Google tekee verkkopalveluita, ja varmistaakseen dominointinsa sillä saralla heidän etunsa on että ne toimivat kaikilla selaimilla koneista ja puhelimista. Kun Chrome selain julkaistiin oli selainten markkinaosuus hyvin erilainen kuin nyt, esim. IE6 hallitsi vielä isoa osaa makkinoista eikä ollut minkään standardien mukainen. Sama pätee puhelimiinkin, IOS oli kovassa nousussa, mutta riski siitä että Apple estää jonkun googlen palvelun toimimisen puhelimen selaimella oli suuri, samoin kuin Applen liiallinen dominointi muutenkin. Nokialla oli vielä tuolloin isoin kakku puhelinmarkkinoilla eikä mobiilipalvelujen käyttö heidän puhelimillaan ollut hauskaa.arisel kirjoitti:^Niin siis tarkoitin sitä, että Google on tehnyt Chromen juuri käyttäjänsä seuraamista varten. Siis Google on se, joka tiedon kerää, käyttää ja myy. Jostainhan se pikku kuukkelinkin pitää jyvänsä tienata.
Väittäisin siis, että motivaationa Chromen ja Androidin tekemiselle ei ollut tehokkaampi seuranta niitä käyttäen, vaan ennemminkin varmistaa että kaikilla olisi mahdollisuus käyttää heidän palveluitaan, eikä kukaan dominoisi liian suvereenisti markkinoita joilla ovat tai joista heidän liiketoiminta riippuu. Tietysti se, että kaikki voivat käyttää heidän palveluitaan sitten lisää ihmisiä joista tienata rahaa, joten käänteisesti ajatus pitää paikkansa, mutta tosiasiassa riski liittyy heidän palveluidensa käyttöön (ei selaimen tai puhelimen). Jos joku voi osoittaa muuta niin kertokaa ihmeessä...
Ja tuo Hyyppösen huoli on aiheellinen, muttei sekään liity Chromeen vaan siihen että kun aikaisemmin jokaisella palvelulla on ollut oma eväste ja sen käyttäjiä on analysoitu toisistaan eroteltuina, niin nyt evästeet jaetaan.
Tuohon tietojen keräämiseen liittyy paljon samankaltaisia myyttejä kuin evästeisiin 10v sitten. Jotkut käyttävät tietoja väärin jolloin myös niitä (99%) kohtaan joiden ei tiedetä tehneen mitään väärin syntyy massojen osalta epäilys (doubleclick seuraa käyttäjiä, joku varoittaa evästeistä, kaikki luulevat että ovat pahoja ja kytkevät pois jolloin verkkopankit ja verkkokaupatkin lakkaavat toimimasta). Useimmat palvelut keräävät tietoja käyttäjistään, ja niillä kehitetään palvelua tai kohdistetaan mainoksia.
Ennen: Gmailissa tuli mainoksia sähköpostin sisällön perusteella, youtubessa tuli mainoksia profiiliin merkitsemäsi tietojen, kotimaasi ja kaupunkisi ja katsomiesi videoiden perusteella. Googlen hakukoneessa tuli mainoksia hakuhistorian perusteella jne. Samoin Facebook on listattuna ykkösenä tilastoissa siitä kuinka paljon aikaa ihmiset käyttävät palveluissa.
Muutoksen jälkeen:
Näet mainoksia kaikissa palveluissa sen perusteella mitä olet niissä kaikissa tehnyt, eli Google voi yhdistää eri palveluistaan keräämänsä datan jotain käyttäjää kohtaan yhdeksi. Toki tuossa on paljon josta olla huolissaan, mutta se ei liity mitenkään siihen mitä selainta käytät, vaan evästeisiin ja heidän tietovarastonsa tietomalliin (jossa käsitys käyttäjästä muuttuu palvelukohtaisesta globaaliksi). Tuo ei myöskään tarkoita että siellä tietovarastossa olisi kenenkään nimiä, yleensä käytetään vaan numeroita ja prosessoidaan massalla.
Eli Hyppösen huoli liittyy siihen mitä noin isolla tietomäärällä voisi tehdä, ja on aiheellinen. Se ei kuitenkaan tarkoita että google oikeasti tekisi tiedolla mitään josta on sinulle riskiä. S-Ryhmän kantaasiakasohjelmastakin voi yksityisyyden kannalta olla isompi riski suomalaiselle. Itse olen enemmän huolissani Facebookista kuin googlesta. Kun katsoo molempien yritysten historiaa ja käynnissä olevia kehityshankkeita vaikuttaisi ettei facebook kunnioita käyttäjiänsä ollenkaan, ja tulevaisuudenvisiot pyörivät pelkästään käyttäjistä kerätyn tiedon ympärillä. Google taas on kunnioittanut yksityisyyttä aika hyvin, ja näyttää käyttävän paljon energiaa ollakseen tulevaisuudessa keskeisessä osassa elämäämme (verkkopalveluista autoihin). Tuon mahdollistamiseksi heidän on pidettävä luottamusta yllä.
Eli en usko selaimen valinnan vaikuttavan yksityisyydensuojaan, mutta siihen voi kyllä muuten vaikuttaa paljonkin.