Morooo!
Laitoin nyt TC:n luomaan vierasverkon jota en salannut. Ajatuksena tarjota lähimmäisilleni verkkoyhteys jota voivat käyttää jos tahtovat.
Kysymyksiä:
- Onko tuon vierasverkon kautta mitään mahdollisuutta tunkeutua TC:n luomaan "oikeaan" kotiverkkooni joka on tietysti asianmukaisesti salattu?
- Kuristaako TC tuota vierasverkkoa siten, että jos minä tahdon kaistaa niin minä sitä saan? Ja kun minä en kaistaa käytä, niin muut saavat kaiken?
- Mikä on juridinen asemani jos verkkoa käytetään väärin? Varmaan aika kehno, verkon nimeksi laittamani "Älä wareta!" tuskin vapauttaa minua vastuusta jos vierasverkkoa käytetään Jipun (yöks) levyjen lataamiseen, tarhakettujen vapautusiskujen suunnitteluun, tai BB24:n katseluun?
- Miten yleisissä, vapaissa verkoissa on sitten hoidettu tuo väärinkäytösten estäminen? Jos puhelin yhteyspisteenäni ajelen 3B:llä ympyrää ja roikun HKL:n Wlanissa konnuuksia suunnitellen, niin eihän minua voi mitenkään jäljittää?
- Kyllä mä haluaisin jakaa "ylimääräisen" kaistani kaikille kanssaihmisille. Eikö se onnistu mitenkään niin, että olisin vapailla vesillä jos joku kelmi tekee koiruuksia tarjoamani vapaan verkon kautta?
Time Capsule ja salaamaton vierasverkko - onko järkeä?
Verkkoasiat, langattomat tukiasemat, mifit, mokkulat ja muut puhelimet
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Time Capsule ja salaamaton vierasverkko - onko järkeä?
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Viimeksi muokannut amanita, 29.8.2012 klo 16.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikon hienosäätöä
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
Re: Time Capsule ja salaamaton vierasverkko - onko järkeä?
Viesti Kirjoittaja kimppikoo »
1. Ei pääse kukaan vierasverkosta omaan verkkoosi (no, kukaan ja kukaa, varmaankin joku Mossad tai NSA pääsee jos haluaa)mmmvuori kirjoitti:Morooo!
- Onko tuon vierasverkon kautta mitään mahdollisuutta tunkeutua TC:n luomaan "oikeaan" kotiverkkooni joka on tietysti asianmukaisesti salattu?
- Kuristaako TC tuota vierasverkkoa siten, että jos minä tahdon kaistaa niin minä sitä saan? Ja kun minä en kaistaa käytä, niin muut saavat kaiken?
- Mikä on juridinen asemani jos verkkoa käytetään väärin? Varmaan aika kehno, verkon nimeksi laittamani "Älä wareta!" tuskin vapauttaa minua vastuusta jos vierasverkkoa käytetään Jipun (yöks) levyjen lataamiseen, tarhakettujen vapautusiskujen suunnitteluun, tai BB24:n katseluun?
- Miten yleisissä, vapaissa verkoissa on sitten hoidettu tuo väärinkäytösten estäminen? Jos puhelin yhteyspisteenäni ajelen 3B:llä ympyrää ja roikun HKL:n Wlanissa konnuuksia suunnitellen, niin eihän minua voi mitenkään jäljittää?
- Kyllä mä haluaisin jakaa "ylimääräisen" kaistani kaikille kanssaihmisille. Eikö se onnistu mitenkään niin, että olisin vapailla vesillä jos joku kelmi tekee koiruuksia tarjoamani vapaan verkon kautta?
2. Ei kurista, Applen verkkolaitteet eivät tue minkäänlaista QoS-toiminnallisuutta (Quoality Of Service) joten jako toimii "Best Effort" menetelmällä
3. Avoin verkko saattaa sinut aina ensisijaisesti epäilysten kohteeksi, kannattaa siis suojata tuo vierasverkkokin, jos ei muun vuoksi niin siksi että kukaan asiaton ei käytä sinun maksamasi verkkoyhteyttä. Samoin operaattorisi voi toimitusehdoissaan kieltää yhteyden jakamisen muiden käyttöön.
4. Yleensä "vapaissa" verkoissa yhteyden käyttöä rajoitetaan esim. siten että vaikka yhteys itsessään ei tarvitse mitään salausavainta/salasanaa niin kuitenkin yhteyden käyttö vaatii tunnuksen/salasanan. Eli heti kun lähdet surffaamaan webbiselaimella, wlan-tukari pysäyttää liikenteen ja "promptaa" käyttäjätunnuksen ja salasanan. Tuon sitten saa vaikka ko. kahvilan pitäjältä tai hotellin respasta. Sinun jäljittämisesi ei onnistu, ainoastaan jos nyt olet laittanut puhelimesi nimeksi Matti Meikäläinen, Matinkoski (ja olet juuri ko. niminen) niin se tieto näkyy langattoman tukiaseman logeissa. Muutoin siellä näkyy puhelimesi nimi, mac-osoite (eli ethernet.osoite) ja yhteyden muodostamisen ajankohta.
5. Ylimääräistä kaistaa ei ole, kaikki jakaminen on vain niukkuuden jakamista joten älä moisesta ota stressiä
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Re: Time Capsule ja salaamaton vierasverkko - onko järkeä?
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Näin vähän arvelinkin, tosin en tullut ajatelleeksi operaattorin voivan kieltää verkon jakamisen muille. Ajatus tämän suojaamattoman vierasverkon kanssa oli siis se että kuka tahansa voisi käyttää yhteyttäni kun en itse sitä tarvitse. Eli maksan verkkoyhteyden mielelläni, mutta jos naapuri ei halua maksaa niin hän voisi käyttää minun verkkoani. Mutta jos TC ei osaa osoittaa nimenomaan minulle niin paljon kaistaa kuin kulloinkin satun tarvitsemaan, taidan poistaa vierasverkon käytöstä. Omat tuttuni ja ystäväni kyllä saavat oma verkkoni salasanan.kimppikoo kirjoitti:
1. Ei pääse kukaan vierasverkosta omaan verkkoosi (no, kukaan ja kukaa, varmaankin joku Mossad tai NSA pääsee jos haluaa)
2. Ei kurista, Applen verkkolaitteet eivät tue minkäänlaista QoS-toiminnallisuutta (Quoality Of Service) joten jako toimii "Best Effort" menetelmällä
3. Avoin verkko saattaa sinut aina ensisijaisesti epäilysten kohteeksi, kannattaa siis suojata tuo vierasverkkokin, jos ei muun vuoksi niin siksi että kukaan asiaton ei käytä sinun maksamasi verkkoyhteyttä. Samoin operaattorisi voi toimitusehdoissaan kieltää yhteyden jakamisen muiden käyttöön.
Juu usein, mutta ei aina. Esim HKL:n avoin verkko ei vaadi minkään asteista kirjautumista, eikä siinä ole mitään "etusivuakaan" - senkun lähtee surffaamaan vaan. Helsingin uusi ilmainen AngryBirds -verkkokaan (kimppikoo kirjoitti:4. Yleensä "vapaissa" verkoissa yhteyden käyttöä rajoitetaan esim. siten että vaikka yhteys itsessään ei tarvitse mitään salausavainta/salasanaa niin kuitenkin yhteyden käyttö vaatii tunnuksen/salasanan. Eli heti kun lähdet surffaamaan webbiselaimella, wlan-tukari pysäyttää liikenteen ja "promptaa" käyttäjätunnuksen ja salasanan. Tuon sitten saa vaikka ko. kahvilan pitäjältä tai hotellin respasta. Sinun jäljittämisesi ei onnistu, ainoastaan jos nyt olet laittanut puhelimesi nimeksi Matti Meikäläinen, Matinkoski (ja olet juuri ko. niminen) niin se tieto näkyy langattoman tukiaseman logeissa. Muutoin siellä näkyy puhelimesi nimi, mac-osoite (eli ethernet.osoite) ja yhteyden muodostamisen ajankohta.
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
On mulla ylimääräistä kaistaa. 110/10 on linjana, enkä suinkaan surffaa johto punaisena koko aikaa. Tuosta riittäisi siis varsin hyvin muillekin jaettavaksi. Homman pitäisi vain toimia siten, että TC laittaa oman verkkoni ensisijaiseksi, ja jos siitä jää kaistaa "yli", niin se olisi naapurin Jaskan käytettävissä.kimppikoo kirjoitti: 5. Ylimääräistä kaistaa ei ole, kaikki jakaminen on vain niukkuuden jakamista joten älä moisesta ota stressiäOmia vieraitasi varten suojaa tuo vierasverkko mahdollisimman hyvällä / tehokkaalla salauksella (esim. WPA2/TKIP) ja helpolla salauslauseella, älä "sanalla". Käteviä lauseita ovat esim. Tämäonsalattuverkkoyhteys! tai Turhatänneontulla! jotka ovat kuitenkin helppoja kirjoittaa ja muistaa, mutta bruteforcella niitä on hankala selvittää.
Kaveri käytti monta vuotta kämpässään jonkun naapurin suojaamatonta verkkoa, jonka nimi oli "Tervetuloa!". Tuosta päätellen naapuri on kyllä tiennyt mitä teki, eikä verkon suojaamattomuus ole ollut vahinko.

3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka