Lumia 800 vs iPhone 4S
-
Lumia 800 vs iPhone 4S
Viesti Kirjoittaja Jeff Murdoch »
Suosisin Lumiaa ainakin seuraavien asioiden osalta:
- Microsoftin palvelut toimii kaikki suoraan. Esimerkiksi office-dokumentit avautuu suoraan ja niitä voi muokata. iPhoneen täytyy ostaa erillinen Pages-sovellus (7,99€) tätä tarkoitusta varten.
- Exchange ei osannut synkronoida tietoja iPhonesta koneelle tilanteessa, jossa käyttäjän yhteystiedot oli vain iPhonessa. Ratkaisun ettimiseen meni reilu puoli tuntia, tosin tuli ehkä vähän huonosti googleteltua.
- Lumiassa on parempi kalenteri. iPhonen kalenterissa ei ole viikkonäkymää. WeekCal sovellus ratkaisee ongelman (3,99€).
- iPhonessa tehtävät on kalenterista irrallaan omassa sovelluksessa siinä missä Lumian kalenterissa on kaikki (tapaamiset, tehtävät ym).
- Lumiassa on vakiona puheohjauksella vastustettu ilmainen navigointi, johon voi ladata maksutta kaikki maailman kartat. iPhonessa ei ole puheohjausta ja navigointi maksaa Nordicin osalta 59,99€, Eurooppa 89,99€.
- Ihmiset-toiminto. Tämä on somen aktiivikäyttäjälle loistava sisäänrakennettu ominaisuus Lumiassa. Ideana se, että yhdessä kokonaisuudessa on integroituna facebook, LinkedIn, Skype, Messenger jne. Voit valita kenen päivityksiä haluat seurata ja mistä some-lähteistä. Jos haluat tavoitella vaikka Jeppeä, näet suoraan Jepen nimen kohdalta missä kanavissa tämä on online. iPhonessa jokainen some-sovellus on omansa. Käytännön hyöty Ihmiset-toiminnosta voi olla vaikkapa maksuton Skype-puhelu.
- iPhone ei muista netin kirjautumistoimintoja. Esim. foorumille pitää kirjautua joka ainoa kerta syöttämällä käyttäjätunnus ja salasana.
- iPhonessa on vain kaksi käyttäjäprofiilia: äänetön ja normaali. Onko tähän sovellusta iPhonelle?
- iPhonessa ei voi tehdä soittajaryhmiä. Itse olen aiemmin tehnyt esim työporukalle oman ryhmän, jotta erotan jo soittoäänestä mistä ryhmästä puhelu tulee. iPhonessa soittoääniä voi laittaa vain käyttäjäkohtaisesti.
- iPhonesta ei näe jos on tullut puhelu tai viesti, jos näppäinlukko on päällä. Tai tarkalleen ottaen puhelimen saa vilkuttamaan LED-salamaa, mutta se on puhelimen takapuolella ja kuka nyt pitää puhelinta näyttö alaspäin pöydällä. Onko tähän sovellusta?
- Jos iPhoneen laittaa automaattisen näppäinlukon viiveeksi 5min, pitää luuri valot päällä koko sen 5min odotusajan, jolloin akkua menee turhaan.
- iPhonen peruskamerassa ei ole paljoa säätömahdollisuuksia vakiona. Hoituu toki esim. ilmaisella PS Expressillä.
- Jos iPhoneen haluaa soittoääniä tai tiedostoja, täytyy "tiettyjen kriteerien täyttyminen" varmistaa iTunesin kanssa, että saat tiedot luuriin. Sinänsä tää kikkailu ei ole vaikeaa.
iPhonen selvä vahvuus on laajempi sovellustarjonta. Toisaalta, jos mietin mitä sovelluksia käytän eniten, löytyvät ne jo kaikki myös Lumialle.
Lumian heikkouksina mainittakoon ainakin mahdollisesti iPhonea heikompi akku ja etupaneelin kameran puuttuminen, joka olisi videopuheluissa hyödyllinen. Lisäksi muotoilun puolesta iPhone on mun mielestä tyylikkäämpi.
Kun sitten vielä mietitään, että Lumian hinta on halvempi, niin ainakin tällä hetkellä Lumia 800 pesee iPhone 4S:n mun mielestä aika selvästi.
Kokonaisuutena iPhone 4S on toki loistava puhelin, mutta jos joku ostaa luurin huomenna, kannattaa ostaa Lumia.
(Postasin tän alun perin eräälle toiselle foorumille, joten mukana saattaa olla joitakin erikoiselta vaikuttavia kommentteja)
---
Arvostaisin todella paljon, jos joku osaa jeesailla noihin esittämiini ongelmiin liittyen.
-
Re: Lumia 800 vs iPhone 4S
Viesti Kirjoittaja tjarvine »
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
iPhone 4S:ssä on väkisinkin iOS 5.tjarvine kirjoitti:Päivitäppä ios5 ja opettele käyttään notification centteriä niin saat ainakin mailit, tekstarit ja puhelut lukitusruudulle.

-
Viesti Kirjoittaja E-W »
A13 7" Capacitive Touch Screen Android 4.0 Tablet PC w/ TF / Camera / Wi-Fi / G-Sensor - Black.
Compaq Prolinea 4/33.
-
Viesti Kirjoittaja Hieno »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja astrakaani »
Jos näin olisi, niin koko selainhan olisi aivan käyttökelvoton. Kyllä minulla Safari (ja Atomic browser) muistaa kirjautumistiedot ihan hienosti. Kannattanee tarkistaa asetuksista (Safari->Tietosuoja), ettei evästeiden hyväksymistä ole ruuvattu turhan kireälle tai yksityistä selaamista laitettu päälle.Jeff Murdoch kirjoitti: - iPhone ei muista netin kirjautumistoimintoja. Esim. foorumille pitää kirjautua joka ainoa kerta syöttämällä käyttäjätunnus ja salasana.
Joillain foorumeilla toki foorumin omat asetuksetkin vaikuttavat asiaan, eli jostain on syytä löytyä rasti "muista minut" tms. ruudusta.
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
Ja kyllä iPhone muistaa netin kirjautumistoiminnot.
-
Eikös se ole niin, että ne vaan vilahtaa siinä ja lähtee pois näkyvistä?tjarvine kirjoitti:Päivitäppä ios5 ja opettele käyttään notification centteriä niin saat ainakin mailit, tekstarit ja puhelut lukitusruudulle.
Mulla on valittuna safarin asetuksissa automaattinen täyttö päälle, mutta ei silti toimi. Täytyy kokeilla ottaa se pois ja laittaa takaisin, jos vaikka auttais. Niin ja on mulla evästeetkin hyväksytty.E-W kirjoitti:Muista kohdista en tiedä, mutta tämä "iPhone ei muista netin kirjautumistoimintoja. Esim. foorumille pitää kirjautua joka ainoa kerta syöttämällä käyttäjätunnus ja salasana." on onneksi puppua, eli puhelin kyllä muistaa kaikki käyttäjätunnukset ja salasanat käyttäjän niin halutessa.
Ja tosiaan en missään nimessä tarkoittanut provota. Sain valita töissä otanko iPhonen vai Lumian ja koska olin jo pitkää halunnut iPhonea, valitsin sen. Nyt on sitten vähän harmittanut...
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Sama täällä, en osaa moittia Nokian uusia kun ei ole kokemuksia-eikä varmaan tulekaan kun olen i-laitteisiin tykästynyt ja ohjelmia ostettuna muutama kymmenen. Kyllä mun kaikki foorumit muistaa. Exchange pelaa iPhonella loistavasti.iPadi kirjoitti:Ei nyt tehdä tästä mitään sotaa. Tämä on vain yksi näkökanta ja mielipide. Ite kyllä olen edelleen iPhonen puolella, tosin Lumiaa en ole paljoa käyttänyt.
Ja kyllä iPhone muistaa netin kirjautumistoiminnot.
-
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja delic »
Suurena WP7:n puutteena sanoisin, että ei 32gb kokoista mallia tarjolla lainkaan, ainakaan iOS maailmassa mulle ei 16gb riittäisi.
Nykyään noita luureja on kauhean vaikea vertailla keskenään kun älyluurit on niin paljon enemmän kun vain se mitä ne tekee laatikosta ulos otettaessa. Ei pysty toisen puolesta sanomaan mikä on parempi mutta iPhonen kaltaista wow efektiä ei ole iPhonen jälkeen tullut ennenkuin sitten vuosi sitten tuli WP7 käyttiksestä.
Lumiassahan muuten eikai vielä toimi netinjako, tämä oli aika yllättävää, luulin että se toimisi kaikissa WP7 luureissa jo.
-
-
Viesti Kirjoittaja iFoure »
Itseltä löytyy Lumia 800 ja mun mielestä:Jeff Murdoch kirjoitti:Nyt kun tässä on iPhone 4S ollut vajaan kuukauden käytössä, on muodostunut käsitys puhelimen vahvuuksista ja heikkouksista. Lähinnä olen miettinyt asioita siitä näkökulmasta, että vertailukohtana olisi Nokia Lumia 800, johon olen myös tässä tutustunut. Olen tullut siihen tulokseen, että minun käytön kannalta Lumia olisi ollut parempi vaihtoehto. Ajattelin listata tähän hiukan perusteita / iPhonen puutteita, jos vaikka joku osaisi antaa neuvoja näihin heikkouksiin liittyen.
- Lumiassa on parempi kalenteri. iPhonen kalenterissa ei ole viikkonäkymää. WeekCal sovellus ratkaisee ongelman (3,99€).
- iPhonessa on vain kaksi käyttäjäprofiilia: äänetön ja normaali. Onko tähän sovellusta iPhonelle?
- iPhonessa ei voi tehdä soittajaryhmiä. Itse olen aiemmin tehnyt esim työporukalle oman ryhmän, jotta erotan jo soittoäänestä mistä ryhmästä puhelu tulee. iPhonessa soittoääniä voi laittaa vain käyttäjäkohtaisesti.
- iPhonesta ei näe jos on tullut puhelu tai viesti, jos näppäinlukko on päällä. Tai tarkalleen ottaen puhelimen saa vilkuttamaan LED-salamaa, mutta se on puhelimen takapuolella ja kuka nyt pitää puhelinta näyttö alaspäin pöydällä. Onko tähän sovellusta?
---
Arvostaisin todella paljon, jos joku osaa jeesailla noihin esittämiini ongelmiin liittyen.
-Lumian(kaan) kalenterissa ei ole viikkonäkymää, on vain tämä päivä tai kuukausi-näkymä?
- Lumiassa(kaan) ei ole kuin kaksi profiilia, normaali ja äänetön/äänetön värinällä?
-Lumiassa(kaan) ei voi määritellä soittoääniä ryhmille?
-Lumiastakaan ei näe näppäinlukko päällä onko tullut puhelua/tekstiviestiä, virtanappäintä pitää painaa lyhyesti jotta näyttöön tulee virta ja näytöltä näkee sitten mitä on missannut?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Munkkipulla »

Tällä hetkellä en kuitenkaan lähtis vaihtamaan...
-
Viesti Kirjoittaja delic »
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Plussat:
+ Käyttöjärjestelmä on erittäin tyylikäs.
+ Myös vaihtuvat kuvakkeet ovat mielestäni erittäin toimiva ratkaisu.
+ Puhelimen käyttö on sulavaa
Miinukset:
- Paikotellen käyttöjärjestelmä on todella sekava ja varsinkin uusille käyttäjille aihettaa harmaita hiuksia
- Windowsmaisuus
- Myös välillä tuntuu, että toimintoja saa hakea kissojen ja koirien kanssa
Kokonaisuutena sanoisin, että Windows Phonessa on onnistuttu monessa asiassa, mutta ei niin hyvin, että olisin valmis siirtymään iPhonen super selkeästä ja toimivasta maailmasta pois.
Tosiaan tämä kokemus on perustuu lähinnä kavereiden puhelimien hiplailuun ja käyttöön.
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Eikös se ole niin, että ne vaan vilahtaa siinä ja lähtee pois näkyvistä?Jeff Murdoch kirjoitti:tjarvine kirjoitti:Päivitäppä ios5 ja opettele käyttään notification centteriä niin saat ainakin mailit, tekstarit ja puhelut lukitusruudulle.
Mulla ainakin näkyy ne siinä kunnes avaan näppäin lukon. Sitten niistä pystyy esim. avaan viestin näppärästi kun pyyhkii sen ilmotuksen päällä samalla tavalla kuin avaisi näppäinlukon. Vastaavasti se soittaa suoraan ko. henkilölle jos pyyhkii vastaavalla tavalla näppäinlukon ollessa päällä siitä puhelu kohdasta.
Veikkaisin, että sulla on vielä sieltä notification centteristä jokin asetus pielessä jos näkyy vain hetken..
-
Ok. Mun edellinen luuri oli E72 ja siinä oli noi em. toiminnot. Noiden puutteiden osalta kirjoittelin vaan, et "iPhonessa ei ole jne".iFoure kirjoitti: Itseltä löytyy Lumia 800 ja mun mielestä:
-Lumian(kaan) kalenterissa ei ole viikkonäkymää, on vain tämä päivä tai kuukausi-näkymä?
- Lumiassa(kaan) ei ole kuin kaksi profiilia, normaali ja äänetön/äänetön värinällä?
-Lumiassa(kaan) ei voi määritellä soittoääniä ryhmille?
-Lumiastakaan ei näe näppäinlukko päällä onko tullut puhelua/tekstiviestiä, virtanappäintä pitää painaa lyhyesti jotta näyttöön tulee virta ja näytöltä näkee sitten mitä on missannut?
-
Latasin ton ja ilmeisesti tuo sovellus näyttää vain viikkonumerot kalenterissa. Ei siis auta viikkonäkymän puutteeseen, joka on eri asia kuin viikon numeron näyttäminen.delic kirjoitti:Toho viikkonäkymään on olemassa tämmöinenkin ratkaisu http://itunes.apple.com/fi/app/week-num ... 65186?mt=8
-
Viesti Kirjoittaja Anaxagore »
- Käännä iPhone vaakatasoon kalenterissa. Silloin saat viikkonäkymän.Jeff Murdoch kirjoitti:Nyt kun tässä on iPhone 4S ollut vajaan kuukauden käytössä, on muodostunut käsitys puhelimen vahvuuksista ja heikkouksista. Lähinnä olen miettinyt asioita siitä näkökulmasta, että vertailukohtana olisi Nokia Lumia 800, johon olen myös tässä tutustunut. Olen tullut siihen tulokseen, että minun käytön kannalta Lumia olisi ollut parempi vaihtoehto. Ajattelin listata tähän hiukan perusteita / iPhonen puutteita, jos vaikka joku osaisi antaa neuvoja näihin heikkouksiin liittyen.
...
- iPhone ei muista netin kirjautumistoimintoja. Esim. foorumille pitää kirjautua joka ainoa kerta syöttämällä käyttäjätunnus ja salasana.
---
- Safari muistaa kirjautumiset kun otat yksityisen selauksen pois päältä.
iPhone 4S 16GB
iPhone 3GS 8GB
Macbook Pro 13" i5 8GB/320GB
Macbook Air 11.6" i5 4GB/128GB
Time Capsule 2TB
2 x Airport Express
Apple TV 2
-
Eikös se ole niin, että ne vaan vilahtaa siinä ja lähtee pois näkyvistä?Jeff Murdoch kirjoitti:tjarvine kirjoitti:Päivitäppä ios5 ja opettele käyttään notification centteriä niin saat ainakin mailit, tekstarit ja puhelut lukitusruudulle.
Itselläni ainakin pysyy näkyvissä kunnes avaan näppäinlukon. Näppärä toiminto myöskin se, että kun pyyhkii samalla eleellä viestin, puhelun tms. päällä kuin näppäinlukkoa avaisi niin se menee suoraan sihen viestiin tai soittaaa ko. henkilölle.
Suosittelisin edelleen tutkimaan notification centterin asetuksia jos ei näy kuin hetken ne tuossa ruudulla.
-
Viesti Kirjoittaja Tege »
Akkukesto on uusimmasta päivityksestä huolimatta poskettoman huono, joka taas syö sitten käyttöä aikalailla. Lisäksi fixin saaminen kestää jos oikeasti pitäisi lähteä jonnekin navigoimaan.
Muuten kyllä ihan ok luuri mutta jos oikeasti aletaan tekemään jotain niin leluksi jää. Omniaa ei ole tullut kokeiltua jotenka paha sanoa olisiko se parempikaan.
-
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Akkukestomarmatuksen allekirjoitan varauksin, kyllä tuolla päivän selviää juuri ja juuri mutta ehdottomasti parannusta tarvittaisiin. Fixin saaminen taas on ihan hölynpölyä / sulla on jotain häikkää siinä, oma luuri nappaa gepsiin kiinni ihan muutamissa sekunneissa.Tege kirjoitti:Nyt on Lumia ollut parisen viikko käytössä 4S kanssa ja pakko kyllä sanoa, että Lumian ainut oikea hyvä puoli on Office-tuki. Siihen se jääkin.
Akkukesto on uusimmasta päivityksestä huolimatta poskettoman huono, joka taas syö sitten käyttöä aikalailla. Lisäksi fixin saaminen kestää jos oikeasti pitäisi lähteä jonnekin navigoimaan.
Muuten kyllä ihan ok luuri mutta jos oikeasti aletaan tekemään jotain niin leluksi jää. Omniaa ei ole tullut kokeiltua jotenka paha sanoa olisiko se parempikaan.
-
Viesti Kirjoittaja Tege »
iPhone 4S samoilla palveluilla kestää 2 päivää. Joten on tuo 1 päivä aika huono. Fixistä en tiedä mikä mättää kun puhelit pitää rinnakkain sisätiloissa tai ulkona, niin Lumia ei nappaa heti.carrbon kirjoitti:Akkukestomarmatuksen allekirjoitan varauksin, kyllä tuolla päivän selviää juuri ja juuri mutta ehdottomasti parannusta tarvittaisiin. Fixin saaminen taas on ihan hölynpölyä / sulla on jotain häikkää siinä, oma luuri nappaa gepsiin kiinni ihan muutamissa sekunneissa.Tege kirjoitti:Nyt on Lumia ollut parisen viikko käytössä 4S kanssa ja pakko kyllä sanoa, että Lumian ainut oikea hyvä puoli on Office-tuki. Siihen se jääkin.
-
Viesti Kirjoittaja carrbon »
En mä missään nimessä sanonut että se akunkesto hyvä on, pikemminkin päinvastoin. Oma N8 kesti myös 2 päivää samalla käytöllä kun tää kestää 1 päivän, joten en minäkään tyytyväinen ole.Tege kirjoitti:iPhone 4S samoilla palveluilla kestää 2 päivää. Joten on tuo 1 päivä aika huono. Fixistä en tiedä mikä mättää kun puhelit pitää rinnakkain sisätiloissa tai ulkona, niin Lumia ei nappaa heti.carrbon kirjoitti:Akkukestomarmatuksen allekirjoitan varauksin, kyllä tuolla päivän selviää juuri ja juuri mutta ehdottomasti parannusta tarvittaisiin. Fixin saaminen taas on ihan hölynpölyä / sulla on jotain häikkää siinä, oma luuri nappaa gepsiin kiinni ihan muutamissa sekunneissa.
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka