Roskaposti Macciin liittyen, epäillyttävääkö?
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
2 viestiä
• Sivu 1/1
-
Roskaposti Macciin liittyen, epäillyttävääkö?
Viesti Kirjoittaja kyselijä »
Pitäähän se edelleen paikkansa ettei Macille ole viruksia? Kun mulle tulee nykyään sähköpostiin ihan älyttömästi roskapostia ja menin sitten tuossa muutama viikko sitten avaamaan yhden, kun sen otsikko oli jotenkin niin harhaanjohtava, en muista enää mitä se oli. Pian sainkin sitten toisen samanlaisen. No nyt eilen olen saanut yhden roskapostin otsikolla "hidden mac database" Lähettäjä on joku Tristan Mckay. Pelkkää sattumaa, ehkä, mutta kuulostaa hieman pelottavalta kun en ole mainostanut olevani macin käyttäjä. Tuon seurauksena iski vainoharha josko siitä yhdestä avatusta mailista tuli jotain koneelle...En uskalla avata tuota viestiä nyt. Ensimmäinen avaamani viesti ei siis liittynyt mitenkään tietokoneisiin vaan oli jotain kiittelyä katsomisesta joka ois voinu oikeasti olla mulle . Minulla on tuo sähköpostiosoite yhdellä ulkomaisella taidesivustolla niin että @ on merkitty (at) ja epäilin josko joku sieltä oli mailannu siihen niin siksi kai avasin sen. Tosin joku kehittynyt roskapostirobotti on varmaan sieltä poiminut tuon osoitteen muutenkin, en tiedä, tai sitten joku verkkokauppa on anatanut sen osoitteen. Minulla on joku Virex 7.5 virustorjuntaohjelma. ClamXavista löytyy myös joku vanha versio 1.0.1, jolla yritän nyt tarkastaa konetta. Onkohan yleensäkään syytä huoleen?
Viimeksi muokannut kallekilponen, 16.9.2010 klo 21.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 13" 2,4 GHz
-
Re: Roskaposti macciin liittyen, epäillyttävääkö?
Viesti Kirjoittaja Juhani L »
Voit nukkua yösi rauhassa. Joku spammaaja on vaan keksinyt laittaa roskaan tekstipätkän "hidden mac database", jotta Macin käyttäjien mielenkiinto heräisi. Sinä ainakin heräsit.
Mac OS X:lle (eikä aiemmille Macin käyttikselekään) ei ole vieläkään mitään itsestään ilman käyttäjän myötävaikutusta tuhojaan tekeviä ötököitä. Kunhan ihmiset eivät availe epäilyttäviä tiedostoja ja ohjelmia tai annan käyttäjätunnuksia muulloin kun mm. Applen käyttispäivitykset ja oikeiden ohjelmien asennus vaatii, on elämä aika lokoisaa. On mahdollista, että joku tekee joskus Mac OS X:lle aitoa ja todellista tuhoa aiheuttavan viruksen. Jos tuollainen ilmaantuu, siitä syntyy kyllä maailmanlaajuinen kohu, jota ei voi välttää kuulemasta.
Hieman kyseenalaista pyörittää OS X:lle virustorjuntaohjelmaa tässä tilanteessa. Minä napsuttelen sormia ja haron tukkaa. Vie vähemmän aikaa eikä aiheuta turhia hälyytyksiä.
Mac OS X:lle (eikä aiemmille Macin käyttikselekään) ei ole vieläkään mitään itsestään ilman käyttäjän myötävaikutusta tuhojaan tekeviä ötököitä. Kunhan ihmiset eivät availe epäilyttäviä tiedostoja ja ohjelmia tai annan käyttäjätunnuksia muulloin kun mm. Applen käyttispäivitykset ja oikeiden ohjelmien asennus vaatii, on elämä aika lokoisaa. On mahdollista, että joku tekee joskus Mac OS X:lle aitoa ja todellista tuhoa aiheuttavan viruksen. Jos tuollainen ilmaantuu, siitä syntyy kyllä maailmanlaajuinen kohu, jota ei voi välttää kuulemasta.
Hieman kyseenalaista pyörittää OS X:lle virustorjuntaohjelmaa tässä tilanteessa. Minä napsuttelen sormia ja haron tukkaa. Vie vähemmän aikaa eikä aiheuta turhia hälyytyksiä.
2 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka