Ilkka66 kirjoitti: ↑18.4.2024 klo 12.16
Itse aion hankkia Apple Watchin, kun seuraavat kaksi ehtoa täyttyävät:
1) Akku on sen verran kestävä, että lataaminen kerran viikossa riittää
Miksi? Moni lataa puhelimenkin kerran päivässä miksi kelloa ei voi ladata. Vai aiotko hankkia älypuhelimenkin sitten kun lataaminen kerran viikossa riittää.
Käytän nykyistä Polar-urheilukelloani uneni seuraamiseen. Jos hankkisin Apple Watchin, niin haluaisin samalla luopua Polarista mutta edelleen seurata untani älykellolla.
iPhonen lataaminen joka yö ei ole ongelma minulle, kun sillä ei ole unen seuraamiseen liittyvää käyttötarkoitusta.
iPhone 15 Pro, iPad Pro 11” M4, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Mulla riittää Ultra 2:ssa akkua helposti kahdeksi vuorokaudeksi (latausta jäljellä n 20% kun pistän lataamaan). Eikä sitä tarvitse yön yli ladata kun n tunnissa iltapuuhien aikana lataa itsensä täyteen.
2) Hiihto tukee GPS-reitinmittausta
Additional updates in watchOS 11 include:
The Workout app offers even more workout types that can track distance using enhancements in GPS positioning, including Soccer, American Football, Australian Football, Outdoor Hockey, Lacrosse, Downhill Skiing, Cross Country Skiing, Snowboarding, Golf, Outdoor Rowing, and more. Users can also see their route maps for more workout types.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch Ultra 2 Black Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro 2.
Ilkka66 kirjoitti: ↑23.6.2024 klo 21.53
Käytän nykyistä Polar-urheilukelloani uneni seuraamiseen. Jos hankkisin Apple Watchin, niin haluaisin samalla luopua Polarista mutta edelleen seurata untani älykellolla.
iPhonen lataaminen joka yö ei ole ongelma minulle, kun sillä ei ole unen seuraamiseen liittyvää käyttötarkoitusta.
Miksi et voi ladata Apple Watchia päivällä ja pitää sitä yöllä ranteessa kuten esim. minä joka muuten lataa iPhonen myös päivällä. Tosin unen seuranta on umpisurkea Apple kellossa mutta se ei liity akun lataamiseen.
Toki voisin ladata kelloa päivällä, mutta minulla on tapana pitää kelloa päivällä kädessä. En halua päivääni ylimääräistä rutiinia ”lataa Apple Watch”. Sinulle tämä rutiini voi sopia hyvin, mutta ei minulle.
Additional updates in watchOS 11 include:
The Workout app offers even more workout types that can track distance using enhancements in GPS positioning, including Soccer, American Football, Australian Football, Outdoor Hockey, Lacrosse, Downhill Skiing, Cross Country Skiing, Snowboarding, Golf, Outdoor Rowing, and more. Users can also see their route maps for more workout types.
Hienoa! Nyt enää akun kesto on rajoite meikäläiselle.
Ilkka66 kirjoitti: ↑24.6.2024 klo 21.05
Toki voisin ladata kelloa päivällä, mutta minulla on tapana pitää kelloa päivällä kädessä. En halua päivääni ylimääräistä rutiinia ”lataa Apple Watch”. Sinulle tämä rutiini voi sopia hyvin, mutta ei minulle.
Jo vuonna 2021 Apple Watchin käyttäjiä oli yli 100 miljoonaa. Aika monelle tuo rutiini sopii mutta ei sinulle. Asian voi tehdä vaikeaksi jos niin haluaa. Pidä oma rutiini älä muuta sitä.
Ja koska tuo lataus ei kuitenkaan kestä pitkään, varsinkin jos tekee vaikka pari lyhyttä latausta päivässä, niin en näkisi esteenä sitä. Vaikka ottaa aamulla suihkun tai muun 10-15 minuutin ajaksi pois, samoin illalla varmaan löytyy myös vartin tauko että kellon voi ottaa pois. Tai sitten 30 min joko aamulla tai illalla.
Mutta, jos se on ongelma niin sitten kannattaa hankkia joku muu kello. Niin yksinkertaistahan se on.
- MacBook Pro M1 Pro 16" (2021) -
- iPhone 15 Pro Black Titanium 256 Gt (2023) - Apple Watch S7 45mm Stainless Steel Silver (2022) -
Saa nähdä, kumpi ominaisuus tulee ensin:
No ylipäätään en ymmärrä miks se unen seuranta on niin tärkeää, itse ainakin joka aamu tiedän nukkuneeni huonosti, en tarvitse myös kelloa kertomaan siitä.
Akulla toimivia laitteita on jatkuvasti enemmän ja suurinosa ihmisistä tottuu ja luo rutiinin lataamiselle. Arjessa kellon lataaminen ei itselle oo ongelma, mutta lomalla on. Kunnes keksin lomarutiinin ladata autossa. Kävisikö se sinullekkin lataus ajankohdaksi?
iPhone 13 tai 14, Apple Watch SE (uusin?) (saunankestävä), AppleTV 4K, MacBook Air, homepod minix3, ipad
Tämä keskustelu on mennyt aivan omituisille raitelle. Ikään kuin minulla ei saisi olla omia vaatimuksia Apple Watchin ostolle, vaan minun olisi mukauduttava Apple Watchin ominaisuuksiin, koska:
- Apple Watch käyttäjiä oli vuonna 2021 jo 100 miljoonaa (KooMikko)
- voin aivan hyvin ladata Apple Watchin kun käyn suihkussa (Bumba)
- voin aivan hyvin ladata Apple Watchin kun ajan autoa (Kapo79)
- kerran viikossa lataaminen on aivan yhtä hankalaa kuin kerran päivässä lataaminen (Kensu)
- ja kirsikkana kakun päällä, minun ei kannata seurata untani koska Kapo79 nukkuu aina huonosti eikä pidä unen seurantaa tärkeänä
Lopetan omalta osaltani tähän keskusteluun osallistumisen, koska en näe tarpeelliseksi enempää perustella muille miksi haluan kellon jota tarvitsee ladata korkeintaan kerran viikossa.
zoor kirjoitti: ↑18.4.2024 klo 12.20
Itse kyllästyin Apple Watchin (versio 5 vain GPS) jatkuvaan lataamiseen ja ostin urheilukellon, jossa on ns. älykellon ominaisuuksia.
Monille nykyisen AW:n (erit. Ultran) akunkesto on varmasti ok, mutta minulle se on riittämätön ja aiheuttaa turhaa stressiä vs. saatu lisäarvo. Tämä korostuu erityisesti, jos kelloa käyttää urheilukellona ja/tai matkustaessa (patikointi jne.).
Ilkka66,
Jos täällä ei saisi mielipiteitä esittää eikä niistä keskustella, niin kovin hiljaiseksi menisi foorumi. Tylsäksi vähintään.
Eihän kukaan tainnut sanoa että sinun vaatimuksesi olisi ”väärä”, vaan ehdotuksia ja mietteitä tuosta kellon latauksesta. Ei niistä kannata mieltä pahoittaa.
Minulla on kaveri, joka vannoo mekaanisten kellojen nimeen eikä siksi kuulemma tule koskaan ostamaan älykelloa. Ei se hänestä tee huonoa ihmistä enkä pidä hänen vaatimuksia väärinä.
- MacBook Pro M1 Pro 16" (2021) -
- iPhone 15 Pro Black Titanium 256 Gt (2023) - Apple Watch S7 45mm Stainless Steel Silver (2022) -
Ilkka66 kirjoitti: ↑1.7.2024 klo 22.27
Tämä keskustelu on mennyt aivan omituisille raitelle. Ikään kuin minulla ei saisi olla omia vaatimuksia Apple Watchin ostolle, vaan minun olisi mukauduttava Apple Watchin ominaisuuksiin.........
Totta kai saa olla omia vaatimuksia mutta muillakin saa olla eriäviä mielipiteitä. Elä ihmeessä osta sellaista tuotetta joka ei sinulle ja sinun tarpeisiin ole sopiva. Voit unohtaa Apple Watchin sillä veikkaan että menee vuosia ennen kuin akku kestää viikon lataamatta. Voi myös olla ettei tätä tapahdu koskaan. Vaikka akussa tulevaisuudessa riittäisi potkua pitempään niin tulevat uudet ominaisuudet kuluttavat virtaa vastaavasti enemmän.
Apple Watch on ensisijaisesti älykello jossa on myös urheilua tukevia ominaisuuksia ja mahdollisuus asentaa sovelluksia jotka tukevat myös urheilua.
Polar, Suunto ja Garmin sun muut tekevät urheilukelloja jotka eivät taas ole älykelloja. Siksi niiden akku kestää pidempään.
Turha nykyteknologialla haaveilla että älykellossa olisi urheilukellon ominaisuudet (akunkesto) tai päinvastoin. Ilman että kellosta tulee massiivinen möhkäle ranteeseen.
Kyllähän te tämän tiedätte, kunhan ajattelin nostaa tämän faktan esille turhien intosten välttämiseksi.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch Ultra 2 Black Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro 2.
Ilmoittaudun myös kerhoon jotka halajavat pituutta akunkestolle. Tässä ketjussa siis Applewatch Ultralle. Tällä hetkellä tavoite on viikko yhdellä latauksella. Olen ottanut kaikki mahdolliset itselleni turhat ja tarpeettomat pois päältä. Sen lisäksi laitoin kapineen alhaisen virran tilaan. Apple on valitettavasti rajannut alhaisen virran tilan maksimiksi 3 vuorokautta. En tiedä miksi, mutta asian tilaan vaikuttaminen on käytännössä mahdotonta, Apple tuntien.
Neljä vuorokautta tuli täyteen, ja hoksasin laittaa uudelleen kolme vuorokautta alhaista virtaa päälle. 33% akkua jäljellä, joten voi olla että saan viikon hyvinkin täyteen akkukestoa kellolle. Katson laitteesta ajan, sään, ilmoitukset, ja maksan kutakuinkin kaikki ostokseni kellolla joka päivä. Otan sen toisinaan irti ranteesta, usemmiten myös yöksi, joskus en silti jaksa tai muista.
Tim, voisitko antaa mahdollisuuden pidempäänkin kuin 3 päivän alhaisen virran yhtäsikaiseen jaksoon? Kiitos, seuraavassa päivityksessä sitten.
mikastus kirjoitti: ↑1.8.2024 klo 21.53
Ilmoittaudun myös kerhoon jotka halajavat pituutta akunkestolle. Tässä ketjussa siis Applewatch Ultralle. Tällä hetkellä tavoite on viikko yhdellä latauksella. Olen ottanut kaikki mahdolliset itselleni turhat ja tarpeettomat pois päältä. Sen lisäksi laitoin kapineen alhaisen virran tilaan. Apple on valitettavasti rajannut alhaisen virran tilan maksimiksi 3 vuorokautta. En tiedä miksi, mutta asian tilaan vaikuttaminen on käytännössä mahdotonta, Apple tuntien.
Neljä vuorokautta tuli täyteen, ja hoksasin laittaa uudelleen kolme vuorokautta alhaista virtaa päälle. 33% akkua jäljellä, joten voi olla että saan viikon hyvinkin täyteen akkukestoa kellolle. Katson laitteesta ajan, sään, ilmoitukset, ja maksan kutakuinkin kaikki ostokseni kellolla joka päivä. Otan sen toisinaan irti ranteesta, usemmiten myös yöksi, joskus en silti jaksa tai muista.
Tim, voisitko antaa mahdollisuuden pidempäänkin kuin 3 päivän alhaisen virran yhtäsikaiseen jaksoon? Kiitos, seuraavassa päivityksessä sitten.
Ei taida olla pikkurahasta puutetta jos ostat tonnin kellon ja luulet akun kestävän viikon. Tarkkuutta sähköautokaupoille!
iPhone 13 tai 14, Apple Watch SE (uusin?) (saunankestävä), AppleTV 4K, MacBook Air, homepod minix3, ipad
Itsellä on tullut tavaksi laittaa Ultra 2 laturiin suihkun ajaksi aina treenin jälkeen. Tulee harjoiteltua päivittäin ja kello laturissa kerrallaan noin 20min. Toiminut oikein mainiosti. Itse siirryin Garmin Fenix 6X kellosta Ultra 2 ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kellon natiivit urheilun seuranta ominaisuudetkin päivittyvät isosti tulevan 11 päivityksen myötä.
Macbook Air M3
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
Miten Ultra 2 saisi näytön lukituksen päälle? Nyt on kaksi kertaa maastopyörä lenkillä hiha hangannut näyttöä ja harjoitus loppunut kesken. Kovassa sateessa kello alkoi kirjaamaan "kierroksia" n.15s välein eikä suostunut lopettamaan ennen kuin harjoituksen lopetti manuaalisesti.
Macbook Air M3
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2