Nyt kun puhutaan kännykän kamerasta niin veikkaan että kuvanvaikaimesta on pääsääntöisesti hyötyä ja luulen että sen pois saamisella ei ole hirveästi hyötyvaikutuksia. Varsinkaan kun puhelimella ei voi säätää sulkimenaikaa, aukonkokoa eikä isolukua itse? . Itse en ota pois kuvanvaikamia järkkärin objektiiveista oikeastaan koskaan, koska niistä on pääsääntöisesti vain hyötyä. Tietenkin jos kuvaan tähtitaivasta jalustalta pitkällä valotuksella, niin sitten.Toivonen kirjoitti:Siksi, että jalustalla kuvatessa optinen kuvanvakain aiheuttaa kuvaan epäterävyyttä. Tämän vuoksi kuvanvakaimella varustetuissa objektiiveissa voi aina laittaa vakaimen pois päältä.exlex kirjoitti:Toivottavasti ei! Miksi ihmeessä haluaisit sen pois päältä, siitähän vain hyötyä, vai haluatko tärähtäneitä kuvia mielummin?Toivonen kirjoitti:Saako plussassa mitenkään kuvanvakausta pois päältä?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Rupesin miettimään, että mitä käytännönhyötyä kännykameraa käyttäessä on kuvata jalustalla? Ei ole itse tullut kokoiltua. Tuli vain itselläni heti ajatus, että onko siitä hyötyä, koska kamera on niin automatisoitu että kamera pyrkii minimoimaan kaiken tärähdyksen ja silloin se käyttää korkeaa isolukua ja kuvaan tulee kohinaa, joka vuorostaan heikentää kuvanlaatua.
Pakko vielä sanoa, että nykypuhelimissa on kyllä parantunut kuvanlaatu niin hurjasti, että eipä noilla pokkareilla tee enää nykyään niin hirveästi.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)