Sivu 1/2

Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 19.12.2017 klo 22.37
Kirjoittaja straight
Toukokuussa ostettu Iphone 5S sammui ja pimeni itsekseen pari vi sitten kesken toimintojen.
Muistiakin oli riittämiin.
Vein huoltoon epäillen akkuvikaa.

Tuli korjauksesta ja ilmeisesti tulkittu ohjelmisto viaksi.en ole varma olinko päivittänyt.
Ja lasku 25 euroa vaikka takuu.
Apple siis tulkitsee että,saa simahtaa takuuaikana ja asiakas maksaa..
Reklamoinko ja kumpaan, Giganttiin vainapplerm vai huoltokorjaamo
Mobylifeen, eikö,seen olisi tullutböaskuttaa Giganttia.
Pikku summa mutta periaate....
Alla laskukopio

Re: Gigantin lasku- maksaisitko?

Lähetetty: 19.12.2017 klo 22.42
Kirjoittaja straight
Ja kehtasi Gigantti vielä lisätä 5 euron LASKUTUSLISÄN.
Taidan pistää Kulutajalauakuntaan vikaselite puutteellinen miksi ei mene takuuseen ja tuo helkkatin laskutuslisä takuukoneesta.....

Re: Gigantin lasku- maksaisitko?

Lähetetty: 19.12.2017 klo 22.52
Kirjoittaja Anghorn
Ainakaan aiemmin takuu ei kattanut ohjelmisto-ongelmia.

Re: Gigantin lasku- maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 0.29
Kirjoittaja Ilkka66
No eihän tuota missään tapauksessa tarvitse maksaa. Kysyttiinkö sinulta edes lupaa maksulliseen korjaukseen?

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 8.25
Kirjoittaja egoste
Mielestäni ihan asiallinen lasku. Ovat tehneet työn, jonka olisit itse voinut tehdä yksinkertaisesti päivittämällä laitteen ohjelmiston. Asia josta netti täynnä asiaa ja Applenkin sivuilla selvä ohjeistukset.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 9.48
Kirjoittaja vinouma
Mulla kävi Powerissa vähän samanlainen keissi. Kotinappi piti kovaa ääntä eikä rekisteröinyt kaikkia painalluksia. Eivät ne huollossa sille mitään tehneet ja 36€ veloittivat. Jäi hieman paha maku...

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 13.40
Kirjoittaja straight
Soitan ekana Appleen ja kysyn sitten Giganttiin ja sitten Kuluttaja asiamiehelle,

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 13.49
Kirjoittaja MacFinn
Maksa pois. Ihan ansaittu.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 13.54
Kirjoittaja jeppe
Epäselvää että lähtikö puhelin käyntiin kotona pimenemisen jälkeen eli olisitko voinut päivityksen itsekin tehdä?

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 14.53
Kirjoittaja Juhani L
Maksaisin enkä turhaan kirjoittelisi Kuluttaja-asiamiehelle. Selvä tapaus, jos on päivitys jäänyt väliin.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 15.08
Kirjoittaja MacFinn
Juu, kannattaa jättää soittelut ympäriinsä ja keskittyä oleelliseen. Tuskin joulu menee pilalle tuosta 25€ laskusta, vaikka sen joutuis maksamaankin.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 15.15
Kirjoittaja FO110K
Jos laite on viety takuuhuoltoon, ei sille saa tehdä mitään ylimääräisiä maksullisia töitä ilman lupaa.
Sama juttu autohuollon kanssa, jos sinne vaihdellaan osia kysymättä niin suhteellisen turhaa niistä on jälkikäteen vaan laskua turputtaa nenän eteen.

Jos taas on annettu lupa viedessä softan päivittämisiin ja niistä on hinnoittelu ollut selvillä niin silloin toki asian ymmärtää että laskun saa eteensä.
Ainakin itsellä tähän asti jokainen huolto on ilmoittanut etukäteen mikä asia johtaa laskuttamiseen ennen kuin laite on huotoon jätetty.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 15.40
Kirjoittaja Kno
Minulle kävi samanlainen tässä taannoin. Kyseessä 5S, kone sammui eikä käynnistynyt vaikka sen liitti tietokoneeseen tai laturiin. Vein silloiseen Soneran liikkeseen josta olin luurin ostanut ja sieltä lähettivät sen SCF-huoltoon jossa sitten olivat asentaneet käyttöjärjestelmän uudelleen. Minulle ei koitunut mitään kuluja. Takuu oli juuri umpeutunut, puhelin oli ollut käytössä 1v 3 kk.
Onko takuukäytäntö sitten muuttunut vai onko eri yrityksillä eri lähestymistapa asiaa kohtaan. Tarkoitan tällä, että joku yritys voi takuuhuoltaa silläkin riskillä, ettei saakaan Applelta rahaa korjauksesta.
Enpä tiedä, mutta onneksi ei korjaus sinunkaan tapauksessasi maksanut paljoa. Johan paketin lähettäminen Postilla Gigantista huoltoon ja takaisin maksaa runsaan 10 €.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 18.26
Kirjoittaja straight
Sammutin parikin kertaa, ei auttanut.
Eukä herjannut päivitystäkään missään vaiheessa, pitäshän tulla ilmoitus.
Rahat vaadin takaisin..

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 18.54
Kirjoittaja E-W
Minä maksaisin. Mielestäni ihan asiallisesti hoidettu.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 19.21
Kirjoittaja Ilkka66
FO110K kirjoitti:Jos laite on viety takuuhuoltoon, ei sille saa tehdä mitään ylimääräisiä maksullisia töitä ilman lupaa.
Sama juttu autohuollon kanssa, jos sinne vaihdellaan osia kysymättä niin suhteellisen turhaa niistä on jälkikäteen vaan laskua turputtaa nenän eteen.

Jos taas on annettu lupa viedessä softan päivittämisiin ja niistä on hinnoittelu ollut selvillä niin silloin toki asian ymmärtää että laskun saa eteensä.
Ainakin itsellä tähän asti jokainen huolto on ilmoittanut etukäteen mikä asia johtaa laskuttamiseen ennen kuin laite on huotoon jätetty.
Tässä on mielestäni mallivastaus asiaan.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 19.52
Kirjoittaja jeppe
Samaa mieltä, ei huoltokaan saa miten toimia. Kyllä noissa monet paikat kokeilee kepillä jäätä koska kuluttajat ei pidä puoliaan.

Vaikka summa on pieni, periaatteesta täytyy pitää kiinni.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 20.12.2017 klo 23.11
Kirjoittaja straight
Soitan aamulla apple tukeen.
Mihin Gigantissa reklamoidaan, chattiinko?
Joku email jonne kuva laskusta???

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 21.12.2017 klo 11.59
Kirjoittaja straight
Perusteellinen pohjalainen soitti aamulla applen tukeen, josta asiaa selvitetään ja gigantin chattiinkin. Reklamation tein huollolle ja englanniksi Gigantin, huollon ja Applen maajohtajille.
Kyse periaatteesta hyvinnin paljon ei rahasta.
Puhelinmaailmassa samat säännöt kuin automaailmaankin.
Ei ole jonkun savolaismummon asia takuuaikana puhelinta huoltoon viedessä tiedettävä onko mahdollisesti maksullinen ohjelmisto- vai maksuton rautavika!

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 21.12.2017 klo 16.28
Kirjoittaja straight
Ok

Paikallinen Giganttipomo palautti maksun, joten asia ok.
Ilmoitin Hkiin ja Tanskaan, , että reklamatio huomioitu ja toivotin hyvää joulua.
Mutta meni vielä tunti applen tukeen soitellessa kun oli huollosta tulleessa telefoonissa muutama ongelma.
Nyt kaikki ok.
joulurauhaa kaikille.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 21.12.2017 klo 16.35
Kirjoittaja jeppe
Eli tästäkin johtopäätös on se että kuluttajaa koitettiin kusettaa, mutta omaa aikaa uhraamalla saa rahansa takaisin. Olisit vaatinut vielä kompensaatiota sekoilusta ;)

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 21.12.2017 klo 20.28
Kirjoittaja Isosceles
Ei ehkä kuluttajaa yritetty kusettaa, vaan luultavasti normaali käytäntö huollolta. Laskuttaa jonninjoutavasta huoltoonlähettelystä. Eiköhän ne sielä ensimmäisenä tyhjennä puhelimen ja asenna uusimman päivityksen ja sitten vian etsintään. Jota tässä tapauksessa ei löytynyt.

Kun viitsi reklamoida noin pienestä summasta niin helpompi kuitata se pahoittelulla ja nollata lasku, kuin käydä vääntämään 25e laskusta vittuilumielessä kun asiakas pahoittanut mielensä jo siitä.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 21.12.2017 klo 20.31
Kirjoittaja jeppe
Tai sitten linja on se että kaikista laitetaan lasku asiakkaalle, onpa vika missä tahansa. Sitten palautetaan ne joista asiakas vaivautuu reklamoimaan.

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 21.12.2017 klo 21.24
Kirjoittaja Isosceles
Kylläkyllä, aivan varmasti. Ja kassan tätikin vie rahat hymyillen päin naamaa...

Re: Gigantin lasku – maksaisitko?

Lähetetty: 22.12.2017 klo 11.49
Kirjoittaja KooMikko.
Isosceles kirjoitti:Ei ehkä kuluttajaa yritetty kusettaa, vaan luultavasti normaali käytäntö huollolta. Laskuttaa jonninjoutavasta huoltoonlähettelystä.
Tämä juuri on kuluttajan kusettamista.