Google Doc -tallennus MacBookiin ja tikulle?
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
Google Doc -tallennus MacBookiin ja tikulle?
Teemme kirjaa etäyhteydessä.google docsilla, hyvin menee.
Mulla vanha Macbook ja Firevoxilla toimitaan.
Jos haluan tallentaa kösikirjoituksen muistitikulle toiminko kuten normaalisti:•TALLENNA NIMELLÄ ja työpöydälle ja sitten tikulle.
Ilmeisesti data on Googlen bittiavaruudessa.
Sorry tyhmä kysymys.
Mulla vanha Macbook ja Firevoxilla toimitaan.
Jos haluan tallentaa kösikirjoituksen muistitikulle toiminko kuten normaalisti:•TALLENNA NIMELLÄ ja työpöydälle ja sitten tikulle.
Ilmeisesti data on Googlen bittiavaruudessa.
Sorry tyhmä kysymys.
Re: Google Doc -tallennus MacBookiin ja tikulle?
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Firefoxin komento 'Tallenna...' tallettaa ko. ohjelmiston eli selaimen ikkunan html-muodossa levylle - ei siis mitään muuta siitä Google-docsin dokumentista kuin mitä on nähtävissä.
Tallennus pitää tehdä GoogleDocsin omista valikoista omin komennoin - siis lataus omalle koneelle halutussa muodossa. Oheinen kuva valaissee asiaa:
Kuvassa siis käsiteltävän dokumentin nimi on 'Keskeiset tapahtumat'. Ladattu versio on tietynlainen varmuuskopio sen hetkisestä tilanteesta - tiedosto ei jää tätä kautta mitenkään synkronoitumaan verkossa olevan dokumentin kanssa.
Jotta näin tapahtuisi, tulee ottaa käyttöön Google Drive ja huolehtia eri käyttäjien oikeuksista käsiteltävään dokumenttiin. Google Driven kautta dokumentti on koko ajan ikään kuin omassa koneessa (synkronoituna ja esimerkiksi TimeMAchine varmistuksen piirissä).
EDIT. Ehkä se Google Drive näkyykin jo koneessasi. Katso Finderilla kotihakemistoasi, näkyykö siell 'Google Drive'-nimistä kansiota? Jos näkyy niin voit käsitellä tiedostoja kuten muitakin Finderin ikkunoissa näkyviä tiedostoja, kopioida jne. Tarkoitansiis Finderin varsinaista sisältöikkunaa, en sitä sivupalkkia, jossa on oikotiekuvakkeita koneen ja levyjen sisältöön.
Tallennus pitää tehdä GoogleDocsin omista valikoista omin komennoin - siis lataus omalle koneelle halutussa muodossa. Oheinen kuva valaissee asiaa:
Kuvassa siis käsiteltävän dokumentin nimi on 'Keskeiset tapahtumat'. Ladattu versio on tietynlainen varmuuskopio sen hetkisestä tilanteesta - tiedosto ei jää tätä kautta mitenkään synkronoitumaan verkossa olevan dokumentin kanssa.
Jotta näin tapahtuisi, tulee ottaa käyttöön Google Drive ja huolehtia eri käyttäjien oikeuksista käsiteltävään dokumenttiin. Google Driven kautta dokumentti on koko ajan ikään kuin omassa koneessa (synkronoituna ja esimerkiksi TimeMAchine varmistuksen piirissä).
EDIT. Ehkä se Google Drive näkyykin jo koneessasi. Katso Finderilla kotihakemistoasi, näkyykö siell 'Google Drive'-nimistä kansiota? Jos näkyy niin voit käsitellä tiedostoja kuten muitakin Finderin ikkunoissa näkyviä tiedostoja, kopioida jne. Tarkoitansiis Finderin varsinaista sisältöikkunaa, en sitä sivupalkkia, jossa on oikotiekuvakkeita koneen ja levyjen sisältöön.
Kun avaat Firefoxilla sen dokumenttisi käsiteltäväksi niin siellä ikkunan vasemmassa ylänurkassa pitäisi näkyä dokumentin nimi ja sen rivin alapuolella:
Tiedosto Muokkaa Näytä Työkalut Ohje
Tuo on siis valikkorivi ja jokaisesta avautuu oma valikko.
Tuossa minun aiemmassa kuvassani on avoinna ’Tiedosto’-valikko, sen valinta ’Lataa’ ja avautuva alivalikko vaihtoehtoineen.
Aivan samoin kuin Macin näytössäkin mutta nyt Google Docsin valikkorivi onkin siellä Firefox-ikkunan sisällä eikä näytön/työpöydän yläpalkissa.
Toivottavasti tämä selkeyttää kuvan tulkintaa.
Tiedosto Muokkaa Näytä Työkalut Ohje
Tuo on siis valikkorivi ja jokaisesta avautuu oma valikko.
Tuossa minun aiemmassa kuvassani on avoinna ’Tiedosto’-valikko, sen valinta ’Lataa’ ja avautuva alivalikko vaihtoehtoineen.
Aivan samoin kuin Macin näytössäkin mutta nyt Google Docsin valikkorivi onkin siellä Firefox-ikkunan sisällä eikä näytön/työpöydän yläpalkissa.
Toivottavasti tämä selkeyttää kuvan tulkintaa.
Latauksen kohteen voi määritellä avautuvasta Tallennuspaikka-dialogista aivan kuten minkä muun sovelluksen kohdalla ’Tallenna Nimellä’ toimii.
Näin ainakin Chromessa.
iPadin osalta en osaa sanoa toimiiko selaimella - ehkäpä. Itse olen käyttänyt iPhonessa ja iPadissä Google Docs -sovellusta…tai oikeastaan lähinnä Google Sheettiä eli taulukkosovellusta.
Salasana täytyy tietenkin muistaa tai sitten käyttää salasanojen hallintasovellusta.
Näin ainakin Chromessa.
iPadin osalta en osaa sanoa toimiiko selaimella - ehkäpä. Itse olen käyttänyt iPhonessa ja iPadissä Google Docs -sovellusta…tai oikeastaan lähinnä Google Sheettiä eli taulukkosovellusta.
Salasana täytyy tietenkin muistaa tai sitten käyttää salasanojen hallintasovellusta.
Lataa Google Drive for Desktop, niin saat Google Drivessa olevat tiedostot näkyviin Finderissa:
https://dl.google.com/drive-file-stream/GoogleDrive.dmg
https://dl.google.com/drive-file-stream/GoogleDrive.dmg
iPhone 15 Pro, iPad Pro 11” M4, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Jos käyttö on kertaluonteista ja lyhytaikaista, selaimen kautta voi hyvin toimia.
Toistuvassa ja pitkäaikaisemmassa käytössä kannattaa ehdottomasti asentaa sekä Macciin että iPad/iPhoneen Google Drive ja Phone/iPadiin tarvittavat sovellukset (Docx, Sheet,...).
Toistuvassa ja pitkäaikaisemmassa käytössä kannattaa ehdottomasti asentaa sekä Macciin että iPad/iPhoneen Google Drive ja Phone/iPadiin tarvittavat sovellukset (Docx, Sheet,...).
En löydä macbookista vas yläreunasta tätä valikkoa
”Kun avaat Firefoxilla sen dokumenttisi käsiteltäväksi niin siellä ikkunan vasemmassa ylänurkassa pitäisi näkyä dokumentin nimi ja sen rivin alapuolella”
”Kun avaat Firefoxilla sen dokumenttisi käsiteltäväksi niin siellä ikkunan vasemmassa ylänurkassa pitäisi näkyä dokumentin nimi ja sen rivin alapuolella”
Re: Google Doc -tallennus MacBookiin ja tikull
Taitaa olla mun Macbook Pro ja Firevox selain sen verran vanhoja ettei moista näkymää mun koneeseen tule. Kaikki,tsekkasin.s
Mutta kiitos avusta.
Safarikin ilmoitti ettei enää tueta.
Näillä mennään…..
Mutta kiitos avusta.
Safarikin ilmoitti ettei enää tueta.
Näillä mennään…..
Erikoista…miltä se sinun ikkunasi sitten näyttää kun olet avannut dokumentin sitä muokataksesi?
[Minulla toki tuossa on turhaan näkyvissä ’Suosikkien palkki’ osoitekentän ja Google Docsin käyttämän alueen välissä (* Most visited …). Se varmasti on erona.]
[Minulla toki tuossa on turhaan näkyvissä ’Suosikkien palkki’ osoitekentän ja Google Docsin käyttämän alueen välissä (* Most visited …). Se varmasti on erona.]
Tuolla oikealla missä on tuo kynä, klikkaa Muokkaus päälle. Nyt taidat olla katselutilassa ja siinä ei ole noita valikoita.
Macbook Pro 16" M1
Macbook Pro 16" i9
MacBook Air 13" i5 w/ Fedora/macos 15.4
Mac Mini Pro M4
MacBook Air 13,3" M2 (sama talous, eri käyttäjä)
Macbook Pro 16" i9
MacBook Air 13" i5 w/ Fedora/macos 15.4
Mac Mini Pro M4
MacBook Air 13,3" M2 (sama talous, eri käyttäjä)
Polttaa, polttaa…mutta katselutila vain kätkee muokkaustyökalurivin.
Se viimeinen väkänen, kynästä oikealle, joka nyt on alaspäin ( v ) pitää painaa ylöspäin-asentoon (^).
Se viimeinen väkänen, kynästä oikealle, joka nyt on alaspäin ( v ) pitää painaa ylöspäin-asentoon (^).
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka