Käytätkö OS X:n palomuuria?
Keskustelua tietoturvasta ja varmuuskopioinnista Mac-, iPhone- ja iPad -käyttäjien näkökulmasta
-
Käytätkö OS X:n palomuuria?
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Tehdäänpä Leopardin palomuuribugin innoittamana pikku kysely:
OS X:ssä ei palomuuri oletusarvoisesti ole päällä, ilmeisesti siksi koska sille ei OS X:n tämänhetkisen tietoturvatilanteen huomoiden ole juurikaan käyttöä.
Oletko kuitenkin laittanut OS X:n palomuurin päälle? Jos, niin miksi? Onko sinulle esim. sattunut tilanteita joissa palomuurittomuudesta on ollut jotain haittaa, vai käytätkö sitä vain (kenties Windowsista periytyneen) tavan vuoksi? Entä onko palomuurin käytöstä aiheuttanut ongelmia? Mitä?
Henkilökohtaisesti en pidä palomuuria päällä, koska jotkut käyttämäni ohjelmat eivät toimi sen kanssa. Kyllähän siihen muuriin saisi tarvittavat reiät, mutta en ole jaksanut asiaan perehtyä kun on tässä vuosikausia ilmankin pärjätty. Seuraan kyllä tilannetta, ja ryhdyn tarvittaviin toimenpiteisiin, jos jotain konkreettista ilmenee.
Tämä kyselu on tarkoitettu vain OS X:n käyttäjille, älä siis osallistu jos käyttiksesi on Windows.
OS X:ssä ei palomuuri oletusarvoisesti ole päällä, ilmeisesti siksi koska sille ei OS X:n tämänhetkisen tietoturvatilanteen huomoiden ole juurikaan käyttöä.
Oletko kuitenkin laittanut OS X:n palomuurin päälle? Jos, niin miksi? Onko sinulle esim. sattunut tilanteita joissa palomuurittomuudesta on ollut jotain haittaa, vai käytätkö sitä vain (kenties Windowsista periytyneen) tavan vuoksi? Entä onko palomuurin käytöstä aiheuttanut ongelmia? Mitä?
Henkilökohtaisesti en pidä palomuuria päällä, koska jotkut käyttämäni ohjelmat eivät toimi sen kanssa. Kyllähän siihen muuriin saisi tarvittavat reiät, mutta en ole jaksanut asiaan perehtyä kun on tässä vuosikausia ilmankin pärjätty. Seuraan kyllä tilannetta, ja ryhdyn tarvittaviin toimenpiteisiin, jos jotain konkreettista ilmenee.
Tämä kyselu on tarkoitettu vain OS X:n käyttäjille, älä siis osallistu jos käyttiksesi on Windows.
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Käytän varmuuden vuoksi. Toistaiseksi en ole kokenut siitä olevan haittaakaan.
Mac Mini 2 GHz | 4 GB | 500 GB | Lion
MacBook white 2,16 GHz | 2 GB | 120 GB | Lion
iMac G3 400 MHz | 1 GB | 128 GB | Tiger
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Airport Extreme 802.11n | Airport Express 802.11n
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
-
Viesti Kirjoittaja Crimson »
Laittakaapas muuten linkkejä hyviin palomuuri- yms. testeihin, niin vois kattoo kuinka seula tämä oikeesti on...
Mac Mini 2 GHz | 4 GB | 500 GB | Lion
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
Apple TV 160 GB
iPhone 4 32 GB
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mä kun olen joko yhden tai kahden NAT laitteen takana aina ja nää netin testerit tuppaa koputteleen mun ADSL purkkia tai enintään Airport tukiasemaa, niin ei oikein jaksa pitää palomuuria päällä, varsinkin kun se vähän tökkii webbisivuja upattaessa.
edit: piti ShieldsUpilla testata. Suljettuja on kaikki mahdolliset portit, paitsi ne jotka on häivetilassa.
edit: piti ShieldsUpilla testata. Suljettuja on kaikki mahdolliset portit, paitsi ne jotka on häivetilassa.
-
Viesti Kirjoittaja Cosmo »
En ole keksinyt mitään syytä olla käyttämättäkään.
[ x ] Käytän, varmuuden vuoksi.
[ x ] Käytän, varmuuden vuoksi.
Arkistoin/pelastan vanhoja Apple ][ & ///- laitteita,ohjelmistoja,lehtiä-Suomalaista Apple ][ & /// historiaa.
fiMUG ry:n jäsen. KansasFest & Apple ][ forever.http://finapple.hho.fi/finapple
fiMUG ry:n jäsen. KansasFest & Apple ][ forever.http://finapple.hho.fi/finapple
-
-
-
Viesti Kirjoittaja power »
Sama homma täällä, OSX-koneissa palomuurit pois päältä sisäverkossa ja telehell hoitaa ns. rautamuurilla tarvittavan blokkauksen waniin päin.
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
-
-
-
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Juu kyllä se kannattaa "poistaa" vielä se käyttäjä tuosta. Muuten ei ole tarpeeksi turvallistaMikael K. kirjoitti:Minulla on käytössä kaksi rautapalomuuria ja käytän lisäksi Tiikerin omaa palomuuria. Olen alentanut normikäyttäjän oikeuksia ja olen rastinut häivetilan käyttöön. Nämä tietysti eivät poista käyttäjän tyhmyyttä.

Miten pystyt elämään noin monen muurin takana? Itse näen jo ihan tarpeeksi vaivaa siitä, että pitää yhteen muurin tehdä reikiä jos softat tarttee, mutta että kolmeen

-
jopas
Viesti Kirjoittaja Sheling »
On mulla tiikerin palomuuri päällä häivetilassa vaikka tuolla tuo natti paukuttaa airport extremessäkin. Mutta eihän sitä koskaan tiedä
ei kyllä tähän mennessä mitään ongelmia ole ollut tai edes mitään sisään tulo yrityksiä.
Mutta aina on hyvä olla varautunut.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
ei kyllä tähän mennessä mitään ongelmia ole ollut tai edes mitään sisään tulo yrityksiä.
Mutta aina on hyvä olla varautunut.
Mac Pro 2.8GHz Quad-Core|16Gt|1Tt|Ati 5870 1Gt |MB early(2007)|iPad Wi-Fi+3G 64Gb |iPhone 3G 8Gb
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Otaksuisin noiden kahden rautapalomuurin estävän ulkoa päin tulevan liikenteen ja tiedostojen jakoa varten riittää yksi asetus. En tiennyt olevani noin monen palomuurin takana ennen kuin yksi kaveri katseli tilannetta ja totesi palomuureja olevan varsin monta peräkkäin.TheKraken kirjoitti:Juu kyllä se kannattaa "poistaa" vielä se käyttäjä tuosta. Muuten ei ole tarpeeksi turvallistaMikael K. kirjoitti:Minulla on käytössä kaksi rautapalomuuria ja käytän lisäksi Tiikerin omaa palomuuria. Olen alentanut normikäyttäjän oikeuksia ja olen rastinut häivetilan käyttöön. Nämä tietysti eivät poista käyttäjän tyhmyyttä.
Miten pystyt elämään noin monen muurin takana? Itse näen jo ihan tarpeeksi vaivaa siitä, että pitää yhteen muurin tehdä reikiä jos softat tarttee, mutta että kolmeen
-
-
Viesti Kirjoittaja lokki1977 »
MacBookissa on palomuuri päällä vaikka kodin serveri toimii palomuurina ja NAT:aavana reitittimenä. Ideana on se, että joskus saatan ottaa läppärin mukaan jonnekin avoimempaan verkkoon ja jos jostain syystä on jokin vaikka itse koodattu portin kuuntelija päällä, niin eipä tulla niin helposti sisään aloittelevan koodarin reikäisen softan kautta 
Tosin en ole laittanut OS X:n palomuuria estämään UDP-liikennettä, koska tämä pitää olla sallittuna jotta NFS-jaot toimivat ongelmitta. Kaipa tämänkin saisi poikkeuksilla toimimaan, vaikka UDP olisikin estettynä...

Tosin en ole laittanut OS X:n palomuuria estämään UDP-liikennettä, koska tämä pitää olla sallittuna jotta NFS-jaot toimivat ongelmitta. Kaipa tämänkin saisi poikkeuksilla toimimaan, vaikka UDP olisikin estettynä...
Valkoinen MacBook C2D 2GHz, 2GB RAM, 80GB HD, OS X 10.4.11
Pentium 4 2,6GHz, 1GB RAM, 325GB HD, OpenBSD 4.4
Pentium 2 450MHz, 128MB RAM, 3GB HD, OpenBSD 4.2
Pentium 4 2,6GHz, 1GB RAM, 325GB HD, OpenBSD 4.4
Pentium 2 450MHz, 128MB RAM, 3GB HD, OpenBSD 4.2
-
-
-
Viesti Kirjoittaja steelduck »
Doh.... kysytäänpä vielä yksinkertaisemmin. Mitä ongelmia tuosta palomuurin käytöstä on?matteus/2 kirjoitti:Eipä kai se häivetila niitä palomuurin mahdollisesti aiheuttamia ongelmia mihinkään poista?steelduck kirjoitti:Kysytäänpä näin päin... Mitä haittaa häivetilassa olevasta palomuurista on?
Palaa sivulle “Tietoturva ja varmuuskopiointi”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka