Somessa olijoille testi kuunteleeko iLaitteesi sinua, https://etn.fi/index.php/13-news/17053- ... estaa-itse :
"Näin teet testin itse:
1. Valitse uniikki aihe: Valitse aihe, josta et ole aiemmin keskustellut tai tehnyt hakuja.
2. Puhu aiheesta: Keskustele aiheesta useita kertoja useana päivänä laitteen läheisyydessä.
3. Jatka normaalia käyttöä: Älä tee aiheeseen liittyviä hakuja, mutta pidä laite lähelläsi.
4. Tarkkaile mainoksia: Seuraa mainoksia ja selvitä, näkyykö aiheeseen liittyviä mainoksia seuraavina päivinä.
Jos mainoksia ilmestyy, se voi viitata siihen, että laite kuuntelee keskustelujasi.
NordVPN kehottaa käyttäjiä tarkistamaan sovellusten luvat ja olemaan erityisen tarkkoja mikrofonin käyttöoikeuksien suhteen."
Kuunnellaanko sinua, testi.
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
Re: Kuunnellaanko sinua, testi.
Kyllä kuuntelee. Olen huomannut sen lukuisia kertoja. Mielestäni asiaan ei liity mitään epämääräistä tai salailua. Otin joskus Googlelta kaiken datan jota heillä on minusta. Siellä oli lukemattomia pätkiä äänityksiä minun puhelimestani. Osa ihan lyhyitä, osa pidempiä.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
Tällaisen kokemisessa lienee kyseessä harha ja tietämättömyys siitä, miten kyönisti sosiaalisen median kaikkialle kyntensä levittäneet mainostusalgoritmit rakentavat sosiaalisen verkkonsa. Usein ihmiset puhuvat kaveriensa kanssa heitä kiinnostavista asioista ja hankinnoista. Nämä kaverit sitten voivat kiinnostua samoista asioista ja tekevät niihin liittyviä verkkohakuja. Mainosten kohdistamisalgoritmit tunnistavat että nämä ihmiset kuuluvat samaan sosiaaliseen verkkoon ja alkavat tuottaa asiaan liittyvää mainostusta henkilölle joka ON puhunut asiasta mutta ei ole tehnyt mitään siihen liittyviä verkkohakuja. Kaverisi on siis kuunnellut, ei puhelin.
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Saa höpötellä aika paljon ja sekä itselleen että maailmalle varsin eksoottisista aiheista ennen kuin voi millään todennäköisyydellä sulkea sattuman pois mahdollisen mainos-/viestitulvan kohdentamisen syystä.
Mun Google-esimerkki ei liittynyt lainkaan tähän. Sen tekemät äänitykset on raaka fakta.KenSu kirjoitti: ↑22.1.2025 klo 12.27 Tällaisen kokemisessa lienee kyseessä harha ja tietämättömyys siitä, miten kyönisti sosiaalisen median kaikkialle kyntensä levittäneet mainostusalgoritmit rakentavat sosiaalisen verkkonsa. Usein ihmiset puhuvat kaveriensa kanssa heitä kiinnostavista asioista ja hankinnoista. Nämä kaverit sitten voivat kiinnostua samoista asioista ja tekevät niihin liittyviä verkkohakuja. Mainosten kohdistamisalgoritmit tunnistavat että nämä ihmiset kuuluvat samaan sosiaaliseen verkkoon ja alkavat tuottaa asiaan liittyvää mainostusta henkilölle joka ON puhunut asiasta mutta ei ole tehnyt mitään siihen liittyviä verkkohakuja. Kaverisi on siis kuunnellut, ei puhelin.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
Mä puhun vaimolle usein tietystä aiheesta, joka häntä vain marginaalisesti kiinnostaa. Mutta ei aiheeseen liittyviä mainoksia näy. Tosin mulla on Safarissa mainosesto. Mutta myöskään Facebookin mainokset eivät liity aiheeseen.
Instagram antaa aiheeseen liittyviä videoita paljon, mutta se johtunee siitä, että olen monta tallentanut ja katsellut ja tykännyt niistä. Mutta mainoksia siis ei näytetä.
Instagram antaa aiheeseen liittyviä videoita paljon, mutta se johtunee siitä, että olen monta tallentanut ja katsellut ja tykännyt niistä. Mutta mainoksia siis ei näytetä.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka