Nyt pääsin itekkin testaamaan tuota NAVV:ia sit kunnolla ja perun hiukan aikaisempia sanomisia, ettei se nyt niin hyvä olekkaan.
Reititys:
Oli sitten lyhyin tai nopein niin ei kertaakaan hakenut järkevää reittiä..nopein oli kaukana nopeimmasta edes lyhyillä matkoilla, lyhyin ei yleensä ollut lähellekkään lyhin. Mitenkään optimaalisia ei olleet kumpikaan reiteistä koskaan.
Kartan selkeys:
Aluks tuntu kotona katselles et on jopa parempi kuin Navigon..ja pyh, tuolla ajossa tiennyt yhtään missä mennään jos karttaa ois yrittäny tihrustaa.
Opasteet:
Luulin et tää ongelma on vaan ohikulku, ja moottoriteillä. Eli joka rampista käskee pysymään vasemmalla, eikä oikeasti näe sitä etäisyyttä ramppiin josta pitäis sit joskus kääntyä. Sama ongelma tuntui olevan ihan tiellä jossa oli kaksikaistaa per suunta, vaikka oli taajama alueella.
Lisäksi ruudulla näkyvistä opastetauluista ei oikein ottanut selkoa. Turun ohikulkutietä kun ajoi, niin Raision suuntaan mennes näytti aina "pysyvasemmalla" kohdassa opastetaulussa sen naantalin, ja alla nuoli vasemmalle.
Helsinkiinpäin mennessä näytti kuitenkin samojen ramppien kohtaa kuitenkin Helsinki, ja nuoli alla suoraan.
Sit kun tulin ihan normi tielle, missä on kaks kaistaa, joista toinen jopa risteyksen jälkeen melkeen heti loppuu, niin tämä käskee pysymään vasemmalla.
Ääniopasteet:
Todella raivostuttavat nyt kun kunnolla kuunteli. "kolmen..........sadan.........metrin.........jälkeen" Oon risteyksessä ennen ku se ton ehtii sanomaan

Lisäksi se sanoo 60 rajotusalueella et "kolmen kilometrin jälkeen käänny oikealle", sit tulee kilometrin päässä, ja 300m päässä ja kohdalla. Alkaa vähä raivostuttamaan ku aamuruuhkassa kesti 10min mennä se 3km, ni mitä teen sillä tiedolla?
Sama ohikulku/moottoritiellä. Jokaikisen rampin kohdalla "pysy vasemmalla 3km päässä", "pysy vasemmalla 1km päässä", "pysy vasemmalla 300m päässä", "pysy vasemmall"...ja sit sama uusiks, ja sitä kestää sit niin kauan et sielt tieltä lähdet pois..voi huoh.
Kameratolpan tunnisti, mut oli hiljaa vaik tutkavaroitus on päällä..tai no tuli pimputus, mut ei mitään puhetta. :S
Samoin keskusta-alueella sanoo 40nopeusrajotusalueellakin 300m päässä ja kohdalla..ei siin tiedä mistä risteyksestä oikeest pitää mennä.
Pahinta tuossa on se, että kun se luulee talojen pihoja risteykseksi. Sanoo sit sen talonpiharisteyksen _kohdalla_ et "käänny toisesta risteyksestä vasemmalle", vaikka on meny jo sen ohi, minkä se luulee siihen toiseksi risteykseksi.
Yhdessä kohtaa oli paikka jossa oli talon risteys, sit oli risteys josta piti kääntyä, ja heti sen jälkeen toinen risteys.
Navi näyttää ihan oikein risteyksen josta pitäs kääntyä, mut ääniopastus sanoo sen käännyttävän risteyksen kohdalla et "toisesta risteyksestä vasemmalle", eli sen mukaan ois pitäny mennä seuraavasta, joka ei olisi ollut oikea.
Nopeusrajoitukset:
Tossa on tie jossa on muuttuvat rajoitukset 60-70km/h, taitaa pahimmillaan olla jopa 50:iä.
No, turkuun päin mennes navi näyttää 60:iä (taulussa oli 70:iä), ja herjas ylinopeudesta. Toiseen suuntaan tulles rajotus oli muuttunu 60:iin, mutta nyt navi näyttikin 70:iä..eli eri suuntaan eri nopeuksia.
Keskustassa 40 alueella näytti 50:iä, sit yhdessä 70:n ja 60:n alueella tuo näytti 50:iä vaikka niissä ei ole ikinä ollut 50:n rajoitusta koko tien historian aikana..
Noh, nuo on sinällään pieniä naputuksen aiheita, et pahin tossa on toi reititys joka on aivan käsittämättömän ulalla, ei viel kertaakaan 1km matkalla edes näyttäny oikeaa reittiä, vaikka ei oikein muita reittejä ollu tarjolla :S Nopeasti toki etti uuden reitin kun en totellut, mutta siltin.
Tossa 15km reitillä, ois tullut yli 5km ylimäärästä ajoa ton kanssa
Mut ei siinä siltin. Jos navia ei ole puhelimessa, ja sitä tarvitsee harvoin, tai vain tueksi, niin kyllä ennemmin ostaa 5euron NAVV:in kuin 50euron Navigonin. Itse pitäydyn ehdottomasti jatkossakin Navigonissa kun sen jo omistan ja euroopan karttojakin tarvitsen.