Internetistä sisäverkkoon
-
Internetistä sisäverkkoon
Viesti Kirjoittaja puakki »
Mökillä 3G-mokkula kiinni langattomassa reitittimessä, joka luo alueelle langattoman verkon.
Pihaan katselee langaton kamera, joka on liittynyt kyseiseen verkkoon. Koneena MacMini, ohjelmana SecuritySpy.
Mitä minun siis pitää tekemän, jotta näen kotikoneellani mökille?
-
Re: Internetistä sisäverkkoon
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
www.dy.fi
-
-
-
Modeemi: NOKIA CS-17
USB WLAN: TP-LINK TL-MR3420
... ja tietenkin sitten kone MacMini, joka on langattomassa yhteydessä tuohon TP-LINKiin; voihan sen toki laittaa piuhallakin, who cares...
* * * *
Tehtävän pitäisi siis olla peruskauraa: miten otetaan internetistä yhteys koneelle / kameralle? Koneella valvontakameraohjelmana on SecuritySpy, jossa on jokin serverimahdollisuuskin, jei jummarra.
-
DNS IP FTP...WTF???
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
Pahoittelen epämääräistä otsikkoa, en oikein tiedä kuinka pukea ongelmani nasevaksi otsakkeeksi.
Auttakaa tonttua. Ymmärryksessäni on aukkoja.
Haluaisin päästä ulkomaailmasta käsiksi kotiverkossani olevalla verkkolevyllä sijaitseviin tiedostoihin. Verkkolevy on LaCien NetworkSpace, joka on letkulla kiinni Elisaviihteen mukana tulleessa ADSL -boksissa. Boksi siis jakaa 192.168.0.10 -osoitteen tuolle verkkolevylle, joka on siis aliosoite(ko?) reitittimen omalle 192.168.0.1:lle. Tuo ei siis kuitenkaan ole "minun" ip-osoitteeni? Se on esimerkiksi tämän mukaan tyyliä 88.114.xxx.xx?
Noh, tämän verran tiedän, mutta ei tuo vielä päästä puusta pitkään. Lassen ohje kertoo seuraavaa:
Koodi: Valitse kaikki
3.3. FTP Access to Shares
The FTP protocol is used to transfer files from one computer to another through a network, such as over the internet. This protocol allows you to exchange files with your friends or relatives securely, as only people to whom you have provided the user name and password will have access. FTP access also provides
you a way to access your files remotely.
TeChNICAl NOTe: By default, the username and password for FTP access is ftp.
These defaults can be modified, for details see 4.2.6. Edit Accounts.
ImpOrTANT NOTe: The FTP service is disabled by default, to access your LaCie Openshare via FTP, enable the service as described in section 4.5.1. Enabling FTP Service.
To connect remotely via FTP, enter in your browser’s address field:
ftp://<username>:<password>@<ip or machine name>/ Example: ftp://admin:admin@networkspace/
Ilmeisesti minun pitäisi saada selville tuon verkkokiekon oikea, ulospäin näkyvä ip-osoite. Mutta miten? Antaako ADSL-boksi jonkun tietyn osoitteen tuolle verkkolevylle? Ja mikä ihme se on se dynaaminen dns? Vaihtuuko se minun ip-osoitteeni aika ajoin?
Auttakaa verkkourpoa, en ymmärrä!
Syy: akronyymit isoilla selkeyden nimissä
-
Re: DNS IP FTP...WTF???
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Jos sisä, et tarvitse ulkoverkon IP osoitetta. Katso koneesi verkkoasetuksista onko sen IP samassa osoitealueessa kuin LaCie.
-
Sori.kallekilponen kirjoitti:Siis nyt en oikein päässsyt selville koitatko yhdistää laitteeseen verkon sisä vai ulkopuolelta?
Jos sisä, et tarvitse ulkoverkon IP osoitetta. Katso koneesi verkkoasetuksista onko sen IP samassa osoitealueessa kuin LaCie.
Sisäpuolelta onnistuu, nou broblem. Ulkopuolelta tahtoisin päästä fileisiin myös käsiksi.
Tuossa aiemmin vain jotenkin aivopieraisin kaiken sen mitä aiheesta ymmärrän.
-
Joku linkitti homppuun tässä lähipäivinä tämmöisen kätevänoloisen palvelun, jonka avulla on helppo yhdistää dynaamisenkin osoitteen takana oleviin palveluihin selkokielisellä osoitteella: http://www.dy.fi/
-
-
-
Viesti Kirjoittaja MiniMe »

-
Yhyy!MiniMe kirjoitti:Hoh, tulipa runoiltua tähän pitkä pätkä, mutta Kalle siirsi ketjun juuri ratkaisevalla hetkellä. Olisi pitänyt muistaa cmd+a, cmd+c ennen kuin klikkaa esikatsele
Pliis??
-
Viesti Kirjoittaja MiniMe »
Otat siis yhteyden ulkomaailmasta boksiisi (88.114.xxx.xx:porttinumero), jolloin vastassa on todennäköisesti adsl-boksin palomuuri+nat. Sinun pitää konfiguroida tuo adsl-boksi niin, että jokin tietty portti kuuntelee yhteydenottoja ulkomaailmasta. Lisäksi tuohon sääntöön kannattaa määritellä jokin tunnus + salasana, joita vastaan päästään peremmälle.
Kun ollaan sitten päästy portille, niin sitten pitäisi vielä päästä sinne verkkolevylle. Tätä varten adsl-boksiisi pitäisi tehdä ns. port forwarding. Eli jos joku tulee ulkomaailmasta tähän porttiin, se ohjataan sitten etiäpäin sinne verkkoleveylle (192.168.0.10).
Näiden säätöjen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, koska pahimmassa tapauksessa avaat vapaat väylät kaikille, jotka tuonne osoitteesesi sattuvat eksymään. Tuo dy.fi ja no-ip.com ovat näppäriä, koska ne huolehtivat, että vaikka palveluntarjoaja muuttaa ip:täsi, niin pääset levyysi kiinni esim. verkkokiekko.no-ip.com:porttinumero -osoitteella.
Edit. Tuli yhtäkiä mieleen, että jos ADSL-modeemissasi on tietyt portit sillatussa tilassa, niin saattaisit saada tuon verkkolevysi näkyviin ulkomaailmalle ilman noita porttiohjauksia. Lieneekö tämä sitten järkevää, en tiedä...
-
Tätä en ihan ymmärrä. Onko tuo porttinumero se, jonka tuossa seuraavassa kohdassa asetan ohjattavaksi verkkolevylle? Ja ilmeisesti kun klikkaan "active" tuosta portin kohdalta, se kuuntelee tuota porttia? Kuinka asetan sen salasanan? ks kuva.MiniMe kirjoitti:Otat siis yhteyden ulkomaailmasta boksiisi (88.114.xxx.xx:porttinumero), jolloin vastassa on todennäköisesti adsl-boksin palomuuri+nat. Sinun pitää konfiguroida tuo adsl-boksi niin, että jokin tietty portti kuuntelee yhteydenottoja ulkomaailmasta. Lisäksi tuohon sääntöön kannattaa määritellä jokin tunnus + salasana, joita vastaan päästään peremmälle.
Tämä vaikuttaa iisiltä, eli tuossa edellisessä kuvassa LAN -kohtaan tuon verkkokiekon ip, ja portiksi joku - niin mikä? onko jotain väliä sillä mikä se on?MiniMe kirjoitti:Kun ollaan sitten päästy portille, niin sitten pitäisi vielä päästä sinne verkkolevylle. Tätä varten adsl-boksiisi pitäisi tehdä ns. port forwarding. Eli jos joku tulee ulkomaailmasta tähän porttiin, se ohjataan sitten etiäpäin sinne verkkoleveylle (192.168.0.10).
Miten saan selville onko joku portti sillatussa tilassa? Mitä se eds tarkoittaa? Suoraa reittiä "yli" reitittimen?MiniMe kirjoitti:Näiden säätöjen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, koska pahimmassa tapauksessa avaat vapaat väylät kaikille, jotka tuonne osoitteesesi sattuvat eksymään. Tuo dy.fi ja no-ip.com ovat näppäriä, koska ne huolehtivat, että vaikka palveluntarjoaja muuttaa ip:täsi, niin pääset levyysi kiinni esim. verkkokiekko.no-ip.com:porttinumero -osoitteella.
Edit. Tuli yhtäkiä mieleen, että jos ADSL-modeemissasi on tietyt portit sillatussa tilassa, niin saattaisit saada tuon verkkolevysi näkyviin ulkomaailmalle ilman noita porttiohjauksia. Lieneekö tämä sitten järkevää, en tiedä...
Kuinka estän vapaiden väylien muodostamisen itseni ja internetin välille ettei troijalaiset häkkeriviirukset työnny internetistä vaatekomerooni?
-
Tämä touhu vaikuttaa aivan mahdottoman monimutkaiselta. Yksi kaveri ehdotti, että ratkaisu voisi olla teamviewer.com
Kokemuksia? Onkos tämä liian helppoa??
-
¨
ja täällä kädestä pitäen ohjeet dyndns käyttöön.
http://foscam.us/forum/fi8918w-html-con ... -t521.html
-
Viesti Kirjoittaja Raikka »
TeamViewer on hyvä, mutta vaatii, että kotona oleva kone on koko ajan käynnissä, siis kone levyineen, näyttö voinee nukahtaa.puakki kirjoitti:Veljet ja sisaret!
Tämä touhu vaikuttaa aivan mahdottoman monimutkaiselta. Yksi kaveri ehdotti, että ratkaisu voisi olla teamviewer.com
Kokemuksia? Onkos tämä liian helppoa??
Kun tilanne on näin säädetty, tulee säätää myös niin, että kirjautumisen yhteydessä TeamV. käynnistyy automaagisesti, jotta yhteys ylipäätään voidaan luoda.
TeamV:n asetuksissa tulee olla tehtynä kiinteä salasana yhteyden luontiin.
Ja kun yhteys on luotu, voit käyttää TeamV:n avulla kotikoneessa niitä tiedostoja sieltä verkkolevyltä ja vaikka kopioida sieltä/sinne haluamiasi juttuja.
Voit myös käyttää kaikkia ohjelmia siinä kotikoneessa.
Huono puoli on, että koneen siis täytyy olla koko ajan päällä....
R.
-
En nyt ihan ymmärtänyt oliko tuo edellä oleva vastaus minulle vai ketjun aloittajalle. Kertauksena vielä oma tilanteeni:
–Minulla on verkkolevy jonka sisältöön haluan päästä käsiksi ulkoa
–Minulla EI ole kotona tietokonetta hyrräämässä
-Reitittimeni on Wippies -boksi, vanhempaa mallia (ei N-wlania)
-Minun ilmeisesti pitää suorittaa kaksi toimenpidettä:
1) Saada muunnettua dynaaminen ip-osoitteeni staattiseksi
2) Avata joku portti reitittimestä verkkolevylle
Mitä olen tehnyt:
-Rekannut Dy.fi:hin ja varannut sieltä *****.dy.fi -nimen
-Tutkinut reitittimen asetuksia, ja ilmeisesti löytänyt kohdan jolla portti avataan. (ks. aiempi viestini, jossa kuva)
Ongelmani:
-Aiemmin joku mainitsi, että jos avaan portin niin se kannattaa suojata salasanalla. Kuinka teen tämän?
-En ymmärrä kuinka tuo Dy.fi oikein toimii ja mitä se tekee. Saitin ohjeissa, kohdassa "Staattinen ip-osoite" sanotaan seuraavaa:
Staattinen IP-osoite (A-tietue):
Mikäli ilmoitat tässä IP-osoitteen, annettuun osoitteeseen viittaava A-tietue on nimipalvelussa aina, kun nimi ei ole dynaamisesti käännettynä toiseen osoitteeseen, ja WWW-uudelleenohjaus ei ole päällä. [b]Toimii vain oman domainin kanssa[/b].
-
Tuossa on suoraan toi ohjaus. Et tartte dy.fi:ä.mmmvuori kirjoitti: -Reitittimeni on Wippies -boksi, vanhempaa mallia (ei N-wlania)
http://forum.wippies.com/wiki/Port_Forw ... ippiesistä
-
Kiitos. Nyt on portit auki.NeliX4 kirjoitti:Tuossa on suoraan toi ohjaus. Et tartte dy.fi:ä.mmmvuori kirjoitti: -Reitittimeni on Wippies -boksi, vanhempaa mallia (ei N-wlania)
http://forum.wippies.com/wiki/Port_Forw ... ippiesistä
Osaatkos vielä kertoa, kuinka otan ulkomailmasta yhteyden tuohon levyyn, LaCien ohjekirja sanoo näin:
To connect remotely via FTP, enter in your browser’s address field:
ftp://<username>:<password>@<ip or machine name>/ Example: ftp://admin:admin@networkspace/
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
mmmvuori kirjoitti:Mun päähän ei mene, että miten reitti löytyy tuolla esimerkin tavalla, tuo ip:hän on reitittimeni osoite eikä tuon verkkolevyn?
Oman verkon ulkopuolelta liittymän julkisella (operaattorin antamalla) ip-osoitteella, jonka näet esim. osoitteessa http://www.watismijnip.nl/
Koska tämä julkinen osoite voi vaihtua, siksi on hyvä olla kiinteä selväkielinen osoite, jonka saa ilmatteeks esim. http://www.dyndns.com/ ja ilmeisesti dy.fi. Sitten pitää olla ohjelma, joka keskustelee tämän palvelun kanssa. Monissa ADSL-modeemeissa ja reitittimissä on valmis tuki dyndns.comia varten. Se hoitelee homman kunhan sen ottaa käyttöön. Myös joissakin NAS-asemissa on DDNS-tuki. Tai sitten tavalliseen tietokoneeseen asennetaan ohjelma taustalle pörräämään.
-
Hmmm.kermit kirjoitti:mmmvuori kirjoitti:Mun päähän ei mene, että miten reitti löytyy tuolla esimerkin tavalla, tuo ip:hän on reitittimeni osoite eikä tuon verkkolevyn?
Oman verkon ulkopuolelta liittymän julkisella (operaattorin antamalla) ip-osoitteella, jonka näet esim. osoitteessa http://www.watismijnip.nl/
Koska tämä julkinen osoite voi vaihtua, siksi on hyvä olla kiinteä selväkielinen osoite, jonka saa ilmatteeks esim. http://www.dyndns.com/ ja ilmeisesti dy.fi. Sitten pitää olla ohjelma, joka keskustelee tämän palvelun kanssa. Monissa ADSL-modeemeissa ja reitittimissä on valmis tuki dyndns.comia varten. Se hoitelee homman kunhan sen ottaa käyttöön. Myös joissakin NAS-asemissa on DDNS-tuki. Tai sitten tavalliseen tietokoneeseen asennetaan ohjelma taustalle pörräämään.
Julkinen ip minulla on kyllä selvillä. Dy.fi vaati minulta staattisen ip:n tekemistä varten domainin, sellaista ei ole. dyndnssää en vielä ole tsekannut.
Mitenhän saan selville, onko minun modeemissani tuota tukea? Olen tuossa kaivellut noista asetuksista, mutta kun siellä on niin pirusti kaikenlaista lyhennystä, en minä niistä suurimmasta osasta tajua yhtään mitään. Mikä on PPPoE / PPPoA?
Verkkolevyyni kyllä pitäisi olla mahdollista ottaa yhteys ulkoa (LaCie Network Space)
Huoh.
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
En osaa DY:stä sanoa, mutta periaatteessa samantapainen palvelu kuin dyndns.com.mmmvuori kirjoitti:Julkinen ip minulla on kyllä selvillä. Dy.fi vaati minulta staattisen ip:n tekemistä varten domainin, sellaista ei ole. dyndnssää en vielä ole tsekannut.
Mitenhän saan selville, onko minun modeemissani tuota tukea? Olen tuossa kaivellut noista asetuksista, mutta kun siellä on niin pirusti kaikenlaista lyhennystä, en minä niistä suurimmasta osasta tajua yhtään mitään. Mikä on PPPoE / PPPoA?
Pitää selata modeemin ohjeet tai valikot läpi. Esim. D-linkin DIR-sarjan WLAN-reittimissä tämmönen http://support.dlink.com/Emulators/dir8 ... c_DNS.html. PPP* on eräs yhteystapa (operaatorille).
-
Viesti Kirjoittaja jannesil »
Eikös wippies boksissa ole se modeemin hallinta my.wippies.com (tai jotain sinnepäin..) itselläkin oli tuo boksi käytössä joskus muutama vuosi sitten, silloin siinä oli suora wippies.net dns osoite jonka sai laitettua päälle sieltä my wippies sivulta, samoin porttiohjauksien teko onnistui sieltä kautta.mmmvuori kirjoitti:Hmmm.kermit kirjoitti:mmmvuori kirjoitti:Mun päähän ei mene, että miten reitti löytyy tuolla esimerkin tavalla, tuo ip:hän on reitittimeni osoite eikä tuon verkkolevyn?
Julkinen ip minulla on kyllä selvillä. Dy.fi vaati minulta staattisen ip:n tekemistä varten domainin, sellaista ei ole. dyndnssää en vielä ole tsekannut.
Verkkolevyyni kyllä pitäisi olla mahdollista ottaa yhteys ulkoa (LaCie Network Space)
Huoh.
Ei kai tuo kovin paljoa ole tänä aikana muuttunut, peruspalvelu on kuitenkin kai sama.
Janne
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka