Kotisivut toiminimelle
-
Kotisivut toiminimelle
Viesti Kirjoittaja yugular »
Vaimo on osa-aikainen yrittäjä toiminimi pohjalla. Nyt olisi tarvetta saada pienet kotisivut koko maailman ihmeteltäväksi ja mahdollisesti saada siinä sivussa joku muu e-mail osoite kuin @hotmail @gmail etc.
Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta/tietoa siitä miten nämä käytännönasiat kannattaisi hoitaa. Kotisivuja olen tehnyt itse koulussa ja uskon että saisin nämä ainakin alkuun hoidettua itse vaikka iWebillä tai jollain muulla ilmaisella softalla. Mutta kysymys lähinnä onkin miten saan ne julkaistua ja mielellään vielä vaikka yritys.fi tai yritys.com osoitteessa?
Käsittääkseni tarvitsen jotain tämänänköistä palvelupakettia:
http://edullinenwebhotelli.com/content/view/18/32/
• MacBook 13,3" 2,26 GHz | 2 Gt RAM | 250 Gt | NVIDIA GeForce 9400M | Mac OS X Snow Leopard
• iPhone 3GS | 8GB |
• iPod nano | 8GB | 4th Gen
-
Re: Kotisivut toiminimelle
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Eli ensin päätät domain-nimestä ja tarkistat Ficoralta, että on vapaa. Siis jos haluat .fi osoitteen, jota kyllä suosittelen.
Sitten vaan sopimus vaikka tuon webhotellin kanssa. He hoitavat .fi domainin oston tai teet sen itse (tykkään itse ostella moiset).
Sitten vaan teet ne sivut ja lataat palvelimelle.
-
Viesti Kirjoittaja Marbo »
Mutta esimerkiksi tarvitset Smultron nimisen ohjelman. Ja vaikka cyberduck nimisen ohjelman jolla siirtää sitten kotisivut ostamallesi palvelimelle.
Jos otat esimerkiksi tuon palvelun tarjoojan palveluja minkä linkin laitoit niin sinne sitten siirrät. Sieltä saat sähköposti osoitteet vaikka muotoon tilaukset@yritys.com/fi/net/org mitä ikinä haluattekaan. Myös sieltä tulee sitten domain eli sivuston osoite. Ja siinä domainin valinnassa kannattaa käyttää järkeä. Eli ei kannata välttämättä ottaa mitään ihan kauhean pitkää domainia, esim. maijan-kakku-ja-kurkku-tehdas-oy.com. Toki toi olis mukavan?? näkönen mutta liian hankala kirjoittaa. Myös sähköpostin pääte tulis sitten tuollaiseksi. Eli jos yrityksen nimi on pitkä niin ehkä lyhenne joka kuvastaa yritystä olis hyvä?
Kannattaa myös vertailla noita webhotelleja ja lukea mitä muut käyttäjät niistä sanovat. Kannattaa myös varmistaa että webhotellin tarjoajalla on hyvä asiakaspalvelu. Ulkomaalaisia en suosittele vaikka ne halvempia voi ollakkin.
Tässä vielä ohjelmiin linkit:
ftp ohjelma: http://cyberduck.ch/
editori: http://www.tuppis.com/smultron/
Tuo smultron on siis ohjelma niinkui vaikka tekstitiedostojen editori. Eli koodit pitää kirjoittaa käsin.
EDIT: tuli ehkä turhaa tietoa, mutta elämä on

-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Sanoit, että teet pienet kotisivut. Tähän tarkoitukseen sopinee myös joku sähköpostihotelli. Minä hankin syksyllä tällaisen palvelun täältä. Levytilaa on 50 megaa, siihen sain ne kolme sivua ihan kivasti mahtumaan. (Jos meinaat laittaa paljon kuvia, voi tämä toki käydä ahtaaksi.) Mukana tuli yksi sähköpostiosoite, jota en edes ottanut käyttöön. Hinta on veroineen ja alennuksineen reilu 15 euroa vuodessa.yugular kirjoitti:Nyt olisi tarvetta saada pienet kotisivut koko maailman ihmeteltäväksi ja mahdollisesti saada siinä sivussa joku muu e-mail osoite kuin @hotmail @gmail etc.
...
Käsittääkseni tarvitsen jotain tämänänköistä palvelupakettia:
http://edullinenwebhotelli.com/content/view/18/32/
Näistä webhotelleista on enempikin keskustelua, koita tuota hakua ja etsi itselle sopiva.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Joo itse olen aikoinani notepadilla vääntänyt ja uskon että meidän aika yksinkertaisiin tarpeisiin saa ihan toimivan mallin esim. iWebillä.atheos kirjoitti:iWeb riittää, Smultron sitten jos oikeasti haluaa koodailla itse. En näe syytä tehdä muutamaa staattista sivua manuaalisesti jos taidot eivät siihen riitä, häpäisee vain itsensä kun saitti näyttää siltä kuin se olisi koodattu 12-vuotiaan toimesta vuonna 1996. Näitä kun meinaan riittää.
No kun nyt tarkemmin ajattelin niin tarvin kyllä tuota tilaa hieman enemmän kuin 50M. Vaikka kotisivut tulevat olemaan vain muutaman sivun kokoiset niin jos haluamme laittaa referenssitöitä esille niin se vaatii tilaa. Uskon että tuo 50M voisi käydä hiukan ahtaaksi.Maza kirjoitti:Sanoit, että teet pienet kotisivut. Tähän tarkoitukseen sopinee myös joku sähköpostihotelli. Minä hankin syksyllä tällaisen palvelun täältä. Levytilaa on 50 megaa, siihen sain ne kolme sivua ihan kivasti mahtumaan. (Jos meinaat laittaa paljon kuvia, voi tämä toki käydä ahtaaksi.) Mukana tuli yksi sähköpostiosoite, jota en edes ottanut käyttöön. Hinta on veroineen ja alennuksineen reilu 15 euroa vuodessa.
Kiitoksia kaikista neuvoista
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
• MacBook 13,3" 2,26 GHz | 2 Gt RAM | 250 Gt | NVIDIA GeForce 9400M | Mac OS X Snow Leopard
• iPhone 3GS | 8GB |
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
iWeb tekee varsinkin kuvista ja kuvagallerioista to-de-lla raskaita ja vähänkin hitaammilla nettiyhteyksillä iWeb-sivujen selaaminen voi olla melkoista tuskaa. Uudemmat versiot ovat tätä hieman parantaneet, mutta ei mitenkään merkittävästi.
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Demo-versiossa voi tehdä korkeintaan kolmesivuisen sivuston. Meikäläisen tarpeisiin se riitti, mutta aika äkkiä tuo raja tulee vastaan. Muuten ohjelma on kyllä ostamisen arvoinen.TheKraken kirjoitti:Itse suosisin iWebin sijaan RapidWeaveria (saatavilla ilmainen demo). On hyvin saman tyyppinen ohjelma, mutta hieman enemmän muokattavissa ja siihen saa enemmän valmiita templateja joista voi lähteä liikkeelle.
-
Lähinnä juu demoa mainostin sen takia, että pääsee testaamaan. Tokihan se ostaa kannattaaMaza kirjoitti:Demo-versiossa voi tehdä korkeintaan kolmesivuisen sivuston. Meikäläisen tarpeisiin se riitti, mutta aika äkkiä tuo raja tulee vastaan. Muuten ohjelma on kyllä ostamisen arvoinen.TheKraken kirjoitti:Itse suosisin iWebin sijaan RapidWeaveria (saatavilla ilmainen demo). On hyvin saman tyyppinen ohjelma, mutta hieman enemmän muokattavissa ja siihen saa enemmän valmiita templateja joista voi lähteä liikkeelle.

-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
iWebille on aika paljon templateja saatavissa netistä, ei tarvii tyytyä näihin mitä on mukana. Ja iWebin uutta versiota odotan kiinnostuneena eli tässä tapauksessa saattaa kannattaa päivittää koko iLife uusimpaan. Uudessa iWebissä voi olla mukana iWorkin uudesta tuttu tiedostokoon pienentäminen. Ja jos/kun on, raskaus on ohi. Lisäksi iWebin etuna on suomenkielisyys.TheKraken kirjoitti:Itse suosisin iWebin sijaan RapidWeaveria (saatavilla ilmainen demo). On hyvin saman tyyppinen ohjelma, mutta hieman enemmän muokattavissa ja siihen saa enemmän valmiita templateja joista voi lähteä liikkeelle.
iWeb tekee varsinkin kuvista ja kuvagallerioista to-de-lla raskaita ja vähänkin hitaammilla nettiyhteyksillä iWeb-sivujen selaaminen voi olla melkoista tuskaa. Uudemmat versiot ovat tätä hieman parantaneet, mutta ei mitenkään merkittävästi.
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
https://domain.ficora.fi/fidomain/aca.aspx
Mielestäni tuolla on paljon järkevämpi haku vapaista verkkotunnuksista kuin Ficorassa:
http://tinyurl.com/akmqxa
-
Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »
Se on vaan niin paljon helpompaa kun jos joutuu esim vaihtamaan webhotellin, niin itse kun tekee nimipalvelumuutokset niin homma on domainin osalta siinä, eikä tarvi odottaa pitkään että hosting firma tekee asialle jotain.
-
Soitin tuonne Ficoralle ja sanoivat ettei itse voi varata vaan palveluntarjoajan kautta sillä ne tarvii jotain tietoja sieltä...Matti Niemelä kirjoitti:Suosittelisin ehdottomasti varaamaan itse nuo domain nimet kokonaisuudessaan ja aina.
Se on vaan niin paljon helpompaa kun jos joutuu esim vaihtamaan webhotellin, niin itse kun tekee nimipalvelumuutokset niin homma on domainin osalta siinä, eikä tarvi odottaa pitkään että hosting firma tekee asialle jotain.
• iPhone 3GS | 8GB |
-
Hevonkukkua kun tuommoista väittivät. Ne nimipalvelintiedot voi ihan hyvin toimittaa niille itsekin.yugular kirjoitti:Soitin tuonne Ficoralle ja sanoivat ettei itse voi varata vaan palveluntarjoajan kautta sillä ne tarvii jotain tietoja sieltä...Matti Niemelä kirjoitti:Suosittelisin ehdottomasti varaamaan itse nuo domain nimet kokonaisuudessaan ja aina.
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Itse asiassa 50 megaa on jo ihan reipas tila normi webbisaitille. Yksi taikasana on tiedostokoon optimointi. Mitäs ne referenssityöt sitten ovat? Voiko niitä esittää .jpg tai .png kuvina?yugular kirjoitti:No kun nyt tarkemmin ajattelin niin tarvin kyllä tuota tilaa hieman enemmän kuin 50M. Vaikka kotisivut tulevat olemaan vain muutaman sivun kokoiset niin jos haluamme laittaa referenssitöitä esille niin se vaatii tilaa. Uskon että tuo 50M voisi käydä hiukan ahtaaksi.
Elikkä jos nuo työt esitettäisiin kuvina, niitä kuvia kannattaa optimoida, eli pienentää nettiin paremmin sopivaan kokoon. Tarkottaa sekä visuaalista pikselikokoa että pakkauskokoa. Karkeana esimerkkinä vaikka digikameran kuva, joka raakana on monesti megaluokassa ja 2000 pikseliä leveä, mutta josta sopivasti pienentämällä ja pakkauskokoa mulkkaamalla saa about 80-200k kokoisen nettikuvan ilman, että laatu menee ihan pikselipuuroksi.
Samoten iWebin ja muiden vastaavien drag&drop wysiwyggerien kilotavusyöppöyttä voi ainakin jonkin verran auttaa ihan maalaisjärjen käytöllä, eli välttää sitä suoraa drag&drop -tyyliä ainakin kuvien osalta. Eli ei vedetä niitä iPhoton tms. isohkoja kuvia suoraan iWebiin ja säädetä sopivan kokoiseksi vasta siellä, vaan otetaan ne webissä käytettävät kuvat erilleen ja tehdään niistä suurinpiirtein oikean kokoiset jo valmiiksi, ja vältetään ylenmääräistä kikkailua ja säätöä siellä iWebin puolella. Olen tehnyt pari testisaittia iWeb '06 ja '08:lla kyseiseen tyyliin, eikä noista nyt mitenkään ylettömän raskaita tullut, siis normi wysiwyggerillä tehdyiksi saiteiksi.
-
Juu, voi toimittaa, mutta toisaalta fiksun ISP:n kanssa ei ole/tule mitään ongelmaa tai lisäkuluja siitä, että antaa heidän tehdä ko. proseduuri. Jollekin nimipalvelimellehan se pitää juntata kumminkin, jos domainia aikoo käyttää. Tiedän tällä hektellä vain yhden 'hankalan' halpis-isp:n, jonka kanssa en moiseen mielelläni ryhtyisi. Tässä(kin) ehkä kannattaa pitää mielessä se periaate, että vain sitä halvinta hintaa tuijottaessa ei välttämättä saa sitä mitä toivoi saavansa.TheKraken kirjoitti:Hevonkukkua kun tuommoista väittivät. Ne nimipalvelintiedot voi ihan hyvin toimittaa niille itsekin.yugular kirjoitti:Soitin tuonne Ficoralle ja sanoivat ettei itse voi varata vaan palveluntarjoajan kautta sillä ne tarvii jotain tietoja sieltä...Matti Niemelä kirjoitti:Suosittelisin ehdottomasti varaamaan itse nuo domain nimet kokonaisuudessaan ja aina.
Tosin monesti hommat hoituvat helpommin silloin, kun ei kysele ainakaan minkään viraston virkailijoilta mitään neuvoa...
-
Viesti Kirjoittaja Nyrkki »
Ottaapa suosiolla esim. tuon EWH:n webhotellin, saa sen 10 gigaa tilaa käyttöönsä. Voi sitten pitää asiakkaille ftp-kansiota tuolla yms. näppärää. Referenssit VOIVAT olla vaikkapa videoita, jolloin vaikkapa itselläni ollut 25MB sonera-kotisivutila kävi aika nopeesti pieneksi, niitä kun ei kovin pakattuin kannata enää edes nettiin laittaa.Touho kirjoitti: Itse asiassa 50 megaa on jo ihan reipas tila normi webbisaitille. Yksi taikasana on tiedostokoon optimointi. Mitäs ne referenssityöt sitten ovat? Voiko niitä esittää .jpg tai .png kuvina?
Loppukaneettina webhotellin puolesta, että jos hinta on luokkaa 34e (sis alv.) vuodessa, niin ei se yrityksen tililtä maksettuna kovin iso summa ole hyötyihin nähden.
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
Juuei, ei mulla ole tähän asti ollut juuri ongelmaa edullisen tai ilmaisen webbiquotan kanssa, mutta pointtina tuossa olikin se, että oli sitä tilaa sitten 50 megaa tai gigaa, kannattaa ne www-sivuilla esiteltävät ja siellä suoraan avautuvat kamat pitää suht siedettävän kokoisina.Nyrkki kirjoitti:Ottaapa suosiolla esim. tuon EWH:n webhotellin, saa sen 10 gigaa tilaa käyttöönsä. Voi sitten pitää asiakkaille ftp-kansiota tuolla yms. näppärää. Referenssit VOIVAT olla vaikkapa videoita, jolloin vaikkapa itselläni ollut 25MB sonera-kotisivutila kävi aika nopeesti pieneksi, niitä kun ei kovin pakattuin kannata enää edes nettiin laittaa.Touho kirjoitti: Itse asiassa 50 megaa on jo ihan reipas tila normi webbisaitille. Yksi taikasana on tiedostokoon optimointi. Mitäs ne referenssityöt sitten ovat? Voiko niitä esittää .jpg tai .png kuvina?
Eri asia sitten jos tarvis tosiaan saada vaikka jotain streamaavia videopätkiä tai videomuotoisia demoreelejä netistä ladattaviksi tai jotain. Silloinhan tietty pitää hankkia se quota ja hotelli ihan kyseistä tarvetta eli kokoa ja trafiikin määrää silmälläpitäen. Tässäkin varmaan se tarve on tärkeämpi kuin hinta, ainakin joillekin. Hintaerothan ovat vain rahaa.
Toinen pointti oli se, että joidenkin toimijoiden kanssa on helpompi elää kuin joidenkin toisten, myös silloin kun tulee ongelmia, tai kun on aika nostaa kytkintä vaikka lyhyellä varoajalla. Eiköhän sieltä netistä löydy nykyään melkein jokaiselle jotain, eli vaihtoehtoja on useita. Pikaisella muistelulla tulee mieleen ainakin joku puolentusinaa erilaista kotimaista tarjoajaa.
BTW...
Et kai vaan kalastele itsellesi lisäansioita ko. puljun affiliaattisysteemin avulla?Ottaapa suosiolla esim. tuon EWH:n webhotellin
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Nyrkki »
Hoho, päivän kevennysTouho kirjoitti:Nyrkki kirjoitti:
BTW...Et kai vaan kalastele itsellesi lisäansioita ko. puljun affiliaattisysteemin avulla?Ottaapa suosiolla esim. tuon EWH:n webhotellin

11" MBA
iPhone 5 16 GB
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka