juhailkka kirjoitti:En käsitä millään...
Miten ihmeessä on mahdollista, että minun pitää tietää jotain asetuksia; autentikointeja jne. Olen käsittääkseni tavanomaista enemmän teknisesti valveentuneenpi, mutta silti minulle ei riitä käsitys eikä ymmärrys tähän.
Sähköposti-tilini on varmaankin varsin yleinen, eli pp.inet.fi, eli Soneran kautta otettu. Puhelimessa sim-kortti on Soneran ja kaikki on muukin on Soneran. Ei siis Saunalahtea, Elisaa Gmailia jne. Arvelisin, että hyvin tavanomainen kokoonpano?
Miten on mahdollista, että normaaleilla asetuksilla sähköposti ei lähetä (mutta vastaanottaa) mitään kun olen wifissä ja ulkomailla? Mistä ihmeestä minä tiedän mitä muutoksia pitää tehdä ja mihin? Mikä ihmeen autentikointi?
Eikö juuri kenelläkään muulla ole samaa ongelmaa?
Miten ihmeessä on niin vaikea antaa selkeitä ohjeita mitä asetukissa pitää olla -siis sivu sivulta ja sana sanalta?
Kaikella kunnoituksella teidän asiantuntemusta ja osaamista kohtaan, mutta neuvoja olisi hyvä antaa kohta kohdalta eikä kirjoitaa autentikoinnista ynnä muusta omituiseta.
Perusoletus on varmaankin se, että joka käsittää autentikoinnit, osaa myös itse ratkaista tämän ongelman. Minä en käsitä enkä osaa!
Siksi pyydän apua tältä palstalta.
Pyydän, että väännätte rautalangasta vaikka se ehkä tuntuukin turhauttavalta.
Vai onko juuri niin, että hotellien wifi-verkkojen kautta ei vain voi lähettää sähköpostia? En kyllä ihan purematta niele tuota...
Ratkaisu ongelmaan ei ole, että avaa Gmail-tili. Täysin absurdi ajatus. Tarvitsen puhelinta ja sen sähköpostia työssäni, enkä lähetä työpostiani jostain gmailista, vaan työosoitteestani. Ihan perusjuttu!
Entäs kun saamaani sähköpostiin pitää vastata? Miten sen ylipäätään saa tuonne gmailehin lähetettäväksi kun sitä ei voi kerran lähettää??
Suokaa anteeksi, tarkoitukseni ei ole loukata ketään. En vain voi käsittää miten tämä on niin ... vaikeaa!
Jos et ole Soneran verkossa, niin et voi käyttää heidän lähettäviä postipalvelimia ilman kirjautumista oikeilla tunnuksilla (ts. autentikoida)
Kun olet ulkomailla mobiiliverkossa, niin et voi olla Soneran verkossa.
Kun olet langattomassa WiFi verkossa, niin tuskin olet myöskään Soneran verkossa vaikka olisit Suomessa.
Tämä on vähän kuin yrittäisit lähettää kirjettä väärän maan postimerkillä.
Jos haluat muun verkon yhteydellä käyttää Soneran lähettävää postipalvelinta esim. mail.inet.fi , niin sinun täytyy pystyä kirjautumaan sisään, samoin kuin saapuvien postien kanssa. (ts. autentikoida)
Toinen vaihtoehto vieraassa verkossa on, että saat tietoosi palveluntarjoajan lähettävän postipalvelimen nimen ja vaihdat sen postitiliasetuksiin joka kerta erikseen. Itse käytän tarvittaessa VPN yhteyttä kotimaahan, jolla saan kaiken liikenteen kulkemaan tutun verkon kautta ja tällöin myös tutut palvelimet toimivat.
Gmail, Mobile Me jne. kirjautuvat tunnuksillasi palvelimille hakiessa ja lähettäessä. joten toimii mistä tahansa verkosta.
Toivottavasti selvitti edes jotenkin asiaa... ja tuosta lisää
http://www5.sonera.fi/ohjeet/index.php? ... iasetukset