PatrikSelin kirjoitti:
Jos mennään Suomen (ehkäpä muissakin EU:n maissa on sama laki.) lain mukaan esim. kannettavalla on vaikkapa 2 vuoden takuu, mutta se hajookin 2 ja puolen päästä siitä huolimatta korvata tietyn osan laitteesta, Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Jos laitteen käyttöiäksi on arvioitu 10 vuotta, mutta takuu on 2 vuotta. SIitä huolimatt myyjän pitää korvata tietyn summan, jos laite hajoaa 1 vuoden jälkeen kun takuu on loppunut.
Tiedän toki virhevastuun olemassaolon, ja se onkin erittäin hyvä laki. Valitettavasti sen toteuksessa säälitään vähän turhan paljon suuryrityksiä. Takuun todellakin pitäisi olla lisäetu, mutta esim. Applen vuoden takuu kalliilla läppärill ei juurikaan tarjoa lisäetua kuluttajalle, koneessa ei käytännössä ole takuuta. Lakisääteisiä velvoitteistaan kiinni pitämistä kun ei saa kutsua takuuksi. Ketään ei voi tietysti sopimusvapauden nimissä pakottaa tarjoamaan pidempää takuuta, mutta sen sijaan voidaan kieltää takuu sanan käyttö, silloin kun takuuta ei tosiasiallisesti ole. Väitän, että Appleltakin tulisi välittömästi Suomeen pidempi takuu, jos viranomaiset ilmoittaisivat ettei nykyisillä ehdoilla takuu sanaa saa enää kuluttajamarkkinoinnissa käyttää, se kun ei tuo kuluttajalle juurikaan käytännön lisäetua.
Lisäksi valitettavan moni kuluttaja ei vaadi oikeuksiaan riittävällä tavalla, osittain siitä syystä että valitettavan moni yritys vetoaa helposti tuohon "takuuaikansa" loppumiseen, vaikka virhevastuun pitäisi selkeästi olla voimassa. Nekin jotka tietävät oikeuksistaan, eivät välttämättä jaksa tapella, vaan ostavat uuden tuotteen ja romuttavat vanhan, helposti korjattavissa olevan täysin turhaan. Takuunalaista laitetta ei sen sijaan noin vain pois heitetä.
Tämä alkaa toki menemään jo vähän OT pelkästään iPodien akun vaihdettavuudesta, mutta aiheena on minusta erittäin tärkeä, ja toivoisin että tästä keskustelua heräisi ja ihmiset alkaisivat enenemässä määrin vaatimaan oikeita takuita ja pidempää käyttöikää laitteille. Applen suhteen en usko ollenkaan, että se olisi häviävä osapuoli yleisesti paranevissa takuutäytännöissä (häviäjiä olisivat luultavasti niiden halpojen rimpuloiden tekijät), vaikka sen takuupolitiikat alan heikoimmasta päästä.