Olen tuossa kesällä hankkinut itselle tämmöisen erittäin hyvän ja varsinkin tilavan mp3-soittimen eli siis Ipod Classicin. Tilaa värkissä on 120GB.
Ongelma on tämä. Jotkut musiikkitiedostot, jotka laitan ipodille ovat nähtävästi "liian suuria", jolloin ipod saattaa itestään pienentää tiedostojen kokoa, jolloin taas musiikin laatu kärsii. Itseähän ei tämä liian iso tiedostokoko haittais yhtään, koska tykkään mielummin kuunnella hyvälaatusta musaa kuin vaivata päätäni sillä kuinka paljon tiedostot vie tilaa ipodissa (ja onhan värkissä tilaa muutenkin iha riittämiin). Esimerkkinä, jos joku tietää Pendulumin uusimman levyn, niin siinä on pari oikein kunnon jytkytysbiisiä, jotka kuulostava koneelta kuultuna ihan sairaan hyviltä, mutta kun kuuntelen biisejä ipodilta biisit ovat hirveää rätinäkakkaa. Tuo kyseinen Pendulum levy on 320kpbs eli mahd. hyvä laatu.
Kysymys siis kuuluu: Voinko mitenkään saada musan kuulumaan sen "aidolla" laadulla?
Sen tiedän, että iTunesissa on kohta, jonka voi valita, jos haluaa liian isot tiedostot AAC-muotoon, mutta sitä kohtaa en ole koskaan valinnut, joten siitä musiikin huono laatu ei ainakaan voi johtua. Lisäksi ipodissa on myös taajuuskorjain, tai mikä ny onkaa. Eli siis oikeat taajuudet rockille, elektroniselle yms. Mutta vaikka kuuntelen rockia ja pistän taajuuden rockille, niin silti on huono laatu.
Oon myös huomannu, että ipodin voi laittaa ns. asemaksi koneelle, jolloin tiedostoja pystyy pistämään manuaalisesti ipodiin. Jos tyhjentäisin ipodin kaikesta, ja kokeilisin laittaa manuaalisesti testikappaleen ipodiin, niin pystyisinkö toistaa tiedoston sen oikealla laadulla? Ja lisäksi, jos laitan ylipäätään musiikkitiedoston manuaalisesti ipodiin, tajuaisiko ipod että se on musiikkitiedosto ja voisin toistaa sitä ipodissa ilman synkronointia vai luulisiko ipod, että se on vain joku tiedosto ja se ei tunnista sitä?
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku valaisisi minua tässä asiassa.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)