iPhone 3G:n takakuoren vaihto
-
iPhone 3G:n takakuoren vaihto
Viesti Kirjoittaja Phrase »
(Seuraavat kolme kappaletta on skipattavissa.)
Minulla on käytössäni tällainen heinäkuun puolessavälissä vuonna 2008 ostettu 8-gigatavuinen (musta) iPhone 3G. Vaikka Applen design miellyttää silmää ja käyttöesineiden materiaalin laatu (naarmuttomuus, virheettömyys) on aina ollut lähellä sydäntäni, olen pyrkinyt priorisoimaan käytettävyyden esteettisyyden edelle. Sen vuoksi olen myös pitäytynyt hankaloittamasta arkipäiväisiä toimenpiteitäni ylimääräisillä suojauksilla. Olen toki parhaani mukaan koettanut myös välttää aiheuttamasta useimmiten huolimattomuudesta johtuvaa turhanpäiväistä damagea, mutta olen ollut kuitenkin suhteellisen huoleton käytön suhteen. Tahdon siis vain sanoa, että materiaa koskevan filosofiani mukaisesti, jos en nyt pyri tuhoamaan kaikkea omistamaani, niin ainakin koetan pitää arkea helpottamaan ja värittämään luodut esineet orjinani, en isäntinäni. Siksi kohtelen vain koriste-esineitä valkein silkkihansikkain. Sellaisia, joilla on sarjatuotantovalmisteista poiketen jotain erityistä arvoa. No, se tästä välttävästä prologista. Toivottavasti toimii valaisevana taustoituksena tapahtuneelle.
Puhelimeni oli siis vuoden mittaan liukunut milloin taskusta istuimelle, lattialle tai kovalle maaperälle. En ollut sitä heitellyt, enkä kovin korkealta (pöydän reunaa korkeammalta) pudottanut edes vahingossa, en betonille, kaakelille, soralle tai millekään muullekaan yhtä joustamattomalle alustalle matalaltakaan. Luuri ei ollut jäänyt myöskään auton alle :> Ilman suojuksia tuo vempele vain on liukas kuin saippua, joten joskus se saattoi luiskahtaa näpeistäkin ja aiheuttaa ylimääräisiä sydämenlyöntejä. Niin kävi myös eräänä alunperin pahaa enteilemättömänä toukokuisena aamuna. iPhone on monikäyttöinen, eikä vähiten siksi käytössäni myös herätyskellona. Siitä sängyn vieressä nojalla olevan patjan päältä (n. metrin korkeudelta) sen näppieni väliin rähmäisin silmin kahmaisin (katsoakseni kelloa tai sammuttaakseni herätyksen) ja yks-kaks se oli jo luiskahtanut niiden välistä komealla kaarella lankkulattialle. Poimin sen siitä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan (lattialta puhelimen poimiminen ei ollut nimittäin uutta, joitakin pieniä naarmujakin aina naamalleen laskeutuvan luurin lasissa jo oli, enkä siksi huolestunut mahdollisista uusista). iPhonen kääntäminen oikeinpäin oli kuitenkin ennenkokematon näky. Oikea ylänurkka (n. neljännes lasin alasta) oli tuhannen halkeamilla ja tiesin siinä samassa, että päivä oli pilalla. Ja niinhän se oli. Olin pitänyt sitä Snickersien taskussa muutaman viikonpäivän auttaessani sukulaistani remontissa, käyttänyt iPodin ominaisuudessa. Luulen, että se oli herkistänyt sen rakenteita (olin mm. kantanut reisiä vasten painavia laattapaketteja, eikä voi tietää, vaikka jokin kulma olisi jossain vaiheessa painanut reiden kohdalla olevaa puhelinta taskussa. Edessä siinsi parin kuukauden ulkomaanmatka, ja tiesin, etten siellä ainakaan saa kapinetta kuntoon. Lähtöön oli enää muutama päivä, joten en ehtinyt sitä ennen kuin käydä täällä Hompussa lukemassa, mitä asialle olisi tehtävä. Uusi huoli iski päin näköä, kun selvisi, miten vaikea ongelmasta oli päästä eroon. Päätin hoitaa asian palattuani Suomeen, mutta nyt jo pian kuukauden täällä oltuani en ole saanut laitettua juuri tikun tikkua ristiin asian eteen. Nyttemmin lasissa on muutama uusi halkeama syntyneenä edellisten paineesta, ja asia alkaa käydä yhä akuutimmaksi. Tuon kanssa on elänyt, sillä kosketusnäyttö on ollut kunnossa, eikä säröillyt alue ole kaikkein kriittisimmällä kohdalla, joten haavojakaan ei ole tullut. Pelottaa vain, että jokin vähemmän kaunis päivä tuo kosketusnäyttö alla saa tuta, ja sitten on edessä kalliimpi remontti. Ainoa haitta tähän mennessä on ollut kosmeettinen - eihän tuo tyylikäs noin ole.
Eilen katselin netistä ohjeita lasin vaihtoon, koska missään tapauksessa en aio Soneran huoltoa käyttää. Kotivakuutusta minulla ei ollut voimassa, ja esimerkiksi Kinlille en ole vain saanut aikaiseksi kapinetta lähettää lasia vaihdattaakseni. Olen toki aiemmin jo lueskellut vastaavista tapauksista ja kartoittanut hintahaarukoita, huoltojen ja omakustanteisten vaihtojen (joihin siis pelkät varaosien ja rahtien hinnat sisältyvät) suuruusluokkia. Olin jo eilen vähällä lasin ja digitizerin (touch panel) ostaa, mutta nälkä kasvoi syödessä. Nuo kaksi osaa saisin siis Suomestakin, ja täältä ne rahtien vuoksi ostankin (vaikka ulkomaisten halvempien hintojen vuoksi tulisi kalliimmaksikin), ellen sitten tilaa ulkomaisilta verkkosivuilta muutakin. Suosittelevat nimittäin vahvasti tuollaisia varta vasten lasin ja digitizerin vaihtoon suunniteltuja tarroja (adhesive strips). Sen lisäksi useissa amatöörivideoissa olen nähnyt käytettävän tuollaista hellävaraista työkalua (pry tool) osien toisistaan irroittamiseen, joka on sekin suunniteltu nimenomaan iPhonelle. Sellaisen saisi ostettua tuollaisessa "tee-se-itse"-paketissa, jossa olisi sopivat ruuvimeisselitkin hommaan. Eikä maksaisi montaa taalaa. Mutta ennen kaikkea pitkitin tilauksen tekoa gethightech.com-sivuston tuotevalikoimaa selattuani. Linkin alta paljastuvalla sivulla kaupataan ihan iPhonen takakuorelta (varaosalta) vaikuttavaa tuotetta. En ollut tiennyt aiemmin niidenkin vaihtamisen olevan mahdollista, joten innostuin asiasta samantien. Tarjolla oli myös valkoinen takakuori 16-gigaiseen, joten sellaisenkin hankinta kävi mielessäni, vaikka oma luurini on siis kapasiteetiltaan vain 8-gigainen.
Nyt sitten siis itse asiaan. Ostin Suomeen palattuani hieman myöhässä (mutta parempi edes silloin) nahkaisen suojapussin iPhonelle, ja sen käyttöä motivoisi aivan uudella tavalla se, että saisin uuden lasipinnan lisäksi myös puhelimeeni pränikän takakannen. Kysymys kuuluukin, ovatko nuo tosiasiassa iPhonen takakuoria, jotka voi vaihtaa lasinvaihdon yhteydessä? Käykö jopa tuollainen valkoinen minun puhelimeeni? Entäpä tämä?! Viimeisin olisi kyllä hinnasta huolimatta enemmän kuin osaisin toivoa, vaikkakin näyttää, ettei se kata koko takaosaa ja että se olisi jollekin vanhemmalle mallille suunnattu.
Onko teillä siis kokemuksia ensinnäkin tuosta lasinvaihdosta (tiedän: ketjuja täällä aiheeseen on, ja olen ne läpi moneen kertaa kahlannut)? Konkreettisia neuvoja? Hyväksi havaitsemianne menettelytapoja? Ja toisekseen, miten tuo takakuori, onko niitä ollenkaan varaosina myytävänä (ainakaan suomenkielisiltä saiteilta en löytänyt - englanninkielisiltäkään en vastaavanlaisia sivustoja kuin tuo linkkaamani)? Onko joku sellaisen jopa vaihtanut?
Olisi niin hienoa, jos saisi tuosta kovan käytön jälkeen kuin uuden, voisi tästä lähtien kokemus apunaan kohdella sitä hieman hellävaraisemmin, nahkaisen luistamista ja lipsumista estävän suojuksen kanssa.
Kiitän neuvoista ja tiedoista, joita toivon mukaan teillä on tarjota, jo näin etukäteen!
Phrase
-
Re: iPhone 3G:n takakuoren vaihto
Viesti Kirjoittaja legace »
Tuo viimeinen ei käy, se on 2G:lle. Kyllä mä uskon, että tuon takakuoren voi vaihtaa, mutta silloinhan sun pitäisi irrottaa ihan kaikki tuosta luurista. Enkä usko, että se ihan helppoa tulee olemaan :/Phrase kirjoitti: Nyt sitten siis itse asiaan. Ostin Suomeen palattuani hieman myöhässä (mutta parempi edes silloin) nahkaisen suojapussin iPhonelle, ja sen käyttöä motivoisi aivan uudella tavalla se, että saisin uuden lasipinnan lisäksi myös puhelimeeni pränikän takakannen. Kysymys kuuluukin, ovatko nuo tosiasiassa iPhonen takakuoria, jotka voi vaihtaa lasinvaihdon yhteydessä? Käykö jopa tuollainen valkoinen minun puhelimeeni? Entäpä tämä?! Viimeisin olisi kyllä hinnasta huolimatta enemmän kuin osaisin toivoa, vaikkakin näyttää, ettei se kata koko takaosaa ja että se olisi jollekin vanhemmalle mallille suunnattu.
EDIT: Tuleeko tuon gethingtechin kannen mukana se bezelikin? Kun sitä ei kai voi irrottaa..
Aika vaikeaksi menee:
http://www.rapidrepair.com/guides/iphon ... mbled2.jpg
-
Niin arvelinkinlegace kirjoitti:Tuo viimeinen ei käy, se on 2G:lle.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
No eipä kovin helpolta näytä ainakaan tuon kuvan mukaan.legace kirjoitti:Kyllä mä uskon, että tuon takakuoren voi vaihtaa, mutta silloinhan sun pitäisi irrottaa ihan kaikki tuosta luurista. Enkä usko, että se ihan helppoa tulee olemaan :/
Aika vaikeaksi menee:
http://www.rapidrepair.com/guides/iphon ... mbled2.jpg
Eipä näköjään:legace kirjoitti:EDIT: Tuleeko tuon gethingtechin kannen mukana se bezelikin? Kun sitä ei kai voi irrottaa..
"Includes just the back plastic case. Does NOT include any screws, buttons, cables, camera lens or any other parts not seen in the picture.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja egoste »
Homma nimittäin hoituu osaavissa käsissä hienosti...
-
Viesti Kirjoittaja legace »
Lueppa se koko viesti, vaikka pitkä onkinegoste kirjoitti:Otappa yhteyttä "Kinli" homppulaiseen ja kysy jos vaikka suorittaisi korvausta vastaan moisen tehtävän...

Phrase kirjoitti:Eilen katselin netistä ohjeita lasin vaihtoon, koska missään tapauksessa en aio Soneran huoltoa käyttää. Kotivakuutusta minulla ei ollut voimassa, ja esimerkiksi Kinlille en ole vain saanut aikaiseksi kapinetta lähettää lasia vaihdattaakseni.
-
- Ylläpitäjä
No kun mä skippasin ne kolme ekaa kappalettalegace kirjoitti:Lueppa se koko viesti, vaikka pitkä onkinegoste kirjoitti:Otappa yhteyttä "Kinli" homppulaiseen ja kysy jos vaikka suorittaisi korvausta vastaan moisen tehtävän...
Phrase kirjoitti:(Seuraavat kolme kappaletta on skipattavissa.)....
Eilen katselin netistä ohjeita lasin vaihtoon, koska missään tapauksessa en aio Soneran huoltoa käyttää. Kotivakuutusta minulla ei ollut voimassa, ja esimerkiksi Kinlille en ole vain saanut aikaiseksi kapinetta lähettää lasia vaihdattaakseni.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Rutku »
Nappaa tästä 500MB lisätilaa Dropboxiin rekisteröityessä: https://www.dropbox.com/referrals/AACRr ... 0EfR6M1QO0
-
Totta kai, miten muutenkaan?Rutku kirjoitti:Siis jos et ole saanut aikaiseksi lähettää Kinlille, niin eikö se johdu sinusta, eikä hänestä?
En ole, enkä myöskään hetkeäkään epäillyt, eikö onnistuisi.Rutku kirjoitti:Oletko soittanut ja kysynyt häneltä, että onnistuuko (luulisin, että onnistuu mitä nyt hänen palautteita olen lukenut)?
Helpoimmalla kaiketi, mutten halvimmalla varmastikaan. Ei minulla pelkoa ole homman epäonnistumisesta, lähinnä sitä vastoin siitä, että homma jää saamattomuuttani kokonaan tekemättä. Suurin ja samalla ainoa pelko liittyy nimenomaan siihen, onko minulla varaa hoitaa asiaa edes omatoimisesti. Käsittääkseni Kinlin taksoilla ei selviä alle satasen, niin halpoja kuin ne virallisiin huoltotoimenpiteisiin nähden ovatkaan. Ilman suurta vaivaa saan tarvikkeet alle puoleen hintaan, vaikkakin vaiva on nimenomaan vaihtamisessa. Kysymykseni koskikin ennen kaikkea sitä, saanko jostain varaosana myös takakannen (ja onko sitä ylipäänsä tarkoitettu vaihdettavaksi), ja vasta toisekseen, millaisia kokemuksia foorumin käyttäjillä on vastaavista tilanteista.Rutku kirjoitti:Näin pääset varmaan itse helpoimmalla ja halvimmalla ilman kauhean suurta pelkoa, että tuo homma epäonnistuisi...
Tokihan kustannusten ohella minua iPhonen lähettämisessä asiantuntevampiin käsiin jarruttaa kokemattomuus juuri minkään lähettämisestä postitse, ja lisäksi se outo ajatus, että lähetettävänä on nimenomaan puhelimeni - se, jolla olen tottunut purkamaan ongelmatilanteitani niiden ilmaantuessa.
Onhan tässä toisaalta selittelyn makuakin
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
-
Käykö tuo sitten minunkin luuriini?NeliX4 kirjoitti:http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16946
-
Viesti Kirjoittaja Xaeron »
Tietenkin käyPhrase kirjoitti:Käykö tuo sitten minunkin luuriini?NeliX4 kirjoitti:http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16946
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
.. ja tosiaan tuolla todettiin, että ero tämän alkuperäisen ja tarviketakakuorine välillä laadussa on huomattava.Xaeron kirjoitti:Tietenkin käyPhrase kirjoitti:Käykö tuo sitten minunkin luuriini?NeliX4 kirjoitti:http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16946
-
Kuustoistasen persus kasiin? Asia selevä.Xaeron kirjoitti:Tietenkin käyPhrase kirjoitti:Käykö tuo sitten minunkin luuriini?NeliX4 kirjoitti:http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16946
Taitaapa siinä tapauksessa jäädä tilaus mielikuvien tasolle. Mikähän pulju niitä sitten oikein valmistaa, kun eivät voi samanlaisia myydä varaosina?NeliX4 kirjoitti:.. ja tosiaan tuolla todettiin, että ero tämän alkuperäisen ja tarviketakakuorine välillä laadussa on huomattava.
-
Viesti Kirjoittaja Xaeron »
Ja tuollaiset halpiskiinatarvikkeet tehdään yleensä mahdollisimman halvalla, joten laatu on varmasti mitä on..

-
Viesti Kirjoittaja darkerstill »
Halpa ei ole, mutta laatua pitäisi olla: "This is a Genuine Apple replacement back cover, ideal for those who have scratched, cracked, marked or even just got bored of having a white back. Refresh your iPhone 3G today."
-
Kiitokset linkistä.darkerstill kirjoitti:http://www.mobilefun.co.uk/iphone-3g-re ... p17507.htm
Otan nimittäin ilolla vastaan tiedon, että uudenveroisia varaosia on tarjolla myös tavalliselle erehtyväiselle kuluttajalle. Täytyy melkein alkaa säästää tuota omalle mallillekin originaalia takakantta varten, se kun tosiaan ei ole noiden muiden vaihtoehtojen tavoin kovin huokea (£59.81).darkerstill kirjoitti:Halpa ei ole, mutta laatua pitäisi olla: "This is a Genuine Apple replacement back cover, ideal for those who have scratched, cracked, marked or even just got bored of having a white back. Refresh your iPhone 3G today."
59,81 puntaa on nimittäin tämän päivän valuuttakursseilla 67,9350...€ eli sen pyöreät seitsemänkymppiä.
Onneksi sentään lasit ja digitizerit eivät maksa vastaavanlaatuisina (?) noin paljoa.
-
Viesti Kirjoittaja Pis »
Halpaa ei tosiaan ole mutta ei kai noita voi laadukkaiksi kutsua jos ovat "Genuine Apple" -kamaa eli halkeilevat lähes poikkeuksetta itsestään.Phrase kirjoitti:Kiitokset linkistä.darkerstill kirjoitti:http://www.mobilefun.co.uk/iphone-3g-re ... p17507.htm
Otan nimittäin ilolla vastaan tiedon, että uudenveroisia varaosia on tarjolla myös tavalliselle erehtyväiselle kuluttajalle. Täytyy melkein alkaa säästää tuota omalle mallillekin originaalia takakantta varten, se kun tosiaan ei ole noiden muiden vaihtoehtojen tavoin kovin huokea (£59.81).darkerstill kirjoitti:Halpa ei ole, mutta laatua pitäisi olla: "This is a Genuine Apple replacement back cover, ideal for those who have scratched, cracked, marked or even just got bored of having a white back. Refresh your iPhone 3G today."
59,81 puntaa on nimittäin tämän päivän valuuttakursseilla 67,9350...€ eli sen pyöreät seitsemänkymppiä.
Onneksi sentään lasit ja digitizerit eivät maksa vastaavanlaatuisina (?) noin paljoa.
-
- Ylläpitäjä
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
No, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, oli kallis sitten laadukasta tai sekundaa. Oma "Genuine Apple"-takakansi on pysynyt kyllä moitteettomana, mitä nyt hopeisen omenan kohdalla vähän näkyvämpi naarmutus (pienenpienillä naarmulla se on kauttaaltaan, mutta tummassa pohjassa ne eivät niin hyvin näy kuin tuossa peililogossa). Käsittääkseni nuo itsenäiset ja itsepäiset halkeamat takakannessa ovat olleet lähinnä 16-gigaisten valkoisten ongelma.Pis kirjoitti:Halpaa ei tosiaan ole mutta ei kai noita voi laadukkaiksi kutsua jos ovat "Genuine Apple" -kamaa eli halkeilevat lähes poikkeuksetta itsestään.
Miten muuten, oliko tuo nyt muovia vai metallia? Muoviksi se olisi ihmeen kestävää, tosin onhan tuo melko kompaktisti pakattukin. Olen vain kuullut/lukenut kannen olleen ainakin aiemmin metallia, alumiinia?
-
Viesti Kirjoittaja iPSP »
Ei tuolla Dealextremessä kyllä mitään sellaista ole todettuNeliX4 kirjoitti:.. ja tosiaan tuolla todettiin, että ero tämän alkuperäisen ja tarviketakakuorine välillä laadussa on huomattava.Xaeron kirjoitti:Tietenkin käyPhrase kirjoitti:Käykö tuo sitten minunkin luuriini?NeliX4 kirjoitti:http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16946
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jaska »
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka