iPhone 3GS vai iPhone 4
-
iPhone 3GS vai iPhone 4
Viesti Kirjoittaja -tukeee- »
Päätin tehdä tunnuksen tänne, koska Applen tuotteet ovat alkaneet kiinnostamaan minua. Nyt kun viimein olen saanut suostuteltua vanhempani kytky iPhonen hankkimiseen, niin kysyn teiltä Applen "aktiivikäyttäjiltä", että kumpi minun kannattaisi valita - 3GS vai 4 ?
Itse olen jo kallistunut 3GS puoleen pelkästään jo hinnan takia. Taloudellisen tilanteen ollessa tiukka, muutamienkin eurojen säästö tuntuu jo mukavasti. iPhone 4 puhelinta en ole hylännyt siis, mutta haluaisin kuulla molemmista huonoja ja hyviä puolia, sillä tiedän kaikilla asioilla olevan sellaisia. Myös puhelimilla. Netti on varmasti täynnä erilaisia testejä ja muita, mutta haluaisin kuulla henkilökohtaisia kokemuksia puhelimen omaavilta henkilöiltä.
Toivottavasti kysymykseni tuli tarpeeksi selvästi esille. Yritin haulla etsiä jotain tämäntapaista, mutta ei tullut vastaan.
- Tuukka
-
Re: iPhone 3GS vai iPhone 4
Viesti Kirjoittaja tuomaril »

-
Viesti Kirjoittaja henkkaize »
Ensimmäiseksi tietysti tulee kameran tarve mieleen. Tarvitsetko mahdollisimman hyvän kameran vai riittääkö vähän huonompi? Ei tämä 3GS:n kamera mikään huono ole kuitenkaan. iPhone nelosessa on kamerassa LED salamavalo jota ei 3GS:ssä ole. iPhone 4:ssä on kamera myös edessä.
Syksyllä julkaistaan iOS 5 ja iPhone 5 julkaistaan myös tänä vuonna.
Jos haluat päivittää luurin sitten iOS 5:een (ja aika varmasti haluat), suosittelisin ostamaan iPhone 4:n, sen prosessoritehojen takia. Arvelen että jää sitten päivityksen jälkeen paskanmaku suuhun jos lähtee mopoilemaan ja hankkii 3GS:n.
iPhone 4 taas on herkempi naarmuuntumaan ja menee helpommin rikki takalasin takia.
Jos arvelet pystyväsi elämään ilman iOS 5 käyttistä, voit ostaa 3GS:n. 3GS toimii ihan hyvin ja toiminta on ripeää.
Ohjelmien kanssa tulevaisuudessa olemaan niin että ne eivät enää 3GS:ssä toimi kunnolla tai ollenkaan. Yhteiselo 3GS:n kanssa on ehkä tämän puolivuotta mukavaa mutta heti kun/jos päivität iOS viiteen ei se olekkaan enää niin nannaa.
Päätös on sinun.
Haluatko uusimman puhelimen josta on iloa enemmän nyt ja myös tulevaisuudessa uuden käyttöjärjestelmän myötä?
Vai haluatko puhelimen joka toimii hyvin nyt mutta tulevaisuudessa sitä ei enää kannata ehkä päivittää. Tästä seurauksena se että luurin käyttö on rajoittunutta. Tai sitten päivittää mutta puhelin alkaa tahmaamaan.
Tässä syy miksi kirjoitan iPhone 3GS vastaisesti:
Olen kokenut laitteen rajoittuneisuuden iPod touch 2g:n takia. Silloin kun sen ostin ajattelin että kyllä minä sillä pärjään ikuisuuden. Olin väärässä. Päivittämään laitteen iOS neloseen ja touch hidastui roimasti. Nyt en enää kestänyt hidastelua ja ostin iPhone 3GS:n. Nyt olen sitä mieltä että jos vaan rahat riittää niin ostan aina mahd uuden laitteen jotta hitautumista ei tapahdu kun päivittää uuteen käyttikseen.
-
Kiitos hyvästä vastauksesta. Kameralla ei ole väliä - vieressä pöydällä 1300e kamerarunko ja objektiivit, joten kameraa ei tule käytettyä melkein mihinkään.. Jos kännykkäkameralle tarvetta, niin 3 megapikseliä riittää. Vertailin Applen sivuilla 3GS:ää ja 4:sta, ja teknisten ominaisuuksien perusteella silmääni ei pistä mikään erikoinen. Vaikka nelosen Retina-Display onkin varmaan markkinoinnin tapaan "vau", niin en siltikään pidä sitäkään tarpeellisena ominaisuuden muutoksena että näytön tarkkuuta on nostettu 320x***:sta 960x***:an vai miten se olikaan. Jos iPhone 4 hajoaa helpommin kuin 3GS, nii tietysti kallistuisin 3GS puoleen. Ja vielä noista ohjelmistoista.. Tuota iOS5 päivitystä ei siis saa 3GS:ään? Miksi minulla jäisi paskanmaku suuhun? Onko sieltä tulossa jotain erittäin mullistavaa.. Jostain kyllä luin uusista ominaisuuksista, ja mitään silmäänpistävää ei näkynyt. Tosin vaikuttaa se päivitys järjestelmän nopeuteen. Mutta en tiedä onko minulla tarvetta iOS5:ään, koska jos tuo 3GS toimii ripeästi iOS 4.3.3 päivityksellä ja kaikki tuon päivityksen ominaisuudet ovat minulle 100% luksusta. Minulla on aina ollut halpa puhelin. Jos on ollut kosketusnäyttö, niin on se ollut joku paska sadan euron Symbian 60 scheissee.henkkaize kirjoitti:Ensimmäiseksi tietysti tulee kameran tarve mieleen. Tarvitsetko mahdollisimman hyvän kameran vai riittääkö vähän huonompi? Ei tämä 3GS:n kamera mikään huono ole kuitenkaan. iPhone nelosessa on kamerassa LED salamavalo jota ei 3GS:ssä ole. iPhone 4:ssä on kamera myös edessä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Vielä korjaisin että esim tiputuksessa iPhone 3GS kestää paremmin, ei se nelonen kuitenkaan itsestään hajoa-tukeee- kirjoitti:Kiitos hyvästä vastauksesta. Kameralla ei ole väliä - vieressä pöydällä 1300e kamerarunko ja objektiivit, joten kameraa ei tule käytettyä melkein mihinkään.. Jos kännykkäkameralle tarvetta, niin 3 megapikseliä riittää. Vertailin Applen sivuilla 3GS:ää ja 4:sta, ja teknisten ominaisuuksien perusteella silmääni ei pistä mikään erikoinen. Vaikka nelosen Retina-Display onkin varmaan markkinoinnin tapaan "vau", niin en siltikään pidä sitäkään tarpeellisena ominaisuuden muutoksena että näytön tarkkuuta on nostettu 320x***:sta 960x***:an vai miten se olikaan. Jos iPhone 4 hajoaa helpommin kuin 3GS, nii tietysti kallistuisin 3GS puoleen. Ja vielä noista ohjelmistoista.. Tuota iOS5 päivitystä ei siis saa 3GS:ään? Miksi minulla jäisi paskanmaku suuhun? Onko sieltä tulossa jotain erittäin mullistavaa.. Jostain kyllä luin uusista ominaisuuksista, ja mitään silmäänpistävää ei näkynyt. Tosin vaikuttaa se päivitys järjestelmän nopeuteen. Mutta en tiedä onko minulla tarvetta iOS5:ään, koska jos tuo 3GS toimii ripeästi iOS 4.3.3 päivityksellä ja kaikki tuon päivityksen ominaisuudet ovat minulle 100% luksusta. Minulla on aina ollut halpa puhelin. Jos on ollut kosketusnäyttö, niin on se ollut joku paska sadan euron Symbian 60 scheissee.henkkaize kirjoitti:Ensimmäiseksi tietysti tulee kameran tarve mieleen. Tarvitsetko mahdollisimman hyvän kameran vai riittääkö vähän huonompi? Ei tämä 3GS:n kamera mikään huono ole kuitenkaan. iPhone nelosessa on kamerassa LED salamavalo jota ei 3GS:ssä ole. iPhone 4:ssä on kamera myös edessä.
iOS viiden saa 3GS:ään, mutta aika varmaa on että puhelin hidastuu siinä samalla ja käyttömukavuus johon ehtii tuon puolen vuoden aikana tottua ei sitten olekkaan enää niin hyvä. Sitten siinä vaiheessa tulee semmoinen pettymys.
Uuden päivityksen ja uuden iPhone viiden markkinoille tulon jälkeen App Storeen tulee kuitenkin uusia ohjelmia jotka kaikki eivät välttämättä enää toimi niin hyvin 3GS:llä tai ne eivät toimi ollenkaan.
Sitä tarkoitin tuolla paskanmaulla, kun siihen nykyiseen käyttikseen kuitenkin kerkeää jo tottua. Mutta saattaahan olla myös että näin ei käy.
Mutta, osta ihmeessä 3GS jos kerran et iOS 5:ttä arvele tarvitsevasi, ja luulet että se riittää sinulle, et todellakaan tule pettymään !
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja juu-zo »
-
Okei, jotkut tuolla lätäkön takana ovat ihmetelleet että hidastunut on.juu-zo kirjoitti:Itselläni 3GS:ssä ollut ios 5 beta pari päivää käytössä ja täytyy sanoa että ihan mukavasti tämä toimii. Ihmeempiä tahmauksia 4.3.3 käyttikseen verrattuna en ole huomannut. Virallisen ios 5 tultua en usko että puhelin tästä enään mitenkään jumittuu. Mielestäni 3GS on vielä ihan kannattava hankinta. Siitä on puhelinta vielä vuodeksi. Luultavasti ios 6 ei enää tule 3GS:lle joten itselläni menee puhelin ainakin sitten vaihtoon. Vielä pärjään hyvin tällä.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Sniizu »
Itselläni on 1,5 vuotta ollut käytössä iPhone3Gs ja olen ollut aina tyytyväinen siihen. 3Gs:n kestävyydestä kertoo se, että tiputin kerran vahingossa iPhoneni murokulhoon maidon sekaan ja selvisin ainoastaan latausportin vaihdolla.-tukeee- kirjoitti:Ok, kiitos tästä näkökulmasta!Muita näkökulmia otan lisää mielelläni vastaan!
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Hieman epäilyttää se, että iOS5 toimisi vielä 3Gs:ssä. Toivoisin, että myöhemmin tänä vuonna tuleva iPhone-malli ja sen ominaisuudet vaatisivat tehokkaampaa prosessoria kuin 3Gs:n oma, koska jos 3Gs pystyy pyörittämään melkein yhtä hyvin juttuja kuin iPhone5, niin 3Gs:n päivittäminen seuraavaan saattaisi tuntua vähän hölmöltä kun vanhallakin pärjäisi kohtuullisen hyvin.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Loppujen lopuksi 3Gs olisi mielestäni oiva valinta sinulle, koska et tavallaan tarvitse niitä 4:sen parempia ominaisuuksia vrt. 3Gs, koska 1. et käytä juurikaan puhelimen kameraa ja 2. aikaisempi puhelimesi oli Nokia, joten sinulle on 3Gs:n näyttö on jo hyvin suuri harppaus Nokiaan verrattuna, joten senkin luulisi riittävän.
(paras vaihtoehto olisi säästää rahaa seuraavaan iPhoneen ja ottaa vaikka pankista lainaa, jos rahoja ei ole saatu vielä kerätyksi julkaisupäiväksi)

-
Viesti Kirjoittaja Axe »
Siellä yleensä 3g on toteutettu umts 900-tekniikalla, jota 3gs ei ymmärrä.
Apple tv 4k
Iphone 6s 16gb
Ipad 2017
-
Viesti Kirjoittaja olvikoira »
Kytkyn päätyttyä pitää kokeilla josko elisan verkon paremmalla edgellä tulis toimeen mutta eiköhän tuo vaihtoo mene, vaikka muuten on loisto puhelin ja siihen kun tulee se uus ios5...
-
Tuosta vielä että omat kokemukseni 3GS:n kanssa, puhelin on lentänyt kaksi kertaa lattialle, toisen kerran näyttö edeltä noin 1,5 metrin korkeudelta -> ei mitään, ei naarmuja edes, toisen kerran kulma edellä samalta korkeudelta, eikä silloinkaan mitään.Sniizu kirjoitti:3Gs:n kestävyydestä kertoo se, että tiputin kerran vahingossa iPhoneni murokulhoon maidon sekaan ja selvisin ainoastaan latausportin vaihdolla.-tukeee- kirjoitti:Ok, kiitos tästä näkökulmasta!Muita näkökulmia otan lisää mielelläni vastaan!
Kerran luuri ui myös makkarakastikkeessa kun satuin sen sinne näyttö edellä tiputtamaan, hyvä ettei ihan uppeluksiin mennyt, putsailin siinä sitten ja aluksi ei tapahtunut sitten mitään mutta kuukauden jälkeen kuulokeportti hajosi itsekseen.
-
Viesti Kirjoittaja Meiju »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Eipä olen minunkaan puheluita katkonut
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja CryAllu »
iPhone 4
+upee näyttö
+5mp kamera joka ainakin minusta on yht hyvä kun meijän 10mp kamera kotona
+Apple a4 prosessori joka aivan varmasti riittää ios5:toseen
+vielä se että mulla on iphone 4 ja ainakin minulla ei ole ongelmia paitsi alla luetellut
-antenni ongelma(se jossa menee signaali kun pitää tiukasti puhelimen vasen kulmasta)
-herkkuus. mulla on kyllä ihan kunnossa koko puhelin mutta periaatteessa olis lasi kuinka tahansa kestävä kuitenkin lasi voi mennä sirpaleiksi.
-ei ole minulla enään sanottavaa.
minusta kannattaa ainakin hankkia iphone 4 koska siinä on parempi akku jota en oikein voi kokeilla koska eka iphoneni on iphone 4 sitten kamera joa on tullut käytetyksi ja ihan muuten tyylikäs mutta riippuu sinusta onko se sen hinnan arvoinen vai ei minusta oli
(PS. Retina Display on upee)
-
minulla ei ainakaan ole puheluita kiaatunut varmaankin sen takia kun en pidä iphonea kädessä kun apina banaania:)Meiju kirjoitti:Jos ajattelit käyttää kännyäsi puhumiseen niin 3GS on parempi valinta kun se ei katko puheluita.(Itsellä ollut käytössä 3GS lähes 2 vuotta ja olen ollut tyytyväinen, tutut kiroilee jatkuvasti nelosen katkeilevien puheluiden kanssa)
-
Mikä on syrjäseutua? Asun kylläkin "maalla". Kaupunkiin matkaa about 13 kilsaa. Molempiin lähi kaupunkeihin. Valtatie kakkoselle 4km. Ja tämä paska nokiani löytää täältä 3G verkon, mutta niin.. Aika harvoin sitä tosin kotona luurataan, että aina ollaan kaupungilla.Axe kirjoitti:Jos liikut syrjäseuduilla kannattaa hankkia ennemmin Iphone 4.
Jahas, näyttää tulleen suunnitelmien muutos : rakas pikkuveljeni haluaa myös iPhonen ja hän halajaa nelosta, joten en minä kyllä jää vierestä katsomaan jos veli saakin parempaa.
-
Tuosta sim kortista dnalla mene dna kauppaan ne hommaa kaiken ne antaa sen heti maksaa vaan lisä 7 eauroa ensi laskussa-tukeee- kirjoitti:Mikä on syrjäseutua? Asun kylläkin "maalla". Kaupunkiin matkaa about 13 kilsaa. Molempiin lähi kaupunkeihin. Valtatie kakkoselle 4km. Ja tämä paska nokiani löytää täältä 3G verkon, mutta niin.. Aika harvoin sitä tosin kotona luurataan, että aina ollaan kaupungilla.Axe kirjoitti:Jos liikut syrjäseuduilla kannattaa hankkia ennemmin Iphone 4.
Jahas, näyttää tulleen suunnitelmien muutos : rakas pikkuveljeni haluaa myös iPhonen ja hän halajaa nelosta, joten en minä kyllä jää vierestä katsomaan jos veli saakin parempaa.![]()
Nelonen tulee siis myös minulle. Ajattelin valkoista väriä. Mutta te joilta löytyy valkoinen, osaatteko kertoa, että onko valkoisessa kuoressa samanlaista ongelmaa kuin valkoisessa 3G/3GS ? Siis sitä kuoren halkeilua.. Ei kai luulisi olevan, jos se takaosa on lasia nelosessa.. Ja toinen asia tuli mieleen : Puhelimet tulevat siis kytkynä DNA:lta ja DNA:n liittymä löytyy jo ennestään - puhelimeen menee Micro-Sim joten mitä pitäisi siis tehdä, kun normaalinkokoiset sim-kortit löytyvät ennestään? Pitääkö ostaa joku leikkuri, vai leikkelenkö itse saksilla, ja harjoittelen preapead korttiin?
-
Viesti Kirjoittaja Freestyle »
Ja varmaan jos sieltä iPhonet tilaa, niin ei maksa mitään.CryAllu kirjoitti:Tuosta sim kortista dnalla mene dna kauppaan ne hommaa kaiken ne antaa sen heti maksaa vaan lisä 7 eauroa ensi laskussa-tukeee- kirjoitti:Mikä on syrjäseutua? Asun kylläkin "maalla". Kaupunkiin matkaa about 13 kilsaa. Molempiin lähi kaupunkeihin. Valtatie kakkoselle 4km. Ja tämä paska nokiani löytää täältä 3G verkon, mutta niin.. Aika harvoin sitä tosin kotona luurataan, että aina ollaan kaupungilla.Axe kirjoitti:Jos liikut syrjäseuduilla kannattaa hankkia ennemmin Iphone 4.
Jahas, näyttää tulleen suunnitelmien muutos : rakas pikkuveljeni haluaa myös iPhonen ja hän halajaa nelosta, joten en minä kyllä jää vierestä katsomaan jos veli saakin parempaa.![]()
Nelonen tulee siis myös minulle. Ajattelin valkoista väriä. Mutta te joilta löytyy valkoinen, osaatteko kertoa, että onko valkoisessa kuoressa samanlaista ongelmaa kuin valkoisessa 3G/3GS ? Siis sitä kuoren halkeilua.. Ei kai luulisi olevan, jos se takaosa on lasia nelosessa.. Ja toinen asia tuli mieleen : Puhelimet tulevat siis kytkynä DNA:lta ja DNA:n liittymä löytyy jo ennestään - puhelimeen menee Micro-Sim joten mitä pitäisi siis tehdä, kun normaalinkokoiset sim-kortit löytyvät ennestään? Pitääkö ostaa joku leikkuri, vai leikkelenkö itse saksilla, ja harjoittelen preapead korttiin?
-
Viesti Kirjoittaja magezu »
Sit tuosta ios5:sesta ni ainaskin minulla tuo beetta on pyörinyt hyvin, ei oikeestaan mittään eroa ole 4.3.3:seen vielä havaittavissa.
Minä ostaisin kyllä tuon 3gs:än ja myöhemmin sitten tuon 5:sen ku tulee, jollei sitten nelosta saa jostain tosi halvalla

4:sessa ei kuitenskaan silleen ole paljon eroa ja jos et parempaa kameraa ja näyttöä tarvi, Ei kolmosen kamera ja näyttö mitää huonoja ole.
iMac 27" mid2010 i7-8gb-ssd 120gb-1t, 10.9
Core i3 - Asus - 16gb 1333 ram - GeForce GTX 280 - 10.9 Mavericks
-
Viesti Kirjoittaja Todo88 »
iPhone 6S Plus 64GB Space Gray
"There are no stupid questions, only stupid people."
-
Viesti Kirjoittaja Legge »
-
Viesti Kirjoittaja Justin Case »
Ihan normaalisti iOS 5 on tulossa 3Gs Applen virallisen ilmoituksen mukaan. Ja eiköhän sieltä 4s tupsahda syyskuussa ennen viitosta.Legge kirjoitti:iPhone 5:n tultua markkinoille Apple lopettaa varmaankin 3GS:n tukemisen päivitysten muodossa, kuten kävi myös 3G:lle. Et ole varmaan heti vaihtamassa uuteen, joten ehdottomasti nelonen tulevaisuutta ajatellen. Toinen vaihtoehto on tietysti odottaa suoraan 5:sta.
-
en tiedä sillä kun ostin sieltä simin niin ne ei myynyt vielä iphoneaFreestyle kirjoitti:Ja varmaan jos sieltä iPhonet tilaa, niin ei maksa mitään.CryAllu kirjoitti:Tuosta sim kortista dnalla mene dna kauppaan ne hommaa kaiken ne antaa sen heti maksaa vaan lisä 7 eauroa ensi laskussa-tukeee- kirjoitti:Mikä on syrjäseutua? Asun kylläkin "maalla". Kaupunkiin matkaa about 13 kilsaa. Molempiin lähi kaupunkeihin. Valtatie kakkoselle 4km. Ja tämä paska nokiani löytää täältä 3G verkon, mutta niin.. Aika harvoin sitä tosin kotona luurataan, että aina ollaan kaupungilla.Axe kirjoitti:Jos liikut syrjäseuduilla kannattaa hankkia ennemmin Iphone 4.
-
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka