Ammattilaiskysymyksiä
-
- Viestit: 224
- Liittynyt: 24.6.2008 klo 12.37
- Paikkakunta: Seinäjoki
Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja Fat Frog »
-
- Viestit: 2748
- Liittynyt: 12.11.2004 klo 16.43
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja ER »
Francis Ford Coppola on mm. mukana jossakin halpisproduktiossa jossa on käytössä Final Cut Pro.
-
- Viestit: 19516
- Liittynyt: 21.3.2005 klo 9.33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Periaatteessahan se on ihan suht se ja sama millä työkalulla se itse leikkaus suoritetaan. Siinä kuitenkin vain laitetaan kuvat peräkkäin ja mikä tahansa ohjelma siihen kykenee. Enemmänkin on kiinni siitä mitä työkalua itse tahtoo käyttää.
Kaikenlaiset tehosteet yms. jutut onkin sitten oma juttunsa. Käytössä on esim. näitä Autodeskin satojen tuhansien järkäleitä kuten Inferno, sen pikkuveli Flame ja muita vastaavia joissa sitten on customoitu rauta tehty tasan yhtä softaa varten. Nämä on sitä kaliiberia, että esim. suomesta löytyy ihan yhden käden sormilla laskettava määrä eikä haittaa vaikka muutama sormi uupuisikin.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 12.5.2007 klo 23.16
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja tteravai »
Tosin tämä systeemi tulee varmasti kokemaan muutoksia kun softat ja raudat kehittyy. Esimerkiksi suomalainen indie-elokuva "Korkein Oikeus" on leikattu Final Cutilla ja värimääritelty Apple Colorilla, esitysformaattina on blue-ray. Eikä näyttänyt ollenkaan huonolta Bristolin kankaalla.
-
- Viestit: 4389
- Liittynyt: 3.1.2005 klo 14.37
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 25.9.2006 klo 11.49
- Paikkakunta: Iittala
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja kampela »
Enemmistö elokuvateattereissa esitettävistä elokuvista on sellaisia joissa ei tarvita mitään kovin kummallista ohjelmistoa. Tärkeintä on työkalujen sopiminen käyttäjälleen. Harvoin tarvitaan mitään erikoistehosteita joista ei selvittäisi edullisimmin periteisillä kuvausmenetelmillä. Menetelmän valinnassa on ennen kaikkea kyse mielikuvituksesta. Vasta toisena tulee kustannukset.
Olen kokeillut kaikenlaisia ohjelmia joilla voisi avittaa tuota omaa ajatteluprosessia ja olenkin löytänyt verrattoman apuvälineen materiaalin selaamiseen iMovien. Se jopa melkein korvaa ne keltaiset postit laput jota olen normaalisti läpsinyt seinät ja lattiat täyteen leikkausta suunnitellessani. Tosin siinä, niin kuin kaikissa tietokoneohjelmissa on yksi suuri puute. Nuo postit laput mahdollistavat kineettisen muistin käytön erinomaisella tavalla. Voin kävellä leikkauksen läpi ja se luo mielikuvitukselle aivan erilaisen toimintaympäristön kuin mikään tietokoneohjelma. Kerron tämän vain siksi, että ammattilaiselle tärkein työkalu on omat aivot, mielikuvitus ja kokemus jota ei voi koneilla korvata.
-
- Viestit: 4389
- Liittynyt: 3.1.2005 klo 14.37
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
...paitsi että ääniammattilaiset nyt harvemmin hommiaan Final Cut Studiolla hoitaa..kampela kirjoitti:mutta nyt taas Final Cut Studiossa on kaikki tarvittava, joten Pro Tools on jäänyt aika vähälle käytölle.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 25.9.2006 klo 11.49
- Paikkakunta: Iittala
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja kampela »
Olen äänittänyt yli 40 kokoillan elokuvaa, joten olen kai siinä jonkinlainen ammattilainen ja olen jo pitkään käyttänyt Final Cut studiota (siis Final Cut:ia ja Soundtrackiä) äänitöihin enkä suinkaan ole ainoa. Olen jo sen verran vanha, että minun ei tarvitse katu-uskottavuuden takia väittää käyttäväni vain Pro Toolsia.matteus/2 kirjoitti:...paitsi että ääniammattilaiset nyt harvemmin hommiaan Final Cut Studiolla hoitaa..kampela kirjoitti:mutta nyt taas Final Cut Studiossa on kaikki tarvittava, joten Pro Tools on jäänyt aika vähälle käytölle.
-
- Viestit: 4389
- Liittynyt: 3.1.2005 klo 14.37
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Nojoo, tästä varmaan turha vääntää kättä. Tarkoitinpa vain, että ihmiset jotka tekevät ääniduuneja työkseen harvemmin ostavat videoeditoinnin kokonaispaketiksi suunnattua ohjelmistoa johon kuuluu myös äänisofta, koska mitäpä he sillä filkkapuolella tekevät. Elleivät sitten ole kuvapuolelta lähtöisin olevia renessanssi-ihmisiä jotka hanskaavat suvereenisti koko AV-tuotantojen teknisen skaalan. Näille renessanssi-ihmisille ääniduunit ovat pala kakkua, ja niiden duunaamiseen ei kummallisia vempaimia tarvita. Suomessa näitä renenessanssi-ihmisiä on aika paljon: useimpien yhden miehen AV-puulakien takaa löytyy juuri tällainen hahmo. Tai sitten se on vain budjettikysymys, en tiiä.kampela kirjoitti:Olen äänittänyt yli 40 kokoillan elokuvaa, joten olen kai siinä jonkinlainen ammattilainen ja olen jo pitkään käyttänyt Final Cut studiota (siis Final Cut:ia ja Soundtrackiä) äänitöihin enkä suinkaan ole ainoa. Olen jo sen verran vanha, että minun ei tarvitse katu-uskottavuuden takia väittää käyttäväni vain Pro Toolsia.matteus/2 kirjoitti:...paitsi että ääniammattilaiset nyt harvemmin hommiaan Final Cut Studiolla hoitaa..kampela kirjoitti:mutta nyt taas Final Cut Studiossa on kaikki tarvittava, joten Pro Tools on jäänyt aika vähälle käytölle.
ProTools ei ole katu-uskottavuuskysymys – ja jos lopputuotteena on valmis soundmix, niin ei kai siinä hirveästi mitään Avid-yhteensopivuuksia tai FCP:tä tarvita?
-
- Viestit: 478
- Liittynyt: 12.12.2007 klo 16.45
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja Snapple »
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 25.9.2006 klo 11.49
- Paikkakunta: Iittala
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja kampela »
Emme taida puhua samasta asiasta. Elokuvien äänityöt ovat mitä suurimmassa määrin yhteistyötä leikkaajan ja ääniväinöjen välillä. Yhteensopivuutta tarvitaan ihan päivittäin kun leikkaajan tekemät muutokset tarvitaan myös äänitöiden tekijöille ja päin vastoin. Yhä useammin myös äänityöt ovat usean ihmisen yhteistyötä. En tiedä tämän päivän tilastoa, mutta veikkaan, että vieläkin valtaosa elokuvista miksataan Elokuvasäätiön tiloissa (Meguru film sound Oy). Siinä vaiheessa yhteensopivuus heidän laitteittensa kanssa on myös ensiarvoisen tärkeää. Toinen yhteensopivuustekijä on musiikin tekijöiden kanssa.matteus/2 kirjoitti: Nojoo, tästä varmaan turha vääntää kättä. Tarkoitinpa vain, että ihmiset jotka tekevät ääniduuneja työkseen harvemmin ostavat videoeditoinnin kokonaispaketiksi suunnattua ohjelmistoa johon kuuluu myös äänisofta, koska mitäpä he sillä filkkapuolella tekevät. Elleivät sitten ole kuvapuolelta lähtöisin olevia renessanssi-ihmisiä jotka hanskaavat suvereenisti koko AV-tuotantojen teknisen skaalan. Näille renessanssi-ihmisille ääniduunit ovat pala kakkua, ja niiden duunaamiseen ei kummallisia vempaimia tarvita. Suomessa näitä renenessanssi-ihmisiä on aika paljon: useimpien yhden miehen AV-puulakien takaa löytyy juuri tällainen hahmo. Tai sitten se on vain budjettikysymys, en tiiä.
ProTools ei ole katu-uskottavuuskysymys – ja jos lopputuotteena on valmis soundmix, niin ei kai siinä hirveästi mitään Avid-yhteensopivuuksia tai FCP:tä tarvita?
Tietysti tämä on triviaalia jos kysyjä ajattelee ammattilaisten olevan vain jonkin sektorin esim. musiikin tekijöitä, mutta koskapa hän kysyi nimenomaan elokuvantekijöistä ajattelin, että mainitsemani näkökohdat ansaitsevat tulevan mainituiksi.
-
- Viestit: 19516
- Liittynyt: 21.3.2005 klo 9.33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 6.10.2005 klo 15.45
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja Nemo »
Soundtrackin suhteen samat sanat; Se on oikein todella kätevä ohjelma eteenkin niille jota tekevät edittiä samalla. Pirun yksinkertainen ja intuitiivinen käyttää minimaalisella "oppimiskurvilla". Ameriikan pojat eivät kuitenkaan Soundtrackilla miksaa leffoja. Koska matskua liikutellaan edes takaisin ympäri maata ja mixdown vaiheessa saattaa olla satoja kanavia 96Khz:n resolla ja kaikissa mahdollisissa muodoissa 2.1, 5.1, 9.1, M&E ja mitä niitä nyt onkaan, on alan standardi 100% Protools.
-
- Viestit: 478
- Liittynyt: 12.12.2007 klo 16.45
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja Snapple »
Jos puhutaan ihan elokuvaleikkaamisesta niin Final Cutilla taipuu vallanmainiosti jos minkäkinlainen kokoillanelokuva, koska elokuvaleikkaajat harvemmin fullresossa työskenteleekään vaan siinä mikä niille itselleen parhaiten passaa. Online on sitten asia erikseen ja sille on omat tykit laitteistonsa, kuten hyvin mainitsit. Uskoisin että FCP on maailmalla hyvinkin ammattikäytössä sillä alalla mihin se on tehty, eli editoinnissa. Ehkä vähän saman toistoa, mutta halusin hieman nostaa FCP:n profiilia =)Nemo kirjoitti:Sen verran valoitan ketjun aloittajalle että kaikilla mainituilla softilla on hiukan omat "erityisominaisuutensa" joten useimmista ammattitason lafkoista löytyy ne kaikki. Ääni ja kuva on kuitenkin ammattipuolella selkeästi erotettu toisistaan, joko eri firmoihin tai ainakin saman lafkan eri osastoille. Final Cut on de facto -standardi DV -pohjaisissa "filmeissä" sekä laajalti käytössä indie, doku yms osastoilla. Paras puoli lienee että FCP:tä osaavat kaikki käyttää. Ohjelman rajoituksena ammattilaiskäyttöön on se ettei siinä ole mahdollisuutta render -farmien käyttämiseen eikä ulkoisiin "kiihdytyskortteihin". Tämä tekee työstä varsin tukkoisaa ja hidasta kun työskennellään varsinaisen filmimateriaalin kanssa eli 2K ja 4K resoilla. Vain aniharvat "onlineaa" kokoillan leffan FCP:llä vaikka se teoriassa onkin mahdollista. Tuolla puolella jonkinasteinen standardi alalla lienee Avid Symphony Nitris
Soundtrackin suhteen samat sanat; Se on oikein todella kätevä ohjelma eteenkin niille jota tekevät edittiä samalla. Pirun yksinkertainen ja intuitiivinen käyttää minimaalisella "oppimiskurvilla". Ameriikan pojat eivät kuitenkaan Soundtrackilla miksaa leffoja. Koska matskua liikutellaan edes takaisin ympäri maata ja mixdown vaiheessa saattaa olla satoja kanavia 96Khz:n resolla ja kaikissa mahdollisissa muodoissa 2.1, 5.1, 9.1, M&E ja mitä niitä nyt onkaan, on alan standardi 100% Protools.
Eikös mainoksia, lyhäreitä ja muita voi leikata RED:n 2K:ssa ihan mukavasti Final Cutilla? Nimimerkillä Scarlettia odotellessa.
-
- Viestit: 19516
- Liittynyt: 21.3.2005 klo 9.33
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
ProResinä sisään, niin johan pyörii. Näin ainakin isot pojat kertooSnapple kirjoitti:Eikös mainoksia, lyhäreitä ja muita voi leikata RED:n 2K:ssa ihan mukavasti Final Cutilla? Nimimerkillä Scarlettia odotellessa.
-
- Viestit: 478
- Liittynyt: 12.12.2007 klo 16.45
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja Snapple »
Mä vähän testailin noita REDCINE QT proxyja ja ProResiä Final Cutissa. Ihan kivasti pysty MBP:llä leikkimään 2k:ssa molemmilla, mut 4k:ssa ei enää niin kivasti. Kiinnostavaa olisi tietää kuinka toi RED-workflow menee tuotannossa jos täällä olisi asian ammattilaisia.TheKraken kirjoitti:ProResinä sisään, niin johan pyörii. Näin ainakin isot pojat kertooSnapple kirjoitti:Eikös mainoksia, lyhäreitä ja muita voi leikata RED:n 2K:ssa ihan mukavasti Final Cutilla? Nimimerkillä Scarlettia odotellessa.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 25.9.2006 klo 11.49
- Paikkakunta: Iittala
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja kampela »
Ei sen enempää RED:illä kuin muillakaan menetelmillä kuvatun materiaalin leikkaaminen edellytä FCP-Studiolta mitään erityistä jos siis kyseessä on edelleen kotimaisen kokoilllan elokuvan leikkaus. Ei taida olla kellään sellista laitteistoa, että saataisiin kaikki materiaali 4k:na käsiteltäväksi kerralla. Kyllä elokuvaa leikatessa on kyseessä aina jonkinlainen off-line, tai proxy-leikkaus. Ei silti, etteikö laatu tai vääntö riittäisi lopulliseenkin resoluutioon, mutta niin kauan kuin elokuvat levitetään pääosin filmi-muodossa, loppullinen on-line joudutaan tekemään siellä, missä filmille siirto on mahdollista.
Toinen asia on, että koko ajan on enemmän ja enemmän elokuvia jotka tehdään sisällön sanelemilla välineillä jolloin samassa elokuvassa voi olla käytössä vaikkapa kymmeniä dv-kameroita sekä 35 ja 65mm elokuvakameroita rinnakkain.
-
- Viestit: 478
- Liittynyt: 12.12.2007 klo 16.45
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja Snapple »
Amen.kampela kirjoitti:Pari kommenttia vielä:
Ei sen enempää RED:illä kuin muillakaan menetelmillä kuvatun materiaalin leikkaaminen edellytä FCP-Studiolta mitään erityistä jos siis kyseessä on edelleen kotimaisen kokoilllan elokuvan leikkaus. Ei taida olla kellään sellista laitteistoa, että saataisiin kaikki materiaali 4k:na käsiteltäväksi kerralla. Kyllä elokuvaa leikatessa on kyseessä aina jonkinlainen off-line, tai proxy-leikkaus. Ei silti, etteikö laatu tai vääntö riittäisi lopulliseenkin resoluutioon, mutta niin kauan kuin elokuvat levitetään pääosin filmi-muodossa, loppullinen on-line joudutaan tekemään siellä, missä filmille siirto on mahdollista.
Toinen asia on, että koko ajan on enemmän ja enemmän elokuvia jotka tehdään sisällön sanelemilla välineillä jolloin samassa elokuvassa voi olla käytössä vaikkapa kymmeniä dv-kameroita sekä 35 ja 65mm elokuvakameroita rinnakkain.
Noi REDCINE-jutut olikin vain mainoksia ja muita "pienempiä" produktioita silmällä pitäen.
Snapple kirjoitti:Eikös mainoksia, lyhäreitä ja muita voi leikata RED:n 2K:ssa ihan mukavasti Final Cutilla? Nimimerkillä Scarlettia odotellessa.
-
- Viestit: 322
- Liittynyt: 17.8.2007 klo 12.32
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja Nyrkki »
Tässä lyhyesti Avid workflow kokemus RED -ympäristössä:Snapple kirjoitti: Mä vähän testailin noita REDCINE QT proxyja ja ProResiä Final Cutissa. Ihan kivasti pysty MBP:llä leikkimään 2k:ssa molemmilla, mut 4k:ssa ei enää niin kivasti. Kiinnostavaa olisi tietää kuinka toi RED-workflow menee tuotannossa jos täällä olisi asian ammattilaisia.
1. Ole mukana kuvauksissa ja kopioi matskut itsellesi kuvaustauoilla r3d managerilla tai jollain vastaavalla
2. laita redrushes konvertoimaan dnxhd36 koodekilla avidiin meneviä offlineklippejä -> tee samalla ale avidiin.
3. batch-importoi filet avidiin sitä mukaan kun valmistuvat
4. Jos projekti ei kaipaa kompositointia, voit leikata kamat kasaan ja laittaa EDL:n genikseen niinkuin filkkaprojekteissakin. Voit ladata avidin sivuilta redin oman edl-fileen.
5. Jos kompositoit: a) leikkaa b) osta monkey extract -ohjelma, tällä saat tehtyä dpx-kuvajonot avidissa leikatusta matskusta ts. saat kamat jotenkin järkevästi afteriin tai millä kompositoitkin -> kompositoi -> dpx-jono värinmäärittelyyn..
edit: Generator Postin Lustre -yksikkö pyörittää 4k-matskua kompressoimattomana 22f/s joten kotosalla ei ihan heti kannata unelmoida reaaliaikaisesta 4k-pyörittelystä.
11" MBA
iPhone 5 16 GB
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 12.5.2007 klo 23.16
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja tteravai »
Myös Adobe on julkaissut oman workflownsa Red-matskulle, ja siinä pystytään käsittelemään suoraan R3D-filejä ja skaalaamaan niitä kätevästi eri resoluutioille. Tämä siis Premieren ja After Effectsin sisällä, ja Adobe Media Encoderilla voidaan ulostaa tuotos haluttuun formaattiin. Myös 4K-resoluutio on Adobella käytössä, tosin kuin Final Cutissa joka muuntaa kaiken 2K-resoluutioon. 4K on kyllä useimmiten liioittelua - filmillekin printtaus tehdään yleensä 2K-resoluutiossa. Paitsi jos halutaan skaalata kuvaa jälkeenpäin, silloin 4K resoluutio on hyvin käyttökelpoinen. Adoben huonona puolena on että After Effectsissä/Premieressä ei pääse ainakaan vielä käsiksi metadataan, jossa on tärkeitä ISO-asetuksia, gamma-ja väriavaruusasetuksia yms. Applen workflowssa niitä pystyy kätevästi säätämään värimäärittelyvaiheessa Colorissa.
On niitä muitakin workflowta mutta mulla ei ole niistä kokemusta, esim. Scratch. Kannattaa tsekata Reduser.net ja Workflow-osio jos kiinnostaa..
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 24.8.2008 klo 12.59
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja pzq »
Ei pidä paikkaansa. Redille kuvattu matsku printataan joko tai. Ei ole mitään syytä pudottaa resoluutiota filmiprinttauksen takia.Ja laadussa on valtava ero 4K:n hyväksi. Myös silloin kun leffa menee digiteatteri -levitykseen, joka on aina 2K resossa, kannattaa matsku pitää 4K:na mahdollisimman pitkään. 4K -2K muunnos pitää vain tehdä oikein. Pelkkä skaalaus alas ei riitä.tteravai kirjoitti:4K on kyllä useimmiten liioittelua - filmillekin printtaus tehdään yleensä 2K-resoluutiossa.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 24.8.2008 klo 12.59
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja pzq »
Kyllä on mutta siinä ei ole mitään järkeä. Ainoastaan käyttöotot kannattaa käsitellä täydessä resoluutiossa. Muuten tulee vastaan arkistoinnin mielekkyys ja hinta.kampela kirjoitti:Ei taida olla kellään sellista laitteistoa, että saataisiin kaikki materiaali 4k:na käsiteltäväksi kerralla.
Yksi 4K ruutu, kymmenbittisenä dpx:nä on noin 32 megaa. Ja vuoden sisällä Red julkaisee uuden 28K kameransa. Onneksi muistin hinta halpenee koko ajan...
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 25.9.2006 klo 11.49
- Paikkakunta: Iittala
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja kampela »
Hiustenhalkomista, mutta vaikea uskoa, että kellään leikkaajalla olisi parinkymmenen teratavun patteristoa kovalevyjä käytössään. Jos on, niin ei siinä ole todellakaan mitään järkeä. Ei leikkaajalle makseta sellaisia summia että olisi varaa tällaiseen kalustoon, eikä tuottajilla ole varaa tällaisen kaluston vuokraamiseen vain leikkaajan tarpeisiin. Toisaalta en näe myöskään mitään etua käyttöottojenkaan käsittelyyn leikatessa 4k:na. Paitsi tietysti jos on töissä jenkeissä isoissa tuotannoissa, mutta siitä ei kai tässä ole kysymys.pzq kirjoitti:Kyllä on mutta siinä ei ole mitään järkeä. Ainoastaan käyttöotot kannattaa käsitellä täydessä resoluutiossa. Muuten tulee vastaan arkistoinnin mielekkyys ja hinta.kampela kirjoitti:Ei taida olla kellään sellista laitteistoa, että saataisiin kaikki materiaali 4k:na käsiteltäväksi kerralla.
Yksi 4K ruutu, kymmenbittisenä dpx:nä on noin 32 megaa. Ja vuoden sisällä Red julkaisee uuden 28K kameransa. Onneksi muistin hinta halpenee koko ajan...
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 10.2.2006 klo 12.36
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja jussiu »
On tuosta parempiakin esityksiä, mutta omaa rumpua on aina mukava paukuttaa...Snapple kirjoitti:Mä vähän testailin noita REDCINE QT proxyja ja ProResiä Final Cutissa. Ihan kivasti pysty MBP:llä leikkimään 2k:ssa molemmilla, mut 4k:ssa ei enää niin kivasti. Kiinnostavaa olisi tietää kuinka toi RED-workflow menee tuotannossa jos täällä olisi asian ammattilaisia.TheKraken kirjoitti:ProResinä sisään, niin johan pyörii. Näin ainakin isot pojat kertooSnapple kirjoitti:Eikös mainoksia, lyhäreitä ja muita voi leikata RED:n 2K:ssa ihan mukavasti Final Cutilla? Nimimerkillä Scarlettia odotellessa.
http://www.thingamagic.net/jussi/
ja vielä spesifisesti:
http://www.thingamagic.net/jussi/wp-con ... work_2.pdf
/jussi
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: 10.2.2006 klo 12.36
Re: Ammattilaiskysymyksiä
Viesti Kirjoittaja jussiu »
Ei Avid mikään standardi ole, ainakaan suomessa, aika moni leffa-online menee nykyään joko Smoken (http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/it ... d=10247363) tai Clipsterin läpi (http://www.dvs.de/products/video-systems/clipster.html).Nemo kirjoitti:Sen verran valoitan ketjun aloittajalle että kaikilla mainituilla softilla on hiukan omat "erityisominaisuutensa" joten useimmista ammattitason lafkoista löytyy ne kaikki. Ääni ja kuva on kuitenkin ammattipuolella selkeästi erotettu toisistaan, joko eri firmoihin tai ainakin saman lafkan eri osastoille. Final Cut on de facto -standardi DV -pohjaisissa "filmeissä" sekä laajalti käytössä indie, doku yms osastoilla. Paras puoli lienee että FCP:tä osaavat kaikki käyttää. Ohjelman rajoituksena ammattilaiskäyttöön on se ettei siinä ole mahdollisuutta render -farmien käyttämiseen eikä ulkoisiin "kiihdytyskortteihin". Tämä tekee työstä varsin tukkoisaa ja hidasta kun työskennellään varsinaisen filmimateriaalin kanssa eli 2K ja 4K resoilla. Vain aniharvat "onlineaa" kokoillan leffan FCP:llä vaikka se teoriassa onkin mahdollista. Tuolla puolella jonkinasteinen standardi alalla lienee Avid Symphony Nitris
/jussi
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit