Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 8.8.2008 klo 22.38
- Paikkakunta: Raisio
Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja alimoc »
4 kuukautta laite toimi moitteettomasti, kunnes sitten eräänä päivänä se vain kuoli.
Vein sen Sokokselle, josta lähettivät sen huoltoon.
Nyt muutama päivä sitten he soittivat, että tuote on tullut huollettuna takaisin, mutta minun pitäisi maksaa rahtikulut, 22€.
Tuollaisesta kustannuksesta minulla ei ollut mitään tietoa. Apple kyllä ilmoittaa tämän sivuillaan:
"Mikäli laitetta/tuotetta ei voida huoltaa siinä maassa, jossa se on, voit joutua korvamaan kuljetus- ja käsittelykulut."
Mutta Kuluttajaviraston sivuilla lukee: " takuunantaja vastaa kaikista tavaran korjauksesta syntyneistä kustannuksista."
En jaksaisi tapella tällaisista asioista. Eli tietääkö joku fiksumpi miten tämä homma nyt oikeasti menee?
-
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 16.5.2006 klo 23.09
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja honpsu »
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/d7d ... passa+.pdf
iPhone 4 32Gb
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 22.7.2006 klo 19.30
- Paikkakunta: Pk-seutu
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Sasquatch »
-
- Viestit: 775
- Liittynyt: 24.7.2009 klo 16.29
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja oh6jih »
Sellainen ehto nyt vain sattuu olla Suomen kuluttajasuojalainsäädännön vastainen eikä siten pätevä.Sasquatch kirjoitti:Apple muutti tässä kesällä takuuehtojaan niin, että asiakas vastaa laitteen lähettämisestä aiheutuvista kustannuksista. Ei kyllä ole ainoa merkki edes jolla näin asia on.
-
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12.8.2008 klo 0.57
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja marzi »
iPad Mini iOS 7
Magic Mouse
Airport Express
iPhone 5S 64, iOS 7 + Sonera
Logic Pro X
MainStage 3.0.3
r.i.p. iPhone 4, iPhone 3Gs & iPhone 3G & Macbook 2.16GHz/2Gt white, OS X Leopard 10.5.8
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 22.7.2006 klo 19.30
- Paikkakunta: Pk-seutu
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Sasquatch »
-
- Viestit: 373
- Liittynyt: 27.6.2009 klo 11.05
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja -T- »
Eikö tuossa ketjun avauksessa tuote viety juurikin sinne jälleenmyyjälle (tai eihän sitä suoraan sanottu oliko sama Sokos, mutta niin voisi olettaa)? Kuitenkin asikkaalta yritetään veloittaa kuljetus- ja käsittelykuluja. Asiakkaan ei pitäisi joutua miettimään mikä on laitteen valmistajan / maahantuojan organisaatiorakenne, kun hän tuo viallista laitetta takuun/virhevastuun alaiseen huoltoon.Sasquatch kirjoitti:No pahapa tuohon ottaa kantaa, mutta ainakin eräässä Applen takuukorjauksia hoitavassa lafkassa sanotaan, että "Applen tuotteissa takuu ei kata rahteja". Lenovolla (tietyissä malleissa) ainakin on sama juttu. Ohjeistetaan viemään jälleenmyyjälle, viemaan pk-seudulla sijaitsevaan toimipisteeseen tai lähettämään omalla kustannuksella postissa.
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: 16.6.2007 klo 14.57
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Whig »
Onko näin myös normaaleille ihmisille myydyissä vehkeissä vaiko vain yrityspuolen ihmisille jolloin tuon ymmärtäisi?Sasquatch kirjoitti:Lenovolla (tietyissä malleissa) ainakin on sama juttu. Ohjeistetaan viemään jälleenmyyjälle, viemaan pk-seudulla sijaitsevaan toimipisteeseen tai lähettämään omalla kustannuksella postissa.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 22.7.2006 klo 19.30
- Paikkakunta: Pk-seutu
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Sasquatch »
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 28.10.2009 klo 0.11
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja aapota »
-
- Viestit: 1337
- Liittynyt: 22.8.2005 klo 20.24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Legge »
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19.3.2009 klo 22.18
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Kilu »
Eli heinäkuun lopulla 2010 ostin iPhone4 puhelimen. Huomasin sen kameran salamavaloledin palavan kynttilän lailla väristen ja lopulta se ledi sanoi syksyn aikana itsensä kokonaan irti. Puhelin huoltoon ja uusi tehdaskorjattu tilalle.
"Uudella" puhelimella mentiin taas vähän aikaa kunnes puhelimen kaikki äänet sammahti. Hetken aikaa oli hyvin hiljaista, kunnes vein puhelimen taas huoltoon ja sain uuden tehdaskorjatun tilalle. Tässä vaiheessa elettiin heinäkuuta 2011.
Takuuaika sitten elokuun tullen päättyi ja palataan nykyhetkeen. Eli järjestyksessä kolmas "takuukorjattu" iPhone4 vuoden sisään päätti toissailtana heittää veivit taskussa. Viimeisessä screenissä ennen täydellistä mykistymistä oli akunvaraustilaa vielä 30% jäljellä. Noh ajattelin, että akkuhan siinä on vain yllättäen loppunut ja pistin sen kämpillä macbookkiin kiinni. Tämän jäljeen iTunes ilmoittaa "havaittu palautustilassa oleva iPhone". Siihen sitten palautusta kokeilemaan ja kohdassa "valmistellaan iPhonea palautukseen" tulee ilmoitus."Ei voida palalauttaa (virhe1600)"
Seuraavana päivänä palvelevaan applehuoltoliikkeeseen, jossa ottavat puhelimen hyvällä mielellä vastaan ja samalla epäilevät ongelman liittyvän dock pistokkeeseen, jonka johdosta micci ja home-näppäinkin vaihdettava. Myöhemmin päivällä kuitenkin tekstiviesti että puhelimen voi noutaa, mut puhelimeen ei saada mitään henkeä.
Nyt siis minulla on teoriassa vuoden ja neljä kuukautta (käytännössä 5kk) vanha puhelin, joka on käyttökelvoton. Onko nyt tosiaan niin, että puhelimen (hintaluokka n.500€) odotettu käyttöikä on tämänkaltainen? Olen hyvin ristiriitaisesti miettinyt siirtymistä 4S:ään ja unohtamaan kaiken tapahtuneen. Tuotteen toimintaan (käyttöjärjestelmä, appit, jne..) muuten todella tyytyväisenä siitä luopuminen on erittäin hankalaa.
Huomenna nyt lampsin ensimmäisenä Sonera liikkeeseen maksamaan jäljellä olevan toimimattoman puhelimen kytky summan (200€) pois. Sitten mietin lisää. Minne mun kannattaa olla yhteydessä, Applen maahantuojaa (missä ja kuka?) vai kuluttajansuojaviranomaiseen?? Help me!
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: 2.12.2009 klo 11.38
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Radalle »
Näin se menee, Apple 1V takuu vs muut valmistajat 2V takuu. Vaikka olet saanut uuden puhelimen tilalle ei siinä ole vuoden takuuta jäljellä. Vaan takuu menee sen mukaan jolloin olet ostanut ekan puhelimen. Näin olisi mahdollista pitää takuun alaista puhelinta aina, hups entinen hajos ja haetaan uusi tilalle. Tosta ei pääse yli eikä ympäri. Sekä nykyään lähestulkoon kaikilla (TV, pesukone, tietokone, puhelin jne jne) on 2 vuoden takuu. Paitsi Applella 1V + app care ostettaessa. Taisiko toi vakio 2 vuoden takuu olla joku EU päätös, en muista. Toi on ollut jo käytössä ainaskin vuodesta 2009. Sekä tais olla niin kun ostin näytön koneeseen, tuli 3 vuoden takuulla. Ilman mitään lisämaksuja. Käteisellä ostettuna ja vuosi oli 2010 alku, mallia Samsung.Kilu kirjoitti:Aiheeseen liittyen omaa tarinaa, auttakaa mut ylös suosta johon olen joutumassa.
Eli heinäkuun lopulla 2010 ostin iPhone4 puhelimen. Huomasin sen kameran salamavaloledin palavan kynttilän lailla väristen ja lopulta se ledi sanoi syksyn aikana itsensä kokonaan irti. Puhelin huoltoon ja uusi tehdaskorjattu tilalle.
"Uudella" puhelimella mentiin taas vähän aikaa kunnes puhelimen kaikki äänet sammahti. Hetken aikaa oli hyvin hiljaista, kunnes vein puhelimen taas huoltoon ja sain uuden tehdaskorjatun tilalle. Tässä vaiheessa elettiin heinäkuuta 2011.
Takuuaika sitten elokuun tullen päättyi ja palataan nykyhetkeen. Eli järjestyksessä kolmas "takuukorjattu" iPhone4 vuoden sisään päätti toissailtana heittää veivit taskussa. Viimeisessä screenissä ennen täydellistä mykistymistä oli akunvaraustilaa vielä 30% jäljellä. Noh ajattelin, että akkuhan siinä on vain yllättäen loppunut ja pistin sen kämpillä macbookkiin kiinni. Tämän jäljeen iTunes ilmoittaa "havaittu palautustilassa oleva iPhone". Siihen sitten palautusta kokeilemaan ja kohdassa "valmistellaan iPhonea palautukseen" tulee ilmoitus."Ei voida palalauttaa (virhe1600)"
Seuraavana päivänä palvelevaan applehuoltoliikkeeseen, jossa ottavat puhelimen hyvällä mielellä vastaan ja samalla epäilevät ongelman liittyvän dock pistokkeeseen, jonka johdosta micci ja home-näppäinkin vaihdettava. Myöhemmin päivällä kuitenkin tekstiviesti että puhelimen voi noutaa, mut puhelimeen ei saada mitään henkeä.
Nyt siis minulla on teoriassa vuoden ja neljä kuukautta (käytännössä 5kk) vanha puhelin, joka on käyttökelvoton. Onko nyt tosiaan niin, että puhelimen (hintaluokka n.500€) odotettu käyttöikä on tämänkaltainen? Olen hyvin ristiriitaisesti miettinyt siirtymistä 4S:ään ja unohtamaan kaiken tapahtuneen. Tuotteen toimintaan (käyttöjärjestelmä, appit, jne..) muuten todella tyytyväisenä siitä luopuminen on erittäin hankalaa.
Huomenna nyt lampsin ensimmäisenä Sonera liikkeeseen maksamaan jäljellä olevan toimimattoman puhelimen kytky summan (200€) pois. Sitten mietin lisää. Minne mun kannattaa olla yhteydessä, Applen maahantuojaa (missä ja kuka?) vai kuluttajansuojaviranomaiseen?? Help me!
-
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Alimocin kuuluu saada tuo korjattu laite Sokoksesta ilman mitään kuluja. Sinne vaan aspaan kyselemään. Sokoksen kuuluu maksaa tuo kuljetus.
Kilun puhelin kuuluu myös virhevastuun piiriin. Puhelimen pitää olettaa kestävän, olikose nyt ne 2-3 vuotta. Jälleen kerran myyjä (tässä tapauksessa Sonera) vastaa kustannuksista.
Elleivät suostu, niin uhkailu kuluttajaneuvojalla yleensä laittaa vipinää pöksyihin.
Myyjiä velvoittaa LAKI.
EDIT: Aika törkeää muuten Sokokselta yrittää lypsää tuota rahaa asiakkaalta, vaikka satavarmasti TIETÄVÄT tästä lakipykälästä. Joko näin, tai sitten tuo aspan henkilö on todella pihalla.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.03
- Paikkakunta: Tampere
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja EJMV »
Aloitat keskustelut Soneran kanssa ja kysyt, miten he haluavat tämän asian hoitaa. Valmistajalla on laitteen suhteen virhevastuu, koska puhelimen voi olettaa toimivan pitempään kuin 1 v 4kk. Siitä sitten Kuluttaja-asiamiehen puheille, jos koet tulleesi väärinkohdelluksi. Siitä se alkaa purkautumaan.Kilu kirjoitti:Aiheeseen liittyen omaa tarinaa, auttakaa mut ylös suosta johon olen joutumassa.
Eli heinäkuun lopulla 2010 ostin iPhone4 puhelimen. Huomasin sen kameran salamavaloledin palavan kynttilän lailla väristen ja lopulta se ledi sanoi syksyn aikana itsensä kokonaan irti. Puhelin huoltoon ja uusi tehdaskorjattu tilalle.
"Uudella" puhelimella mentiin taas vähän aikaa kunnes puhelimen kaikki äänet sammahti. Hetken aikaa oli hyvin hiljaista, kunnes vein puhelimen taas huoltoon ja sain uuden tehdaskorjatun tilalle. Tässä vaiheessa elettiin heinäkuuta 2011.
Takuuaika sitten elokuun tullen päättyi ja palataan nykyhetkeen. Eli järjestyksessä kolmas "takuukorjattu" iPhone4 vuoden sisään päätti toissailtana heittää veivit taskussa. Viimeisessä screenissä ennen täydellistä mykistymistä oli akunvaraustilaa vielä 30% jäljellä. Noh ajattelin, että akkuhan siinä on vain yllättäen loppunut ja pistin sen kämpillä macbookkiin kiinni. Tämän jäljeen iTunes ilmoittaa "havaittu palautustilassa oleva iPhone". Siihen sitten palautusta kokeilemaan ja kohdassa "valmistellaan iPhonea palautukseen" tulee ilmoitus."Ei voida palalauttaa (virhe1600)"
Seuraavana päivänä palvelevaan applehuoltoliikkeeseen, jossa ottavat puhelimen hyvällä mielellä vastaan ja samalla epäilevät ongelman liittyvän dock pistokkeeseen, jonka johdosta micci ja home-näppäinkin vaihdettava. Myöhemmin päivällä kuitenkin tekstiviesti että puhelimen voi noutaa, mut puhelimeen ei saada mitään henkeä.
Nyt siis minulla on teoriassa vuoden ja neljä kuukautta (käytännössä 5kk) vanha puhelin, joka on käyttökelvoton. Onko nyt tosiaan niin, että puhelimen (hintaluokka n.500€) odotettu käyttöikä on tämänkaltainen? Olen hyvin ristiriitaisesti miettinyt siirtymistä 4S:ään ja unohtamaan kaiken tapahtuneen. Tuotteen toimintaan (käyttöjärjestelmä, appit, jne..) muuten todella tyytyväisenä siitä luopuminen on erittäin hankalaa.
Huomenna nyt lampsin ensimmäisenä Sonera liikkeeseen maksamaan jäljellä olevan toimimattoman puhelimen kytky summan (200€) pois. Sitten mietin lisää. Minne mun kannattaa olla yhteydessä, Applen maahantuojaa (missä ja kuka?) vai kuluttajansuojaviranomaiseen?? Help me!
-
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Virhevastuu on MYYJÄLLÄ, ei valmistajalla. Se ei ole asiakkaan murhe selvittää, miten tuo myyjä hoitaa asian eteenpäin valmistajalle. Asiakas osti laitteen myyjältä, joka puolestaan osti sen valmistajalta/maahantuojalta, mutta sen ketjun selvittäminen ei siis ole asiakkaan murhe. Eli mennään viallinen luuri kourassa myyjäkauppaan.EJMV kirjoitti:Aloitat keskustelut Soneran kanssa ja kysyt, miten he haluavat tämän asian hoitaa. Valmistajalla on laitteen suhteen virhevastuu, koska puhelimen voi olettaa toimivan pitempään kuin 1 v 4kk. Siitä sitten Kuluttaja-asiamiehen puheille, jos koet tulleesi väärinkohdelluksi. Siitä se alkaa purkautumaan.
Kuluttaja-asiat hoitaa yleensä Kuluttajaneuvoja, ei Kuluttaja-asiamies (joka on kuluttajaneuvojien valtakunnallinen esimies).
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.03
- Paikkakunta: Tampere
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja EJMV »
Jep näin se menee.. Huolimatonta kielenkäyttöä. En tiedä mistä tuli noi lapsukset. Ehkä kello on jo paljon.Don MC kirjoitti:Virhevastuu on MYYJÄLLÄ, ei valmistajalla. Se ei ole asiakkaan murhe selvittää, miten tuo myyjä hoitaa asian eteenpäin valmistajalle. Asiakas osti laitteen myyjältä, joka puolestaan osti sen valmistajalta/maahantuojalta, mutta sen ketjun selvittäminen ei siis ole asiakkaan murhe. Eli mennään viallinen luuri kourassa myyjäkauppaan.EJMV kirjoitti:Aloitat keskustelut Soneran kanssa ja kysyt, miten he haluavat tämän asian hoitaa. Valmistajalla on laitteen suhteen virhevastuu, koska puhelimen voi olettaa toimivan pitempään kuin 1 v 4kk. Siitä sitten Kuluttaja-asiamiehen puheille, jos koet tulleesi väärinkohdelluksi. Siitä se alkaa purkautumaan.
Kuluttaja-asiat hoitaa yleensä Kuluttajaneuvoja, ei Kuluttaja-asiamies (joka on kuluttajaneuvojien valtakunnallinen esimies).
Hämäännyin ilmeisesti tästä jupakasta, missä on käyty huoltoliikkeen kanssa asioimassa, eikä myyjäliikkeen. Miksi ihmeessä? Ohjasiko Sonera sinne vai kuka?
Missään tapauksessa en maksaisi tässä vaiheessa Soneralle mitään loppuja kytkyjä. Ellei nyt kyseessä sitten kuitenkin ole itse rikottu puhelin.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19.3.2009 klo 22.18
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Kilu »
Kävin itse Taskuomenassa, koska sieltä on saanut aina palvelua toisin kuin SCF-huollossa jossa lykkäävät aina uuden puhelimen käteen. Sen takia sinne, koska virallinen takuuaika loppunut ja tiesin, ettää SCF:llä pyörittelevät vain silmiään.EJMV kirjoitti:
Hämäännyin ilmeisesti tästä jupakasta, missä on käyty huoltoliikkeen kanssa asioimassa, eikä myyjäliikkeen. Miksi ihmeessä? Ohjasiko Sonera sinne vai kuka?
Missään tapauksessa en maksaisi tässä vaiheessa Soneralle mitään loppuja kytkyjä. Ellei nyt kyseessä sitten kuitenkin ole itse rikottu puhelin.
Luulisin kyllä, että kytky on maksettava takaisin joka tapauksessa. Puhelin on tosiaan 24kk osamaksulla ostettu ja pitäähän ne tavarat maksaa kauppaan kuin kauppaan... Otan nuo edellä mainitut vinkit puheeksi tänään Sonera pisteessä ja katsotaan mitä vastailevat. Pitäkää peukkua!
-
- Viestit: 1337
- Liittynyt: 22.8.2005 klo 20.24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Legge »
Kytkyt nyt pitää joka tapauksessa maksaa tai perintätoimisto tulee lopulta ovelle. Jos puhelin on jo itse korjautettu Taskuomenassa, niin homma on siltä osin ryssitty. Jos virhevastuuseen olisi halunnut vedota, niin Soneralle olisi pitänyt laittaa reklamaatio menemään, joka olisi sen hyväksynyt tai ei. Kielteisessä tapauksessa olisi sitten voinut ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaiseen.EJMV kirjoitti:Missään tapauksessa en maksaisi tässä vaiheessa Soneralle mitään loppuja kytkyjä. Ellei nyt kyseessä sitten kuitenkin ole itse rikottu puhelin.
EDIT: Vai oliko niin, ettei Taskuomenassa saatu laitetta kuntoon? Silloin vaan edelleen Soneralle valitusta. Jos pyörittelevät Sonerapisteessä silmiään, niin reklamaatio kannattaa tosiaan tehdä kirjallisena pääkallopaikalle.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19.3.2009 klo 22.18
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Kilu »
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.03
- Paikkakunta: Tampere
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja EJMV »
Tarkoitin, ettei TÄSSÄ vaiheessa kannata maksaa. Tottakai sitten ajallaan, mutta TÄMÄ tapaus ei olllut syy nyt maksaa loppuerää.Legge kirjoitti:Kytkyt nyt pitää joka tapauksessa maksaa tai perintätoimisto tulee lopulta ovelle. Jos puhelin on jo itse korjautettu Taskuomenassa, niin homma on siltä osin ryssitty. Jos virhevastuuseen olisi halunnut vedota, niin Soneralle olisi pitänyt laittaa reklamaatio menemään, joka olisi sen hyväksynyt tai ei. Kielteisessä tapauksessa olisi sitten voinut ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaiseen.EJMV kirjoitti:Missään tapauksessa en maksaisi tässä vaiheessa Soneralle mitään loppuja kytkyjä. Ellei nyt kyseessä sitten kuitenkin ole itse rikottu puhelin.
EDIT: Vai oliko niin, ettei Taskuomenassa saatu laitetta kuntoon? Silloin vaan edelleen Soneralle valitusta. Jos pyörittelevät Sonerapisteessä silmiään, niin reklamaatio kannattaa tosiaan tehdä kirjallisena pääkallopaikalle.
No.. ei asia ole vielä välttämättä hukkaan heitetty, vaikka tarpeettoman monimutkaiseksi meneekin. Soneralla voi olla perusteltu syy pestä kädet, mutta ei se auta siinä tosiasiassa, että laite on rikkinäinen ilmeisesti ostajasta riippumattomasta syystä. Kysyisin kuitenkin asiaa kuluttajaneuvonnasta.
kuluttajavirasto kirjoitti:Ostajan ei myöskään aina tarvitse jäädä odottamaan myyjän oikaisua, jos hänellä on perusteltu syy. Hän voi olosuhteiden pakosta esimerkiksi korjauttaa autossa ilmenevän vian kesken matkan. Myyjä ei voi tällöin vedota siihen, ettei ostaja ollut reklamoinut hänelle virheestä ja ettei myyjä ollut saanut tilaisuutta virheen korjaamiseen. Toisaalta myyjä voi järjestää tällaisia tilanteita varten myös puhelinpäivystyksen ja edellyttää, että ostaja ottaa ensin yhteyttä päivystysnumeroon saadakseen ohjeita tarkoituksenmukaisesta korjaustavasta.
Lähde: http://www.kuluttajavirasto.fi/File/d7d ... passa+.pdfkuluttajavirasto kirjoitti:Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu
Ostajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myyjän ohella myös valmistajaan, maahan- tuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan.
Aiemman myyntiportaan virhevastuu noudattaa samoja periaatteita kuin myyjän vastuu, mutta ei ole kaikilta osin yhtä laaja. Valmistaja ja maahantuoja eivät vastaa virheestä, joka on syntynyt niistä riippumattomasta syystä vasta sen jälkeen, kun ne luovuttivat tavaran seuraavalle portaalle. Toinen rajoitus koskee tilannetta, jossa ostaja vaatii tavaran virheen perusteella hinnanalennusta tai kauppahinnan palautusta. Valmistajalla ja maahantuojalla ei ole velvollisuutta palauttaa ostajalle enempää kuin mitä niiden oma sopijapuoli seuraavas- sa myyntiportaassa voisi samalla perusteella vaatia.
Hinnanalennus lasketaan sen perusteella, mitä valmistaja tai maahantuoja sai luovuttaessaan tavaran eteen- päin, ei ostajan maksaman kauppahinnan perusteella.
Jos kuluttaja haluaa esittää vaatimuksen aikaisemmalle myyntiportaalle, hänen on myös ilmoitettava virhees- tä suoraan tälle elinkeinonharjoittajalle. Ostajan ei kuitenkaan tarvitse tehdä uutta virheilmoitusta, jos hän on reklamoinut myyjälle ja virheilmoitus kulkeutuu tämän kautta aikaisemmalle myyntiportaalle.
Ostajan pitää ilmoittaa virheestä aikaisemmassa myyntiportaassa olevalle elinkeinonharjoittajalle kohtuulli- sessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Virheilmoituksen voi kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Samaa määräaikaa sovelletaan myös silloin, kun ostaja on tehnyt virheilmoituksen myyjälle ja aikaisempi myyntiporras saa myyjän kautta tiedon virheilmoituksesta.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19.3.2009 klo 22.18
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja Kilu »
Vastaus tuli Soneralta:Kilu kirjoitti:Jep, eli kirjallisen reklamaation halusivat Sonera kaupassa. Nyt sit jäädään odottelemaan vastausta.
Eli mitä tässä opimme -> Ei olisi kannattunut kertoa reklamaatiokirjeessä, että vein laitteen ennen SCF-huoltoa Taskuomenaan. En kyllä taida enempää jaksaa tapella kenenkään kanssa asiasta...Sonera kirjoitti:Laitteiden ongelmatapauksissa laitevalmistajan valtuuttama huoltoliike (SCF-huolto) määrittelee ja arvioi laitteessa ilmenneen vian ja sen kuuluuko vian korjaus Soneran virhevastuun tai laitevalmistajan myöntämän takuun piiriin. Laitevalmistajan takuuehdot löytyvät laitepakkauksesta ja huoltoliike toimii laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
Jos laitteessasi todetaan mekaaninen vaurio, laitteen takuu ei ole enää voimassa eikä laitetta huolleta takuun piirissä. Samoin takuu raukeaa, jos laite on avattu takuuehtojen vastaisesti. Valitettavasti laitteesi ei ole enää takuukelpoinen, koska se on avattu sellaisessa huollossa, joka ei ole Applen valtuuttama merkkihuolto (Taskuomena)
Edellä olevaan viitaten Sonera myyjän ominaisuudessa ei voi huollattaa laitettasi takuun piirissä tai tehdä laitevaihtoa.
-
- Viestit: 896
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 14.39
- Paikkakunta: Salo
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja rsaarela »
Aivan täysin turhaa uhoamista sinulla, kun ei ole edes takuun perusasiat hanskassa.Kilu kirjoitti:Vastaus tuli Soneralta:Kilu kirjoitti:Jep, eli kirjallisen reklamaation halusivat Sonera kaupassa. Nyt sit jäädään odottelemaan vastausta.
Eli mitä tässä opimme -> Ei olisi kannattunut kertoa reklamaatiokirjeessä, että vein laitteen ennen SCF-huoltoa Taskuomenaan. En kyllä taida enempää jaksaa tapella kenenkään kanssa asiasta...Sonera kirjoitti:Laitteiden ongelmatapauksissa laitevalmistajan valtuuttama huoltoliike (SCF-huolto) määrittelee ja arvioi laitteessa ilmenneen vian ja sen kuuluuko vian korjaus Soneran virhevastuun tai laitevalmistajan myöntämän takuun piiriin. Laitevalmistajan takuuehdot löytyvät laitepakkauksesta ja huoltoliike toimii laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
Jos laitteessasi todetaan mekaaninen vaurio, laitteen takuu ei ole enää voimassa eikä laitetta huolleta takuun piirissä. Samoin takuu raukeaa, jos laite on avattu takuuehtojen vastaisesti. Valitettavasti laitteesi ei ole enää takuukelpoinen, koska se on avattu sellaisessa huollossa, joka ei ole Applen valtuuttama merkkihuolto (Taskuomena)
Edellä olevaan viitaten Sonera myyjän ominaisuudessa ei voi huollattaa laitettasi takuun piirissä tai tehdä laitevaihtoa.
Jos käyttää laittomia huoltoja hätähousuna, ei ainakaan saa täällä..kään siitä kertoa...huh huh.

-
- Viestit: 4927
- Liittynyt: 10.5.2005 klo 12.56
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Ei ne sielläkään tunnu ihan hallussa olevan "Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen. "rsaarela kirjoitti:Aivan täysin turhaa uhoamista sinulla, kun ei ole edes takuun perusasiat hanskassa.
Jos käyttää laittomia huoltoja hätähousuna, ei ainakaan saa täällä..kään siitä kertoa...huh huh.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... det/takuu/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
- Viestit: 896
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 14.39
- Paikkakunta: Salo
Re: Apple takuu vs. Kuluttajasuojalaki
Viesti Kirjoittaja rsaarela »
Mitäs pitäisi näyttää toteen, kun asiakas kirjallisesti ilmoittaa puhelimensa olleen "laittomassa" huollossa...?gramdel kirjoitti:Ei ne sielläkään tunnu ihan hallussa olevan "Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen. "rsaarela kirjoitti:Aivan täysin turhaa uhoamista sinulla, kun ei ole edes takuun perusasiat hanskassa.
Jos käyttää laittomia huoltoja hätähousuna, ei ainakaan saa täällä..kään siitä kertoa...huh huh.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... det/takuu/
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit