Peitsamo kirjoitti:Puheet tekniikan kypsymättömyydestä tai osien kalliista hinnasta ovat kyllä sitä itseään tässä tapauksessa.
Taisin sanoa ettei se ole laajalle levinnyt, ja ettei sopivia chipsettejä ole saatavissa sopivaan hintaan, tjsp.
Ks.
http://en.wikipedia.org/wiki/UMTS_frequency_bands
ja toisaalta
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_UMTS_networks
Sovittuja UMTS-taajuusalueita on kuusi (800/850/900/1700/1900/2100), joista Iphone tukee kolmea (850/1900/2100). Nuo kolme ovat maailmalla eniten käytettyjä. Jos Wikipedia on ajan tasalla, 900MHz alue ei ole UMTS-käytössä Euroopassa missään muualla kuin Suomessa. Muuten maailmalla se on nyt käytössä Thaimaassa yhden operaattorin toimesta, ja Ausraliassa päin Vodalla ja Optuksella on UMTS-900:aa.
Näin siis *nyt*, Wikipedian mukaan. Tulevaisuudessa UMTS-900:aa esiintyy laajalti 900MHz 2G-verkkojen korvaajana. Tulevaisuudessa Infineon tukee ko. kaistaa, ja Applen puhelimissa on 900MHz 3G-funktionaalisuus, joko Infineonilta tai muualta.
Suomi on ollut aika rohkea taajuusvalinnoissaan. LTE:llehän on varattu 1800MHz alueita ensimmäisenä maailmassa - muut käyttävät 700MHz:iä ja 2600MHz:iä.
Mitä Appleen tulee, yritykset eivät harrasta markkinasegmentaatiota suhteessa omiin tulevaisuuden tuotteisiin, vaan suhteessa omiin nykyisiin tuotteisiin. Ei nurkkia jätetä kilpailijoiden koluttaviksi pudottamalla tuotteista huvikseen ominaisuuksia pois, että "niitä voisi myydä myöhemmin". Joskus tietysti tuotteiden optimointi onnistuu yrityksen sisäisistä syistä huonosti, mutten oikein jaksa uskoa että Apple mokaisi niinkin tärkeän asian kuin taajuusalueet. Ehkä Infineonin kanssa on hyvä diili, kukaan muu ei ole UMTS900-piiriä tarjonnut tai jotain muuta. Mutta eiköhän siellä ole numero viivan alla osattu tämän asian suhteen säätää. Tietysti olisi hienoa jos kourallinen Iphonea käyttäviä suomalaisia kesämökkiläisiä tulisi samalla tyytyväisiksi.
(Kuulun itse pian tuohon kouralliseen, joten olen hieman jäävi ja tällaiset kirjoitukset voi siksi unohtaa.

)
Nokialla on helpompaa, koska he suunnittelevat radiopiirinsä itse. Nokia on radiopuolella edelläkävijä.