No hyvin lyhkäisesti sitten:ranson kirjoitti:En meinannut mitenkään, ettäkö sinun tekemäsi päätökset olisi perättömiä, tai etteikö olisi ollut ongelmia Soneran kanssa. Tuossa yhteydessä kun puhuu huonontuneesta palvelutasosta olisi ollut kiva edes jotain viitausta siihen olla, että miten se kohdallasi on toteutunut. Edes noin ylipäänsä, ilman sen tarkempaa selontekoa.
SoneraKännykytky;
1. Myyntipakkauksessakin oli lupaus ympärivuorokautisesta asiakaspalvelusta, mutta kun sitä olisin tarvinnut, kävi ilmi että se oli siirtynyt noudattamaan arkikelloa - en muista tarkkoja kellonaikoja.
2. Puhelimessa(k600) havaittiin useita harmillisia vikoja, ja huoltomahdollisuuksia selvitellessäni kävi ilmi, ettei Soneraa asia kiinnostanut ollenkaan, vaan väittivät että valmistajan puoleen tulisi kääntyä. Lopulta riittävän kauan tapeltuani sekä Soneran, että valmistajan kanssa, molemmat olisivat huolineet luurin huoltoon - samaan liikkeeseen, jossa huollon arveltiin vievän ainakin 2viikkoa. Huoltoliikkeestä olisi voinut varalle vuokrata perusluurin hintaan 10€/päivä. Sonera taikka valmistaja ei ollut halukas sijaiskännyn vuokraan osallistumaan, eikä kytkyn myynyt liike voinut tarjota varaluuria käyttööni. Harmilliset pikkuviat korjaamisen hankaluuden vuoksi jäivät puhelimeen kunnes se onnettomuuden kautta tuhoutui.
3. Laskutus on mielestäni varsin hämärää, ja merkillisesti kallistuu jatkuvasti. Puhelinlaskut heittelevät siellä 70-130€kk.. Välttelen yritys- ja palvelunumeroita kuin ruttoa, mutta toki luurissa tulee roikuttua normaalikäyttöä enemmän kun yritystoimintaa harjoitan. Pakettia olisi kuulemma voinut isontaa, mutta ei pienentää, joten aikanaan päätin etten ainakaan enempää isonna.
4. Soneraan on vaikea saada yhteys - tosin tilanne on sama lähes kaikilla operaatoreilla.
Reilun kaksi vuotta sitten muistaisin tilanteen olleen Soneran kohdalla varsin toisenlainen; Hinnat olivat korkeahkot, mutta rahoilleen sai vastinetta hyvän ja toimivan palvelun muodossa.
Unohtunut laajakaista;
Tilasin joulukuussa 2006 kiinteän laajakaistan kotiosoitteeseeni noin kuukautta ennen yritystoiminnan aiottua aloittamista. Tilaus tehtiin paikallisessa liikkeessä tutun myyjän kautta. Tilaus raapustettiin Soneran omalle planketille, jossa oli muistaakseni otsikkona Internet-palvelusopimus. Samanlaisella planketilla kyseinen liike oli onnistuneesti tehnyt satoja sopimuksia, ja kun laput ajettiin koneelle, sain alustavan asennuspäivän, joka asettui kivasti juuri tammikuun alkuun jolloin yrityksen oli tarkoitus pyörähtää käyntiin.
Vajaan kuukauden odottelun jälkeen aloin soitella ja kysellä tarkempaa asennuspäivää, mutta muutamaan päivään lomaketta ei löytynyt - väitettiin ettei sellaista ole saapunut, vaikka heillä oli uudet ajantasaiset osoitetiedot asennuskohteesta... Lopulta sopimus löytyi, ja Soneralta kuivakkaasti todettiin että sopimus on tehty väärälle lomakkeelle, siinä olisi pitänyt lukea ADSL-palvelusopimus. Kun kysyin että kuinka nopeasti sen liittymän nyt sitten saa, oli tyly vastaus että kiireellisenä sen saa asennettua ajassa 4-6 viikkoa.. Sehän ei tietenkään mitenkään minulle sopinut, koska yhteys oli/on yritykseni toiminnan kannalta varsin oleellinen asia. Homma oli solmussa, joten pyysin selvittämään että miten näin on voinut käydä - väärä planketti eli ei, olisi siihen jonkun pitänyt kuitenkin jossain vaiheessa tarttua.
Viimein joku esimies soitti takaisin ja kertoi että laajakaistaa ei siksi ole kytketty kun sopimusplanketti on saapunut heille vasta edellisviikolla..
Sain siis kolme erilaista syytä siihen miksi laajakaistasopimus ei olut onnistunut, ja viimeinen oli kiistämätön valhe.
Elisalle soitin, ja tilanteen kuultuaan lupasivat yhteyden kahdessa viikossa, mutta yhteys saatiin jo hieman reilussa viikossa.
Yhteys syntyi muistaakseni helmikuun ensimmäisellä viikolla, joten kuukauden jouduin hoitamaan yritykseni juoksevia asioita juosten kaupungilla, sähköpostini tarkistelin missä pystyin, maksut hoidin pankkitiskillä..
Muuta;
- Vaikka Soneralla uusi osoitteeni jostain syystä oli jo tammikussa 2007, piti kolmasti soittaa ennen kuin kännykälasku alkoi tulla oikeaan osoitteeseen.
- Asioiden hoitoon on käytetty lukemattomia tunteja aikaa, välillä ei ole tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, henkilökunnan vastaukset ongelmatilanteissa ovat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta olleet erittäinkin tylyjä.
Voi olla että mulla on näissä asioissa äärimmäisen huono tuuri, mutta nykyään saan Sonerasta näppyjä, joten yhteistyölle ei enää ole mahdollisuuksia.