VPN
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
Re: VPN
Mihin olet sitä tähän mennessä käyttänyt?
Itse en keksi oikein muuta käyttöä, kuin jotkut striimauspalvelut, jotka rajaavat käyttäjiä lokaation perusteella…
Tosin käytän sitten VPNää toiseen suuntaan, kun otan etäyhteyden kotiverkkoon reissusta…
Itse en keksi oikein muuta käyttöä, kuin jotkut striimauspalvelut, jotka rajaavat käyttäjiä lokaation perusteella…
Tosin käytän sitten VPNää toiseen suuntaan, kun otan etäyhteyden kotiverkkoon reissusta…
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Olkaahan tarkkana niiden ilmaisten VPN-palveluiden kanssa.
https://www.techradar.com/vpn/vpn-priva ... app-stores
Laitoin tämän tänne, koska ketjun nimi oli kaikista osuvin.
https://www.techradar.com/vpn/vpn-priva ... app-stores
Laitoin tämän tänne, koska ketjun nimi oli kaikista osuvin.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
Mulla kaikki laitteet VPNn kautta verkossa. Miksi?
1. Tietoturva - laite kun menee vieraaseen WIfiin niin siinä on aina riski että omistaja nuuskii liikennettä tms.
2. Suojaus - kaikki liikenne kun on suojattua niin pishing yms huijauksien riski on paljon pienempi ja esim. verkkossa shoppaaminen on turvallisempaa
3. Yksityisyys - vieraan tai vaikka työnantajankin verkossa kaikki on luettavissa VPN blokkaa urkkijat ja pitää tiedot salassa (esim. millä sivuilla vierailet, yms. statistiistiikkaa)
4. Geo optimointi - esim. ulkomaisten tai kotimaisten streemipalvelujen käyttö "ei-sallitusta" lokaatiosta
5. Noiden kaikkien summa - vaikkei kikkailis mitään streemihommia niin on mukavaa ettei esim. sun sijaintia (IP:n perusteella pääsee jo lähelle) jaeta nettiin kaikille. VPN on kyl ehdoton - täältä lisää hyödyistä ja jos kiinnostaa niin referal linkin voin laittaa YVllä niin saa jotain rabaa: https://nordvpn.com/what-is-a-vpn/#why-use-VPN
1. Tietoturva - laite kun menee vieraaseen WIfiin niin siinä on aina riski että omistaja nuuskii liikennettä tms.
2. Suojaus - kaikki liikenne kun on suojattua niin pishing yms huijauksien riski on paljon pienempi ja esim. verkkossa shoppaaminen on turvallisempaa
3. Yksityisyys - vieraan tai vaikka työnantajankin verkossa kaikki on luettavissa VPN blokkaa urkkijat ja pitää tiedot salassa (esim. millä sivuilla vierailet, yms. statistiistiikkaa)
4. Geo optimointi - esim. ulkomaisten tai kotimaisten streemipalvelujen käyttö "ei-sallitusta" lokaatiosta
5. Noiden kaikkien summa - vaikkei kikkailis mitään streemihommia niin on mukavaa ettei esim. sun sijaintia (IP:n perusteella pääsee jo lähelle) jaeta nettiin kaikille. VPN on kyl ehdoton - täältä lisää hyödyistä ja jos kiinnostaa niin referal linkin voin laittaa YVllä niin saa jotain rabaa: https://nordvpn.com/what-is-a-vpn/#why-use-VPN
Itse en käytä VPN:ää, en koe sitä tarpeelliseksi. Miksi?
En käytä mitään laitteita vieraissa langattomissa verkoissa.1. Tietoturva - laite kun menee vieraaseen WIfiin niin siinä on aina riski että omistaja nuuskii liikennettä tms.
^ Kylillä (netissä) voi pyöriä takki auki tai sit aurinkolasit silmillä ittekseen.. hyötyjä jos miettii niin ei sillä oo mitään merkitystä jos oot omalla yhteydellä kiinni netissä. VPNn tietoturva ja yksityisyys hyödyt saa irti myös himasta surffatessa.
Toki poweruser kun oot niin osaat ehkä paremmin varoa juttuja kuin perus tallaaja mutta siitä huolimatta iso etu on jo siinä että yhteys on salattu.
Ehkä kannattaa perehtyä asiaan jos kiinnostaa - jos ei niin sit unohda tää ketju.
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
Toki poweruser kun oot niin osaat ehkä paremmin varoa juttuja kuin perus tallaaja mutta siitä huolimatta iso etu on jo siinä että yhteys on salattu.
Ehkä kannattaa perehtyä asiaan jos kiinnostaa - jos ei niin sit unohda tää ketju.
Olen perehtynyt todella paljon VPN:ään ja siksi tehnyt oman valistuneen arvioni siitä, tarvitsenko sitä vai en. Tulin lopputulokseen, että en tarvitse. Tulevaisuudessa voi olla toisin. En välitä esim. siitä miten mun verkkojäljet päätyvät minnekin. VPN on tuossa trackaamisen estämisessä vähän kuin laastari paikkaamassa irti leikatun pään aiheuttamaa verisuihkua. Jos se auttaa kuitenkin nukkumaan öitä paremmin, niin se on todella paikallaan.
Halusin kuitenkin jakaa tuon uutisen, jos sillä olisi merkitystä jollekin ilmaisen VPN:n käyttäjälle.
Halusin kuitenkin jakaa tuon uutisen, jos sillä olisi merkitystä jollekin ilmaisen VPN:n käyttäjälle.
Viimeksi muokannut Ötsi Vik, 25.8.2025 klo 14.44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mulla sama homma.. aluks oli vaan tarve päästä kattomaan Britti-streemejä ja VPNt kyl ollu testissä aikakausia. Vasta viimevuosina ruvennu näkee jatkuvan käytön hyödyn. Vähän kun olis antiviirus-äppi PCssä mut vaan kaikkee netissä liikkumista varten..
Tiettyy mielenrauhaahan noillakin haetaan niin samaa tunnen saavani VPNn kaikissa laitteissa aina päällä (Paitsi ku käyttää S-pankki äppiä)... se että tiedän että suurin osa kaikista trackereista, ad-apeista, ym. mainosprofiloineista yms. pitching, spämmi haisteluista jää pois on jo iso juttu nykymaailmassa jossa noiden määrä on ihan perus sivustoilla valtava. Ei mua häiritse sekään ettei mun historiaa tallennu jonnekkin ISPn syövereihinkään...
Toki nettistä saa nopeemmat speedtestit ilman VPNää mut onneks noi nykyään on kehittyny niin ettei VPN päällä oloa ees huomaa. Olishan se kiva saaada dataa että paljon kaikkee shittiä tässä kokoajan plokkailee mut se mitä joskus testaillu niin aika villiä menoa on vaikkei tuo homma nyt ittelle mitenkää näy ku tyyliin jotain perässä seuraavana markkinointtina.
Tiettyy mielenrauhaahan noillakin haetaan niin samaa tunnen saavani VPNn kaikissa laitteissa aina päällä (Paitsi ku käyttää S-pankki äppiä)... se että tiedän että suurin osa kaikista trackereista, ad-apeista, ym. mainosprofiloineista yms. pitching, spämmi haisteluista jää pois on jo iso juttu nykymaailmassa jossa noiden määrä on ihan perus sivustoilla valtava. Ei mua häiritse sekään ettei mun historiaa tallennu jonnekkin ISPn syövereihinkään...
Toki nettistä saa nopeemmat speedtestit ilman VPNää mut onneks noi nykyään on kehittyny niin ettei VPN päällä oloa ees huomaa. Olishan se kiva saaada dataa että paljon kaikkee shittiä tässä kokoajan plokkailee mut se mitä joskus testaillu niin aika villiä menoa on vaikkei tuo homma nyt ittelle mitenkää näy ku tyyliin jotain perässä seuraavana markkinointtina.
Näissä unohtui usein mainita VPN:n heikkous: kaikki verkkoliikenne kiertää VPN-palvelutarjoajan kautta, jolla mahdollisuus tarkkailla kaikkea liikennettä aivan samalla tavalla kuin epäluotettavan Wi-Fi-tukiaseman tarjoajalla.
iPhone 15 Pro, iPad Pro 11” M4, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
Hyvä pointti mut ehkä tää korostaa sitä että kannattaa tutkia keneltä VPN-palvelun ottaa. Ilmaseks jos saa niin ehkä miettii että mitä sit on antamassa vastapalkaksi
Tommonen isompi toimija kärähtäisi aika nopee josta velmuilusta niin siinä menee sit kerralla luottamus ja maine, ei ehkä hirveen fiksua liiketoimintaa jos ydintoiminta on ollu vuosikausia VPN-palvelun tarjoaminen. Siksi luotan NordVPNään itse. On tullu kokeiltua tosiaan vuosien aikana vaikka mitä... toi on vakaa ja nopea sekä tosi helppo käyttää.
En kyllä purematta niele väitettä että VPN auttaisi mainos- ja muiden vastaavien trackerien varalta. Ne mainostrackerit on upotettu niihin webbisivuihin joihin käyttäjä menee ihan tietoisesti - ja ne saa kyllä tiedot käyttäjästå vaikka VPN olisi päällä.
Mulla sama strategia kuin Ötsi Viikillä: kotona ei tarvii VPN:ää ja en käytä julkisia verkkoja.
Mulla sama strategia kuin Ötsi Viikillä: kotona ei tarvii VPN:ää ja en käytä julkisia verkkoja.
Hyvä tarkennus - tsekkasin niin on leivottu NordVPN-perus palvelun softan/äpin sisään ja defaultisti (Threat Protection) päällä ainakin luurissa. Tolla saa DNSt tason estot heidän VPN palveluun.
Toki huomioitavaa on että VPN-protokola jo itsessään blokkaa sijaninti ja ip-tietoihin liittyvää profilointia yms. tohon liittyvää seurantaa ja nuuskintaa. Suosittelen lämpimästi VPN-päälle automaattisesti, kun ei siitä kyllä harmiakaan ole löytynyt (paitsi S-pankki ei toimi VPN päällä). Hintapolitiikka niin oliko ny joku 3 egee kuus kun ottaa pari vuotta kerralla.
Semmonen huomio NordVPN vs. esim. Freedome niin jälkimmäistä jouduin aina vekslaa pois ja päälle... blokkas vähän liian hyvin. Ymmärrän että voi turhauttaa ajatus VPNstä jos kokemukset perustuu tommoseen...![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
Toki huomioitavaa on että VPN-protokola jo itsessään blokkaa sijaninti ja ip-tietoihin liittyvää profilointia yms. tohon liittyvää seurantaa ja nuuskintaa. Suosittelen lämpimästi VPN-päälle automaattisesti, kun ei siitä kyllä harmiakaan ole löytynyt (paitsi S-pankki ei toimi VPN päällä). Hintapolitiikka niin oliko ny joku 3 egee kuus kun ottaa pari vuotta kerralla.
Semmonen huomio NordVPN vs. esim. Freedome niin jälkimmäistä jouduin aina vekslaa pois ja päälle... blokkas vähän liian hyvin. Ymmärrän että voi turhauttaa ajatus VPNstä jos kokemukset perustuu tommoseen...
Riippuen tarpeesta, kannattaa tutustua Applen Icloudin mukana tulevaan ”suojattu lähetys”-ominaisuuteen joka salaa surffailun.
Toinen erinomainen vaihtoehto on esim ubiquiti/unifin verkkolaitteissa oleva VPN jonka kautta voit reitittää liikenteesi kotiverkon yhteyden läpi myös mobiililaitteilla.
Toinen erinomainen vaihtoehto on esim ubiquiti/unifin verkkolaitteissa oleva VPN jonka kautta voit reitittää liikenteesi kotiverkon yhteyden läpi myös mobiililaitteilla.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Tämä mulla on puhelimessa päällä. Tietokoneella en voi tätä käyttää.
-
Amstrad1640
Viesti Kirjoittaja Amstrad1640 »
Kotona menen private relay voimin ja sitten matkoilla/vierasverkoissa vpn päälle.IIIMacci kirjoitti: ↑25.8.2025 klo 14.16 Mulla kaikki laitteet VPNn kautta verkossa. Miksi?
Ehkä menee saivarteluksi mutta kommentoin nyt kumminkin:
Phishing eli kalastelu missä käyttäjä klikkaa itsensä esimerkiksi pahiksen luomalle login sivulle, niin vpn ei suojaa tietojesi menetystä mikäli ne pahikselle annat.
Sitten kommentti työnantajan verkkoon. En suosittele viemään työnantajan verkkoon omia laitteita. Monissa firmoissa moinen toiminta on kiellettyä muutenkin.
Mutta samaa mieltä noin muuten, vpn on tarpeellinen ja hyödyllinen tietyissä tilanteissa.
Puhelimessa ja tietokoneilla ProtonVPN. Hyvin on toiminut. Lisäksi koko koti on viritetty siten, että kaikki liikenne (myös televisiot ym. nettiä käyttävät) kulkevat samaisen ProtonVPN:n kautta. En oikeastaan tiedä, miksi näin olen viritellyt, mutta ihan hauskaa puuhastelua se on ollut.
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka