https://etn.fi/index.php/opinion/17313- ... -ei-riitae, ote :
"Päästä-päähän -salaus suojaa sisällön, mutta ei suojaa kontekstia. Ja konteksti voi paljastaa aivan yhtä paljon – ellei enemmän – kuin itse sanat.
Tätä taustaa vasten on syytä kysyä: mitä todella tarkoittaa "turvallinen viestintä"? Vastaus löytyy kokonaisvaltaisemmasta lähestymistavasta. Todellinen yksityisyys edellyttää sovellusta, joka ei kerää metatietoa, ei vaadi tunnistetietoja ja toimii hajautetusti ilman keskitettyä hallintapistettä. Lisäksi sen tulisi olla avoimen lähdekoodin – ei siksi, että käyttäjät osaisivat itse lukea koodia, vaan jotta riippumattomat asiantuntijat voivat varmistaa, ettei taustalla piile salattuja takaovia.
Yksi esimerkki tällaisesta lähestymistavasta on Session-sovellus, joka käyttää hajautettua verkkoa ja mahdollistaa viestinnän ilman puhelinnumeroa. Se ei ole yksin, mutta edustaa uuden sukupolven viestintätyökaluja, jotka ottavat vakavasti sen, mitä yksityisyys todella vaatii."
Päästä-päähän salaus ei riitä
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
Re: Päästä-päähän salaus ei riitä
Session olisi muuten hyvä, mutta se oikuttelee mun iPhonen ja muiden Android-luurien välillä. Joskus kestää päiviä ennen kuin viestit tulevat mulle, eikä viesteistä tulee mitään ilmoitusta, vaikka on kaikkialta ilmoitukset päällä. Tämä oli siis tilanne viime vuonna, nyt en ole vuoteen sitä em. syistä käyttänytkään.apsev kirjoitti: ↑25.3.2025 klo 9.51 Yksi esimerkki tällaisesta lähestymistavasta on Session-sovellus, joka käyttää hajautettua verkkoa ja mahdollistaa viestinnän ilman puhelinnumeroa. Se ei ole yksin, mutta edustaa uuden sukupolven viestintätyökaluja, jotka ottavat vakavasti sen, mitä yksityisyys todella vaatii."
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka