Ensimmäinen: joskus käväisin naapurin langattomassa verkossa, josta tuli oletusverkkoni. Sittemmin koneeni on päättänyt aina tilaisuuden tullessa ottaa siihen yhteyden. Vaikka lähempänä olisi oikea verkko, täydellä yhteydellä, vie koneeni itsensä naapurin verkkoon, johon yhteys on yksi palkki. Joka kerta pitää minun manuaalisesti vaihtaa verkko airport-valikosta koneen avattuani tai herätettyäni.
Kuinka saan vaihdettua oletusverkon, mihin liittyä?
Toinen kysymys: Pääasiassa käytän kouluni wlania tai omaa airportia, mutta toisinaan joudun käyttämään mokkulaa. Mokkulan kiinnittäessäni kone vaihtaa verkkoasetukset mokkulalle automaattisesti, mikä on tavallaan kivaa, mutta sitten kun saavun kotiin, minun pitää avata järjestelmäasetukset ja manuaalisesti laittaa airport takaisin toimintaan. Tämä on omasta mielestäni hieman vaivaannuttavaa niinkin hyvässä järjestelmässä kuin OSX 10.6.7.
Myin äidilleni vanhan macbook proni (leopard), ja hänen kohdallaan tästä mokkula/airport vaihto-operaatiosta on tulossa jopa kynnyskysymys, muori on alkanut väläytellä vaihtoa takaisin pc:hen.
Saako koneen jotenkin conffattua niin, että se tajuaisi käyttää mokkulaa, kun se kiinni on, ja etsiä wlania kun näin ei ole?
(Ja ennenkaikkea, miksei tämä toimi automaattisesti niin...)
-Jemo
Muutamia kysymyksiä AirPortista
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Muutamia kysymyksiä AirPortista
Viesti Kirjoittaja Jemo »
Viimeksi muokannut amanita, 3.4.2011 klo 13.07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Ketju siirretty.
Syy: Ketju siirretty.
Opeta kielesi sanomaan "en tiedä", ja edistyt. –Maimonides
-
Re: Muutamia kysymyksiä AirPortista
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Klikkaa Finder aktiiviseksi esim. klikkaamalla vaikka työpöytää tai Finderin ikonia Dockissa. Sitten ylävalikosta Help / Ohje ja kirjoita airport. Tutki ohjeita.
Mutta hyvä paikka ihmetellä asetuksia on System Preferences (suom. Järjestelmäasetukset) se löytyy ylävalikosta omenankuvakkeen alta tai Dockista ja Ohjelmat kansiosta (koska se on ohjelma). Sieltä Network jne.
Mutta hyvä paikka ihmetellä asetuksia on System Preferences (suom. Järjestelmäasetukset) se löytyy ylävalikosta omenankuvakkeen alta tai Dockista ja Ohjelmat kansiosta (koska se on ohjelma). Sieltä Network jne.
Screen shot 2011-03-26 at 19.01.43.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Ohjeet ei nävy. En tiijä miksi. Ohjeen haulla löydän oikean kohdan, mutta sen avatessani saan tyhjän ikkunan. Ehkä vika on palomuurissa?Jamac kirjoitti:Klikkaa Finder aktiiviseksi esim. klikkaamalla vaikka työpöytää tai Finderin ikonia Dockissa. Sitten ylävalikosta Help / Ohje ja kirjoita airport. Tutki ohjeita.
Ja kyllä, minä osaan liittyä langattomaan verkkoon, osaan avata verkkoasetukset ja järjestelmäasetukset ja jopa niitä jonkin verran säätää. Kaikella kunnioituksella, pidän tavanomaista hienovaraisempaa "rtfm"-vastaustanne hieman ylimielisenä, ottaen huomioon, ettei kysymykseni paralleelista nettitikun ja airportin käytöstä ole aivan yksinkertainen asia.
Mutta hyvä pointti, sain poistettua tuon epätoivotun naapurin verkon ensisijaisista liitännäisistä, kun tongin. Olen edelleen aivan hukassa nettitikkuasian suhteen; saan toki manuaalisesti joka kerta vaihdettua airport-käyttöpaikan päälle nettitikun vaihdettua asetukset omikseen, mutta tahtoisin tämän tapahtuvan ilman erillistä ajatusta tai säätöä. Itse siihen pystyn, mutta samassa liemessä kiehuvan muorini koneeseen toimenpide tuo kaksi-kolme liikkuvaa osaa liikaa.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Aina kun kysyy jotain tällaista perusasiaa, on hyvä mainita asiat jotka on kokeilut tai mitkä osaa tarkistaa. Täällä kun kellään ei ole sellaista kristallipaloa mistä näkisi mitä on jo kokeiltu tai mitä on osattu tehdä. Juu, en lukenut tuota toista nettitikkukysymystäsi, kun en niistä mitään tiedä.Jemo kirjoitti:Ohjeet ei nävy. En tiijä miksi. Ohjeen haulla löydän oikean kohdan, mutta sen avatessani saan tyhjän ikkunan. Ehkä vika on palomuurissa?Jamac kirjoitti:Klikkaa Finder aktiiviseksi esim. klikkaamalla vaikka työpöytää tai Finderin ikonia Dockissa. Sitten ylävalikosta Help / Ohje ja kirjoita airport. Tutki ohjeita.
Ja kyllä, minä osaan liittyä langattomaan verkkoon, osaan avata verkkoasetukset ja järjestelmäasetukset ja jopa niitä jonkin verran säätää. Kaikella kunnioituksella, pidän tavanomaista hienovaraisempaa "rtfm"-vastaustanne hieman ylimielisenä, ottaen huomioon, ettei kysymykseni paralleelista nettitikun ja airportin käytöstä ole aivan yksinkertainen asia.
Itseasiassa minä muustakaan mitään tiedä, mutta jos nyt niitä Network-asetuksia katsotaan, niin sulla on siinä vasemmassa listassa AirPort aktiivisena niin oikeassa alakulmasa on yksinäinen nappi "Advanced...", klikkaa sitä. Avautuu dialogi missä ekalla "AirPort" välilehdellä on lista langattomista verkoista (joissa on joskus käyty). Siinä listan alla lukee, jotta "Drag networks into the order you prefer." Eli Suomeksi, siinä listassa olevia verkkojen nimiä voi raahata haluamaansa järjestykseen jossa niihin koitetaan liittyä.
Viimeksi muokannut Jamac, 27.3.2011 klo 10.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja oh3ged »
Verkkoasetuksista käyttöpaikka automaattiseksi. Käyttöpaikka valikossa tulisi olla Mobile Broadband ja Automaattinen.Jemo kirjoitti: Mutta hyvä pointti, sain poistettua tuon epätoivotun naapurin verkon ensisijaisista liitännäisistä, kun tongin. Olen edelleen aivan hukassa nettitikkuasian suhteen; saan toki manuaalisesti joka kerta vaihdettua airport-käyttöpaikan päälle nettitikun vaihdettua asetukset omikseen, mutta tahtoisin tämän tapahtuvan ilman erillistä ajatusta tai säätöä. Itse siihen pystyn, mutta samassa liemessä kiehuvan muorini koneeseen toimenpide tuo kaksi-kolme liikkuvaa osaa liikaa.

Minulla ainaki toimii ihan automaagisesti. Kun nettitikun lykkää kiinni niin käyttöpaikaksi tulee Mobile Broadband ja kun mobile yhteyden katkaisee niin aktivoituu Airport. Palvelutarjoana mulla on Saunalahti.
Viimeksi muokannut oh3ged, 27.3.2011 klo 18.52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MacPro 5.1 6 Core 2.6GHz 32Gt HP LP2475w | MacBook Air 13,3" 8Gt 256Gt SSD Mid 2012 | Iphone 6s | Ipad Air 2 4g 64Gt | Ipad 3 4g 64Gt |Mac Mini 1.83GHz | Mac Mini Mid 2010 | Ipod Classic 160Gt | Apple Tv 4th Gen
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Langattomien verkkojen järjestys asetetaan Verkkosäätimen AirPort-kohdasta painamalla Lisäasetukset (Advanced) -painiketta (oikea alareuna, näkyy yllä olevassa kuvassa). Sen jälkeen listassa järjestellään langattomat verkot haluttuun järjestykseen.
Tarvittaessa pitää avata vasemman alakulman lukko.
--Ari
Tarvittaessa pitää avata vasemman alakulman lukko.
--Ari
Viimeksi muokannut tkt, 27.3.2011 klo 19.10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Merkillinen homma. Kuvan tavoin menee meikälläkin homma, mutta kuvio toimii vain toiseen suuntaan. Eli laittaessani Saunalahden tikun kiinni, se vaihtaa käyttöpaikan Mobile Broadbandiksi ja pitää sen siinä. Joudun avaamaan erikseen manuaalisesti verkkoasetukset ja vaihtamaan käyttöpaikan automaattiseksi saadakseni Airportin päälle. Hmm.oh3ged kirjoitti:Verkkoasetuksista käyttöpaikka automaattiseksi. Käyttöpaikka valikossa tulisi olla Mobile Broadband ja Automaattinen.
Minulla ainaki toimii ihan automaagisesti. Kun nettitikun lykkää kiinni niin käyttöpaikaksi tulee Mobile Broadband ja kun mobile yhteyden katkaisee niin aktivoituu Airport. Palvelutarjoana mulla on Saunalahti.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka