- Viestit: 1560
- Liittynyt: 27.5.2004 klo 20.06
- Paikkakunta: Turku
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Takuu ei tietenkään kata muuta kuin valmistajan määrittelemät asiat sen määrittelemissä puitteissa.
Jos huolto laskuttaa kuluttajaa tarkistuksesta, ei laite täyttänyt takuun ehtoja.
Kuluttajalla on oikeus vaatia että tarkistus on tehty perusteellisesti jotta korjausarvio on todenmukainen.
Mikäli tarkistuksessa ilmenee vikoja joiden voidaan katsoa johtuvan valmistajan virheestä on kuluttajalla oikeus vaatia valmistajaa korjaamaan virhe.
Valmistajan virheen korjauksesta ei saa koitua kuluja kuluttajalle, myös virheen todentaneesta tarkistuksesta aiheutuneet kulut kuuluvat valmistajan maksettavaksi.
-
- Viestit: 995
- Liittynyt: 24.9.2009 klo 17.39
- Paikkakunta: Snäckby
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja Justin Case »
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 8.11.2012 klo 17.30
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja Anyone »
Kaipaisin kuitenkin vielä tarkentavia vastauksia näihin kahteen kysymykseen, mitkä olivat jo aiemmassa viestissä:
- Voiko oletettavalla "kosteusvauriolla" latausjohdon liittimessä ja lukitusnapin jumittumisella olla mitään tekemistä keskenään?
- Jos DNA Kaupan myyjä ja Optima Servicen huolto on todennut puhelimen menevän virhevastuun piikkiin, ja sen jälkeen on yhtäkkiä ilmennyt tämä "kosteusvaurio", josta ensin ei ollut mitään tietoa, yrittävätkö he ilmeisesti vain kusettaa?
Oma talous tässä ei ole kaatumassa tai mitenkään muutenkaan en väkisin yritä saada puhelintani korjautuetuksi ilmaisena. Lähinnä vain jotain selkeyttä asiohin kaipaisin, kun se oli itse DNA joka ehdotti huoltoa ja sanoi menevän virhevastuun piikkiin. Tämän lisäksi Optima Servicen huoltokin oli samaa mieltä. Kaipaisin siksi nyt selvitystä, miksi näin ei kuitenkaan tapahtunut. DNA pyörittelee päätään ja sanoo ettei tiedä asiasta mitään, eli vika on nyt Optima Servicen päässä.
-
- Viestit: 366
- Liittynyt: 20.12.2010 klo 9.18
- Paikkakunta: Tampere
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja Jarlaita »
MacBook Air 13" Mid 2013
iPad 2 64Gb (WiFi + 3G)
AppleTV 3:rd Gen
-
- Viestit: 1560
- Liittynyt: 27.5.2004 klo 20.06
- Paikkakunta: Turku
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja tómppu »
iFixitin purkuohjetta tutkailemalla iPhone 4:ssä on hyvin samanlainen lukitusnäppäimen mekaniikka kuin minulle tutummassa 3GS:ä, enkä kyllä pysty kuvittelemaan miten kastuminen voisi jumiuttaa näppäimen, ellei puhuta todella pahasta vahingosta joka on johtanut koko osan ruostumiseen.Anyone kirjoitti: - Voiko oletettavalla "kosteusvauriolla" latausjohdon liittimessä ja lukitusnapin jumittumisella olla mitään tekemistä keskenään?
Tässä vaiheessa sinun kannattaa ehdottomasti vaatia huoltoa todistamaan väitteensä kosteusvaurioista joka aiheuttaa napin toimimattomuuden. Sillä ei ole mitään väliä että Applen antama takuu on rauennut, siinä vaiheessa kun näin on todettu käyneen Apple ei enää ole tapauksessa asiakas vaan sinä olet. Sen huomaa jo siitäkin että sinua laskutetaan, vaadi rahoillesi vastinetta - eli asianmukainen tarkistus ja tässä tapauksessa kun huoltoon ei voi luottaa myös todisteet. Eli kuvia, mieluiten niin että olet itse paikalla kun laite avataan.Anyone kirjoitti: - Jos DNA Kaupan myyjä ja Optima Servicen huolto on todennut puhelimen menevän virhevastuun piikkiin, ja sen jälkeen on yhtäkkiä ilmennyt tämä "kosteusvaurio", josta ensin ei ollut mitään tietoa, yrittävätkö he ilmeisesti vain kusettaa?
Sinuna siis toimisin samoin kuin tobyas, tallentaen kaiken mahdollisen tiedon.
-
- Viestit: 1560
- Liittynyt: 27.5.2004 klo 20.06
- Paikkakunta: Turku
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Näin siis täysin kuluttajan antamien tietojen pohjalta, tämän jälkeen huoltoliike tarkistaa laitteen (tai lähettää sen Applelle tarkistettavaksi) ja tulosten perusteella tarkistuksen maksaa joko valmistaja tai kuluttaja. Mikäli virhe todetaan valmistajan vastuulle kuuluvaksi myös huolto ja kaikki muutkin kustannukset kuuluu valmistajan maksaa. Tarkistusmaksu pitää itse periä valmistajalta takaisin, Applen kohdalla se on vaivalloista koska jenkkiyrityksellä ei ole mitään tietoa Suomen lainsäädännöstä - mutta onnistuu kyllä.
-
- Viestit: 995
- Liittynyt: 24.9.2009 klo 17.39
- Paikkakunta: Snäckby
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja Justin Case »
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 50817
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja amanita »
Olkaa ihmisiksi!
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Viestit: 718
- Liittynyt: 28.9.2007 klo 19.39
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja apsev »
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hollikyyti :amanita kirjoitti:Täällähän on meno kuin hollituvassa, en tiedä mikä on hollitupa, mutta isä meille riehuville mukuloille joskus noin murahti. No minä sitten tuota matkimaan...
Olkaa ihmisiksi!
""Oli kuin hollituvassa" tarkoittaen lievää epäjärjestystä." Huom. LIEVÄÄ...
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 1.7.2008 klo 13.16
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja Vikke »
Kyllä täällä on taas viisaita vastauksia.Justin Case kirjoitti:tomppu ei taida ymmärtää sitä että Suomen kuluttajaviranomaiset aiheuttaa lähinnä suurta huvitusta ulkomaisten firmojen keskuudessa ja sen urpolauman kanssa kukaan ei halua olla missään tekemissä. Sinne on pesiytynyt se yhteiskunnan pohjasakka jolle ei millään löydy muuta käyttöä. Ei edes variksenpelättimenä.
Herra/rouva vaikuttaa kirjoittelun perusteella kuuluvan oikein kansakunnan "eliittijoukkoon". Ihmisarvosta ole näköjään minkäänlaista käsitystä. Ei ole tainnut ainuttakaan järkevää/opastaa kommenttia lukenut tässä ketjussa ko. käyttäjältä. Onneksi ei henkilökohtaisesti tarvitse olla tämän henkilön kanssa minkäänlaisessa tekemisessä.
Alkaa jo kyllästyttämään nämä sossu jne. kommentit, mutta onneksi täältä vielä löytyy avuliaita ihmisiä järkevien ja auttavien kommenttiensa kanssa.
Itse aikanaan kerran ollut tekemisissä SCF-huollon kanssa ja vaihdokki tuli hyvin takuuhuollosta, joten ei pahaa sanottavaa.
edit: Täällähän on näköjään "vihamies lista", jolla voikin suodattaa tietyn käyttäjän viestejä. Saa suodatettua nämä suomi24 keskustelupalstan viestit täältä pois
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 50817
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja amanita »
Nonnih, sopii hyvin juuri tarkoittamaani tilanteeseen.apsev kirjoitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Hollikyyti :
""Oli kuin hollituvassa" tarkoittaen lievää epäjärjestystä." Huom. LIEVÄÄ...
Kannattaa nyt tarkistaa tuo ketjun otsikko ja palata sen aihepiiriin. Mikäli tuo aiheen vieri vielä keskustelututtaa, kannattaa sille värkätä oma ketju.
Syy: Lainaus lisätty
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
- Viestit: 2551
- Liittynyt: 5.4.2006 klo 21.38
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja kamina »
Viestihistorian perusteella on todennäköisesti huollon henkilökuntaa, historia myös valaisee mistä niin monien huonot kokemukset huoltojen kanssa saattavat johtua. Ei riitä solvata asiakkaita työkavereiden kesken, pitää tulla vielä tänne vapaa-ajalla jatkamaan.Vikke kirjoitti:
Herra/rouva vaikuttaa kirjoittelun perusteella kuuluvan oikein kansakunnan "eliittijoukkoon".
-
- Viestit: 2881
- Liittynyt: 16.10.2011 klo 23.08
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja iMies »
Pari asiaa lienee kuitenkin syytä alleviivata, vaikka niihin onkin täällä jo viitattu useasti:
- Takuu on kaupallinen sopimus ja siten sen kattavuutta voi takuun antaja rajoittaa hyvin vapaasti. Apple voi siis kirjoittaa takuuehtoihinsa melkein mitä rajoitteita haluaa (ml. kosteusanturit).
- Kuluttajakaupassa takuun voi antaa kuka tahansa tavaran toimitusketjussa oleva osapuoli. Sen ehdot sitovat myös seuraavaa porrasta ellei tämä selkeästi ilmoita irtisanoutuvansa niistä.
- Takuulla ei voida rajoittaa millään tavalla myyjän virhevastuuta. Kuitenkaan mitään vastaavaa valmistajan tai maahantuojan virhevastuuta ei ole (pl. terveyttä vaarantavat virheet, jotka velvoittavat kaikkia elinkeinonharjoittajia).
- Virhevastuuseen vedottaessa ostajan on osoitettava että tuotteessa on ollut toimitushetkellä virhe. Suomen kuluttajansuojalaki kuitenkin määrää, että jos virheeseen vedotaan 6 kk sisällä toimitushetkestä, oletetaan virheen olleen tuotteessa jo toimitushetkellä. Muuten virhevastuun vähimmäisaika on EU/ETA-alueella kaksi vuotta.
-
- Viestit: 2551
- Liittynyt: 5.4.2006 klo 21.38
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja kamina »
Kuvittelisin kuitenkin, että jos joku myy tuotetta joka ei sovellu käytettäväksi suomessa käyttötarkoitukseensa niin siihen voitaisiin puuttua. Esimerkiksi iPhonea ei saa käyttää ulkona talvella, on siis melko varma että jokaisen suomessa tällä hetkellä käytössä olevan iPhonen takuu on rauennut. Spekseissä tuo lukee, mutta en ole nähnyt mitään suuria varoituksia vaikka ilmeisestikin tuote on kelvoton tarkoitukseensa.iMies kirjoitti: - Virhevastuuseen vedottaessa ostajan on osoitettava että tuotteessa on ollut toimitushetkellä virhe. Suomen kuluttajansuojalaki kuitenkin määrää, että jos virheeseen vedotaan 6 kk sisällä toimitushetkestä, oletetaan virheen olleen tuotteessa jo toimitushetkellä. Muuten virhevastuun vähimmäisaika on EU/ETA-alueella kaksi vuotta.
Olisikin mielenkiintoista tietää kuinka herkästi iphonen kosteusmittarit laukeavat. Esim. on mahdollista että puhelin joka ei ole kuoressa (eli semmoisena kuin se toimitetaan) jota käytetään muutama kerta ulkona pakkasella ja tuodaan sisään lämpimään laukaisee kosteusmittarit kondensaation vuoksi. Tällöin vika ei ollut tuotteessa silloin kun se myytiin, mutta ongelma onkin tuotteen soveltumattomuus suomen markkinoille.
edit: pikaisen googletuksen perusteella vaikuttaa, että kosteusanturit joiden tarkoituksena on tunnistaa että laitteen päälle on kaadettu nestettä laukeavat jos ilmankosteus on korkea. Riittää siis, että puhelin on kylpyhuoneessa jossa henkilö on suihkussa, tai että tuot sen kylmästä sisään ja kondensoituu.
edit2: Toisen pikaisen googletuksen perusteella näin on: http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=fi
Eli vaikka puhelin olisi pois päältä ja viet sen ulos -11c lämpötilaan (spekseissä sallitaan -20c) ja tuot sisään, niin kosteusmittarit laukeavat. Näinollen Apple ei nähdäkseni voi evätä sillä perusteella takuuta (ainakaan avaamatta puhelinta ja tarkistamatta sisällä olevia kosteusmittareita)
-
- Viestit: 2551
- Liittynyt: 5.4.2006 klo 21.38
Re: Soneran valtuutettu iPhone-huolto, SCF-huolto, mitä helv
Viesti Kirjoittaja kamina »
http://apple.slashdot.org/story/11/01/3 ... age-policy
It appears Apple has changed its stance on whether an iOS device is actually water damaged. If you remember when the 13-year-old girl sued Apple in December, it was because her iPhone's moisture sensors had gone off and Apple voided her warranty. Those sensors have also been triggered by simply exposing the phone to low temperatures. Now Apple says that if the moisture sensors are red but the customer disputes and says no liquid has come into contact with the device, the warranty may still apply
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit