Terve kaikille!
Eilen ilmeni ensimmäistä kertaa kiusallinen vika iPhone 4s:ssäni; soitin puhelun, mutta vastapuoli ei kuullut minua ollenkaan. Samaa kokeiltiin niinkin, että toinen soitti minulle, ja edelleen homma meni molemminpuoliseksi 'haloon-huuteluksi.' Mietin ensin että jos kyseessä olisi joku operaattorisidonnainen ongelma tai -virhe, joten testasin vielä vaimoni kanssa puolin ja toisin soittamista, eikä tilanne muttunut. Tuo on ylipäätään ensimmäinen vika joka puhelimessani on koskaan ollut, joten harmittaa kun kyse on aika isosta ja epämiellyttävästä viasta nyt.
Surffailin netissä ongelman tiimoilta, ja huomasin että kyseessä ei suinkaan ole mikään harvinainen juttu; esim. macrumorsin foorumilla käyttäjät ympäri maailman kertoivat samanlaisista kokemuksista.
Puhelimeni on ostettu 11/2011, eli reilun vuoden vanha, eikä se ole koskaan pudonnut mihinkään, eli kyse ei siksi oikein voi olla mikrofonin liitinviasta tai huonosta kosketuksesta. Tämä tulikin varmistettua yksinkertaisesti siten, että kun puhelu oli kytkeytynyt (puhelun keston laskuri käynnistyi), niin napsautin näytöstä kaiutinpuhelu-tilan päälle. Nyt vastapuoli kuuli minun puheeni moitteettomasti sekä soittaessani että vastaanottaessani puheua. Jos puhelun aika laitoin kaiuttimen kiinni, niin vika palautui taas heti, ja poistui taas kun kytkin takaisin kaiuttimelle. Tuntuisi siis pikemminkin ohjelmisto- kuin rautavialta omassa tapauksessani.
Jossain keskustelufoorumeilla oli ehdotettu vian aiheuttajaksi Siriä. Kytkin siis Sirin pois, ja käynnistin puhelimen uudelleen, ja sitten soittamaan. Sama ongelma yhä, oma puheeni ei kuulu "langan" toiseen päähän.
Mikähän nyt neuvoksi? Osaisiko joku auttaa, tai onko vastaavanlaisia ongelmia ollut muillakin täällä?
Voiko kyse olla ohjelmistoviasta joka olisi korjattu uuden iOS 6:n myötä, sillä itselläni on jailbreakin takia vielä sisällä
viitosversio (5.1). En vain ole jaksanut siirtyä kuutoseen kun olisi pitänyt asioita taas viilata, enkä jaksanut alkaa odotella jb:tä, olisinmenettänyt Google Mapsin (jonka toki nyt taas saisi), jne.
Jos mitään keinoa fiksata tätä ongelmaa ei ole, niin mitenkäs menetellään kun puhelin on nyt jonkin matkaa yli vuoden vanha, eli Applen takuu ei ole voimassa enää? Virhevastuulakihan on Suomessa (kai) olemassa 2 v. vahoihin laitteisiin, mutta haluaakohan operaattori (Elisa) ottaa tähän asiaan mitään kantaa, kun en ole ostanut puhelintani kytkynä liittymän kanssa, vaan maksoin sen suoraan rahalla juuri välttääkseni turhan sitoutumisen.
Kiitos jo etukäteen avusta!
-Mikko
Puhelinongelma iPhone 4s:ssä! Apua!!!
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Puhelinongelma iPhone 4s:ssä! Apua!!!
Viesti Kirjoittaja augustmoon2010 »
-
Re: Puhelinongelma iPhone 4s:ssä! Apua!!!
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Terveppä terve!
Itse kokeilisin ensiksi tehdä Hardresetin, eli koti ja virta nappi pohjaan 10 sek. Jos tuo ei auta niin softan uudelleen asennus, tällöin menetät JB:n tosin, mutta iOS 6:lle on tulossa lähiaikoina toivottavasti JB. Jos tämäkään ei auta niin lyki luuri takuuhuoltoon, virhevastuun piikkiin.
Itse kokeilisin ensiksi tehdä Hardresetin, eli koti ja virta nappi pohjaan 10 sek. Jos tuo ei auta niin softan uudelleen asennus, tällöin menetät JB:n tosin, mutta iOS 6:lle on tulossa lähiaikoina toivottavasti JB. Jos tämäkään ei auta niin lyki luuri takuuhuoltoon, virhevastuun piikkiin.
MacBook Air M1
-
Kiitos pikaisesta vastauksesta!
Unohtui mainita, että hard resetiä olin jo koettanut pariinkin otteeseen, mutta eipä auttanut sekään.
Täytyy viikonlopun iltapuhteena ajaa iOS 6 sisään. Puhelintahan ei tarvitse/kannata ottaa uutena phelimena käyttöön, vaan ihan normaalisti uusi päivitys sisään? JB tosin menee nyt sitten, mutta kaipa tuon kestää, tärkeämpää on että puhelinta voisi sitten kenties taas käyttää puhelimena...
Virhevastuulain puitteissa täytynee sitten kiikuttaa luuri huoltoon jos ei muu auta, kiitos rohkaisusta! Mikä tuolle on siinä tapauksessa oikea osoite, Kampin mcare (olen töissä Tapiolassa)?
Unohtui mainita, että hard resetiä olin jo koettanut pariinkin otteeseen, mutta eipä auttanut sekään.
Täytyy viikonlopun iltapuhteena ajaa iOS 6 sisään. Puhelintahan ei tarvitse/kannata ottaa uutena phelimena käyttöön, vaan ihan normaalisti uusi päivitys sisään? JB tosin menee nyt sitten, mutta kaipa tuon kestää, tärkeämpää on että puhelinta voisi sitten kenties taas käyttää puhelimena...

Virhevastuulain puitteissa täytynee sitten kiikuttaa luuri huoltoon jos ei muu auta, kiitos rohkaisusta! Mikä tuolle on siinä tapauksessa oikea osoite, Kampin mcare (olen töissä Tapiolassa)?
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Juu, paina vain iTunesista "palauta", muista varmuuskopioida eka. Vie luuri sinne huoltoon mistä ostit sen.
MacBook Air M1
-
Joo, tämä selvä. Elisan liikkeestä on puhelin ostettu, joten täytyykin kääntyä heidän puoleensa sitten jos ei iTunes-palautuksestakaan ole apua.
Paljon kiitoksia sinulle!
Paljon kiitoksia sinulle!
-
Viesti Kirjoittaja Laars »
Elisalta ostetut luurit huoltaa ainoastaan Optima Service, sinne voi viedä suoraan, mutta virhevastuuvänkäys tapauksessa kannattaa varmaan mennä sinne Elisalle ja he sieltä lähettävät luurin Optimalle.
-
Viesti Kirjoittaja nokiastream »
Oletko jo kokeillut nauhoittaa sanelimella pätkän, kuuluuko ääni?
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka