Ja minä osoitetta vilkaisematta aukaisin sen. Ja sitten se alkoi ladata ja kysyi että millä avataan. Laitoin että avataan Finderillä eikä vieläkään minkäänlaisia epäilyksiä tullut. Avaamisen jälkeen kuitenkin ei ilmestynyt mitään ja alkoi herätä pienoinen epäilys. Kysyin kaveriltani että mikä tuo linkki on ja kaveri heittää takaisin kysymysmerkkejä ja sanoo ettei ole lähettänyt mitään linkkiä. Kyllä, olen idiootti.
Onko mahdollista että olen saanut mese viruksen. Kaverilla kuitenkin windows...? Tuon homman tiedosto tyyppi oli MS-DOS Executable. Mesen salasana on jo vaihdettu. Joudunko tekemään jotain muuta vielä jos minulla tuo virus on? Apua kaipaisin!
99,5% todennäköisyydellä et ole saanut viirusta. Toistaiseksi mäkille ei ole tehty yhtään oikeasti haitallista virusta.
E: Listään vielä että itse sain tuon saman viestin ja huvin vuoksi päätin kattoa mitä tapahtuu kun painaa, vaikka/sillä oletin sen olevan jotain windows ympäristössä haitallista. Ei suostunut mulla edes avaamaan sitä tiedostoa mikä latautui.
Olen karvainen ja maskuliininen mies
"I have a rule: if you're an idiot then don't speak"
Ei syytä huoleen - tällä kertaa. EXE on DOS/Windows-puolen ohjelmatiedosto (EXEcutable) jota ei pysty OS X:ssä suoriltaan ajamaan mitenkään. Vaikka sen voi esim. Crossoverin, Winen tms. kaltaisilla sovelluksilla saadakin ajettua (tai virtuaalikoneessa Parallelsilla/VMWarella tms.), ei se kuitenkaan voi tarttua itse OS X:ään koska se on tehty vain Windowsille ja näin ollen kykenee saastuttamaan vain Windows-koneen. Koneellasi ei siis ole virusta - tosin jos Windowsia käyttelisit niin olisi joten olkoon tämä varoittava esimerkki. Älä ikinä availe hämäriä linkkejä kysymättä onko se lähetetty tarkoituksellisesti äläkä ainakaan lataile/suorita tiedostoja mitä linkeistä tulee ellet ole 100-prosenttisen varma sen sisällöstä. Ihan perusjuttuja mutta niin... Tässä sen taas huomaa että kaikki eivät aina tule ajatelleeksi että mikähän tämä on kun tutulta pukkaa linkkiä.
Nyrkkisääntönä silti nettiturvallisuudessa että jos ei ole täysin varma mitä vastata johonkin tai mitä painaa dialogissa niin silloin oikea vastaus on se kielteinen niistä vaihtoehdoista. Pelkästään tätä noudattamalla vältettäisiin jo monta virus/matotartuntaa.
Onkos sitten haittaa kun Windows on tähän asennettu bootcambilla? Vaikka olinkin leopardin puolella, mutta joo... Ja siis sain tuon tiedoston kuitenkin auki, ainakin luulen niin. Ei ilmoittanut että ei voisi avata..
Kulkeeko noita windows-puolen mesepöpöjä tai pöpöviestejä oikeasti jo selvällä suomenkielellä? Oletan nyt, että kaverisi ei todellakaan tehnyt jekkua, vaan hänellä on jo pöpö, joka lähetteli viestiä eteenpäin budddy-listille.
Infant kirjoitti:Kulkeeko noita windows-puolen mesepöpöjä tai pöpöviestejä oikeasti jo selvällä suomenkielellä? Oletan nyt, että kaverisi ei todellakaan tehnyt jekkua, vaan hänellä on jo pöpö, joka lähetteli viestiä eteenpäin budddy-listille.
Suomellahan tuo oli. Ja googlasin tossa niin monella foorumilla kysyttiin apua kun oli tullu viestejä "Ootko tässä? Näytät että oisit kännissä" ja "Uskallatko avata" jne
Hanttura kirjoitti:Onkos sitten haittaa kun Windows on tähän asennettu bootcambilla? Vaikka olinkin leopardin puolella, mutta joo... Ja siis sain tuon tiedoston kuitenkin auki, ainakin luulen niin. Ei ilmoittanut että ei voisi avata..
Hanttura kirjoitti:Onkos sitten haittaa kun Windows on tähän asennettu bootcambilla? Vaikka olinkin leopardin puolella, mutta joo... Ja siis sain tuon tiedoston kuitenkin auki, ainakin luulen niin. Ei ilmoittanut että ei voisi avata..
Vaikka koneellesi olisi jotain latautunutkin, et ole voinut saada Windowsin .exe-tiedostoa auki Leopardissa. Ei siis syytä huoleen.
Vaikka koneellesi olisi jotain latautunutkin, et ole voinut saada Windowsin .exe-tiedostoa auki Leopardissa. Ei siis syytä huoleen.
Kiitän tiedosta^^ Olen vielä altis windows harhoille vaikka macistinä olen ollut jo yli vuoden ^^
Koneellasi on nyt Januksen kasvot.
"Janus kuvattiin usein kaksikasvoisena, kasvot katsomassa eri suuntiin, toinen menneisyyteen ja toinen tulevaisuuteen." http://fi.wikipedia.org/wiki/Janus
Akseli Kartaani kirjoitti:Koneellasi on nyt Januksen kasvot.
"Janus kuvattiin usein kaksikasvoisena, kasvot katsomassa eri suuntiin, toinen menneisyyteen ja toinen tulevaisuuteen." http://fi.wikipedia.org/wiki/Janus
Windows = menneisyys, Mac maailma = tulevaisuus :O)
Mac Pro 2xQuad Core 2.8GHz, 8Gt, 5TB, 30" Cinema Display
Mac Book Pro 13,3", 2,9GHz Dual Core i7, 8Gt, 750Gt
WD My Book Studio Edition 1TB, WD My Passport Studio 320Gt & 500Gt, iPod 60Gt & 160Gt
Minulle siis toi sama tullut kaverilta ja mitään ajattelematta menin siitä painamaan ja vieläpä tallensin sen koneelle... Huoh. Mulla on siis Windows Vista. Tajusin kyl ehk 5 min sen jälkeen kun olin tallentanut koneelle et oli virus. F-secure sanoo että koneella ei oo mitään haittatiedostoja, vakoiluohjelmia, tai viruksia, vaikka tiiän missä se on.
En voi poistaa sitä koneelta, miksi? Väittää, että mulla ei ole oikeuksia siihen, mutta olen järjestelmänvalvoja ja mulla on kaikki maholliset oikeudet.
Ei ole vielä ainakaan ilmennyt mitään ongelmia, latasin tuon siis eilen. Voisiko joku osaavampi neuvoa miten poistaa tuo? Häiritsee kun on koneella, vaikka ei vielä ole mitään tehnytkään.
hmm .. meninpähän lankaan tuolle virukselle .... surffailin bootcampilla windowsissa kun tuli viesti luotettavalta kaverilta linkkeineen, että olinko linkin kuvassa ..... eipä käynyt mielessä , että on virus
Joitakin minuutteja tän tapahtuman jälkeen ponnahti automaattisesti dos ikkuna sexy.com ...... hmm .... millä tämä " virus " voi poistaa ?
Juh0` kirjoitti:Oli muuten systerin pc läppäriin (minun entinen) iskenyt tuo virus ja lääkäri määräsi f-securen skannaamaan ja siitähän se siiten parani
Jos Wintoosassa on F-Secure, se on jo sinänsä sairauteen tai ainakin tukevaan liikapainoon verrattava tila.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Kovasti yrittää monestakin suunnasta tunkea tota pöpöä.. mäkki alla niin ei hätää
Repe Ruutikallo kirjoitti:
Juh0` kirjoitti:Oli muuten systerin pc läppäriin (minun entinen) iskenyt tuo virus ja lääkäri määräsi f-securen skannaamaan ja siitähän se siiten parani
Jos Wintoosassa on F-Secure, se on jo sinänsä sairauteen tai ainakin tukevaan liikapainoon verrattava tila.
Höh.. ei se nyt niin huono ole.. itsellä ollut 2v käytössä f-secure ja pari kertaa on tiltannu.
Saman on kyllä tehny norttonit yms.. Kaikki ne vie resursseja ja tilttaa lopulta.
Olen vain tullu siihen tulokseen että se olla pitää
Mulla on Macin Nortoni päällä, ihan uttani ja koemielessä kerran asensin, ja se vie aktiivista taustavalvontaa tehdessään 0-1,4 % yhden ytimen tehosta. Kun otetaan huomioon että se todella tunnisti myös Mac-troijalaisen kun sellainen keväällä ilmaantui, pidän sitä aika himpskutin etevänä softana omassa sarjassaan.
Repe Ruutikallo kirjoitti:Mulla on Macin Nortoni päällä, ihan uttani ja koemielessä kerran asensin, ja se vie aktiivista taustavalvontaa tehdessään 0-1,4 % yhden ytimen tehosta. Kun otetaan huomioon että se todella tunnisti myös Mac-troijalaisen kun sellainen keväällä ilmaantui, pidän sitä aika himpskutin etevänä softana omassa sarjassaan.
Olisihan tuo ihan ok kuitenki olla olemassa.. sais nuo win pöpötki samalla suodatettua pois varmuuden vuoksi.
Nyt tulee firman postiin 200kpl roskaposteja vuorokaudessa ja pöpöjä on osassa myös
Paljonkohan tuo mac norttoni kustantaa?
En kyllä ole hankkimassa ihan heti kun olen päässyt irti tuosta win maailmasta heti ja sen ongelmista
Todella tympeää aina tarkistella ja päivitellä virustutkia yms..
Kyllä Nortoni päivittelee itsensä ihan huomaamatta, LittleSnitchhän tuosta kertoilee kun se verkkoon pyrkii, muuten ei tietäisi mitään.
Ilmankin pärjää Macissa tietysti mainiosti, mutta jos syystä tai toisesta haluaa virustutkaimen niin Norton lienee nytten paras. Taitaa olla hinta kuutisen kymppiä, rahayksikköä en muista oliko taala vai jevro.
Repe Ruutikallo kirjoitti:Kyllä Nortoni päivittelee itsensä ihan huomaamatta, LittleSnitchhän tuosta kertoilee kun se verkkoon pyrkii, muuten ei tietäisi mitään.
Ilmankin pärjää Macissa tietysti mainiosti, mutta jos syystä tai toisesta haluaa virustutkaimen niin Norton lienee nytten paras. Taitaa olla hinta kuutisen kymppiä, rahayksikköä en muista oliko taala vai jevro.
Ja kyllähän se on monesti ettei edes paraskaan virustorjunta suojaa jos käyttäjä on huolimaton. Esimerkiksi juuri tämän meseviruksen kohdalla!
Kovin epäilyttävähän tuo linkki on heti päällepäin ja ikinä en enää avaa linkkiä ennen kuin kysyn lähettäjältä että mitä linkki sisältää.
Kun käyttää päätään niin säästyy monelta ongelmalta.
Aika metkaa, että jos ostaa Nortonin Suomi-kaupasta hinta on 59,90 €. Jos ostaa jenkkikaupasta, hinta on kympin vähemmän — taaloina!
Taitaa tulla jälkimmäinen halvemmaksi...
Mutta millä voisin yeittää poistaa tämän viruksen ymmärsin kun surffailin netissä etsimässä tietoa, että virustorjunta ohjelmat eivät löydä tätä virusta ) katsoin CTR-ALT-DEL.illä ja huomasin että siinä se virus vieläkin hengaili.