iPhonen ennakkovaraukset Soneran verkkosivujen kautta
-
Re: iPhonen ennakkovaraukset Soneran verkkosivujen kautta
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
-
Viesti Kirjoittaja fghs5y65tsrgdg »

EDIT: Huh, olihan se siellä. 9.7 19.20 tilattu 16Gb musta, ei postin seurantakoodia, ei tietoa toimitusajankohdasta...

AMA-EDIT: Liitetty toisesta ketjusta.
** Kiitos Ama, oli päässyt livahtamaan väärään ketjuun **
-
Viesti Kirjoittaja pauliS »
Päivitystä tähän tietoon. Noin 10 tyyppiä on vielä edelläni jonossa. Käsittääkseni kaikille malleille on omat jononsa ja tuo varausnumero ei paljo kerro, että missä mennään. Alan odottamaan puhelinta vasta viikon päästä, niin ei käy odottavan aika pitkäksi.pauliS kirjoitti:Kävin ohikulkumatkalla (kröhöm) tiedustelemassa jonotilannetta Sellon Sonerapisteessä. Olen siis myöhemmällä lomakkeella varannut ja saanut sähköpostiin varausnumeron 9X (90-99) tuohon liikkeeseen. Ystävällinen myyjä löysi listalta nimeni ja ystävällisesti arvioi, että ens viikolla saan puhelimen (valkoinen 32GB). Tämä siis infona niille, jotka jännittävät, että missä vaiheessa mennään. Itsehän en tietystikkään odota puhelinta kovinkaan paljon, vain sen verran kuin lapsena joulupukkia![]()
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ps. Olen saanut kyllä todella ystävällistä palvelua tuolla Sellon Sonera-pisteessä.

-
Viesti Kirjoittaja karppa »
Tarkoittiko tuo varausnumero 9X (90-99) nimenomaan valkoisen 32gb:n mallin varausnumeroa, vai kaupan kokonaisvaraustilannetta? Jos tuo olisi kokonaismäärä varanneita, niin täällä järjestetyn äänestyksen perusteella noin 25% tilanneista on halunnut juuri tuon valkoisen 32 gb puhelimen. Tarkoittaa sitä että edelläsi olisi reilut 20 ko. mallin odottajaa. Nyt tuon mallin odottajia olisi enää 2-3. Sellon sonerakauppa olisi siis saanut reilun 20 valkoista 32 gb puhelinta myyntiin.pauliS kirjoitti:Päivitystä tähän tietoon. Noin 10 tyyppiä on vielä edelläni jonossa. Käsittääkseni kaikille malleille on omat jononsa ja tuo varausnumero ei paljo kerro, että missä mennään. Alan odottamaan puhelinta vasta viikon päästä, niin ei käy odottavan aika pitkäksi.pauliS kirjoitti:Kävin ohikulkumatkalla (kröhöm) tiedustelemassa jonotilannetta Sellon Sonerapisteessä. Olen siis myöhemmällä lomakkeella varannut ja saanut sähköpostiin varausnumeron 9X (90-99) tuohon liikkeeseen. Ystävällinen myyjä löysi listalta nimeni ja ystävällisesti arvioi, että ens viikolla saan puhelimen (valkoinen 32GB). Tämä siis infona niille, jotka jännittävät, että missä vaiheessa mennään. Itsehän en tietystikkään odota puhelinta kovinkaan paljon, vain sen verran kuin lapsena joulupukkia![]()
ps. Olen saanut kyllä todella ystävällistä palvelua tuolla Sellon Sonera-pisteessä.
Jos näin on, en voi kun ihmetellä, kuinka itäkeskuksen sonerakauppaan ei ole tullut ainoatakaan valkoista 32 gb luuria. Itse olen varannut ensimmäisellä lomakeella.
-
Viesti Kirjoittaja pauliS »
Tuo varausnumero on siis se numero, joka on tullut sähköpostiin vastauksena, kun on varannut toisella lomakkeella (eli sillä Sonerakaupan lomakkeella, jossa valitaan malli ja noutopiste). Käsittääkseni juuri noin, että tuo kertoo 9X kertoo monesko varauksen tekijä olet, mutta ei sitä monesko olet tuolle tietylle mallille. En tiedä, saattoi kyllä tarkoittaa, että kymmenkunta olisi vielä noita valkoisen 32GB:n odottajia mun edellä. Mut silti näyttäs, että Sello on saanut iLuureja enemmän kuin Itis. Sonera rulezkarppa kirjoitti:
Tarkoittiko tuo varausnumero 9X (90-99) nimenomaan valkoisen 32gb:n mallin varausnumeroa, vai kaupan kokonaisvaraustilannetta? Jos tuo olisi kokonaismäärä varanneita, niin täällä järjestetyn äänestyksen perusteella noin 25% tilanneista on halunnut juuri tuon valkoisen 32 gb puhelimen. Tarkoittaa sitä että edelläsi olisi reilut 20 ko. mallin odottajaa. Nyt tuon mallin odottajia olisi enää 2-3. Sellon sonerakauppa olisi siis saanut reilun 20 valkoista 32 gb puhelinta myyntiin.
Jos näin on, en voi kun ihmetellä, kuinka itäkeskuksen sonerakauppaan ei ole tullut ainoatakaan valkoista 32 gb luuria. Itse olen varannut ensimmäisellä lomakeella.
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)

Olen siis "kaupan omalla listalla" (tarkoittaa varmaan noita, jotka varannu eka lomakkeen jälkeen) "ekojen joukossa" (myyjän mukaan). Eli vielä olisi edellä noita ekalla lomakkeella varanneita.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja karppa »
Ei tosta Soneran touhusta ota selvää. Ymmärtääkseni kaikki ennakkovaranneet (niin ensimmäisellä kuin toisellakin lomekkeella) ovat samalla kaupan paperisella listalla. Sieltä ainakin oma nimeni löytyi, kun kävin tilannetta tiedustelemassa. Muujä haki jostain takahuoneesta nuhjuisen prujun papereita ja alkoi selaamaan. Onneksi näin nimeni listasta omin silmin ja pääsin laskemaan, kuinka monta edelläni listassa on.pauliS kirjoitti: Olen siis "kaupan omalla listalla" (tarkoittaa varmaan noita, jotka varannu eka lomakkeen jälkeen) "ekojen joukossa" (myyjän mukaan). Eli vielä olisi edellä noita ekalla lomakkeella varanneita.![]()
Tämän farssin jälkeen ei tekisi mielo olla Soneran kanssa missään tekemisissä, mutta minkäs teet.
-
Viesti Kirjoittaja smicke »
-
Siinä, että sinä toimit julkeasti väärin ja olit omatoiminen etkä jaksanut odottaa, että arvoisa Soneran Asiakaspalvelija ottaa yhteyttä ja kertto sinulle kuinka sinun tulee toimia.smicke kirjoitti:Mikähän logiikka siinä on, että jälkimmäisellä lomakkeella esim. 20.7. puhelimen varannut on toimituksissa edellä meikäläistä, joka maksoi jo puhelimen 9.7. ja varasi sen ensimmäisellä lomakkeella?
-
Viesti Kirjoittaja strong »
12.7. 16G-ipuhelimen S:n nettikaupasta ostaneille on toimitettu puhelimia 17.8. joten saattaa mennä nuo nettiostokset ostopvm:n mukaisessa järjestyksessä ja lisäksi 16G- vs. 32G- ipuhelinten saatavuudessakin on kenties eroa. Epäilen lisäksi ettei tuo Soneran organisaatiokaan pysty täydelliseen täsmällisyyteen, joten saattaa tulla töppäyksiäkin, kuten se että vahvistetusti perumani nettikaupan tilaus (valk. iPhone 16G) kuitenkin toimitettiin minulle postitoimipisteeseen viime maanantaina. Lisäksi, nuo varauslomakkeet eivät nettikaupassa tunnu pelaavan.smicke kirjoitti:Mikähän logiikka siinä on, että jälkimmäisellä lomakkeella esim. 20.7. puhelimen varannut on toimituksissa edellä meikäläistä, joka maksoi jo puhelimen 9.7. ja varasi sen ensimmäisellä lomakkeella?
Tosin
http://www.sonerapiste.fi/iphone_ennakk ... ne_ennakko
sivustolta pystyy tekemään ennakkovarauksen edelleenkin, tosin epäilen ettei Soneralla ole palkattua työvoimaa näiden varausten käsittelemiseen, nyt varausnumerotkin ovat tiettävästi kasvaneet jo yli 1300. sijanumeroon. En tiedä onko tuollainen informaatio eduksia iPhone- myynnin kannalta vai kartoittaako ennakkovarausjärjestelmän antama varausnumero 1300 ostajakandidaatteja? Jos varaajia on todellakin jonossa yli 1000 niin eihän näitä iPhoneja varmaankaan saisi varausjärjestelmän kautta ostettua useaan kuukauteen.
-
Viesti Kirjoittaja musamäkki »
-
Viesti Kirjoittaja legace »
Kun itse kävin 1.8. kysymässä puhelintani Kampin Sonera Pisteessä, ne tsekkasi asian koneelta, jossa luki "Odottaa tuotetta" tjsp.musamäkki kirjoitti:Mulle soitettiin tänään Sellon Sonerakaupasta ja sanottiin, et nyt ois musta 32GB noudettavissa. Totesin, että joo sain luurini juuri teidän liikkeestä pari viikkoa sitten. Ihmetteli asiaa - en tiedä miksi. Ei taida informaatio oikein pelata liikkeen sisällä..
Sitten täti tsekkas jostain paperilapusta, ja siinä olikin ruksi mun kohalla (sain siis puhelimen silloin). Ehkä ne soittaa minullekin kohta, että tule noutamaan se luuri.
EDIT: Tulihan se soitto sieltä.
-
Viesti Kirjoittaja linde »
Tästäkin on nyt 3 viikkoa vierähtäny eikä oo puhelinta tullutlinde kirjoitti:Hyvinkään liikkeestä kyselin koska mahtaisin saada puhelimen ja sanoivat että päivää eivät tiedä mutta sanoivat kuitenkin että olen ensimmäinen listalla joka saa seuraavan 32gb valkosen luurin. Ensimmäisen varauslomakkeen siis täytin ja soneralta aikaa sitten soiteltiin että en ekassa erässä luuria saa.fanu kirjoitti:onko kukaan ennakkovarauksen tehnyt henkilö, jolle on tullut 1) tilausvahvistuspuhelu ja 2) puhelu, jossa tiedotettiin myöhästymisestä, tiedustellut "listasijoitustaan" ja saanut jonkinnäköistä infoa?
jotenki pisti miettiin tuo, ettei mun tietoja löydy Soneralta mistään.
vähä sylettää tää venaus + "et ole listalla".
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Kosminen »
Eli: itse kuulun niihin, jotka varhaisesta varauksesta ja tilauksesta huolimatta vielä odottavat puhelintaan. Nyt lopullisesti aloin kyllästyä siihen, että myöhemmin tilanneille toimitetaan samaa iPhonen mallia (32GB valkoinen). Tyytymättömyyteni Soneran toimintaan sai selailemaan myöskin ilmeisesti SIM-lukitussa iPhonessa toimivan Tele Finlandin liittymiä, ja aloin harkita sellaisen hankintaa.
Onko tällaisessa verkkotilauksessa vielä mahdollista peruuttaa tilaamani numeronsiirto sekä puhe-, tekstiviesti- ja datapaketit niin, että saisin Minun Sonera -liittymääni uuden numeron ja ainoastaan kuukausimaksun maksettavakseni? Kiinnostaisi tuo tilauksen muuttamis/peruutusoikeus ihan sen vuoksi, että asiakaspalveluun soittaessani selviäisin tilanteesta mahdollisimman mutkattomasti.
Apple In-Ear Headphones
-
Viesti Kirjoittaja legace »
Kyllä, ne lisäpalvelut voi ottaa veke ja numeronsiirron voi peruuttaa.Kosminen kirjoitti:Onko tällaisessa verkkotilauksessa vielä mahdollista peruuttaa tilaamani numeronsiirto sekä puhe-, tekstiviesti- ja datapaketit niin, että saisin Minun Sonera -liittymääni uuden numeron ja ainoastaan kuukausimaksun maksettavakseni? Kiinnostaisi tuo tilauksen muuttamis/peruutusoikeus ihan sen vuoksi, että asiakaspalveluun soittaessani selviäisin tilanteesta mahdollisimman mutkattomasti.
-
Okei, kiitos.legace kirjoitti:Kyllä, ne lisäpalvelut voi ottaa veke ja numeronsiirron voi peruuttaa.
Soittelin nyt tuonne myynti/asiakaspalveluun, ja sanoivat, että homma on varminta tehdä siinä vaiheessa, kun puhelin on noudettu, ettei vaan käy niin että joudun taas jonon hännille. Ei kai tässä ole vaaraa, että kuitenkin menetän oman, tällä hetkellä DNA:lla olevan numeroni? Tarkoitus olisi saada siis se sama numero siirrettyä Tele Finlandille. Menikin monimutkaiseksi tämä, mutta on sen verran hintaeroa Tele Finlandin eduksi... plus sitten Soneran töppäilyt puhelinten toimituksessa.
Apple In-Ear Headphones
-
Viesti Kirjoittaja JuhaN »
Olethan huomioinut datan hintaa laskiessasi, että samaan hintaan 9,90€/kk saat Tele Finlandilla 384kbps teoreettisen maksiminopeuden ja Soneran kamppistarjouksella 3,6Mbps...Kosminen kirjoitti:Menikin monimutkaiseksi tämä, mutta on sen verran hintaeroa Tele Finlandin eduksi...
=)juha
-
Eikö tuo vaadi 24 kk sopimuksen?JuhaN kirjoitti:Olethan huomioinut datan hintaa laskiessasi, että samaan hintaan 9,90€/kk saat Tele Finlandilla 384kbps teoreettisen maksiminopeuden ja Soneran kamppistarjouksella 3,6Mbps...Kosminen kirjoitti:Menikin monimutkaiseksi tämä, mutta on sen verran hintaeroa Tele Finlandin eduksi...
=)juha
Apple In-Ear Headphones
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Haittaako se kun hinta on noinkin halpa?Kosminen kirjoitti:Eikö tuo vaadi 24 kk sopimuksen?JuhaN kirjoitti:Olethan huomioinut datan hintaa laskiessasi, että samaan hintaan 9,90€/kk saat Tele Finlandilla 384kbps teoreettisen maksiminopeuden ja Soneran kamppistarjouksella 3,6Mbps...Kosminen kirjoitti:Menikin monimutkaiseksi tämä, mutta on sen verran hintaeroa Tele Finlandin eduksi...
=)juha

-
Ja kyllä sen sai minusta 12 kk diililläkin.Sherukka kirjoitti:Haittaako se kun hinta on noinkin halpa?Kosminen kirjoitti:Eikö tuo vaadi 24 kk sopimuksen?JuhaN kirjoitti:Olethan huomioinut datan hintaa laskiessasi, että samaan hintaan 9,90€/kk saat Tele Finlandilla 384kbps teoreettisen maksiminopeuden ja Soneran kamppistarjouksella 3,6Mbps...Kosminen kirjoitti:Menikin monimutkaiseksi tämä, mutta on sen verran hintaeroa Tele Finlandin eduksi...
=)juha
-
Viesti Kirjoittaja MarKle »
Ja kyllähän sitä ei saa 12 kk diilillä. Katsotaanpa vielä niitä Soneran tarjousehtoja:TheKraken kirjoitti:Ja kyllä sen sai minusta 12 kk diililläkin.Sherukka kirjoitti:Haittaako se kun hinta on noinkin halpa?Kosminen kirjoitti:Eikö tuo vaadi 24 kk sopimuksen?JuhaN kirjoitti:Olethan huomioinut datan hintaa laskiessasi, että samaan hintaan 9,90€/kk saat Tele Finlandilla 384kbps teoreettisen maksiminopeuden ja Soneran kamppistarjouksella 3,6Mbps...
=)juha
Sonera kirjoitti:Tarjous nettitikun, 3G-läppärin tai puhelimen ostajalle
Asiakkaalle, joka ottaa uuden liittymän, Data Kuukauden ja laitteen (nettitikun, 3G-läppärin tai puhelimen) 24 kk:n määräaikaisella sopimuksella, tarjotaan Data Teho Plus hintaan 0 €/kk koko laitteen sopimuskauden ajaksi.
-
-
Viesti Kirjoittaja AlphonsJ »
1.9. ilmoitettu siirto 10:02. Vielä 10:20 vanha liittymä (saunalahti) toiminnassa, uusi ei.
-Puhelu Soneran aspaan -> liittymä aukesi puhelun aikana, mutta edelleen myös saunalahti auki. Numeroon soitettaessa vain saunalahden kortin omaava puhelin soi.
-Puhelu saunalahden aspaan -> liittymä katkaistaan puhelun aikana koomisesti: "Kysyin asiaa tekniseltä puolelta ja tässä on nyt käynyt niin, että...tuutttuuttuut" Liittymä lakkasi toimimasta.
1vrk jälkeen edelleenkään Soneran liittymään ei voi soittaa, eikä tekstiviestit tule perille.
-Puhelu Soneran aspaan -> Selviää, että liittymään voi soittaa ainoastaan soneran liittymistä (muilla operaattoreilla liittymääni "reititysvirhe"). Aspan mukaan korjauspyyntö muille operaattoreille laitetaan, jotka sitten korjaavat asian kun parhaaksi näkevät. Tässä yhteydessä selviää myös, että minulle lähetetyt tekstiviestit eivät jää mihinkään jonoon vaan katoavat bittiavaruuteen. Soitonsiirrostakaan ei ole kuulemma tapauksessani apua.
Eli olen edelleen tilanteessa, jossa en tiedä mistä liittymistä minulle voi soittaa, toimivatko ulkomailta/yritysnumeroista tulevat puhelut. Mitään ilmoitusta en myöskään saa eri operaattoreilta, koska nämä ovat saaneet "reititysongelman" korjattua, joten joudun vaan luottamaan siihen, että tilanne korjaantuu tulevaisuudessa. Mitenkään en siis pysty varmistumaan, koska liittymää toimii kuten pitäisi.
Mielestäni täysin kohtuutonta joutua elämään tällaisessa epätietoisuudessa liittymäni kanssa. Kirjallinen reklamaatio tehty, saapa nähdä mitä vastaavat.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
-
Viesti Kirjoittaja strong »
Eipä aivan vastaavaa, mutta tavaksi on käynyt että tilatessani uuden liittymän Soneralta tai Telefinlandilta,AlphonsJ kirjoitti:Vähän tarinaa siitä miten tämä liittymänsiirto iPhone kytkyyn Soneralle itselläni meni:
1.9. ilmoitettu siirto 10:02. Vielä 10:20 vanha liittymä (saunalahti) toiminnassa, uusi ei.
-Puhelu Soneran aspaan -> liittymä aukesi puhelun aikana, mutta edelleen myös saunalahti auki. Numeroon soitettaessa vain saunalahden kortin omaava puhelin soi.
-Puhelu saunalahden aspaan -> liittymä katkaistaan puhelun aikana koomisesti: "Kysyin asiaa tekniseltä puolelta ja tässä on nyt käynyt niin, että...tuutttuuttuut" Liittymä lakkasi toimimasta.
1vrk jälkeen edelleenkään Soneran liittymään ei voi soittaa, eikä tekstiviestit tule perille.
-Puhelu Soneran aspaan -> Selviää, että liittymään voi soittaa ainoastaan soneran liittymistä (muilla operaattoreilla liittymääni "reititysvirhe"). Aspan mukaan korjauspyyntö muille operaattoreille laitetaan, jotka sitten korjaavat asian kun parhaaksi näkevät. Tässä yhteydessä selviää myös, että minulle lähetetyt tekstiviestit eivät jää mihinkään jonoon vaan katoavat bittiavaruuteen. Soitonsiirrostakaan ei ole kuulemma tapauksessani apua.
Eli olen edelleen tilanteessa, jossa en tiedä mistä liittymistä minulle voi soittaa, toimivatko ulkomailta/yritysnumeroista tulevat puhelut. Mitään ilmoitusta en myöskään saa eri operaattoreilta, koska nämä ovat saaneet "reititysongelman" korjattua, joten joudun vaan luottamaan siihen, että tilanne korjaantuu tulevaisuudessa. Mitenkään en siis pysty varmistumaan, koska liittymää toimii kuten pitäisi.
Mielestäni täysin kohtuutonta joutua elämään tällaisessa epätietoisuudessa liittymäni kanssa. Kirjallinen reklamaatio tehty, saapa nähdä mitä vastaavat.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
liittymä ei toimi. Soneran ASPA:n mukaan Postin toimipisteen pitäisi kuitata ko. sim- kortin sisältävä kirje luovutetuksi järjestelmäänsä, minkä seurauksena Sonera saa tiedon siitä että liittymä avataan (ja laskutus lähtee pyörimään?). Näissä tapauksissa aspa syytti ongelmasta postia joka ei ole välittänyt tietoa eteenpäin. Asia saatiin hoidettua kerran yhden puhelinsoiton aikana , toisella kerralla aspan piti selvitellä 15 min minkä jälk. liittymä avautui.
-
Viesti Kirjoittaja t_makela »
Mulla oli täsmälleen sama juttu. 1.9 klo:10 luvattu numeron siirto ja siirto tapahtui joskus 11 aikaan, mutta saapuvat puhelut eivät päässeet läpi uudella liittymällä. Mullakin oli vähän aikaa Elisan kortti vielä toiminnassa vaikka Sonera oli jo auennut. Ei kyllä tullut testattua kumpi niistä olis vastaanottanut puhelun, varmaan Elisan kortti mullakin. Pistin viestiä oman sivun kautta 2.10 ja parin tunnin päästä soittivat sitten mulle, että nyt pitäis toimia.AlphonsJ kirjoitti:Vähän tarinaa siitä miten tämä liittymänsiirto iPhone kytkyyn Soneralle itselläni meni:
*snip snip*
Se mikä mua hämää aika pirun paljon on, että mä en saanut kuulla mitään tollasta, että kaikki eri operaattorit joutuvat erikseen tekemään (ja tekee kun kerkee tai huvittaa) ton muutoksen! Mulle sanottiin, että nyt toimii ja piste. Täytyy ruveta kyselemään kavereilta mitä liittymiä niillä on ja tekemään sitten koesoittoja. On taas kyllä niin auvoista tää elämä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja AlphonsJ »
Joo ei ne mullakaan osannut ainakaan perus-aspasta sanoa yhtään mitään. Tekniseltä puolelta tuon siis kuulin. On kuulemma operaattoreiden välillä sen verran hyvä henki nykyään, että arvelivat, etteivät ala vitkuttelemaan reititysongelman kanssa. Tiedä häntä sitten, viimeaikojen uutisista voisi päätellä jotain muuta.t_makela kirjoitti:Se mikä mua hämää aika pirun paljon on, että mä en saanut kuulla mitään tollasta, että kaikki eri operaattorit joutuvat erikseen tekemään (ja tekee kun kerkee tai huvittaa) ton muutoksen! Mulle sanottiin, että nyt toimii ja piste. Täytyy ruveta kyselemään kavereilta mitä liittymiä niillä on ja tekemään sitten koesoittoja. On taas kyllä niin auvoista tää elämä.AlphonsJ kirjoitti:Vähän tarinaa siitä miten tämä liittymänsiirto iPhone kytkyyn Soneralle itselläni meni:
*snip snip*
TDC:n liittymästä alkoi puhelut tulla läpi eilen illalla, joten parempaan suuntaan ollaan menossa

Vaadin kyllä reklamaatiossa selvityksen siitä, milloin voin luottaa siihen, että liittymäni toimii normaalisti. Aiheuttaa muuten vähän turhan paljon päänvaivaa tällainen.
No, luultavasti liittymän toimitusehdoissa Sonera irtisanoutuu kaikesta vastuusta, joten lienee turha kitistä ja tyytyä kohtaloonsa :S
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka