McKorhone kirjoitti:Villakoiran ydin ei ole niinkään ruuvien vaihtuminen vaan pikemminkin niiden vaihtaminen sekä siihen liittyvät asiat.
Laitteen avaamisen vaikeutuminen maallikoiden toimesta? Sitä Apple ei salli, joten sen estämistä edistävät asiat eivät ole outoa.
Asiassa ei todellakaan ole mitään outoa. Eipä juuri mitään laitetta saa itse mennä avaan. Yleensä takuu raukeaa kun laite on aukaistu.
Ja takuuajan umpeuduttua minulla on poliisi ovella jos avaan omistamani laitteen!?
Ostat ruuvarin tai vasaran ja teet puhelimelle mitä ikinä tahdot? Voit tehdä tämän tietysti myös takuuaikana mutta silloin takuu raukeaa. Miksi ei laitteen valmistaja saisi päättää mitä softaa siinä ajetaan, PC-maailman ajatukset liian syvällä? Jos ei tämä sovi kuluttajalle, hän jättä laitteen ostamatta.
Mac Pron saa käyttäjäkin helposti auki. Tarkoituksella tehty niin. Tulevaisuudessa ei varmasti tulla saamaan muita Applen tuotteita auki ilman Pentalobe ruuvaria.
Ja siinä ei auta äiti eikä iltarukous kun asia on vaan hyväksyttävä.
Tue Hesan kerjäläisiä. Osta heille junalippu Mikkeliin ihmettelemään Qi latausta Kalkutan lentoaseman lisäksi...
Justin Case kirjoitti:Mac Pron saa käyttäjäkin helposti auki. Tarkoituksella tehty niin. Tulevaisuudessa ei varmasti tulla saamaan muita Applen tuotteita auki ilman Pentalobe ruuvaria.
Juuri näin. Ja tällaiset pienet 'täysin merkityksettömät' jutut ovat niitä pikku askelia jotka lopulta vievät sinne
'Pessimisti saattaa loppujen lopuksi olla oikeassa mutta optimistilla on ollut sillä välin pirun hauskaa'
Justin Case kirjoitti:Mac Pron saa käyttäjäkin helposti auki. Tarkoituksella tehty niin. Tulevaisuudessa ei varmasti tulla saamaan muita Applen tuotteita auki ilman Pentalobe ruuvaria.
No.. Applen laitteissa on sentään edelleen ne ruuvit toisin kuin ah niin monessa kulutustavarassa jossa muovikotelo on kokoonpantu käyttäen kuoreen toteutettuja muotosulkeisia liitoksia joita ei ole edes tarkoitettu jälkeenpäin avattavaksi ja joiden kotelon saa ehjänä ja naarmutta auki joko vain hyvällä onnella tai tuntien hivutuksella...
KooMikko. kirjoitti:Asiassa ei todellakaan ole mitään outoa. Eipä juuri mitään laitetta saa itse mennä avaan. Yleensä takuu raukeaa kun laite on aukaistu.
Näin monen vempaimen takuuehdoissa toki kirjoitellaan, suomessa takuun antaneen pitää osoittaa, että vika johtuu juuri tuosta aukaisemisesta, joten nämä pykälät on kokolailla turhia.
KooMikko. kirjoitti:Asiassa ei todellakaan ole mitään outoa. Eipä juuri mitään laitetta saa itse mennä avaan. Yleensä takuu raukeaa kun laite on aukaistu.
Näin monen vempaimen takuuehdoissa toki kirjoitellaan, suomessa takuun antaneen pitää osoittaa, että vika johtuu juuri tuosta aukaisemisesta, joten nämä pykälät on kokolailla turhia.
/---
ap
Joka tapauksessa kyse on sellaisista paikoista jotka valmistaja on tarkoittanut kuluttajan avattavaksi vastaan ne mihin ei peruskäyttäjän pitäisi koskea. Esim. muistit olisi jokaisen hyvä päästä tietokoneessa vaihtamaan tai lisäämään, mutta iPhonen aukaisi kuuluu minusta niille jotka ymmärtävät sen päälle jotain. Heiltä löytyy myös asianmukaiset ruuvimeisselit.
Jos joku loukkaantuu siitä että Apple alkaa sanelemaan minkälaisia ruuveja kukakin saa aukaista, niin kyse on niin syvistä periaatteellisista asioista mistä on hankala kiistellä järkevällä tasolla. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä — tänään vaihdetaan ruuvit, huomenna huomaa ettei avain käykään enää oveen koska Abloy on huollossa vaihtanut lukot. Tämä trendihän voi levitä vaikka minne, jos sitä ei nyt vastusteta viimeiseen asti.
kari.patila kirjoitti:Joka tapauksessa kyse on sellaisista paikoista jotka valmistaja on tarkoittanut kuluttajan avattavaksi vastaan ne mihin ei peruskäyttäjän pitäisi koskea. Esim. muistit olisi jokaisen hyvä päästä tietokoneessa vaihtamaan tai lisäämään, mutta iPhonen aukaisi kuuluu minusta niille jotka ymmärtävät sen päälle jotain. Heiltä löytyy myös asianmukaiset ruuvimeisselit.
Jos joku loukkaantuu siitä että Apple alkaa sanelemaan minkälaisia ruuveja kukakin saa aukaista, niin kyse on niin syvistä periaatteellisista asioista mistä on hankala kiistellä järkevällä tasolla. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä — tänään vaihdetaan ruuvit, huomenna huomaa ettei avain käykään enää oveen koska Abloy on huollossa vaihtanut lukot. Tämä trendihän voi levitä vaikka minne, jos sitä ei nyt vastusteta viimeiseen asti.
Juu, melko sama minulle sinällään jos ruuvit vaihtuu. Ruuvareitakin on jo myynnissä jos sen avata haluaa, mutta onhan tämä nyt lähinnä kiusantekoa applelta.
Meko turhaa höpistä ruuvien vaihtamisen "laillisuudesta". Valmistajalla on oikeus korvata tuote spekseiltään vastaavalla, eikä iPhone 4:n ominaisuuksiin kuulu avattavuus.
Toisaalta turha myös kiistää, etteikö kummalliset ruuvien kannat ketuta siinä vaiheessa, jos haluaisi takuun päätyttyä vaihtaa itse vaikka akkua tai takakuorta...eikä meisseliä löydy lähikaupasta.
Viimeksi muokannut Legge, 21.1.2011 klo 16.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Legge kirjoitti:Toisaalta turha myös kiistää, etteikö kummalliset ruuvien kannat ketuta siinä vaiheessa, jos haluaisi takuun päätyttyä vaihtaa itse vaikka akkua tai takakuorta...eikä meisseliä löydy lähikaupasta.
Harvalla niitä iPhonen kuoria/akkujaka löytyy siitä lähikaupasta, vaan ne tarvii tilata jostain. Siinä samalla voi tilata sopivan meisselin...
PowerMac G5, PowerBook G4, MacBook Pro 13", Time Capsule, AppleTV, iPad 3G, iPhone 4, iPod
Jos ei seuraavaa mallia, niin sitä seuraavan Apple varmaan valaa yhdeksi klöntiksi. Silloin sitä ei korjausmielessä aukaise kukaan. Vaan onpahan (luultavasti) myös veden kestävä.
kermit kirjoitti:Jos ei seuraavaa mallia, niin sitä seuraavan Apple varmaan valaa yhdeksi klöntiksi. Silloin sitä ei korjausmielessä aukaise kukaan. Vaan onpahan (luultavasti) myös veden kestävä.
Reiät on toki jätettävä kosteussensoreiden kohdille.
Legge kirjoitti:Meko turhaa höpistä ruuvien vaihtamisen "laillisuudesta". Valmistajalla on oikeus korvata tuote spekseiltään vastaavalla, eikä iPhone 4:n ominaisuuksiin kuulu avattavuus.
Toisaalta turha myös kiistää, etteikö kummalliset ruuvien kannat ketuta siinä vaiheessa, jos haluaisi takuun päätyttyä vaihtaa itse vaikka akkua tai takakuorta...eikä meisseliä löydy lähikaupasta.
Ominaisuuksiin ei taida kuulua juuri tietyinlaiset ruuvit... onneksi mun lähikaupassa on noita akkuja ja takakuoria aina hyllyssä. Pitäisköhän pyytää hankkimaan myös noita uusia ruuvareita...
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Esimerkkinä: Viet auton huoltoon, koska vesipumppu hajosi. Huoltofirma korjaa viat ja kasaa uusilla pulteilla (tai ainekin niin pitäisi tehdä), vaikka vanhoissa ei ollut mitään vikaa. Ja pultit vaihtuu ilman, että sinulta kysytään lupa. Viat korjattu ja olet tyytyväinen.
Applen huollosta en tiedä, mutta luulisin, että tähänkin mennessä huollossa on vaihdettu ne ristipää-ruuvit uusiin, mutta kukaan ei ole sitä huomannut, koska ne on samanlaiset. Nyt Apple on päättänyt nyt vaihtaa ruuvien tyyppiä erilaisiin.
Mikä tässä nyt on ongelma? Jos sä haluat sen takakuoren vaihtaa, niin tilaat ebaysta sen mahdollisimman halvan jossa tulee meisselit mukana. Ihan niinkuin aikasemminkin tähän asti, nyt vaan se meisseli on muuttunut..
Nyt on valittava se että kummalla puolella on. Nyt on Appleissa Pentalobea ja Philipsiä minulla.
Pitkän harkinnan jälkeen vaihdan kaikki nykyiset Philipsit Pentalobeen.
Noista yli jääneistä aidoista Applen Philipseistä saa vielä hyvät rahat.
Tue Hesan kerjäläisiä. Osta heille junalippu Mikkeliin ihmettelemään Qi latausta Kalkutan lentoaseman lisäksi...
Päivän kauppalehti kertoo samasta asiasta. Lehdessä tosin mainitaan että asiakas saa uuden laitteen ja huoltoon menneseen vaihdetaan ruuvit, onko todellakin näin ? Eli iPhonen (takuu)huoltoon lähettänyt saa tilalle uuden puhelimen ??
En ihan usko tätä. Entäs kukas ne huoltoon lähetetyt sitten saa ?? Ei kai Apple sitten myy niitä uusina ?
Asiakas vie rikkinäisen laitteen huoltoon > huolto toimittaa rikkinäisen laitteen Applelle > Apple on kasannut rikkinäisien laitteiden toimivista osista kokonaisia toimivia yksilöitä > toimittaa toimivan vaihtolaitteen huoltoon > asiakas saa kunnostetun laitteen, muttei sitä jonka on huoltoon vienyt.
Eikä tuossa missään vaiheessa varta vasten niitä ruuveja vaihdeta, vaan laitteita kasataan päivitettyjen speksien mukaan.
Nyt on valittava se että kummalla puolella on. Nyt on Appleissa Pentalobea ja Philipsiä minulla.
Pitkän harkinnan jälkeen vaihdan kaikki nykyiset Philipsit Pentalobeen.
Noista yli jääneistä aidoista Applen Philipseistä saa vielä hyvät rahat.
Niin mistä Philipseistä? Piti oikein katsoa suurennuslasilla. Minusta näytti, että tuon mun nelosen kaksi ruuvia on torxeja? Onks mulla nyt joku väärennetty, jos aidossa on joko Philips tai Pentalobe-ruuvit?
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen