Jusbali kirjoitti:
Onkos tuossa Tomtomissa kaistaopastus?
Manuaalissa ei ainakaan ollut siitä mainintaa.
Riippuu vähän mitä tarkoitat. En nyt millään monikaistaisillä moottoriteillä ole vielä ajanut, vaan ihan pieniä katuja, joten en ihan varmaa vastausta osaa antaa. Testailen keskiviikkona taas lisää kun suuntaan tien päälle. Toiseen suuntaan TomTomilla ja takaisin sitten vaikka Navigonilla.
Tsekkailin vielä noita POI-juttuja, ja Navigon kyllä löytää huomattavasti paremmin ainakin omaan tarpeeseen näitä. Valvontakameroista en osaa sanoa, molemmissa ainakin on valinta mistä ne voi laittaa päälle tai pois.
iPhonen TomTomissa nämä siis ovat vakiona ja myös näyttää olevan lisätty nuo tuohon Navigonin uusimpaan päivitykseenkin.
Jusbali kirjoitti:
Onkos tuossa Tomtomissa kaistaopastus?
Manuaalissa ei ainakaan ollut siitä mainintaa.
Riippuu vähän mitä tarkoitat. En nyt millään monikaistaisillä moottoriteillä ole vielä ajanut, vaan ihan pieniä katuja, joten en ihan varmaa vastausta osaa antaa. Testailen keskiviikkona taas lisää kun suuntaan tien päälle. Toiseen suuntaan TomTomilla ja takaisin sitten vaikka Navigonilla.
Eli sitä juurikin tarkoitin, että jos on useampi kaista niin osaako neuvoa millä kaistalla pitää ajaa.
Mutta jos on mahdollisuus tuota jossain vaiheessa testata niin ilmoitte ihmeessä tänne.
Finally, the TomTom maps don't look as slick and don't have the lane assist or "reality" views but they are more legible and clear. Also, there are vocal cues to tell you what lane to be in so the "lane assist" really isn't needed IMO.
Eli ainakaan 1.0 versiossa tätä ei ole. Saa nähdä lisätäänkö softaan päivitysten myötä uusia ominaisuuksia.
Testailin vielä illalla nopeasti noita POI pisteitä. Kyllä Navigon on näissä ehkä pikkuisen parempi. Tietysti paremman kuvan saa kun pääsee ajelemaan pidemmän matkan, ja näitä kauppoja yms tulisi matkan varrelle niin näkisi löytyykö samat vai onko puutteita.
Finally, the TomTom maps don't look as slick and don't have the lane assist or "reality" views but they are more legible and clear. Also, there are vocal cues to tell you what lane to be in so the "lane assist" really isn't needed IMO.
Eli mun kannatti investoida navigoniin tompan sijaan. Mopolla ajellessa ei noita ääniopasteita edes tule kuunneltua vaan iphone on tankkilaukun muovitaskussa josta tihrustellaan kaistaopasteita.
Finally, the TomTom maps don't look as slick and don't have the lane assist or "reality" views but they are more legible and clear. Also, there are vocal cues to tell you what lane to be in so the "lane assist" really isn't needed IMO.
Eli mun kannatti investoida navigoniin tompan sijaan. Mopolla ajellessa ei noita ääniopasteita edes tule kuunneltua vaan iphone on tankkilaukun muovitaskussa josta tihrustellaan kaistaopasteita.
Eikö noi ääniopasteet kuulu kuulokkeista, jos vaikkä prätkällä ajelee ja pitää luurin taskussa ?
Terpower kirjoitti:
Eikö noi ääniopasteet kuulu kuulokkeista, jos vaikkä prätkällä ajelee ja pitää luurin taskussa ?
Varmasti kuuluisi jos olisi sellaiset kuulokkeet joita vois pitää kypärän kanssa. Ja jos gps on tarpeeksi herkkä että toimii taskusta. Voi toimiakkin, en tiedä. Mutta kyllä mä mielummin silti katson sitä karttaa ja kaistaopasteita jossain isommassa kaupungissa jossa on monikaistaisia kehäteitä sun muita ja monta liittymää peräkanaa reitin varrella.
Jos tuo handtecin hinta pitää kutinsa ja olisi suomessa about 150e ja softa 100e niin KIITOS MUTTA EI KIITOS! Mutta varmaan täältä löytyy taas niitä jotka selittelevät itsellensä miksi olisi kannattavaa maksaa tälläisiä summia.
Millainen oikein
on ihmismieli?
Kerron sen teille:
tuulen suhina kuvaan
piirretyissä männyissä.
-Ikkyu-
kilpikonna kirjoitti:Jos tuo handtecin hinta pitää kutinsa ja olisi suomessa about 150e ja softa 100e niin KIITOS MUTTA EI KIITOS! Mutta varmaan täältä löytyy taas niitä jotka selittelevät itsellensä miksi olisi kannattavaa maksaa tälläisiä summia.
Eikö se ole jokaisen oma valinta?
Jotkut haluaa rahdata erillistä navia mukana, toiset (kuten minä) haluan yhden laitteen josta löytyy tarpeelliset.
kilpikonna kirjoitti:Jos tuo handtecin hinta pitää kutinsa ja olisi suomessa about 150e ja softa 100e niin KIITOS MUTTA EI KIITOS! Mutta varmaan täältä löytyy taas niitä jotka selittelevät itsellensä miksi olisi kannattavaa maksaa tälläisiä summia.
Eikö se ole jokaisen oma valinta?
Jotkut haluaa rahdata erillistä navia mukana, toiset (kuten minä) haluan yhden laitteen josta löytyy tarpeelliset.
Niin minäkin haluaisin vain yhden laitteen mutta rajansa kaikella. Ei kuluttajan tarvitse lähteä mukaan kaikkiin älyttömyyksiin. Pyytäähän voi kiinassa kasatusta 6 euron muovitelineestä mitä vain. Jos täpikkää löytyy ylimääräistä niin ostakaa ostakaa
Millainen oikein
on ihmismieli?
Kerron sen teille:
tuulen suhina kuvaan
piirretyissä männyissä.
-Ikkyu-
Plus että ei tuo GPS oikealla puhelinen sijoittelulla niin huono sentää ole, että 100e arvoinen olisi (Griffinin roadtripin kun saa posteineen noin 50egeen ja sisältää telineen ja fm lähettimen, ja sekin lähetin on niin tehokas etten usko tompan telineen pystyvän samaan)
Mäksä kirjoitti:Plus että ei tuo GPS oikealla puhelinen sijoittelulla niin huono sentää ole, että 100e arvoinen olisi (Griffinin roadtripin kun saa posteineen noin 50egeen ja sisältää telineen ja fm lähettimen, ja sekin lähetin on niin tehokas etten usko tompan telineen pystyvän samaan)
Tompan telineessä ei tietääkseni ole fm-lähetintä vaan aux-liitin, joka ainakin omassa käytössäni on paljon parempi vaihtoehto.
Toi +200e on jo ihan järjettömyyttä, mulla on joku muutaman vuoden vanha TomTomin oikea halpisnavi (makso jotain 100-150e silloin aikoinaan) ja se on vieläkin ihan mukava isolla näytöllä ja muulla verrattuna noihin iPhonen Sygic/Tomtom youtube videoihin. Oishan toi kiva kun kaikki on samassa eli iPhonella pärjäis, mutta siinä on vaan niin paljon juttuja tuon hinnan kanssa ettei järkeä... esim. kohtuu lämpimillä ilmoilla kun ajelin Navigonilla niin sain ruutuun varoituksen, että iPhone on liian kuuma ja se katko kaikki yhteydet jäähtyäkseen (GPS/GSM). Tämä johtui siitä, että luuriin osui aurinko, joka johtui taas siitä että puhelin oli näkyvillä hyvän signaalin saamiseksi GPS käyttö lämmittää luuria aika kivasti, toisekseen se söi akkua niin paholainen, ettei mitään järkeä verrattuna TomTomiin vieressä. Kunnon autokäyttöön noista iPhonen jutuista en suosittelisi mitään...
Viimeksi muokannut Mansku, 19.8.2009 klo 10.33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mansku kirjoitti:Toi +200e on jo ihan järjettömyyttä, mulla on joku muutaman vuoden vanha TomTomin oikea halpisnavi (makso jotain 100-150e silloin aikoinaan) ja se on vieläkin ihan mukava isolla näytöllä ja muulla verrattuna noihin iPhonen Sygic/Tomtom youtube videoihin. Oishan toi kiva kun kaikki on samassa eli iPhonella pärjäis, mutta siinä on vaan niin paljon juttuja tuon hinnan kanssa ettei järkeä... esim. kohtuu lämpimillä ilmoilla kun ajelin Navigonilla niin sain ruutuun varoituksen, että iPhone on liian kuuma ja se katko kaikki yhteydet jäähtyäkseen (GPS/GSM). Tämä johtui siitä, että luuriin osui aurinko, joka johtui taas siitä että puhelin oli näkyvillä hyvän signaalin saamiseksi toisekseen se söi akkua niin paholainen, ettei mitään järkeä verrattuna TomTomiin vieressä. Kunnon autokäyttöön noista iPhonen jutuista en suosittelisi mitään...
Myös autolaturit on keksitty estämään akun loppuunkulumista paljon tehoa vaativissa ohjelmissa, kuten navigointi.
inf kirjoitti:Myös autolaturit on keksitty estämään akun loppuunkulumista paljon tehoa vaativissa ohjelmissa, kuten navigointi.
joo kyllä mulla on teline autossa, mutta ei vaan jaksa ladata tarpeeks kovaan tahtiin kun GPS jauhaa ja näyttö on kirkkaalla ja musa soi... joku parin kympin teline, joten lataus ei kai paras muttei kyllä huonoinkaan. Tomppa oli vieressä ilman johtoa, kun iPhonen teline oli kiinni ja TomTomin akkupalkki ei liikkunut melkein yhtään tunnin reissulla kun iPhonella tippui 1/3 palkista 100% latauksen jälkeen
iPhone on soneran tilauslistalla mutta tiedä sitten Tom Tomista - ainakin teline on suolainen. Itselläni kun on hyvin satunnaisessa käytössä HakkapeliittaGPS Photonav - joka alle satasen hintaan telineineen ja isoine näyttöineen on sinänsä loistava ostos ( käyttö siis satunnaista ). Kuitenkin niin Hakkapeliittaan kuin ehkä TomTomiinkin pitää poi pisteen jos niitä hakee esim alla olevista osoitteista - konvertoidan erillisella ohjelmalla. Hakkapeliittaan ne muutetaan .kml muodoksi. No kysymys siis kuuluu - onko macille tälläisiä konvertointiohjelmia kenellä tiedossa.
inf kirjoitti:Myös autolaturit on keksitty estämään akun loppuunkulumista paljon tehoa vaativissa ohjelmissa, kuten navigointi.
joo kyllä mulla on teline autossa, mutta ei vaan jaksa ladata tarpeeks kovaan tahtiin kun GPS jauhaa ja näyttö on kirkkaalla ja musa soi... joku parin kympin teline, joten lataus ei kai paras muttei kyllä huonoinkaan. Tomppa oli vieressä ilman johtoa, kun iPhonen teline oli kiinni ja TomTomin akkupalkki ei liikkunut melkein yhtään tunnin reissulla kun iPhonella tippui 1/3 palkista 100% latauksen jälkeen
Mulla ei ole autotelinettä, vain tavallinen autolaturi. Ajelin eilen noin 300 kilometriä iPhone kiinni autolaturissa ja TomTom koko ajan auki näyttö kirkkaalla ja akkupalkki ajon alusta loppuun asti näytti täyttä. Akku oli tosin yöllä ladattu jo valmiiksi täyteen (ihmettelen muutenkin akun kestokeskusteluja, miksi ette ota tavaksi ladata akkua täyteen joka yö). Musaa ei ollut päällä, mutta uskon kyllä että autolatureissakin on eroja, en nyt pääse tarkistamaan minkä merkkinen omani on mutta vältän aina ostamasta halvinta. Perussääntöhän on että jos haluaa halvalla hyvää, niin pitää ostaa kaksi laitetta, halpa ja sitten se hyvä! iPhonen TomTom toimi kyllä niin hyvin että seuraavaan autoon en erillistä navia hanki.
Sherukka kirjoitti:Jep, autolatureissa on eroa, jotkut yleislaturit eivät jaksa ladata iPhonea (pitikö olla 1A laturi?).
Ja tuntuu myös softissa olevan eroa. Navigon 1.0 plus musiikkia, ni ei jaksanu griffinin roadtrip ladata iphonea, vaan hieman laski akunvaraus aina, toki osan virrasta syö itse fm lähetin.
Nyt Navigon 1.1, plus musat, ja vielä lisänä GPS Kit ohjelma tausta-ajolla piirtämässä reittiä, ja akku latautuu kyllä helposti samalla
EJMV kirjoitti:Täytyy vielä vähän jatkaa.
Harvemmin mikään erikoistunut laite on huonompi kuin ns. yleislaite. Nykyään kuitenkin tarvitaan taskuja laite+n määrä, joten mieluummin vain se yksi. Ostan tomtomin puhelimeen, kunhan saan tietää tuleeko tellingistä ja softasta edukkaampi bundle.
Samma häär. Latasin eilen Eurooppa version. Kokemuksia kahdelta päivältä:
- Ei tarvitse lisävahvistimia. Toimii ilmankin erittäin hyvin.
- Puheluihin voi navigoinnin aikana vastata ihan hyvin. Puhelun loputtua tomtom jatkaa navigointia siitä, mihin jäi. Paluu kestää muutaman sekunnin.
- Itse olen kuunnellut koko kesän iPhonen podcastejä Belkinin fm-lähettimellä varustetulla kiinteävartisessa telineestä. Maksoi jotain 40-50 €. Navigointiäänet eivät kuulu, jos puhelin on kiinni latauslaitteessa. Jos haluaa kuulla äänet, puhelinta voi nostaa sen verran. että jää edelleen tukevasti telineeseen, mutta ei tietenkään enää lataa. Puhelinta voi vapaasti liikutella näiden asentojen välissä.
jpi kirjoitti:- Puheluihin voi navigoinnin aikana vastata ihan hyvin. Puhelun loputtua tomtom jatkaa navigointia siitä, mihin jäi. Paluu kestää muutaman sekunnin.
Voiko navigoinnin laittaa heti taas päälle kun puheluun on vastannut? Jostain ymmärsin että onnistuisi?
jpi kirjoitti:- Itse olen kuunnellut koko kesän iPhonen podcastejä Belkinin fm-lähettimellä varustetulla kiinteävartisessa telineestä. Maksoi jotain 40-50 €. Navigointiäänet eivät kuulu, jos puhelin on kiinni latauslaitteessa. Jos haluaa kuulla äänet, puhelinta voi nostaa sen verran. että jää edelleen tukevasti telineeseen, mutta ei tietenkään enää lataa. Puhelinta voi vapaasti liikutella näiden asentojen välissä.
Belkinin FM Handsfree -mallilla kuuluu navigointiäänetkin vai miten on?