skip kirjoitti:JHA kirjoitti:skip kirjoitti:Tuohon boldaamaani taas kommentoin sen verran, että itse pidän tuota ainakin moraalisesti vääränä. Samalla logiikalla ei ole mitään haittapuolia livahtaa elokuvateatteriin katsomaan elokuvaa maksamatta, jos siellä on tyhjiä paikkoja tai ladata netistä ilmaiseksi maksullista sisältöä, "koska ei se ole keltään pois". Jokainen toki tekee tavallaan ja maksaa tai jättää maksamatta palveluista, joita käyttää.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Onko myös samalla logiikalla moraalisesti väärin liimata ulko-oveen lappu jossa lukee "ei mainoksia" vaikka käykin viikoittain kaupoissa jotka yrittävät paperille printattua spammia kantaa sisään.
Ei. En ymmärrä millä logiikalla näitä kahta asiaa voisi verrata tuolla tavalla.

Samalla logiikalla kuin mainosten suodatusta verrataan elokuvateatteriin livahtamiseen.
On totta että Homppu ja monet muut palvelut saavat varmasti valtaosan tuloistaan mainoksista. Homppu onkin tehnyt fiksusti kun pitää mainosten määrän aika pienenä ja ei kovin häiritsevänä, ja lisäksi vahvasti käyttäjille kohdistettuna. Koska mainokset ovat kotimaisia eivät mainostensuodattajat estä niitä, ja koska ne eivät hidasta sivun toimintaa / näytä räikeiltä kovin monet eivät niitä varmaan suodata.
Toisin kuin elokuvateatteri homppu on kuitenkin avoin palvelu, jonka käyttöehdoissa tuskin mainosten suodatusta kielletään. Elokuvateatteriin livahtaminen taas rikkoo lakia, kyse on siis aivan eri asioista joita ei voi verrata.
Itse olen töissä palvelussa joka saa suuren osan tuloistaan mainostuksesta, muttei tulisi mieleenkään ruveta syyllistämään ihmisiä jotka suodattavat ne pois. Mittasin joskus että Hesarin etusivu oli 4MB, siitä mainoksia 2 1/2MB jotka latautuivat saksasta hitaiden yhteyksien yli ja tekivät (silloin) sivusta käyttökelvottoman. Monien palveluiden voisi jopa sanoa aiheuttaneensa tilanteen itse, ja esim Ghosteryn käytön kannalta aiheuttavat edelleen (jos saisin hesarin sun muiden asetuksista facebook napit pois minun ei tarvisi suodattaa kaikkea seurantaa ghosteryn avulla).
Ja jos palataan tähän homppuun, niin tosiaan rahat varmaan tulevat mainoksista, mutta loppupelissä käyttäjistä. Tuskin kovinkaan moni tulisi tänne katsomaan tuota logoa ja niitä mainoksia, eivätkä palvelun ylläpitäjät jaksaisi itsekseen kirjoittaa montaakaan artikkelia. Käyttäjä joka auttaa muita, ja tuo palveluun mielenkiintoista sisältöä voi saada 100 muuta liittymään palveluun, joista 50 ei käytä mainostensuodatusta. Sinun mustavalkoisessa maailmassa tuo käyttäjä on liero vapaamatkustaja, vaikka todellisuudessa hän saattaa olla oleellinen osa sitä moottoria joka niitä mainostuloja tuo. Esim. Slashdot tajusi tuon varsin varhain, ja laittoi suoraan eniten positiivista palautetta saaneiden käyttäjien profiiliin asetuksen joka kytkee mainokset kokonaan pois...
Elokuvateatteri toimii niin että he tarjoavat puitteet jossa esitetään jonkun yrityksen luomaa sisältöä kiinteällä hinnalla ja kiinteällä maksulla. Keskustelupalstat toimivat niin että he tarjoavat ihmisille alustan jossa kommunikoida heitä kiinnostavista asioista, samalla yritetään saada rahaa näyttämällä mainoksia palvelun sisällä. Meillä ainakin menestyksekkäimmät mainoskampanjat eivät liity bannereihin ja adwordseihin vaan sovittuihin kiinteisiin kamppanjoihin joissa käyttäjät saadaan positiivisesti mukaan, esim. kilpailut, joku mitä käyttäjät itse esittelevät eteenpäin tms. Bannereista saa senttejä, niistä kymmeniä tuhansia...
Mut onnea vaan, suosittelen katsomaan montako harmaan sävyä mustan ja valkoisen välillä on, maailmassa on paljon enemmän totuuksia ja näkökantoja (joitakin miljardeja), eikä se oma (minunkaan) ole yleensä oikea.