iPhone ja takuu
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
iPhone ja takuu
Anteeksi jos tästä on olemassa keskustelu, kirjoitan kaikkea muulla kun hyvällä varaluurilla ja tää surffaus on "hiukan" hankalaa.
Mulla on siis Saunalahdelta joulukuussa 2012 ostettu iPhone. Laitevalmistajan takuu on vuosi, mutta Saunalahden oma takuu on siihen toinen vuosi päälle. Luurissa ei ollut mitään vikaa, ennen kuin asensin siihen viimeisimmän ohjelmistopäivityksen. Sen jälkeen se alkoi katkoa kaikki puhelut ja vastapuolen puheesta ei saanut mitään tolkkua pätkimisen takia, netti ja tekstarit alkoi jumia niin, ettei niitä voinut enää käyttää. Vein laitteen huoltoon. Nyt sain kustannusarvion, syynä takuuajan päättyminen. Soitin asiasta huoltoon saaden vastauksen, ettei laitteessa ole takuuta ja siksi joko pitää maksaa itse huolto tai sitten 38e palautuksesta. "Laitteessa ei havaittu takuun ulkopuolisia vikoja" Ei kai se noin voi mennä, että tuo Saunalahden takuu unohtuu tuosta vain? Hinta-arvio on selvästi suurempi, mitä uuden vastaavan laitteen hinta. Onko kellään ideoita mitä asiassa voisi tehdä?
Mulla on siis Saunalahdelta joulukuussa 2012 ostettu iPhone. Laitevalmistajan takuu on vuosi, mutta Saunalahden oma takuu on siihen toinen vuosi päälle. Luurissa ei ollut mitään vikaa, ennen kuin asensin siihen viimeisimmän ohjelmistopäivityksen. Sen jälkeen se alkoi katkoa kaikki puhelut ja vastapuolen puheesta ei saanut mitään tolkkua pätkimisen takia, netti ja tekstarit alkoi jumia niin, ettei niitä voinut enää käyttää. Vein laitteen huoltoon. Nyt sain kustannusarvion, syynä takuuajan päättyminen. Soitin asiasta huoltoon saaden vastauksen, ettei laitteessa ole takuuta ja siksi joko pitää maksaa itse huolto tai sitten 38e palautuksesta. "Laitteessa ei havaittu takuun ulkopuolisia vikoja" Ei kai se noin voi mennä, että tuo Saunalahden takuu unohtuu tuosta vain? Hinta-arvio on selvästi suurempi, mitä uuden vastaavan laitteen hinta. Onko kellään ideoita mitä asiassa voisi tehdä?
Re: iPhone ja takuu
Applella on 2 vuoden virhevastuu. (http://www.apple.com/fi/legal/statutory-warranty/). Aina ne ei huollossa "muista" sitä.
Viimeksi muokannut Olli2001, 18.6.2014 klo 14.18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPhone 14 Pro Max MacBook Pro 14" 2021 iPad Pro 2020 10.9” Apple Watch Series 7
Maastokartat iOS:lle: https://itunes.apple.com/app/id929001708
Maastokartat iOS:lle: https://itunes.apple.com/app/id929001708
Re: iPhone ja takuu
Vetoa vaan virhevastuuseen jos laitteesta ei kerran löydetty takuun ulkopuolisia vikoja.
Minulle Elisa/SL vaihtoi 1,5 vuotta vanhan puhelimen (iPhone4S) yhteysongelmien vuoksi, aluksi kyllä sanoivat että takuuta ei ole mutta kun näytin tuota edellisessä viestissä olevan linkin tekstiä niin sitten vaihtoivat.
Minulle Elisa/SL vaihtoi 1,5 vuotta vanhan puhelimen (iPhone4S) yhteysongelmien vuoksi, aluksi kyllä sanoivat että takuuta ei ole mutta kun näytin tuota edellisessä viestissä olevan linkin tekstiä niin sitten vaihtoivat.
Viimeksi muokannut Delli, 18.6.2014 klo 14.38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iPhone 12 64GB
iPad (2018) 32GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2019, Apple Watch 9.0 44mm
iPad (2018) 32GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2019, Apple Watch 9.0 44mm
Re: iPhone ja takuu
Kiitos linkistä ja neuvoista. Odottelen tällä hetkellä soittoa Elisashopitista. Otan asian puheeksi heidän kanssaan. Soitin asiasta Saunalahdelle ja hekin koittivat selittää, ettei takuu koske kaikkia osia ja kaikkia vikoja. Kyllä tuo ohjelmistopäivityksen aiheuttama vika nyt varmaan niihin kuuluu.
Kaverini vei keväällä huoltoon saman puhelimen (vuosi kaksi kk ostosta) kun meni totaalijumiin ohjelmistopäivityksen myötä ja sai uuden puhelimen tilalle, niin tuntuu aika oudolta, että samasta syystä joutuu maksamaan. Puhelimet on kuitenkin ostettu molemmat Saunalahdelta ja Elisashopitin kautta huollossa...
Kaverini vei keväällä huoltoon saman puhelimen (vuosi kaksi kk ostosta) kun meni totaalijumiin ohjelmistopäivityksen myötä ja sai uuden puhelimen tilalle, niin tuntuu aika oudolta, että samasta syystä joutuu maksamaan. Puhelimet on kuitenkin ostettu molemmat Saunalahdelta ja Elisashopitin kautta huollossa...
Re: iPhone ja takuu
Täältä lisätietoa: http://www2.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/k ... lle/takuu/
Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.
Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.
Myyjällä ensisijainen vastuu virheestä
Kodinkoneiden takuuehdoissa ilmoitetaan yleensä huoltoliikkeet, jotka tekevät takuukorjauksia. On luontevaa asioida niiden kanssa, jos laitteeseen tulee vika. Jos tällaista menettelyä ei ole, ota yhteys myyjään.
Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa.
Tuo Applen 2 vuoden virhevastuulomake vielä mukaan liikkeeseen.
Jos ei onnistu myyjäliikkeen kanssa asiointi, tee valitus myyjälle. Lomakkeita: http://www2.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/k ... klamaatio/
Muista ottaa kuittaus ja päivämäärä itsellesi jäävään kappaleeseenkin. Itse tulostelisin lomakkeet jo valmiiksi mennessäni liikkeeseen asioimaan.
Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.
Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.
Myyjällä ensisijainen vastuu virheestä
Kodinkoneiden takuuehdoissa ilmoitetaan yleensä huoltoliikkeet, jotka tekevät takuukorjauksia. On luontevaa asioida niiden kanssa, jos laitteeseen tulee vika. Jos tällaista menettelyä ei ole, ota yhteys myyjään.
Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa.
Tuo Applen 2 vuoden virhevastuulomake vielä mukaan liikkeeseen.
Jos ei onnistu myyjäliikkeen kanssa asiointi, tee valitus myyjälle. Lomakkeita: http://www2.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/k ... klamaatio/
Muista ottaa kuittaus ja päivämäärä itsellesi jäävään kappaleeseenkin. Itse tulostelisin lomakkeet jo valmiiksi mennessäni liikkeeseen asioimaan.
Re: iPhone ja takuu
Kiitos, tulostan nuo mukaan. Eipä sieltä Elisashopitista sitä soittoa tullut, joten menen huomenna selvittämään asiaa paikan päälle.
En todellakaan suostu tuota korjausta maksamaan, koska takuu tosiaan on voimassa ja samassa tilanteessa kaverini tosiaan sai sen uuden luurin, joten ei sitä nyt itseaiheutetuksi viaksi voi sanoa ja kun siellä huollontilassa tosiaan on tuo teksti "laitteessa ei havaittu takuun ulkopuolisia vikoja".
Ei anna kovin hyvää kuvaa kyllä Saunalahden ja Elisan touhuista tää.
En todellakaan suostu tuota korjausta maksamaan, koska takuu tosiaan on voimassa ja samassa tilanteessa kaverini tosiaan sai sen uuden luurin, joten ei sitä nyt itseaiheutetuksi viaksi voi sanoa ja kun siellä huollontilassa tosiaan on tuo teksti "laitteessa ei havaittu takuun ulkopuolisia vikoja".
Ei anna kovin hyvää kuvaa kyllä Saunalahden ja Elisan touhuista tää.
Re: iPhone ja takuu
Mulla oli ElisaShopissa samantyylinen juttu. Mutta se selvisi sitten asiallisesti keskustelemalla. Tosin vaihtolaite kun tuli, tekstiviestissä kerrottiin sen maksavan, olikohan se silloin sen 308 €. Tämäkin selvisi pienen keskustelun jälkeen ja sain puhelimen ilman kuluja. Toki olisin voinut vaatia vielä matkakulut, jos olisin ollut ilkeä.
Re: iPhone ja takuu
Toivottavasti selviää vielä tämäkin. Eipä sieltä Elisan shopitista kukaan vaivautunu vastaamaan soittopyyntöön (eikä liioin puhelimeen, kun koittivat Saunalahdelta eilen ja tänään monta kertaa soittaa sinne), joten eipä se auta kun lähteä käymään siellä liikkeessä. Olisi toki ollut muutakin tekemistä tälle päivälle, kun huomenna reissuunlähtö edessä.
Re: iPhone ja takuu
Ohjelmistopäivityksen aiheuttama vika ei ole takuun tai virhevastuun alainen mikäli vika korjautuu palauttamalla puhelimeen uusin käyttis tehdasasetuksilla. Tekstistä ei nyt käy ilmi onko tämä tehty omin päin vai ei. Mikäli tehdaspalautus ja käyttöönotto uutena laitteena ei korjaa ongelmaa, voi vasta tällöin vedota virhevastuuseen.
Toki jos puhelimen vastaanottanut taho ei ole tästä maininnut että tällainenkin palautusoptio on olemassa ja sitä kannattaisi ehdottomasti kokeilla niin voi koittaa sopia jotain koska on se mielestäni vähän tympeää toimintaa olla mainitsematta siitä, että käyttäjällä on mahdollisuus koittaa korjata vika omin päin ja ilmaiseksi.
Toki jos puhelimen vastaanottanut taho ei ole tästä maininnut että tällainenkin palautusoptio on olemassa ja sitä kannattaisi ehdottomasti kokeilla niin voi koittaa sopia jotain koska on se mielestäni vähän tympeää toimintaa olla mainitsematta siitä, että käyttäjällä on mahdollisuus koittaa korjata vika omin päin ja ilmaiseksi.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
- Viestit: 1222
- Liittynyt: 25.10.2009 klo 2.10
- Paikkakunta: Turku
Re: iPhone ja takuu
Viesti Kirjoittaja nokiastream »
Taitaa olla jokin itse keksimäsi pykälä.atheos kirjoitti:Ohjelmistopäivityksen aiheuttama vika ei ole takuun tai virhevastuun alainen mikäli vika korjautuu palauttamalla puhelimeen uusin käyttis tehdasasetuksilla.
Re: iPhone ja takuu
Puhelimessa ei ollut takuun ulkopuolista vikaa, joten ilmeisesti kuuluu takuuseen.
Elisa lupasi lopulta maksaa korjauksen. Elisa shopitissa luvattiin, että saan uuden puhelimen tilalle ("se on Applen käsitys huollosta"). Huollontila.fi:n mukaan tilalle on tulossa vanha, huollettu luuri (ei kuitenkaan mun oma). En ole lomalla olon vuoksi vielä päässyt luuria hakemaan. Perjantaina sitten näkee mikä siellä odottaa.
Elisa lupasi lopulta maksaa korjauksen. Elisa shopitissa luvattiin, että saan uuden puhelimen tilalle ("se on Applen käsitys huollosta"). Huollontila.fi:n mukaan tilalle on tulossa vanha, huollettu luuri (ei kuitenkaan mun oma). En ole lomalla olon vuoksi vielä päässyt luuria hakemaan. Perjantaina sitten näkee mikä siellä odottaa.
Re: iPhone ja takuu
Tehdaskunnostetut iPhonet ovat olleet aina ihan virheettömiä laitteita. Viallisten puhelinten tilalle olen saanut jo useita Applelta viime vuosien aikana (4, 5 ja jopa viime vuonna 5s ovat vaihtuneet refurbished tuotteiksi).
Re: iPhone ja takuu
Itsellä on tasan yksi kokemus tehdaskunnostetusta luurista (N73) ja se minkä sain, oli kaikkea muuta kuin hyvä ja huollossa lähes heti ja sanoi työsopimuksen lopullisesti irti vain viikko takuun loppumisen jälkeen. Helpottavaa tietää, että Applen huolletut on olleet parempia. Perjantaina palaan kotiin ja haen luurin, joten sitten sen näkee. Toivottavasti alkaisi tuuri muuttua paremmaksi, niin huono säkä noiden Nokian kolmen viimisen kanssa oli.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 14.7.2014 klo 18.03
Re: iPhone ja takuu
Viesti Kirjoittaja ompunkuori »
Voi tulla pian tarvetta takuuhuollolle eka kertaa. Mitä vaihtoehtoja on muuta kuin viedä paikalliseen valtuutettuun huoltoliikkeeseen? Onko mitään keinoa saada vaihtolaitetta tilalle ensiksi ja sitten palauttaa viallinen? Joku ERS on mainittu Apple sivuilla, jos antaa luottokortin numeron saa vaihtolaitteen kotiin ja voi sitten palauttaa viallisen jossain sovitussa ajassa mutta onko tuolla väliä mistä puhelimen on ostanut vai pitääkö olla suoraan Applelta ostettu? Omani on puhelinoperaattorilta ostettu alle vuoden ikäinen laite. Vai onko tuokin jokin muissa maissa tarjolla olevan juttu ainoastaan?
Niin ja onnistuuko tuollainen ERS myös mahdollisissa virhevastuuasioissa, jos tulee jokin vika vuoden jälkeen vai onko se silloin aina myyjän kautta hoidettava?
Sitten tietysti vaihtolaite kiinnostaa, että minkä laatuista kamaa tulee tilalle? Nehän on käsittääkseni kunnostettuja laitteita joissa on uudet kuoret mutta onko tuolla valkattuna kaikki huonolaatuisen näytön takia palautetut romut tai vastaavat alemman laadun yksilöt...?
Onko muuten jotain keinoa ostaa Applecarea yli 60 päivän mutta alle vuoden ikäiselle iPhonelle? Lähes kaikki muut laitteet on mainittuna mutta iPhonelle ei tunnu paikallinen sivusto tarjoavan mitään, vaikka olin lukevinani netin syövereistä, että niihinkin pitäisi alle vuosikkaisiin pystyä ostamaan. Lieneekö jokin tiettyjen alueiden juttu missä on tarjolla?
Niin ja onnistuuko tuollainen ERS myös mahdollisissa virhevastuuasioissa, jos tulee jokin vika vuoden jälkeen vai onko se silloin aina myyjän kautta hoidettava?
Sitten tietysti vaihtolaite kiinnostaa, että minkä laatuista kamaa tulee tilalle? Nehän on käsittääkseni kunnostettuja laitteita joissa on uudet kuoret mutta onko tuolla valkattuna kaikki huonolaatuisen näytön takia palautetut romut tai vastaavat alemman laadun yksilöt...?
Onko muuten jotain keinoa ostaa Applecarea yli 60 päivän mutta alle vuoden ikäiselle iPhonelle? Lähes kaikki muut laitteet on mainittuna mutta iPhonelle ei tunnu paikallinen sivusto tarjoavan mitään, vaikka olin lukevinani netin syövereistä, että niihinkin pitäisi alle vuosikkaisiin pystyä ostamaan. Lieneekö jokin tiettyjen alueiden juttu missä on tarjolla?
Viimeksi muokannut ompunkuori, 11.11.2019 klo 14.23. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: iPhone ja takuu
Kyseinen artikkeli ei löydy suomenkielisiltä Applen sivuilta, joten siitä voinee vetää omat johtopäätöksensä: https://support.apple.com/en-ie/iphone/ ... eplacement
ERS sisältyy Applecare+ pakettiin, joka ei taas liity lain määrittelemään valmistajan virhevastuuseen millään tavalla.
ERS sisältyy Applecare+ pakettiin, joka ei taas liity lain määrittelemään valmistajan virhevastuuseen millään tavalla.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 14.7.2014 klo 18.03
Re: iPhone ja takuu
Viesti Kirjoittaja ompunkuori »
Viittasin kysymykselläni pikavaihtopalveluun (ERS), joka ainakin tuon suomenkielisen sivun ohjeen perusteella olisi tulkintani mukaan käytettävissä normaali vuoden takuun aikana mikäli asiakas antaa luottokortin numeronsa "pantiksi", eli sieltä veloitetaan vaihtolaite ja myöhemmin palautetaan takaisin, kun laite palautuu sinne.
https://www.apple.com/fi/legal/sales-su ... /ersiw-fi/
Käytännön kokemuksia tuosta ei vain pahemmin näytä foorumilta löytyvän, joten liekö tuota kukaan koskaan kokeillut, vai jäikö minulla jokin ehto huomaamatta, joka estäisi sen käytön?
https://www.apple.com/fi/legal/sales-su ... /ersiw-fi/
Käytännön kokemuksia tuosta ei vain pahemmin näytä foorumilta löytyvän, joten liekö tuota kukaan koskaan kokeillut, vai jäikö minulla jokin ehto huomaamatta, joka estäisi sen käytön?
Viimeksi muokannut ompunkuori, 11.11.2019 klo 19.45. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Re: iPhone ja takuu
Enpä ole kuullut että Apple olisi tuollaista ikinä tarjonnut, mutta kannattaa soittaa Applelle ja kysyä. Palvelua et jälleenmyyjän kautta saa vaan vain Applelta jos edes sieltä
iPhone 15 Pro Max & Google Pixel 8 Pro | Apple Watch Ultra
Apple Macbook Pro 14” M2 Pro
Tesla Model Y
Apple Macbook Pro 14” M2 Pro
Tesla Model Y
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 14.7.2014 klo 18.03
Re: iPhone ja takuu
Viesti Kirjoittaja ompunkuori »
Ymmärrän mutta se tuossa olisikin ajatuksenani, että voisi skipata huoltoliikkeet ja normaalit odotusajat välistä. Niin ja saisi nähdä vaihtolaitteen ensiksi, jos sattuisi jokin susipaska yksilö tulemaan tyrkylle. Normaali proseduurihan on antaa oma sinne ensiksi ja odotella vaihtolaitteen saapumista useita päiviä ja sitten vasta nähdä mikä ylläri tulee tilalle.
Kuulostaa kyllä vähän turhan helpolta, jos tuollainen on muka tarjolla mutta kukaan ei tunnu käyttäneen sitä (tai ainakaan siitä ei keskustelua löydy kotimaan foorumeilta). Tosin selvästi sellainen tuon tekstin mukaan olisi olemassa.
Kuulostaa kyllä vähän turhan helpolta, jos tuollainen on muka tarjolla mutta kukaan ei tunnu käyttäneen sitä (tai ainakaan siitä ei keskustelua löydy kotimaan foorumeilta). Tosin selvästi sellainen tuon tekstin mukaan olisi olemassa.
Viimeksi muokannut ompunkuori, 11.11.2019 klo 20.40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 14.7.2014 klo 18.03
Re: iPhone ja takuu
Viesti Kirjoittaja ompunkuori »
Toimiikohan ERS vaihtotakuu Suomessa, jos tilaa ulkomailta AppleCaren sille jälkikäteen?
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit