Täällä on ollut langattomista vaikka mitä keskustelua, mutta nyt tarvitsisi todella tehokasta langatonta verkkoa perustaa. Ajattelin jakaa soneran 8megaisen yhteyden vanhempieni kanssa ja talojen väli on se 100-150m. Millaisia ulkoantenneja suosittelisitte? Entäpä mikä purkki kannattaa tähän ottaa? Koska nykyisessä purkissani ei ole irroitettavia antenneja. Riittääkö MacBookin sisäinen antenni käyttämään tätä vai tarvitsenko toisen antennin kannettavaani? Verkko pitäisi tietenkin salata ja P2P estää.
Tiedä sitten kauan tätä ADSL yhteyttä saa pitää. Ettei sonera mene poistamaan täältäkin yhteyksiä koskaan ei tiedä.
Informaatio lista.
- Yhteys on Soneran 8megainen.
- Suora näkyvyys toisen talon seinään on esteittä.
- Kyseessä on puutalot. (toinen rakenteilla)
Täällä jaetaan liittymä kahteen mökkiin W-LANilla. Talosta taloon 320m. Hyvin toimii, vaikka tuolla naapurissa vastaanottava W-LAN-purkki on sisätiloissa ja muutama puu välissä imemässä kentänvoimakkuutta.
Yleensä homma tehdään tukiasemilla jotka mahdollistavat siltauksen. Ja tietysti mahdollisuus lisäantenniin ja mielummin vielä suuntavaan antenniin, jos kenttä on niin huono.
Joskus pelkät sisäantennit riittävät.
Eli määritettelet tukiasemien välille siltaavan yhteyden.
Malleja löytyy ainakin Ciscolta, Avaya/Lucent/Proxim, DLINK taitaapi Buffalollakin olla
Repe Ruutikallo kirjoitti:Soneran soppari saattaapi tuollaisen kieltää, mutta asiahan ei mulle suuremmin kuulu kun olen vain Teliasoneran pienomistaja.
En minä ole mikään sopimusjuristi, mutta en löytänyt pikakatsomalla muuta rajoitusta kuin korkeintaan viisi konetta per liittymä. Ei puhuttu mitään eri kiinteistöistä. Että siittä vaan... (ehkä)
Repe Ruutikallo kirjoitti:Soneran soppari saattaapi tuollaisen kieltää, mutta asiahan ei mulle suuremmin kuulu kun olen vain Teliasoneran pienomistaja.
En minä ole mikään sopimusjuristi, mutta en löytänyt pikakatsomalla muuta rajoitusta kuin korkeintaan viisi konetta per liittymä. Ei puhuttu mitään eri kiinteistöistä. Että siittä vaan... (ehkä)
Eikö missään stondaa, että yhteen liittymään saa kuulua vain yksi talous? Siis en missään tapauksessa väitä mitään, kysyn vain.
Tuo avaa melkoisia mahdollisuuksia säästää, jos naapurukset voi oikein luvan perästä hankkia yhteisiä liittymiä yhdellä kuukausimaksulla. Olen luullut että semmoinen olisi vastoin paragraafeja.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Eikö missään stondaa, että yhteen liittymään saa kuulua vain yksi talous? Siis en missään tapauksessa väitä mitään, kysyn vain.
Tuo avaa melkoisia mahdollisuuksia säästää, jos naapurukset voi oikein luvan perästä hankkia yhteisiä liittymiä yhdellä kuukausimaksulla. Olen luullut että semmoinen olisi vastoin paragraafeja.
En minäkään väitä, mutten löytänyt mitään talous- tai kiinteistörajoitusta. Mutta tuo viimeinen lause saattaisi olla Repen pohtima paragrafi. Asiakas ei saa käyttää käyttäjätunnusta kuin yhdessä liittymässä kerrallaan. Yhteen liittymään saa kytkeä enintään viisi (5) tietokonetta.
Liittymän käyttäjätunnuksia on säilytettävä huolellisesti. Liittymän kapasiteettia ei saa jakaa kolmannen osapuolen kanssa.
ptkmit kirjoitti:Liittymän kapasiteettia ei saa jakaa kolmannen osapuolen kanssa.
Ja jos plärää sinne sopimuksen alkuosaan, missä määritellään sopimuksen osapuolet, niin varmastikin löytää sieltä kohdan jossa ensimmäinen ja toinen osapuoli on Sonera Oy ja asiakas itse..
mulla on kovasti fiilis että kyllä tuo jakaminen on kiellettyä operaattoreiden toimesta - mutta mistäs hitosta ne sen saa tietää?!
Halinen.org
MBPr 13" / Thunderbolt Display / ~35TB SSD+HDD+RAID / Nikon - Imagine. / Sony FS
G4 MDD FW800 / iMac G3 DV SE / iPhone 12 mini / iPad Mini 5
ptkmit kirjoitti:Liittymän kapasiteettia ei saa jakaa kolmannen osapuolen kanssa.[/i]
Siinähän se. Toinen talous, asunto tai kiinteistö on juuri se kolmas osapuoli.
Vaikeahan tuosta on kiinni jäädä, mutta toisaalta yksi kateellinen kantelija riittää...
Vaikka ehkä itse tekisin samalla tavalla eli kokeilisin onneani jakamisessa, miettisin kuitenkin myös sitä mistä sitten saa vaihtoehtoisen laajakaistan jos käry sattuisi joskus käymään ja operaattori panee piuhat poikki ja korvaukset maksuun. Yleinen vastaus maaseudun oloissa taitaa olla se että ei mistään.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Akseli Kartaani kirjoitti:Täällä jaetaan liittymä kahteen mökkiin W-LANilla. Talosta taloon 320m. Hyvin toimii, vaikka tuolla naapurissa vastaanottava W-LAN-purkki on sisätiloissa ja muutama puu välissä imemässä kentänvoimakkuutta.
Yksikään purkki ei kanna 20m talon ulkoseinästä pidemmälle, joten normi purkit ei käy.. Näitä on testailtu monia. Nyt on sentän saatu W-lan toimimaan sisätiloissa hyvin. Talo kun on eristetty hyvin.. Antenni on pakko laittaa ulos..
Repe Ruutikallo kirjoitti:
ptkmit kirjoitti:
Kysehän on samasta taloudesta. Eli minä ja porukat. Kerta samat plussakortit ja bonus sellaiset on niin.... Jos näin mennään niin langaton verkko jo itsessään on laiton. Ainakin isoissa keskustoissa.
Repe Ruutikallo kirjoitti:
ptkmit kirjoitti:Liittymän kapasiteettia ei saa jakaa kolmannen osapuolen kanssa.[/i]
Siinähän se. Toinen talous, asunto tai kiinteistö on juuri se kolmas osapuoli.
Vaikeahan tuosta on kiinni jäädä, mutta toisaalta yksi kateellinen kantelija riittää...
Vaikka ehkä itse tekisin samalla tavalla eli kokeilisin onneani jakamisessa, miettisin kuitenkin myös sitä mistä sitten saa vaihtoehtoisen laajakaistan jos käry sattuisi joskus käymään ja operaattori panee piuhat poikki ja korvaukset maksuun. Yleinen vastaus maaseudun oloissa taitaa olla se että ei mistään.
Meillä on jo nyt tässä useampi rakennus omistuksessa. Eli lain mukaan sitten pitäisi hankkia oma liittymä vanhaankin taloon, jos siellä kesällä tahtoisi nettiä käyttää. Jos sonera lähtee näin sääntöjä tulkitsemaan niin huh heijaa. Sittenhän on laitonta käyttää omaa liittymää keskustassa olevassa kahvilassa. Siis jos oman kämpän liittymän kantomatka sinne ylttää. Tässä ollaan toisessa rakennuksessa. Liittymä kylläkin oma.
Akseli Kartaani kirjoitti:Täällä jaetaan liittymä kahteen mökkiin W-LANilla. Talosta taloon 320m. Hyvin toimii, vaikka tuolla naapurissa vastaanottava W-LAN-purkki on sisätiloissa ja muutama puu välissä imemässä kentänvoimakkuutta.
Yksikään purkki ei kanna 20m talon ulkoseinästä pidemmälle, joten normi purkit ei käy.. Näitä on testailtu monia. Nyt on sentän saatu W-lan toimimaan sisätiloissa hyvin. Talo kun on eristetty hyvin.. Antenni on pakko laittaa ulos..
Kappas ! Tätä emme tienneet viime maaliskuussa kun verkon nostimme tulille.
Yksi purkki täällä ja toinen naapurissa toistimena (repeater). Täytyypä pistää naapurille mailia että syteemi ei toimi. Reitittimen lokin mukaan naapurissa surffaillan tälläkin hetkellä. Harmi, ettei toimi.. Oli mukava pistää liittymän kulut puoliksi.
Itsellä on Buffalon kolme vuotta vanha purkki kesäisin pihalla ja näkyy hyvin naapuriin asti jonne sentään on matkaa n. 400 metriä (tai näkyi sen aikaa kun testailtiin).
Yhteyden sai kannettavalla vielä 300 metrin päässä ok (tosin nopeus tai signaalin laatu ei ollut kaksinen)
Muuten purkki on yhteydessä n. 30 metrin päässä olevaan rakennukseen jossa asustelee kesäisin lukematon määrä outoa ulkomaanelävää ja viime kesänä saivat liikennettä aikaiseksi semmoisen 60-80GB / kuukausi. Eli kyllä se vaan toimii jos on oikein conffattu
M.P.T kirjoitti:
Kysehän on samasta taloudesta. Eli minä ja porukat. Kerta samat plussakortit ja bonus sellaiset on niin.... Jos näin mennään niin langaton verkko jo itsessään on laiton. Ainakin isoissa keskustoissa.
Mikään plussakortti ei kyllä ole talouden peruste, taitaa enempi riippua esimerkiksi siitä, onko teidän virallinen katuosoitteenne sama. En kuitenkaan tuollaisessa tapauksessasi murehtisi juridiikkaa. Jos maalla ovat talot vierekkäin samalla tilalla, juristin taitoni eivät riitä analyysiin, kuitenkaan.
Naapurien kanssa en suostuisi samaan verkkoon. Kiva selvitellä ongelmia jo silloin, kun itse on liittymän haltija, saati sitten kun naapuri välissä...
ptkmit kirjoitti:Liittymän kapasiteettia ei saa jakaa kolmannen osapuolen kanssa.
Ja jos plärää sinne sopimuksen alkuosaan, missä määritellään sopimuksen osapuolet, niin varmastikin löytää sieltä kohdan jossa ensimmäinen ja toinen osapuoli on Sonera Oy ja asiakas itse..
mulla on kovasti fiilis että kyllä tuo jakaminen on kiellettyä operaattoreiden toimesta - mutta mistäs hitosta ne sen saa tietää?!
Jos tää geimi ois näin, niin silloin perjaatteessa kaikki ne jotka kaupungeissa jättävät verkon auki ja mahdollistavat muiden niissä surffaamisen syyllistyvät sopimusrikkeeseen -> Jos tällaisesta liittymästä tehdään jokin rikos, on liittymänomistaja vastuussa asiasta. Näin ei kuitenkaan ole.
Entä mitä on kapasitetti? Se mitä kuparissa työnnetään vai onko se sitä minkä asiakkaan purkki muuttaa värähtelyksi stratosfääreihin? Jos sitä ei ole tarkemmin määritelty niin ihan hyvin voi ajatella että kysessä on kupari ja sitäkautta työnnettävä liikenne, se miten sen käyttömahdollisuus jaetaan ei olisi kapasiteettia.
TPLINK-TL-ANT2414A
tplink-tl-ant2414a
14dBi suuntaava WLAN-ulkoantenni (Outdoor) tukiasemille ja sovittimille 1 metrin välikaapelilla.
Pakkauksessa mukana seinä- ja tolppakiinnitystarvikkeet sekä galvaaninen teippi (suojaa ulkotiloissa SMA-liittimen liitoskohdat). - WLAN-taajuusalue: 2.4 - 2.5GHz - Suuntakuvio: Suuntaava - Liitin: SMA Reverse (Straight Plug) - Kaapeli: GFD-200 (Coax) - VSWR: 1.92 (Max) - Käyttölämpötila: -20...+65C
Moltobene Ja Akseli
Jos liittymiä on vain yksi rakennuksessa A. Tarvitsenko rakennukseen B toisen W-lan purkin samalla antennilla vai riittäisikö se mac bookin antenni? On tämä asia hakusassa todellakin. Eli pitäähän sen datan kulkea toiseenkin suuntaan, joten veikkaan, että 2x purkki ja 2x antenni. Sitten pitää säätää näiden bridget ja non bridget säätöjen kanssa. Olenko ihan pihalla vai oikealla suunnalla......
Viimeksi muokannut M.P.T, 24.2.2008 klo 13.48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viime keväänä päädyimme silloisiin halvimpiin vehkeisiin; TP-LINK:iin. Emme ole katuneet.
Tulimme hankkineeksi:
1kpl TL-WR642G reititin/tukiasema.
2kpl TL-WA501G tukiasemaa.
1kpl TL-ANT2414A (on hyvä antenni)
5m jatkojohto tuolle antennille
1kpl lyhyt tavallinen verkkokaapeli
Tuo WR642G tuuppaa ilmoille langattoman verkon mökkiin A.
WA501G -parilla verkkoa mökkiin B omalla kanavallaan/nimellään.
Toisessa WA-501G:ssä tuo suunta-antenni kiinni jatkojohdolla TV-antenniputkessa.
Toinen on vaan sellaisenaan naapurissa sisätiloissa toistimena(repeater).
Kysymyksiisi:
Näilä etäisyyksillä repeater-purkki naapuriin oli pakollinen. Läppärin (joku Aseri..) herkkyys ei riittänyt.
Silta ym. asetukset ei vaikeuksia aiheuta.
Pieni puute tuossa TL-WR642G:ssä on.. Se ei tue kantaman laajennusta (repeater).
Myös pieni puute noissa WA-501G -purkeissa. WPA-salausta ei voi käyttää repeater-käytössä. WEP tai ei mitään..
Buffalot muistaakseni tukee WPA:ta myös toistin-verkkokäytössä.
Saakos tuohon Time Capsuleen millään asenneltua ulkoista antennia joka siis asennettaisiin talon ulkopuolelle, siis sisäisen lisäksi..
Pitäisi saada Wlan vedettyä meidän kotiteatteriin/kokous tiloihin, matkaa tänne tämän hetkiseltä antennilta noin 30m, mutta kun tässä rakennuksessa on paksut hirsiseinät niin ei sinne tämän hetkiset laitteet kanna..
Elikkäs olisko mahdollisuutta saada tälle välille Wlan... ? Tai olisiko jotain vastaanotinta tämän rakennuksen ulkopuolelle, jos sitten vetäisi sisäpuolelle johdon, ja tänne sitten taas lähettimen jolloin tilan sisällä olisi Wlan...
Toinen vaihtoehto olisi pitää tuo vanha 3Com lähetin, jossa siis "ulkoinen" antenni, jonka tilalle vaihtaisi kanssa sen Ulkoantennin...
Tällaista olen siihen harkinnnut http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32018
Ja jos tulee mieleen järkevämpiä ratkaisuja niin niitä otetaan ilomielin vastaan...
Kyllä onnistuu... MBP rätinä 15", iLuuri 4s&5, ipad 2, ATV 3rd gen, SURFACE RT.... :) Mikä ei kuulu joukkoon...
Pikran kysymykseen: Itsellä mökillä on Linksysin WLAN-tukiasema, jossa ulkoisen antennin littimeen on liitetty 9m jatkojohdonpäässä oleva ulkoinen antenni (2 kpl). Tuo ulkoinen antenni sitten katolle ja konfiguroidaan kyseinen tukiasema liittymään siihen toiseen WLAN-verkkoon. Tai toisinpäin.
NeliX4 kirjoitti:Wanha tuttu dx taas auttaa. Sieltä 0.5w vahvistin, 1w wlan purkki ja/tai omnidirectional antenna. http://Www.dealextreme.com
Itselläni ei niin mahdottomasti ole tietoa noista vahvistimista, jne. joten olisiko mahdollista saada lista vaikka DX:n valikoimasta tuotteista joilla saan tuon toimimaan.. Ja tuo aikakin edelleen tuppaa olemaan niin rajoitettua että ei vain yksinkertaisesti ole aikaa ruveta itsellä opiskelemaan näiden toimintaperiaatteita..
Kyllä onnistuu... MBP rätinä 15", iLuuri 4s&5, ipad 2, ATV 3rd gen, SURFACE RT.... :) Mikä ei kuulu joukkoon...
NeliX4 kirjoitti:Wanha tuttu dx taas auttaa. Sieltä 0.5w vahvistin, 1w wlan purkki ja/tai omnidirectional antenna. http://Www.dealextreme.com
Itselläni ei niin mahdottomasti ole tietoa noista vahvistimista, jne. joten olisiko mahdollista saada lista vaikka DX:n valikoimasta tuotteista joilla saan tuon toimimaan.. Ja tuo aikakin edelleen tuppaa olemaan niin rajoitettua että ei vain yksinkertaisesti ole aikaa ruveta itsellä opiskelemaan näiden toimintaperiaatteita..