Ajatus korvata 5-6 vuotta vanha Inteno reititin uudella. Testeissä on hyvin pärjännyt Asus ZenWiFi AX XT8 V2 reititin. Mainosmiesten mukaan 2,4 ghZ kantama on hyvä ja riittäisi ulos valvontakameroille (jotka nyt putoilevat kokoajan pois verkosta) jos kuitenkaan kantama ei riitä niin tuohon saisi näitä mesh-satelliitteja laajentamaan kantamaa. Toimiiko kyseinen systeemi oikeasti ?
Aiemmin oli Airport Express 2. gen jonka tulena oli pistorasiassa ollut vanhempi "saippualaatikko" 1. gen Express ja ei kyseinen yhdistelmä ainakaan paranatanut kantamaa yhtään...
Mesh-reitittimestä kysymys
Verkkoasiat, langattomat tukiasemat, mifit, mokkulat ja muut puhelimet
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
- Ylläpitäjä
Re: Mesh-reitiimestä kysymys
Viesti Kirjoittaja egoste »
Toimiihan ne… ja helppo lisätä tarpeen mukaan lisää purkkeja / kantamaa. Merkkejä monia, mutta hinta / laatu taitaa mennä käsi kädessä. Itsellä Ubiquiti ollut parhaasta päästä.
-
Re: Mesh-reitittimestä kysymys
Viesti Kirjoittaja hot »
Kommentteja Asuksesta. Itsellä Asus RT-AC86U 2 kpl. Hankin, koska Asuksen reitittimillä saa jaettua kännykän netin muille laitteille. Monilla reitittimillä USB-liittimeen saa vain printterin tai kovalevyn. Mesh systeemiä enemmän enemmän olen hyötynyt lisääntyneistä Ethernet paikoista. Talossa on muutamia vain piuhalla toimia laitteita. Pöytäkone, antiikkinen Laserjet 4+, stereovahvistimessa nettiradioiden kuuntelu (netti vain piuhalla, ei langatonta). Osa laitteista piuhalla master purkissa, osa nodessa. Ja noden 'backhaul' vielä Ethernet piuhalla master purkkiin.
Asuksen mesh-systeemiä voi laajentaa millä tahansa AiMesh-purkilla, master ja nodet ei tarvitse olla samaa sarjaa. Kannattanee kaikki olla ax. Jotkut mallit on tuettu pitkään eli päivityksiä tulee. RT-AC86U on kai vuodelta 2018 ja tänä keväänäkin tuli vielä päivitys. Päivitykset voi valita asentumaan automaattisesti. Itse olen tehnyt käsin, lataan päivityksen tietokoneelle ja laitan master ja node purkkiin käsin. Sopii minulle, kun minulla ei ole kiinteää nettiä vaan jaan puhelimen netin muille laitteille.
Jos uusisin reitittimen nyt, ostaisin WPA3 salausta tukevan laitteen. Osaako tuo ZenWifi purkki WPA3 salauksen? Joo, tunnustan olevani tietoturvafriikki. Kuinka monesti olen huutanut täällä "erään valmistajan" reitittimistä, joita ei ole valmistettu eikä päivitetty moneen vuoteen?
Asuksen reitittimistä voi keskustella täällä https://www.snbforums.com/forums/asus-wireless.37/ .
Asuksen mesh-systeemiä voi laajentaa millä tahansa AiMesh-purkilla, master ja nodet ei tarvitse olla samaa sarjaa. Kannattanee kaikki olla ax. Jotkut mallit on tuettu pitkään eli päivityksiä tulee. RT-AC86U on kai vuodelta 2018 ja tänä keväänäkin tuli vielä päivitys. Päivitykset voi valita asentumaan automaattisesti. Itse olen tehnyt käsin, lataan päivityksen tietokoneelle ja laitan master ja node purkkiin käsin. Sopii minulle, kun minulla ei ole kiinteää nettiä vaan jaan puhelimen netin muille laitteille.
Jos uusisin reitittimen nyt, ostaisin WPA3 salausta tukevan laitteen. Osaako tuo ZenWifi purkki WPA3 salauksen? Joo, tunnustan olevani tietoturvafriikki. Kuinka monesti olen huutanut täällä "erään valmistajan" reitittimistä, joita ei ole valmistettu eikä päivitetty moneen vuoteen?
Asuksen reitittimistä voi keskustella täällä https://www.snbforums.com/forums/asus-wireless.37/ .
-
Viesti Kirjoittaja stiftari »
Kyllä tuossa mainitsemassani on WPA3 suojaus. Eli 2 kpl ko. laitteita langattomana ja näiden Ertthnet (LAN) paikkoja voi käyttää esm. mainitsemasi printterin langallisen käyttämiseen langattomana..
Asushan on ymmätääkseni Taivanilainen ainakin yhtiönä. Lienee laitteet kuitenkin tehtäneen Kiinassa ? Mutta lienee tietoturvan kannalta joka tapauksessa parempi vaihtoehto kuin joku "huawei"
Hankintaan mennee.
Asushan on ymmätääkseni Taivanilainen ainakin yhtiönä. Lienee laitteet kuitenkin tehtäneen Kiinassa ? Mutta lienee tietoturvan kannalta joka tapauksessa parempi vaihtoehto kuin joku "huawei"
Hankintaan mennee.
33. omppu... HomePod mini
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Mielenkiintoinen kysymys - tehdäänkö Kiinassa. Käsittääkseni Taiwanilla ja Kiinalla on vahva taloudellinen vuorovaikutus Formosan kohdalla olevien Kiinan maakuntien kanssa Shenzenkään ei ole kaukana. Mutta valmistus…?
-
Viesti Kirjoittaja zoor »
Ainakin oma wifi6-kykyinen (siis suht. tuore) Asuksen reititin on "Made in China". Pienen googlauksen perusteella Asuksella on reititinvalmistusta Kiinassa, Taiwanissa ja Vietnamissa.
-
Viesti Kirjoittaja Fokker »
Mulla on XT8 masterina ja aiemmin reitittimenä palvellut RT-AC68U nodena, tosin vaan kerrostalossa ja langallisella backhaulilla. Kyllä tää katveet poisti kämpästä eikä ole vuoden ahkeran käytön aikana temppuillut. Ennen XT:n hankkimista katsoin jonkun tubettajan videon muistaakseni kahden XT8:n meshin toimivuudesta. Siinä jannu vei noden autotalliin pihan poikki ja hyvin se ainakin tuon toivottavasti riippumattoman tubettajan videolla pelitti. Jäin vaan miettimään, että onko toi 2,4 GhZ kuinka kranttu kaiken maailman häiriöille? Asuksen kännyappilla ainakin signaalitasot näkee kulkemalla kännykän kanssa peittoalueella.
-
Viesti Kirjoittaja hot »
Turvallisuuteen vaikuttaa raudan valmistuksen lisäksi ohjelmisto/firmware. Joihinkin Asuksen reitittimiin saa Asuksen firmwaresta muokatun version, Asuswrt-Merlin version. https://www.asuswrt-merlin.net/ https://www.snbforums.com/threads/about ... ters.7846/ . En tiedä paljoa koodauksesta, mutta eikös tuollainen muokkaus onnistu vain, jos käytössä on firmwaren lähdekoodi, jonka Asus on antanut kehittäjälle. Jos koodissa olisi takaovia yms. "vakoilukoodia", kyllähän ne huomattaisiin.
-
Viesti Kirjoittaja stiftari »
En ole saanut Asukselta vastausta... mutta osaako joku sanoa toimiiko ZenWiFi AX XT8 V2 "mokkulalla" USB-liittimen kautta?
33. omppu... HomePod mini
-
Viesti Kirjoittaja hot »
Käyttöohjeen mukaan osaa https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wire ... AX%20(XT8)
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka