Hei!
Macin käyttäjänä olen ollut noin 25 vuotta ja ensimmäistä kertaa taisi tulla viruksenperhana vaivaksi. Millä ihmeellä tämän saisi pois? Latasin tuohon taustalle F-Securen softan selvittelemään asiaa (en tiiä onko hyötyä). Kaikki netistä löytyneet ohjeet olen käynyt läpi asetuksista mm. verkkoselainten lisäosista, mutta ei millään lähde perhana pois. Tämän foorumin hakutoiminnollakin koitin, mutta ei löytynyt vastaavuutta. Kysymys kuuluukin: millä toimenpiteillä saan tämän pois? Macbook Air on laitteena, mutta tuskin tähän vaivaan sillä on mitään väliä. Ensimmäistä kertaa alan harkita, että hommaan koneeseen virusturvaohjelman. Ei riitä Applen omat suojaukset.
Virus?
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
Re: Virus?
Jonkinlainen browser hijack -veijari. Tsekkaa kaikkien selainten extensionit ja liitännäiset ja poista kaikki joita et tunnista. Samoin jos Ohjelmat--kansiossa on jotain mitä sinne ei kuulu. Tuo saattaa olla tosin paljon syvemmällä, joten suosittelen tyhjentämään kovalevyn ja asentamaan käyttiksen uudestaan.
Viesti Kirjoittaja Andreas66 »
Ohjeita tuon poistamiselle löytyy netistä. En asentaisi minkään ohjeen suosittelemaa ohjelmaa jos se ei ole tunnettu luotettava ohjelma. Ettei homma mene vielä sotkuisemmaksi.
Tuo ”virus” on tullut jonkun asentamasi ohjelman mukana.
Ja eikös tuo ilmoitus ole kuitenkin merkki siitä että Applen suojaus toimii kun se tuosta ilmoittaa. Toki olisi saanut estää asentamasi ohjelman asentamisen saman tien, jonka mukana tuo tuli.
Tuo ”virus” on tullut jonkun asentamasi ohjelman mukana.
Ja eikös tuo ilmoitus ole kuitenkin merkki siitä että Applen suojaus toimii kun se tuosta ilmoittaa. Toki olisi saanut estää asentamasi ohjelman asentamisen saman tien, jonka mukana tuo tuli.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch 6 Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro.
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Oletko kokeillut ladata, asentaa ja käynnistää Malwarebytesin?
https://www.malwarebytes.com/
[Toimii maksuttomana versiona täysin mutta on silloin ’käsikäyttöinen’ eli tarkistus täytyy käynnistää itse. Ei siis asenna mitään jatkuvaa väijyjää, ellei hanki maksullista versiota. Päivittää kuitenkin halutessa automaattisesti tarkistusprofiilinsa.]
Sillä olen pärjännyt vuosikymmenet - no ainakin kaksi.
Ellei se tunnista, täytyy turvautua em. täsmäohjeisiin.
[Toimii maksuttomana versiona täysin mutta on silloin ’käsikäyttöinen’ eli tarkistus täytyy käynnistää itse. Ei siis asenna mitään jatkuvaa väijyjää, ellei hanki maksullista versiota. Päivittää kuitenkin halutessa automaattisesti tarkistusprofiilinsa.]
Erillinen virustorjunta ei ole mikään pelastus sille että koneelle voi asentaa mitä sattuu ja mistä sattuu. Tutkitusti voi aiheuttaa vain väärää turvallisuudentunnetta.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Kokeilin tätä ja toimii erinomaisesti. Sain tällä ohjelmalla viruksen jäljitettyä ja lopulta poistettua. Ei tarvinnut asentaa käyttöjärjestelmää uudelleen. Iso kiitos vinkistä!
homenamsi kirjoitti: ↑22.10.2023 klo 9.41 Oletko kokeillut ladata, asentaa ja käynnistää Malwarebytesin?
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka