Suositeltu virussofta mäkille?
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
-
Suositeltu virussofta mäkille?
Viesti Kirjoittaja niklasbackman »
Mitä virussoftaa suosittelette?
Joko ilmainen, joka ei ihan koko ajan huuda, että osta, osta.
Tai maksulleinen, joka ei ole ihan älyttömän kallis.
AVG? Sophos?
Joko ilmainen, joka ei ihan koko ajan huuda, että osta, osta.
Tai maksulleinen, joka ei ole ihan älyttömän kallis.
AVG? Sophos?
Re: Suositeltu virussofta mäkille?
Mä olen käyttänyt tämmöistä omatekemää:
1) älä koskaan asenna mitään, jota selain juuri nyt suosittelee
2) asenna kaikki aina suoraan ohjelman valmistajan nettisivuilta (tai MacAppStoresta)
3) pidä käyttis ja softat päivitettyinä
Joku neljäskin osa siinä oli mutta en muista, ei ehkä kovinkaan tärkeä-
2) asenna kaikki aina suoraan ohjelman valmistajan nettisivuilta (tai MacAppStoresta)
iMac 21,5 4K, pari Mac miniä, iPhone SE 2022, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Kuuluu tietty tämän foorumin liturgiaan aina kertoa miksei virussoftaa tarvita, enkä minäkään sellaista mäkkiini ikinä haluaisi.
On kuitenkin ihan varteenotettavia skenaarioita esimerkiksi B2B -sopimuksissa että mikäli materiaalia jaetaan vaikka alihankkijan kanssa, laitteiden on noudatettava tiettyjä tietoturvavaatimuksia, ja kyllähän se virustorjunta on yhtä usein siellä kuin levyn salaus.
Oma kokemus on muutaman vuoden takaa, ja silloin Avast oli sellainen mikä toimi asiallisesti. Siitä piti maksaa muutama kymppi kun se ei ollut täten private use. Sitten siihen aikaan F-secure ja Symantec olikin sitten aikamoisia mammuutteja noilla esimerkiksi virtuaalikoneiden verkkoyhteydet saikin ihanasti solmuun.
Mutta yhteenkään oman käytön Mäkkiin en ole koskaan virustorjuntaa asentanut, enkä asenna.
On kuitenkin ihan varteenotettavia skenaarioita esimerkiksi B2B -sopimuksissa että mikäli materiaalia jaetaan vaikka alihankkijan kanssa, laitteiden on noudatettava tiettyjä tietoturvavaatimuksia, ja kyllähän se virustorjunta on yhtä usein siellä kuin levyn salaus.
Oma kokemus on muutaman vuoden takaa, ja silloin Avast oli sellainen mikä toimi asiallisesti. Siitä piti maksaa muutama kymppi kun se ei ollut täten private use. Sitten siihen aikaan F-secure ja Symantec olikin sitten aikamoisia mammuutteja noilla esimerkiksi virtuaalikoneiden verkkoyhteydet saikin ihanasti solmuun.
Mutta yhteenkään oman käytön Mäkkiin en ole koskaan virustorjuntaa asentanut, enkä asenna.
Viimeksi muokannut jlaxxx, 3.6.2020 klo 12.32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuten aiemmatkin kommentoijat nostivat esille, että mäkkiin ei periaatteessa tarvita sitä tietoturvaohjelmistoa - oma järjenkäyttö riittää. Mutta koska yrityspuolella tuosta ei voi kiistellä, tässä olisi jokin vertailu eri ohjelmista. Norton 360 näyttää olevan yksi parhaista.
https://uk.pcmag.com/antivirus/90510/th ... protection
https://uk.pcmag.com/antivirus/90510/th ... protection
Murphy's Rule - Never Argue With A Fool, People Might Not Know The Difference
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Niin, peruskysymys - mikä on käyttötarve ja -tarkoitus?
Ainoa mitä olen tällä vuosituhannella käyttänyt - ja pari kertaa tarvinnutkin selainhaitakkeiden poistoon - on Malwarebytes (oli aiemmin eri nimellä).
Maksuttomalla versiolla skannaus käynnistetään itse, saattaa huomautella uusista päivityksistä.
Maksullinen versio asentuu väijymään taustalla. Prosessointirasitteesta en osaa sanoa.
Tietoturvauhkainformaation osalta luotan tämän Hompun käyttäjien valvetuneisuuteen.
Ainoa mitä olen tällä vuosituhannella käyttänyt - ja pari kertaa tarvinnutkin selainhaitakkeiden poistoon - on Malwarebytes (oli aiemmin eri nimellä).
Maksuttomalla versiolla skannaus käynnistetään itse, saattaa huomautella uusista päivityksistä.
Maksullinen versio asentuu väijymään taustalla. Prosessointirasitteesta en osaa sanoa.
Tietoturvauhkainformaation osalta luotan tämän Hompun käyttäjien valvetuneisuuteen.
Mulla on tämä sama ohjelma. Ostin kun halvalla sain.MacFinn kirjoitti:Mä olen käyttänyt tämmöistä omatekemää:
Wanhan ajan virukset eivät ole uhista kaikkein suurin. Selainten kautta ujutettavat haittaohjelmat ovat paljon yleisempi tapa saastuttaa kone nykyään. Noita varten auttaa esim. maksullinen Adblocker -sovellus, joka blokkaa koneelta sekä mainokset että estää vaarallisten sivujen sisällön latauksen suoraan.
-
Viesti Kirjoittaja niklasbackman »
Oliko jollain vastausta kysymykseen? Näsäviisaat vastaukset voi jättää postaamatta. Tiedän ihan hyvin tuon vanhan selityksen että ei tartte mäkkiin ja lataan vain app storesta, jne.
Eli jatkan etsimistä. Kiitos noista linkeistä, katsotaan läpi.
Eli jatkan etsimistä. Kiitos noista linkeistä, katsotaan läpi.
Viimeksi muokannut niklasbackman, 3.6.2020 klo 14.54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Bitdefender Virus Scanner (App Store) ja Malwarebytes (https://www.malwarebytes.com/) kummatkin koneella ilmaisversioina. Eivät tee taustalla mitään. Ajan ne satunnaisesti läpi.
”Assumption is the mother of all fuck ups.” Travis Dane
Mulla on F-secure, koska yhteistyökumppanit edellyttää mm mailien varmistusta lähetettäessä.
Itse en sitä sen kummemmin tarvitse, tai onhan se parikertaa älähtänyt jostain luikuroinnista. Olisiko niistä ollut haittaa macissä? Kuka tietää, mutta olisin saattanut jotain wintoosaa sairastuttavaa edelleenlähettää tietämättäni.
Tämä on vähän niinkuin tuo käsidesi ja suusuojat korona-aikaan; eipä niistä ole paljoa osoitettavissa olevaa hyötyä, mutta on tapa osoittaa sinun olevan kiinnostunut muiden (tieto)turvallisuudesta ja olevasi huomaavainen muita kohtaan.
Itse en sitä sen kummemmin tarvitse, tai onhan se parikertaa älähtänyt jostain luikuroinnista. Olisiko niistä ollut haittaa macissä? Kuka tietää, mutta olisin saattanut jotain wintoosaa sairastuttavaa edelleenlähettää tietämättäni.
Tämä on vähän niinkuin tuo käsidesi ja suusuojat korona-aikaan; eipä niistä ole paljoa osoitettavissa olevaa hyötyä, mutta on tapa osoittaa sinun olevan kiinnostunut muiden (tieto)turvallisuudesta ja olevasi huomaavainen muita kohtaan.
Jokin virustorjunnan sisältävä paketti F-Securen tarjonnasta on varmastikin hyvä valinta: laadun ja luotettavuuden pitäisi olla kunnossa. Hinnat saisivat toki olla halvempia.
Olen kiinnostunut uudesta teknologiasta ja monesta muusta asiasta. Oma nettisivusto: https://www.virustorjunta.fi
- securapple
- Viesti:
Viesti Kirjoittaja securapple »
Hei!
AV-comparatives.org on hyvä sivusto josta löytyy testejä MAC -antivirustuotteista : https://www.av-comparatives.org/tests/m ... view-2020/
T :Securapple
AV-comparatives.org on hyvä sivusto josta löytyy testejä MAC -antivirustuotteista : https://www.av-comparatives.org/tests/m ... view-2020/
T :Securapple
Kyberukkeli
iPhone 6,iPad Air,iPad Mini 3,rMBP-2014 twitter: http://twitter.com/securapple
iPhone 6,iPad Air,iPad Mini 3,rMBP-2014 twitter: http://twitter.com/securapple
Viesti Kirjoittaja Maccari58 »
Itselläni F-Secure ja ollen siihen muutoin tyytyväinen paitsi, että mikä palomuuri tms. asetus on pielesä, kun selattaessa sitten Safarilla tai vaikka Chromella, niin aina avautuu uusia ikkunoita
. Olen poistanut historian ja poistanut jopa koko seliamen...aina sama ongelma. T: sarjassa tyhmiä kysymyksiä -Ari

Oletko jo kysynyt F-securelta? Onko sinulla muita selainlaajennuksia käytössä?Maccari58 kirjoitti: ↑7.1.2021 klo 11.25 Itselläni F-Secure ja ollen siihen muutoin tyytyväinen paitsi, että mikä palomuuri tms. asetus on pielesä, kun selattaessa sitten Safarilla tai vaikka Chromella, niin aina avautuu uusia ikkunoita. Olen poistanut historian ja poistanut jopa koko seliamen...aina sama ongelma. T: sarjassa tyhmiä kysymyksiä -Ari
Murphy's Rule - Never Argue With A Fool, People Might Not Know The Difference
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka