Miklu kirjoitti:gimbo_ kirjoitti:Eikös siis jenkeissä hinnat ole aika tarkalleen 432USD 8GB ja 539USD 16GB...eli euroissa 288EUR 8GB ja 360EUR 16GB. Näissä hinnoissa siis verot mukana. Lähetys jenkkilästä tänne niin tuskin se nyt ihan älyttömiä maksaa...siis jos vain on joku kontakti siellä niin kannattaa käyttää

Itsellä kävi tuuri ja kuljetus oli ilmainen joten luuri maksoi sen 290e kaikkine kuluine

Lähetys jenkkilästä ei maksa maltaita, mutta tullissa voi joutua maksamaan arvonlisäverot tuosta - vaikka paketin päällä lukee "lahja". Tullin sivujen mukaan yli 45 euron arvoisesta lahjasta pitää maksaa alv.
Itse kävin ystäväni postitse lähettämän iPhonen hakemassa tullipostista viime viikolla. Tullin täti avasi paketin, katsoi, että kyseessä on 8 Gb:n malli ja kysäisi "Eikös tämän hinta siellä verkkokaupassa ole 399?" Pukkasi hieman hymyilyttämään, että jonkun verran noita iPhoneja on Suomeenkin varmaan tullut jo, kun tullissakin sen hinta jo tiedetään ulkomuistista. Pois lähtiessä tuo tullin henkilö vielä arveli, että iPhonet taitaa olla suosittuja, kun niitä niin paljon tulee. Ja joo, alv teki hieman vajaat 60 euroa, joka piti siis maksaa...
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Tähän sanoisin kaksi asiaa:
a) Tullin täti ei saa avata pakettia, vaan lähetyksen vastaanottajan on se tehtävä tullin tädin pyynnöstä/käskystä
b) lähetys jenkeistä maksoi 15.20$, eli huikeat 9.74€
Mistä tämän tiedän? Siitä kun hain kiirastorstaina oman 8gb:n tullista ja kysyin asiaa.
Minä taas en joutunut maksamaan alvia, kun paketin päällä luki phone ja 40$. Tullin sedän kommentit olivat seuraavat:
Tullisetä: Voisitko nyt sitten avata tämän?
Minä: serkku on näköjään lähettynyt puhelimen, onneksi niitä saa halvalla tuolta kun tuo kurssi on niin hyvä....
Ts: niijjoo nää nyt on 95%:sesti väärin merkattuja nää arvot...
M: ...jooo.... (raaps ja raaps ja paketti auki)
Ts: Ahaa se onkin lahjapaketissa...
M: joo niinpä. Lahjahan tämä onkin kun 30 täytin kuukaus sitten
Ts: No avaatkos vielä tuon lahjapaperin..
M: mjoo.... (riipsraaps ja auki on....)
Ts: mjoo puhelinhan se on joo... ja sää arvelisit tän hinnaks sitten ton 40 taalaa....
M: joo niinkai, tai emmä tiedä mutta kyllä mun serkku sen verta rehellinen ja köyhä on että ei laita muutakun sitä mitä siinä lukee
Ts: no onkos sulla tästä jotain lähetyslistaa tai ostokuittia mistä näkyis että onko se ton arvonen..
M: No eihän mulla kun lahjana tulee ja en oo ite tätä ostanu.(Sisällä paketissa oli tokikin paperi joka kertoo takuun olevan voimassa x päivään.)
Ts: Oishan se silti hyvä olla...
M: mjoo niin mulla yleensä on ollukkin kun oon jotain tilannu nettikaupoista, mutta kun nyt ei oo kun 30vee lahjaks tulee....
Ts: no selvä sitten.... Ens kerralla sitten ostokuittia tai lähetyslistaa mukaan...
M: Mjoo täytyy ottaa..... Heihei ja hyvää pääsiäistä!
Olisin haluunut jutella vielä autoverotuksesta, mutta katsoin viisaammaksi mennä keskivertoisen normaalisti pois, hymyillen ovesta sisään tulevalle saksalaisen auton hakijalle. Olo oli mitä loistavin ja on edelleen. Siellä se näköttää siinä Applen lahjapaketissa kotona ja odottaa....
Että näin. Kaverilleni tuli 16gb samasta osoitteesta viikkoa aiemmin suoraan kotiovelle ilman tullijuttuja postipojan tuomana.....
Taitaa olla randomia.