Amanita juuri pahimmoilleen katkaisi ketjun, tämä olisi sopinut kyllä molempiin... Aikaisemmat viestini aiheesta voi lukea SCF-huolto -ketjusta:
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 50#p739232
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... 75#p739681
Pavel kirjoitti:
EDIT:
Sain kuluttajaviraston neuvojan kiinni. Lähinnä asia nyt lähtee selvitykseen, hän lupasi selvittää asiaa ensi viikolla ja ottaa viraston kantaa siihen, voiko kuoressa oleva murtuma evätä koko laitteen takuun. Laki sanoo (vapaasti lainaten mitä kuluttaja-asiamies siteerasi) "vapautuakseen vastuusta myyjän tulee osoittaa, että vika on tullut ulkoisesta vauriosta. Todistustaakka on siis myyjällä."
Älkää vain menkö itse nyt maksamaan mitään, selvitellään asiaa. Raportoin, kun saan uutta tietoa.
Noniin, nyt on luvattua uutta tietoa. Kuluttaja-asiamies (äärimmäisen avulias ja mukava henkilö, mainittakoon) otti siis spontaanisti asian selvitykseen, vaikka tarkoitukseni oli lähinnä kysyä yleisiä linjoja tällaisissa tapauksissa. Hän kysyi kuluttajariitalautakunnan kantaa asiaan. Kuluttajariitalautakunnan lakimies oli todennut, että mekaaninen vaurio, vaikkei itsessään takuun piiriin kuuluisikaan, ei voi evätä muun vian takuuta, ellei ole osoitettavissa, että vika johtuu juuri mekaanisesta vauriosta. Kuluttaja-asiamies otti vielä yhteyttä SCF-huoltoon, josta annettiin Applelle numero, josta pitäisi pyytää referenssinumero, jonka perusteella asia voidaan ottaa uudelleen käsittelyyn.
Soitin tähän Applen numeroon, josta selvisi, että kyseessä on huoltoliikkeille tarkoitettu numero, jota ei saisi jakaa asiakkaille. Kyseinen asiakaspalvelija (rento ja reilu kaveri, sanottakoon) oli hyvin tietoinen tästä ongelmasta. Siteerasi suoraan Applelta tullutta ohjetta, jonka mukaan sekä latausliittimen kohdalla oleva halkeama että mute-napin halkeamat tulisi korjata takuun sisäpuolella, vaikka olisivat tulleet mekaanisesta vauriosta kuten puhelimen pudottamisesta. Kyseessä on siis Applella tiedossa oleva ongelma, jonka Apple on ohjeistanut korjattavaksi takuuseen.
Sain Applelta referenssinumeron, jonka jälkeen soitin SCF-huoltoon. Sieltä asiakaspalvelija kehotti lähettämään referenssinumeron sähköpostitse heille, jotta he ottavat asian uudelleen käsittelyyn. Meinasi, että seuraavaksi Sonera Pisteestä otetaan yhteyttä, kun puhelin on noudettavissa. Pelonsekaisin tunnelmin odotan, selviääkö asia nyt parhain päin. Laitoin sähköpostiin myös pyynnön "kohteliaimmin ryhtymään toimenpiteisiin teidän sisäisten ohjeiden muuttamiseksi iPhonen takuuhuoltojen osalta, jotka tällä hetkellä ovat asiakkaiden ja Applen välisten takuuehtojen sekä Suomen lain vastaisia" ryyditettynä viittauksilla kuluttajariitalautakunnan lakimiehen kantaan ja Applen kirjallisiin ohjeisiin iPhonen kuoriongelmien korvaamisesta takuun piirissä.
----
Ongelma tällä hetkellä on, että SCF-huollolla on selkeät (mutta virheelliset) ohjeet takuun eväämisestä mekaanisen vaurion kuten kuorihalkeamien yhteydessä. Applelta on uudemmatkin ohjeet, mutta ne eivät ole saavuttaneet SCF-huoltoa. Käytännössä tällä hetkellä ei auta kuin hiillostaa SCF-huoltoa ja Soneraa, joiden vastuulla iPhonen takuu- ja huoltotoiminta on. Asiaan pitäisi olla tulossa muutosta, ainakin Applen suomen osastolla tunnutaan olevan jo tilanteeseen kyllästytty. *
Ja vielä kertauksena,
jos puhelimessasi on latausliittimen tai mute-napin kohdalla halkeama, tulisi puhelin periaatteessa korjata Applen ohjeiden mukaan takuuseen, vaikka halkeama olisi tullutkin esimerkiksi puhelimen pudottamisesta. Näin ainakin Applen huoltotuen kautta saadun suullisen tiedon perusteella. (En tietenkään kehota ketään viemään puhelinta huoltoon tiedoilla "heitin katuun, halkes kuori".) SCF-huollolla ei näitä mainittuja uusia ohjeita ainakaan vielä ole, joten siihen voi varautua.
Joukkokanteelle olisi nyt kovasti tilausta. Oma asiani selvisi (ainakin näillä näkymin) varsin yksinkertaisesti 3 työpäivän sisällä, enkä erityisemmin joutunut tappelemaan. Jos jollakin on hankalampaa ongelmaa, kuluttaja-asiamiehen mukaan kannattaisi ottaa yhteyttä johonkin lakimieheen, joka voisi ruveta joukkokannetta suunnittelemaan. Voin tarvittaessa kantaa oman korteni kekoon.
Sen verran pesen käsiäni, että kaikki ylläoleva tieto on saatu puhelimitse kuluttaja-asiamehen ja osaltaan Applen huoltotuen kautta välillisesti, enkä tietojen paikkaansapitävyydestä ota vastuuta. Jos näitä nyt voidaan asiallisina tietolähteinä pitää.
*EDIT(1.7.) muokattu käytännön toimenpideohjeita hieman asioiden tarkennuttua. Vastoin parempaa tietoa annoin ehkä vähän huonoja neuvoja. Ei taida olla ihan pieni vaikutus sillä, mitä näille sivuille kirjoittaa...
EDIT (3.7.) Tämä tapaus ei nyt sittenkään vielä selvinnyt, Applelta saatu referenssinumero on vain tapausnumero, ei varsinainen päätös. SCF-huollon mukaan päätöksiä Apple ei enää iPhonelle anna eikä heillä ole asiakaspalveua asian suhteen. Kaikki pakoilevat vastuuta ja pesevät käsiään kilvan.