Minulla on reilu kolme vuotta vanha ensimmäisen sukupolven iPad 3G 32GB. Ongelmana on, että laite latautuu, jos sitä huvittaa. Latausliitännän vaihdon hinta on 309 euroa (eli laite vaihdetaan toiseen). Laitteen kai voisi korjauttaa myös akun vaihdolla (laite vaihdetaan toiseen). Tiedossa ei ole, että onko vika akussa vai laitteen liittimessä vai jossain muualla. Laite on fyysisesti koskemattoman näköinen, eli minkäänlaista kulumisen jälkeä.
Kolmas vaihtoehto, jonka Applen puhelintuki mainitsi, on vedota kuluttajasuojaan. Jos Apple on sitä mieltä, että vika on tuotevastuun alainen, mikään ei maksa mitään ja jos Apple ei ole sitä mieltä, kuluja syntyy 39 euroa.
Mitä siis tehdä?
1) Maksaa 309 euroa liittimen vaihdosta (vika ei välttämättä ole liittimessä).
2) Maksaa 100 euroa akun vaihdosta
3) Vedota kuluttajasuojaan 39 euron riskillä
Onko kenelläkään kokemuksia näistä kuluttajasuojaan vetoamisista?
iPad ei lataudu, mitä tehdä
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPad ei lataudu, mitä tehdä
Viesti Kirjoittaja Il Capitano »
-
Re: iPad ei lataudu, mitä tehdä
Viesti Kirjoittaja Ollifi »
Olet varmaan kokeillut toisella kaapelilla ja laturilla? En usko että Apple veloitta tuota 39 euroa kunhan asian ensin kysyy.
Edit ks
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=71&t=154465
Edit ks
http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=71&t=154465
Viimeksi muokannut Ollifi, 22.7.2013 klo 18.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
On kokeiltu useilla johdoilla ja useilla virtalähteillä. Kysymisestä Apple ei veloita, vaan siitä, että tutkivat laitteen ja jos todetaan, ettei vika ei ole virhevastuun alainen. Mun mielestä laitteen odotettavissa oleva elinikä laitteen liittimen osalta on pidempi kuin kolme vuotta. Akun ymmärrän olevan kuluva osa, ja sen vaihdosta voisin sen satasen maksaakin, mutta tuo 309 euroa on kova hinta liittimen vaihdosta. Varsinkin kun korjaava toimenpide minulle päin on sama, eli laite vaihdetaan toiseen. Lisäksi tuo akun vaihtohan on työläämpi työ.Ollifi kirjoitti:Olet varmaan kokeillut toisella kaapelilla ja laturilla? En usko että Apple veloitta tuota 39 euroa kunhan asian ensin kysyy.
-
Viesti Kirjoittaja iTorsti »
Millä perusteella? Itse olisin ihan tyytyväinen, jos iPadini (nyt puoli vuotta) jaksaisi tuohonkin ikään. Hehkulamppuilmiö jne.Il Capitano kirjoitti:Mun mielestä laitteen odotettavissa oleva elinikä laitteen liittimen osalta on pidempi kuin kolme vuotta. Akun ymmärrän olevan kuluva osa, ja sen vaihdosta voisin sen satasen maksaakin, mutta tuo 309 euroa on kova hinta liittimen vaihdosta. Varsinkin kun korjaava toimenpide minulle päin on sama, eli laite vaihdetaan toiseen. Lisäksi tuo akun vaihtohan on työläämpi työ.
Totta kai on hienoa, että haluat korjata laitteesi mieluummin kuin ostaa uuden! Oletko kysellyt epävirallisista, ei-valtuuteista liikkeistä?
MacBook Pro 16" M2 Pro 2023
iPhone 13 Pro Max
Apple Watch 5 Hermès; AppleTV 4K; AirPods 2. Gen; AirPods Pro Max
iPhone 13 Pro Max
-
No sillä perusteella, että kyseessä on käytännössä laitteessa sisällä oleva osa, jonka pitää kestää laturin irrottaminen ja kiinnittäminen hirveän monta kertaa. Hyväksyn kyllä, jos akku on finaalissa ja siitä olen valmis sen huntin pulittamaan.iTorsti kirjoitti: Millä perusteella?
Kysymykseni pääpointti on siis se, että maksanko suosiolla huntin akun vaihdosta (jolla saan toisen laitteen) vai kokeilenko ensin virhevastuuta, josta voi tulla neljän kympin ylimääräinen kulu. Onko teillä kokemuksia virhevastuusta tuon ikäisessä laitteessa?
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja egoste »
Minulla oli vastaava ongelma ja selvisi oikean piuhan käytöllä - ts. niissä on eroja.
Ohjelmisto palautettu?
Ohjelmisto palautettu?
-
Viesti Kirjoittaja iTorsti »
Eikös virhevastuu ole vain kaksi vuotta?
MacBook Pro 16" M2 Pro 2023
iPhone 13 Pro Max
iPhone 13 Pro Max
-
En saa vehkeeseen niin paljoa virtaa, että uskaltaisin ruveta sitä palauttelemaan. Laite on kyllä käyttämättömänä ollessaan tyhjennellyt itsensä ja palautunut "alkutilaan".egoste kirjoitti:Ohjelmisto palautettu?
Virhevastuun pituutta ei ole määritelty. Se riippuu viasta ja se riippuu laitteen oletettavasta kestoiästä. Viisi vuotta vanhan pesukoneen sain korjautettua virhevastuuseen vedoten. Siitä oli ohjelmakortti hajonnut, se ei ole kuluva osa ja pesukoneen oletettava käyttöaika on yli viisi vuotta. Sen osan hinta maahantuojalle oli 26 senttiä, omalla rahalla maksettuna se olisi asennuksineen ollut vähän alta kolmen sadan.iTorsti kirjoitti:Eikös virhevastuu ole vain kaksi vuotta?
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka