Olen onnistunut hankkimaan koneelleni jonkun viruksen. Typeränä avasin linkin kun sisareni osoitteesta sellaisen sain ja nyt lähetän kyseistä linkkiä itse eteenpäin. Miten pääsen tästä eroon?
Koneen ostaessani vajaa vuosi sitten sanoivat ettei macille edes voi tarttua viruksia ja etten tarvitsisi viruksentorjuntaa mutta, mutta.. Pitäisikö sellainen nyt kuitenkin hankkia?
Mikä on linkki ja osoite? Tervetuloa foorumille ja mäkkimaailmaan. Mäkille ei edelleenkään ole oikeita viruksia, kyse on jostain muusta. Mitä sähköpostiohjelmaa käytät?
Todennäköisesti joku lähettää spämmiä osoitteellasi ja siihen sinulla ei juuri arpaa enää ole. Siinä ei ole kyse Ompuista tai WIndowsista.
kiitos
microsoft messengeriä olen käyttänyt ja lähettää kuulemma erilaisia linkkejä eikä aina samaa. sweetstuff.com tai jokin vastaava on kai yleisin ja sitten jokin jossa on osoitteessa saajan sähköpostin alku. Eli en pysty vaikuttamaan tähän mitenkään? Ainut tapa päästä eroon vaihtaa osoitetta?
tyttonen kirjoitti:kiitos microsoft messengeriä olen käyttänyt ja lähettää kuulemma erilaisia linkkejä eikä aina samaa. sweetstuff.com tai jokin vastaava on kai yleisin ja sitten jokin jossa on osoitteessa saajan sähköpostin alku. Eli en pysty vaikuttamaan tähän mitenkään? Ainut tapa päästä eroon vaihtaa osoitetta?
Hotmailia / windows live sähköpostia käytät ja webbiselaimen kautta?
Siis mistä päättelet että itse lähetät linkkiä eteenpäin? Jos joku saa sinun nimen sisältävästä sähköpostiosoitteesta postia niin se on voitu lähettää mistä päin maailmaa tahansa? Riittää että joku spämmikone on saanut sinun nimesi poimittua jostain päin nettiä johon olet kirjoitellut tms.
EDIT: Niinhän NeliX4 jo tuossa kirjoitteli...
Ainut tapa päästä tuosta eroon on vaihtaa sen mesetilisi salasana. Eiköhän tässä ole taas perinteiset käynyt, eli olet laittanut salasanat vahingossa jonnekin mihin niitä ei saisi antaa ja tällöin spämmerit ovat päässet mesetiliisi käsiksi. Näitä on aina liikenteessä.
Jos tämänkin jälkeen kaverisi saavat "sinulta" spämmiä, niin sitten vain spämmerit huijaavat lähettäjän osoitteen. Eivät ne oikeasti sinulta tule. Kuten tuossa yllä jo kerrottukin.
Se on näistä jompikumpi, ei virus.
Korjasin otsikonkin kuntoon, kun virus ei todellakaan ole kyseessä.
tyttonen kirjoitti:Olen onnistunut hankkimaan koneelleni jonkun viruksen. Typeränä avasin linkin kun sisareni osoitteesta sellaisen sain ja nyt lähetän kyseistä linkkiä itse eteenpäin. Miten pääsen tästä eroon?
Koneen ostaessani vajaa vuosi sitten sanoivat ettei macille edes voi tarttua viruksia ja etten tarvitsisi viruksentorjuntaa mutta, mutta.. Pitäisikö sellainen nyt kuitenkin hankkia?
katoin jo etta onko joku hakkeroitunu tunnukseeni mut sit katoin tarkemmi nikkiani ja se onki tyttone ilman +n
Hyvä idea on lähettää posti itsellesi. Tarkista ettei sen mukana tule jotain asiaankuulumattonta ylimääräistä tekstiä jossa on esim. linkkejä. jos on, niin poista ne spostitarjoajasi käyttöliittymällä (gmail, hotmail, jne...)
Samoin vaihda meseen liitetyn spostitilin salasana.