luu5 kirjoitti:
Miten lause "heidän myymäläverkostonsa on kohtuuttoman suppea" sopeutuu mielestäsi tuohon omaan lauseeseesi?
Epäilen, että kuluttajaviranomaista ei kiinnosta pätkääkään onko asiakkaalla mahdollisuus kokeilla tuotetta muualla. Samaahan voisi sitten soveltaa Elloksen, Hobbyhallin, Verkkokaupan etc kohdalla. 14 päivää on 14 päivää.
Pitää täysin paikkansa. Kuluttajaviranomaisethan antavat vain suosituksia ja vetoavat kauppiaaseen, mutta eivät voi vaatia. Olen törmännyt palautusoikeuskysymykseen kivijalkakaupassa, jossa kassalla oli yksinkertaisesti lappu, että ostetuilla tavaroilla ei ole palautusoikeutta. Hieman selvittelin ja näin se vain menee - kauppiaalla ei ollut velvollisuutta purkaa kauppaa. Jos tuote olisi viallinen, kauppiaalla on velvollisuus tarjota tuotetakuun mukaista palvelua.
Lausahdus Soneran kauppiasverkostosta oli puhdasta trollaamista ja tarkoitus olikin pistää ajattelemaan. Etenkin mainitsemasi Verkkokauppa.com vetoaa jopa omaan myymäläänsä kun asiakas yrittää purkaa kauppaa. Jos siis avaat paketin ja kokeilet tuotetta, kauppaa ei voi siis purkaa.
Nyt kun palataan tähän case "iPhone 4" - Jobsin lupaus ottaa kapula takaisin kuukauden kokeilunkin jälkeen on itse asiassa erittäin merkittävä lupaus.
Murphy's Rule - Never Argue With A Fool, People Might Not Know The Difference
pyrjola kirjoitti:
Tämä on sinänsä mielenkiintoinen tapaus. Tuo 14 vrk palautusoikeus verkkokaupassa on perustunut siihen, että voidaan olettaa asiakkaalla olevan mahdollisuus todentaa tuotteen sopivuus itselleen jossain muualla, eikä näin ollen varsinaista koekäyttöä anneta tapahtua. Esim television tms voit koekatsella jossakin... Toisaalta - nyt kun Soneralla on "Suomen yksinoikeus" myydä tuota laitetta ja heidän myymäläverkostonsa on kohtuuttoman suppea, onko kuluttajalla aitoa mahdollisuutta testata uutta iPhonea ?.
Kyllähän sä voit mennä liikkeeseen koittaan demo mallia..
Miten lause "heidän myymäläverkostonsa on kohtuuttoman suppea" sopeutuu mielestäsi tuohon omaan lauseeseesi?
Epäilen, että kuluttajaviranomaista ei kiinnosta pätkääkään onko asiakkaalla mahdollisuus kokeilla tuotetta muualla. Samaahan voisi sitten soveltaa Elloksen, Hobbyhallin, Verkkokaupan etc kohdalla. 14 päivää on 14 päivää.
Soneran myymäläverkosto on ERITTÄIN SUPPEA !
Esim. minun tapauksessa vaihtoehto lähimpään myymälään tietää noin 100km. matkaa edestakaisin!
Ja asutaan sentään SALO nimisessä eteläsuomen kaupungissa.
H:ki ja Turku on lähimmät, eli aika harvassa on myymälöitä ruuhkasuomessa, joissa voi iPhonea käydä demottamassa.
Kalliiksi tulee, eka demotus, sitten tilaus, sitten nouto; vähintään 300 km. ajoa....bussillako...höh.
pyrjola kirjoitti:Nyt kun palataan tähän case "iPhone 4" - Jobsin lupaus ottaa kapula takaisin kuukauden kokeilunkin jälkeen on itse asiassa erittäin merkittävä lupaus.
Totta, tosin USAssa suurinpiirtein kaiken ostamasi voit kantaa takaisin kauppaan viikkojen, jopa kuukausien jälkeen. Eli siihen verrattuna tämä on normaalia. Tietysti nythän se on myyty kytkynä, joten Applen ja ATT:n pitää sopia maksuista keskenään.
iPhone 4 taitaakin olla ainoa, jossa sen saa blokattua yhdellä sormella. Ja johon se antenni on sijoitettu paikkaan, josta suuri osa käyttäjistä pitää tavallisimmin kiinni. Otteella, jota iso osa Applen mainosmateriaalista esittää.
Kuten sanottu, saan 100% toistettavuudella Nokian 6220c:n palkit romahtamaan täydestä yhteen - yhdellä sormella. Tosin otteella, jota käytetään lähinnä tekstiviestien yms. kirjoitteluun (nettiselaushan tuolla on silkkaa kidutusta halvan raudan takia).
EDIT: kokeilin samaa myös Nokian 3120c kanssa (muovinen 3G-luuri S40-alustalla). Puhelin tekstiviestiasentoon kouraan (eli mikään puristus vaan yläosasta kiinni) ja puhelin hukkasi verkon noin 15 sekunnissa (3G lähti jo viidessä sekunnissa). Alkutilanteessa oli siis täydet palkit ja 3G-logo näytössä. Eli jos Nokia virallisesti sanoo, ettei heillä ole mitään ongelmia antennin kanssa niin täältä lähtee heti ainakin kaksi puhelinta huoltoon.
EDIT2: siis tuo toinenkin oli classic-malli. Älytöntä, kun Nokia kierrättää näitä samoja mallinumeroita.
Viimeksi muokannut jomppa, 18.7.2010 klo 18.45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
iPad Pro 10.5"/256GB
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
Porukka pohtii täällä puhelimen palautusta vaikka puhelinta ei ole vielä edes myynnissä täällä. Odottakaa nyt edes sen verran, että saadaan tuo roska tänne myyntiin ja ehdot selville applen/soneran puolesta. Turha niitä on miettiä etukäteen ja hakea kuluttajaviranomaiselta lausuntoa. Puhelimen testaaminen ennen ostoa on aika turhaa, koska eka tuote pitää ostaa ja sitten valittaa jos se ei ole semmoinen kun on toivonut. Jos tilaat uuden auton niin voit käydä koeajamassa vastaavaa mallia ja sitten tilata semmoisen uuden. Jos menet kauppaan ostamaan banaania niin se pitää ensiksi ostaa ja jos se oli homeessa sisältä niin sitten voit valittaa. Et voi ensiksi kaupassa haukata banaania ja ostaa sitten sitä. Kuluttajan puolelta katsottuna olisi kyllä hienoa, mutta yrittän kannalta ei kun kauppa olisi täynnä avattuja tuotteita mitä kukaan ei koskaan ostaisi pois.
Sama juttu iPhonen kanssa. Ostat iPhonen säkissä ja kokeilet sitä. Se voi joko toimia tai se voi olla rikki! Olit testannut vastaavaa iPhonea tai et.
Se, että joku asuu jossain perähikiällä ja matkaa tulee puhelinkauppaan paljon niin se on henkilökohtainen voi voi. PS. soneralla on nettikauppa josta puhelimen voi tilata ja posti kuskaa sen myös perähikiälle.
Viitsisikö puhelimen omistajat tarkistaa onko tässä valmistusviikkojutussa mitään perää? Laittakaa vaikka tänne oman luurin valmistusviikko ja maininta onko ollut ongelmia. Ilmeisesti jos luuri on valmistettu ennen viikkoa 28, eli tuo cc-kohta, niin ongelmia pitäisi olla. Myöhemmissä erissä sitten taas ei.
Puhelimen sarjanumero rakentuu seuraavasti:
aabccdddeef
aa = Factory and Machine ID
b = Year
cc = Production Week
ddd = Unique Identifier
ee = Colour
f = size
Pakko heittää lusikka tuohon palautus-keskusteluun.
jos tuotteen ostaa kivijalkakaupasta, niin mitään velvoitetta antaa palautusoikeutta ei ole.
Jos tuotteen ostaa postimyynnistä (verkkokaupasta) niin tuotteella on 14 päivän palautusoikeus lain mukaan.
kari.patila kirjoitti:Viitsisikö puhelimen omistajat tarkistaa onko tässä valmistusviikkojutussa mitään perää? Laittakaa vaikka tänne oman luurin valmistusviikko ja maininta onko ollut ongelmia. Ilmeisesti jos luuri on valmistettu ennen viikkoa 27, eli tuo cc-kohta, niin ongelmia pitäisi olla. Myöhemmissä erissä sitten taas ei.
Puhelimen sarjanumero rakentuu seuraavasti:
aabccdddeef
aa = Factory and Machine ID
b = Year
cc = Production Week
ddd = Unique Identifier
ee = Colour
f = size
Vk27 ja ongelma on. En oo nähnyt kuin se yhden uutisen jossa oli kuva siitä "korjatusta" puhelimesta eikä siitäkään sen tarkempaa infoa joten ennen kuin nuita on useammalla niin en usko kyseisten mallien olemassaoloon.
Edit: Josta tulikin mieleen, että Apple lähetti puhelimen kiinasta 1.7 vaikka valmistusviikoksi olikin merkitty 27
Viimeksi muokannut gnlc, 18.7.2010 klo 19.01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari.patila kirjoitti:Viitsisikö puhelimen omistajat tarkistaa onko tässä valmistusviikkojutussa mitään perää? Laittakaa vaikka tänne oman luurin valmistusviikko ja maininta onko ollut ongelmia. Ilmeisesti jos luuri on valmistettu ennen viikkoa 27, eli tuo cc-kohta, niin ongelmia pitäisi olla. Myöhemmissä erissä sitten taas ei.
Puhelimen sarjanumero rakentuu seuraavasti:
aabccdddeef
aa = Factory and Machine ID
b = Year
cc = Production Week
ddd = Unique Identifier
ee = Colour
f = size
Vk27 ja ongelma on. En oo nähnyt kuin se yhden uutisen jossa oli kuva siitä "korjatusta" puhelimesta eikä siitäkään sen tarkempaa infoa joten ennen kuin nuita on useammalla niin en usko kyseisten mallien olemassaoloon.
Ah, tosiaan, tuossa jutussahan mainittiin että heilläkin oli ongelma vielä viikon 27 mallissa. Eli viikon 27 jälkeen väittivät ongelman poistuneen.
PRd kirjoitti:Pakko heittää lusikka tuohon palautus-keskusteluun.
jos tuotteen ostaa kivijalkakaupasta, niin mitään velvoitetta antaa palautusoikeutta ei ole.
Jos tuotteen ostaa postimyynnistä (verkkokaupasta) niin tuotteella on 14 päivän palautusoikeus lain mukaan.
Ja postimyynnistä ostettua tuotetta ei periaatteessa saa edes kokeilla. Paketin saa avata ja todeta, että oikea tavara tuli, mutta sitä ei saa ottaa käyttöön (jolloin se muuttuisi käytetyksi). Tämä siis lain mukaan. Kauppiaat oman intressinsä mukaisesti sitten ovat joko hieman reilumpia tai sitten ei.
Onhan tämä tosiaan aika typerää spekulointia, kun iPhone 4 ei edes ole aikataulutettu Suomeen. Jäädään nyt odottelemaan miten äijien käy
Murphy's Rule - Never Argue With A Fool, People Might Not Know The Difference
^Eikö se Applen mukaan ole 30 päivä tulossa (se että tuleeko oikesti on eri asia..).
Itse olen tässä selannut nettiä ja yrittänyt päästä kärryille tästä antennijutusta. Jotenkin se on vaan "hämärä" homma. Joillain signaali tipahtaa kuulemma helposti täysistä nolliin ja ongelmia on, toisilla taas ei mitään putoamisia tms. Sitten tuntuu että kaksi eri asiaa menee sekasin. Se jos puhelimen sulkee kouraan ja signaali tulee alas muutaman palkin verran vs. sormi liitoskohtaan ja kenttä häviää kokonaan.
Olisiko hyvä pistää hopeiseen omenaan IPhone 4:n omistajille kysely. Kenttä ja nopeustesti ilman että sormi osuu liitoskohtaan ja sama jos liitoskohtaa painetaan kevyesti pelkällä sormella, samoin noin tiedot puhelimen valmistusviikosta?
PRd kirjoitti:Pakko heittää lusikka tuohon palautus-keskusteluun.
jos tuotteen ostaa kivijalkakaupasta, niin mitään velvoitetta antaa palautusoikeutta ei ole.
Jos tuotteen ostaa postimyynnistä (verkkokaupasta) niin tuotteella on 14 päivän palautusoikeus lain mukaan.
Ja postimyynnistä ostettua tuotetta ei periaatteessa saa edes kokeilla. Paketin saa avata ja todeta, että oikea tavara tuli, mutta sitä ei saa ottaa käyttöön (jolloin se muuttuisi käytetyksi). Tämä siis lain mukaan. Kauppiaat oman intressinsä mukaisesti sitten ovat joko hieman reilumpia tai sitten ei.
Onhan tämä tosiaan aika typerää spekulointia, kun iPhone 4 ei edes ole aikataulutettu Suomeen. Jäädään nyt odottelemaan miten äijien käy
Heh, tämäkään ei pidä paikkaansa, voisiko pyrjola edes vilkaista kuluttajaviranomaisten sivuja, kun se netissä on aika helppoa? Tuotetta saa kokeilla niinkuin liikkeessä, joten esim. Tv:tä voi kokeilla, mutta ei katsella päivätolkulla:)
waiski kirjoitti:
Heh, tämäkään ei pidä paikkaansa, voisiko pyrjola edes vilkaista kuluttajaviranomaisten sivuja, kun se netissä on aika helppoa? Tuotetta saa kokeilla niinkuin liikkeessä, joten esim. Tv:tä voi kokeilla, mutta ei katsella päivätolkulla:)
Työtä käskettyä. Seuraavanlaisen lauseen irroitin tuolta.. Kokeilla saa – ei käyttää
Kuluttaja voi kokeilla ja tutkia etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä. Kuluttaja voi avata etämyynnin kodinkonepaketit ja lukea käyttöohjeet, vaikka tuote ei olekaan enää palautettaessa avaamattomassa paketissa. Vaatteita ja kenkiä saa sovittaa. Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Tuotetta ei saa ryhtyä käyttämään, mikäli myyjä ei anna siihen erityistä lupaa.
MOT
Murphy's Rule - Never Argue With A Fool, People Might Not Know The Difference
pyrjola kirjoitti:Ja postimyynnistä ostettua tuotetta ei periaatteessa saa edes kokeilla. Paketin saa avata ja todeta, että oikea tavara tuli, mutta sitä ei saa ottaa käyttöön (jolloin se muuttuisi käytetyksi). Tämä siis lain mukaan. Kauppiaat oman intressinsä mukaisesti sitten ovat joko hieman reilumpia tai sitten ei.
Tuolta löytyy (15 pykälässä annetaan siis 14 päivän peruuttamisoikeus):
Peruuttamisoikeuden rajoitukset etämyynnissä
Jollei toisin sovita, kuluttajalla ei ole 15 §:ssä säädettyä peruuttamisoikeutta, jos:
1) palveluksen suorittaminen tai hyödykkeen toimittaminen sähköisesti on kuluttajan suostumuksella aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja kuluttajalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta 14 §:ssä tarkoitetussa vahvistuksessa;
2) kulutushyödykkeen hinta riippuu rahoitusmarkkinoilla vaihtuvista noteerauksista, joihin elinkeinonharjoittaja ei voi vaikuttaa;
3) sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan toivomusten mukaisesti niin, ettei tavaraa voida myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota tai ettei tavaraa lainkaan voida myydä edelleen;
4) sopimus koskee tavaraa, jota luonteensa vuoksi ei voida palauttaa edelleen myytäväksi taikka joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua;
5) kuluttaja on avannut sinetöitynä toimitetun ääni- tai kuvatallenteen taikka tietokoneohjelman;
6) sopimus koskee sanoma- tai aikakauslehtien toimitusta eikä elinkeinonharjoittaja tarjoa näitä hyödykkeitä kuluttajalle puhelimitse omasta aloitteestaan;
7) sopimus koskee vedonlyönti- tai arvontapalveluksia.
Mitään muita rajoituksia ei ole. Minä luen lauseen "jollei toisin sovita" tarkoittavan sitä, että voidaan sopia näiden 1-7 rajoituksen poistamisesta, ei niiden lisäämisestä.
kari.patila kirjoitti:Viitsisikö puhelimen omistajat tarkistaa onko tässä valmistusviikkojutussa mitään perää? Laittakaa vaikka tänne oman luurin valmistusviikko ja maininta onko ollut ongelmia. Ilmeisesti jos luuri on valmistettu ennen viikkoa 28, eli tuo cc-kohta, niin ongelmia pitäisi olla. Myöhemmissä erissä sitten taas ei.
Puhelimen sarjanumero rakentuu seuraavasti:
aabccdddeef
aa = Factory and Machine ID
b = Year
cc = Production Week
ddd = Unique Identifier
ee = Colour
f = size
pyrjola kirjoitti:
Työtä käskettyä. Seuraavanlaisen lauseen irroitin tuolta.. Kokeilla saa – ei käyttää
Kuluttaja voi kokeilla ja tutkia etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä. Kuluttaja voi avata etämyynnin kodinkonepaketit ja lukea käyttöohjeet, vaikka tuote ei olekaan enää palautettaessa avaamattomassa paketissa. Vaatteita ja kenkiä saa sovittaa. Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Tuotetta ei saa ryhtyä käyttämään, mikäli myyjä ei anna siihen erityistä lupaa.
MOT
Mikä on tuotteen kokeilua ja mikä on käyttöä. Siinäpä mielenkiintoinen ennakkotapaus, ellei sitten tällaista jo ole. Lakihan ei sitä suoraan mielestäni sano.
kari.patila kirjoitti:Viitsisikö puhelimen omistajat tarkistaa onko tässä valmistusviikkojutussa mitään perää? Laittakaa vaikka tänne oman luurin valmistusviikko ja maininta onko ollut ongelmia. Ilmeisesti jos luuri on valmistettu ennen viikkoa 28, eli tuo cc-kohta, niin ongelmia pitäisi olla. Myöhemmissä erissä sitten taas ei.
Puhelimen sarjanumero rakentuu seuraavasti:
aabccdddeef
aa = Factory and Machine ID
b = Year
cc = Production Week
ddd = Unique Identifier
ee = Colour
f = size
HE 79/2000 vp, jossa avataan pykälää 6:23 seuraavasti:
"Näistä säännöksistä seuraa, että kuluttaja voi peruuttamisoikeuttaan menettämättä tarkastaa tavaran ja kokeilla sen käyttöä samalla tavalla kuin liiketiloissa tehtävissä vastaavissa kaupoissa on tavanmukaista. Jos sen sijaan tavara otetaan normaaliin käyttöön, peruuttamisoikeus on menetetty."
Viimeksi muokannut Lionel Mandrake, 18.7.2010 klo 21.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HE 79/2000 vp, jossa avataan pykälää 6:23 seuraavasti:
"Näistä säännöksistä seuraa, että kuluttaja voi peruuttamisoikeuttaan menettämättä tarkastaa tavaran ja kokeilla sen käyttöä samalla tavalla kuin liiketiloissa tehtävissä vastaavissa kaupoissa on tavanmukaista. Jos sen sijaan tavara otetaan normaaliin käyttöön, peruuttamisoikeus on menetetty."
Ok. Eli siihen voi siis laittaa virran päälle. SIMmin kanssa kikkailu ei onnistune.
waiski kirjoitti:
Heh, tämäkään ei pidä paikkaansa, voisiko pyrjola edes vilkaista kuluttajaviranomaisten sivuja, kun se netissä on aika helppoa? Tuotetta saa kokeilla niinkuin liikkeessä, joten esim. Tv:tä voi kokeilla, mutta ei katsella päivätolkulla:)
Työtä käskettyä. Seuraavanlaisen lauseen irroitin tuolta.. Kokeilla saa – ei käyttää
Kuluttaja voi kokeilla ja tutkia etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä. Kuluttaja voi avata etämyynnin kodinkonepaketit ja lukea käyttöohjeet, vaikka tuote ei olekaan enää palautettaessa avaamattomassa paketissa. Vaatteita ja kenkiä saa sovittaa. Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Tuotetta ei saa ryhtyä käyttämään, mikäli myyjä ei anna siihen erityistä lupaa.
MOT
Niinpä, aika harmaata... Mutta kokeilla saa samalla tavoin kuin kivijalassa, eli voi jopa vaihtaa kanavaa televisiosta!
waiski
Mac mini M2 16Gt/512Gt + Studio Display 27"
iPhone 16 Pro Max 256Gt
Apple Watch Ultra 2
Apple TV 4K 128Gt 3. Gen.
waiski kirjoitti:
Niinpä, aika harmaata... Mutta kokeilla saa samalla tavoin kuin kivijalassa, eli voi jopa vaihtaa kanavaa televisiosta!
waiski
Ei voi. Kokeiluoikeus ei tarkoita sitä, että voisit kokeilla nettikaupasta ostettua tuotetta samoin kuin kivijalkakaupassa olevaa esittelykappaletta. Et voi vaatia kivijalkakaupassa, että hakevat varastosta uuden laitteen, purat paketin, virität kanavat ja sitten vaihtelet kanavia ja vasta sen jälkeen teet ostopäätöksen. Tai voihan sitä kysyä, mutta tuskin monessakaan paikassa onnistuu, ei siis ole normaalikäytäntö. Tilaamaasi tuotetta saat hypistellä sen verran kuin voidaan olettaa kaupassa saavan hypistellä paketissa olevia ei-esittely-tuotteita.
Edit: typo
Viimeksi muokannut iPee, 18.7.2010 klo 22.37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sekoitatte nyt etämyynnin 14pv palautusoikeuden kaupan purkuun tilanteessa jossa tuote ei vastaa ominaisuuksiltaan sitä mitä on luvattu - eli esim. kuuluvuusongelmat.
Jos käytön myötä on havaittavissa virhe tuotteessa, on tuote korjattava tai vaihdettava virheettömään myyjän/valmistajan toimesta. Ellei ko. taho tästä suoriudu, on mahdollista purkaa kauppa.
Viimeksi muokannut honpsu, 18.7.2010 klo 23.00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.