Itse jätin MacBook Pro 15" kotiin opiskeluista ja viimeiset kolme vuotta käyttänyt pelkkää iPad Pro koulussa. Suurin osa ajasta meni iPad Pro 10.5 + Smart Keyboard + Apple Pencil combolla ja suurimmilta osin hyviä kokemuksia.
Microsoft Office puuttuu muutama ominaisuus, kuten Wordistä reference manager, mikä aiheutti että aina joitain töitä sai mennä paikkaamaan jälkeenpäin kotona koneella että sai ne valmiiksi, mutta muuten kaikki kirjoittelut ja esitelmät meni todella kivasti iPad:illä. Yllättäen myös MS Excel ihan OK kokemus padillä, vaikka en kyllä mitään isompia projekteja välttämättä lähtisi sillä vääntämän. Mutta aika ajoin esiintyy pieniä kipuja jos joutoo Officea käyttämään.
Paljon hauskempaa kun käyttää Pages ja Keynote - ovat paljon parempia iPad ohjelmia kuin mitä Microsoftin versiot - ja jos näillä pärjää niin sitten heti paljon parempi opiskelu kokemus tuon iPad kanssa. Nopeat muistiinpanot pelkällä Notes app myös ihan näppärästi ja siellä saa myös kynällä kirjoitettua ja piirreltyä kätevästi.
Akku kesti omassa 10,5" Pro:ssa 4G verkossa yleensä kaikki päivät aamusta iltaan, mutta powerbank laukkuun niin saa mielenrauhaa. Myös adapterit että saa kiinni HDMI ja VGA ihan kivoja riippuen opintolaitoksen projektori set uppeista että saa mahdollisia esitelmiä pidettyä.
Keväällä tuli tilalle 11" Pro ja pari kuukautta ehdin sillä mennä. Aikalailla sama kokemus kun vanhalla mutta kaikki parempi. Etenkin kynällä tein paljon enemmän töitä kun se on houkuttelevampi käyttää tällä vempaimella kun kokoajan kiinni laitteessa eikä missään laukussa piilossa.
Näppäimistöä tietenkin suosittelen jos aikoo paljon kirjoittaa - 10,5" oli Smart Keyboard ja se palveli erittäin hyvin, nykyisessä 11" Prossa taas Magic Keyboard. Ensimmäinen oli kiva koska ei paljon painoa lisännyt, kun taas tää uusi Magic Keyboard tekee tästä läppäri painoisen mutta kirjoitus kokemus myös parempi. Makuasia.
Itse tykännyt että 11" sopiva näytönkoko, mutta olen myös pitkään käyttänyt 11" MacBook Air ja kotona ollut 15" MacBook Pro kaverina. 12,9" luultavasti paljon kivempi laite jos haluaa multitaskata paljon ja siirtää enemmän töitä koneelta padille, mutta itse käytin iPad sen näppärän koon takia ja omasta mielestä tällä näyttö koolla pärjännyt hyvin.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)