ei tosin n900 käyttäjätkään firefoxista tainnu innostua?
Opera Mini For iPhone Approved!
-
delic
Re: Opera Mini For iPhone Approved!
Viesti Kirjoittaja delic »
ei tosin n900 käyttäjätkään firefoxista tainnu innostua?
-
TId
Viesti Kirjoittaja TId »
Itselläni meni ainakin pääselaimeksi, Safari sai jäädä toistaiseksi.
-
kari.patila
Viesti Kirjoittaja kari.patila »
-
tuomas92
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Mun mielestä on aika turha puolustella käyttöliittymän "epä-iPhonemaisuutta" sillä, että se on sama tuote kuin muillakin alustoilla. Jos Opera haluaisi tehdä loistavan selaimen iPhonelle (tuossa kuitenkin on potentiaalia sellaiseksi), heidän on tehtävä se niin että käyttäjä on kuin kotonaan käyttäessään Opera Miniä.
En tarkoita, että käyttöliittymän pitäisi välttämättä olla juuri samanlainen kuin Safarissa (tuossa on nyt muutamia hyviä ideoita joita voisi hioa), mutta että edes sellaiset pikku jutut kuin zoomaus tai sivun vieritys toimisivat samalla logiikalla kuin varmaankin yli 90 % muista iPhonelle saatavista ohjelmista. Käyttöliittymän pitäisi istua iPhoneen - ja näin näyttää että se on tehty juuri sitä varten (ts. käytetään mahd. paljon tuttuja ja standardeja käyttöliittymäelementtejä).
Nopeudesta ruusuja.
-
delic
Ihan vaan muuten tähän liittyen, monessa noista luureista on ollu pinch zoom? tuskin kovinkaan monessa ja on todella virhe jättää pinch zoom pois niiden luurista jotka tästä ovat nauttineet jo iät ja ajat. Aika harva varmaan haluaa vaihtaa 2 zoom tason tap zoomiin jos on mahdollisuus nauttia portaattomasta zoomista ja saa sisällön aina sen kokoisena miten se omaa silmää miellyttääPerduel kirjoitti: "puolihuolimaton sonta" on maailman jotakuinkin käytetyin mobiililaitteiden nettiselain. Noin 50 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja vuodessa käyttäjämäärä on kasvanut noin 150%.
En tosin tiä miten paljo iphone käyttäjät käyttää pinch zoomia?, mutta mun mielestä se on ainaki iha ehdoton ja tekee luurilla nettisurffailusta just niin mukavaa mitä se on tällä hetkellä safarilla
-
skip
Viesti Kirjoittaja skip »
Itse käytän todella vähän, kun se vaatii aina kahden käden otteen, enkä tykkää puhelinta räplätä kahdella kädellä kovinkaan usein. Tuplaklikkauszoomi toimii itselläni usein parhaiten, tosin ei kaikissa tapauksissa.delic kirjoitti: En tosin tiä miten paljo iphone käyttäjät käyttää pinch zoomia?, mutta mun mielestä se on ainaki iha ehdoton ja tekee luurilla nettisurffailusta just niin mukavaa mitä se on tällä hetkellä safarilla
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Sherukka
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Älykäs tuplaklikkauszoomi on hyvä mutta ilman pinchiä en tulisi toimeen.skip kirjoitti:Itse käytän todella vähän, kun se vaatii aina kahden käden otteen, enkä tykkää puhelinta räplätä kahdella kädellä kovinkaan usein. Tuplaklikkauszoomi toimii itselläni usein parhaiten, tosin ei kaikissa tapauksissa.delic kirjoitti: En tosin tiä miten paljo iphone käyttäjät käyttää pinch zoomia?, mutta mun mielestä se on ainaki iha ehdoton ja tekee luurilla nettisurffailusta just niin mukavaa mitä se on tällä hetkellä safarilla
-
skip
Onhan se hyvä olla olemassa juu, mutta aika harvoin sitä itse tosiaan käytän, koska tuplaklikkauszoomi onnistuu mulla jotakuinkin 99%:sti toteuttamaan sen mitä mä haluun. Suurin ongelma tuplaklikkauszoomissa on muualla kuin nettiselailussa, esim. Mapsissa, kun ei pääse taaksepäin zoomaamaan yhdellä kädellä mitenkään, tai en itse ainakaan osaa.Sherukka kirjoitti:Älykäs tuplaklikkauszoomi on hyvä mutta ilman pinchiä en tulisi toimeen.skip kirjoitti:Itse käytän todella vähän, kun se vaatii aina kahden käden otteen, enkä tykkää puhelinta räplätä kahdella kädellä kovinkaan usein. Tuplaklikkauszoomi toimii itselläni usein parhaiten, tosin ei kaikissa tapauksissa.delic kirjoitti: En tosin tiä miten paljo iphone käyttäjät käyttää pinch zoomia?, mutta mun mielestä se on ainaki iha ehdoton ja tekee luurilla nettisurffailusta just niin mukavaa mitä se on tällä hetkellä safarilla
-
juu-zo
Viesti Kirjoittaja juu-zo »
Kokeileppas joskus ihan huviksesi miten nipistäminen peukalolla ja etusormella onnistuu. Niin minä ainakin zuumaan.skip kirjoitti:Onhan se hyvä olla olemassa juu, mutta aika harvoin sitä itse tosiaan käytän, koska tuplaklikkauszoomi onnistuu mulla jotakuinkin 99%:sti toteuttamaan sen mitä mä haluun. Suurin ongelma tuplaklikkauszoomissa on muualla kuin nettiselailussa, esim. Mapsissa, kun ei pääse taaksepäin zoomaamaan yhdellä kädellä mitenkään, tai en itse ainakaan osaa.Sherukka kirjoitti:Älykäs tuplaklikkauszoomi on hyvä mutta ilman pinchiä en tulisi toimeen.skip kirjoitti:Itse käytän todella vähän, kun se vaatii aina kahden käden otteen, enkä tykkää puhelinta räplätä kahdella kädellä kovinkaan usein. Tuplaklikkauszoomi toimii itselläni usein parhaiten, tosin ei kaikissa tapauksissa.delic kirjoitti: En tosin tiä miten paljo iphone käyttäjät käyttää pinch zoomia?, mutta mun mielestä se on ainaki iha ehdoton ja tekee luurilla nettisurffailusta just niin mukavaa mitä se on tällä hetkellä safarilla
-
skip
Jumaleissön! Hienostihan se onnistuu, heti kun kahden sekunnin jälkeen tajusi pitää peukun paikoillaan ja liikutella vain etusormea ja pitää sen etusormen näytön laidalla. Kiitos tästä. Todellinen pro tip!juu-zo kirjoitti:Kokeileppas joskus ihan huviksesi miten nipistäminen peukalolla ja etusormella onnistuu. Niin minä ainakin zuumaan.skip kirjoitti:Onhan se hyvä olla olemassa juu, mutta aika harvoin sitä itse tosiaan käytän, koska tuplaklikkauszoomi onnistuu mulla jotakuinkin 99%:sti toteuttamaan sen mitä mä haluun. Suurin ongelma tuplaklikkauszoomissa on muualla kuin nettiselailussa, esim. Mapsissa, kun ei pääse taaksepäin zoomaamaan yhdellä kädellä mitenkään, tai en itse ainakaan osaa.Sherukka kirjoitti:Älykäs tuplaklikkauszoomi on hyvä mutta ilman pinchiä en tulisi toimeen.skip kirjoitti: Itse käytän todella vähän, kun se vaatii aina kahden käden otteen, enkä tykkää puhelinta räplätä kahdella kädellä kovinkaan usein. Tuplaklikkauszoomi toimii itselläni usein parhaiten, tosin ei kaikissa tapauksissa.

Mitenköhän en ole ennen oivaltanut, että näinkin voi toimia!?
Syy: kuva sääntöjen mukaisen kokoiseksi
-
Tege
Viesti Kirjoittaja Tege »
Foorumeilla ei oikein osaa noita suoran mennä tietylle välilehdellä jos on näin otsikko 1,2,3,4,5 jne. sivut. Muuten ihan ok. Zoomi on myös aika köyhä kun on tuo lähellä tai kaukaa. Eiköhän se nyt parannut mutta katsellaan.
-
TommyI
Viesti Kirjoittaja TommyI »
Sivut ennalta rendataan (osaksi varmaan cachetetaankin) Operan-palvelimilla ja kompressoidaa hyvin. Operan palvelimen ja selaimen välillä siirretään sivut "yhtenä kuvana" ja dataa siirretään vain tarpeen vaatiessa, vain hieman ennakoiden. Säästetään hurjasti kaistaa ja puhelimen kapasiteettia prosessoida alkuperäistä sivuston-koodia, mutta rendaukset on rajattuja kuten esimerkiksi tämä paljon puhuttanut sivun ULOS ja SISÄÄN ZOOMAAUS, sehän estää sen että voitaisiin vapaasti zoomata tältä väliltä, koska "bitmap" -sivun tekstiä ei saa rendattu nätisti millään, eli ollaan kaukana oikeasta HTML-internetistä.
Ennestäänhän tämä on toiminut hyvin pienillä nokian S40 ruuduilla, mutta älypuhelimissa hieman rajattu kokemus.
"Unlike ordinary web browsers, Opera Mini fetches all content through a proxy server that reformats web pages into a format more suitable for small screens. A page is compressed, then delivered to the phone in a markup language called OBML (Opera Binary Markup Language). This compression process makes transfer time about two to three times faster and the pre-processing also smooths compatibility with web pages not designed for mobile"
-
Quadra700
Viesti Kirjoittaja Quadra700 »
-
sirtgl
Viesti Kirjoittaja sirtgl »
Operaa on hypetetty siihen malliin että ihme jos ei olisi joka paikassa ykkösenä. Ainakin Opera on saanut paljon ilmaista julkisuutta.Quadra700 kirjoitti:Onko Safari huono vai mistä tämä kertoo?
http://www.apple.com/euro/itunes/charts ... efree.html
Mutta, koska aika moni on odottanut Operasta vain nopeutettua Safaria samoin ominaisuuksin, niin pettymys näkyy sitten arvosteluissa. Ja se taas ei ole Operalle kauhean hyvä asia, ensivaikutelman kun kuitenkin voi tehdä vain kerran.
Itselläni Opera on kyllä löytänyt paikkansa. Normaalisti käytän Safaria, mutta hitailla yhteyksillä Operaa kun Safarin vauhti alkaa hiipua. Zoomaukseen kaipaisin kyllä edes yhden tai kaksi pykälää lisää, jos ihan portaatonta ei syystä tai toisesta pysty tekemään.
-
Cathi777
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Saako tuota zoomausta oikeasti mitenkään muutettua niin, että se ei kerralla zoomaa noin paljon? Aivan käyttökelvoton tuo on siihen asti ennen kuin saavat korjattua tuon ominaisuuden. Zoomaa aina aivan liian lähelle ja mitään välimuotoa ei tunnu olevan. Loppui aika lyhyeen tuon testaaminen.sirtgl kirjoitti:Zoomaus on ensimmäinen asia joka jää vähän jurppimaan. Muuten ihan vikkelän oloinen, täytyy katella lisää.
-
sirtgl
Ei käsittääkseni saa. Se on joko zoom tai ei zoom. Joku välimuoto siihen olisi hyvä saada, edes yksi.Cathi777 kirjoitti:Saako tuota zoomausta oikeasti mitenkään muutettua niin, että se ei kerralla zoomaa noin paljon? Aivan käyttökelvoton tuo on siihen asti ennen kuin saavat korjattua tuon ominaisuuden. Zoomaa aina aivan liian lähelle ja mitään välimuotoa ei tunnu olevan. Loppui aika lyhyeen tuon testaaminen.sirtgl kirjoitti:Zoomaus on ensimmäinen asia joka jää vähän jurppimaan. Muuten ihan vikkelän oloinen, täytyy katella lisää.
-
nakkifakiiri
Viesti Kirjoittaja nakkifakiiri »
-
kermit
Viesti Kirjoittaja kermit »
-
Nuvi
Viesti Kirjoittaja Nuvi »
-
sirtgl
-
Perduel
Viesti Kirjoittaja Perduel »
Se on taas rajoite, joka tulee siitä Opera Minin tekniikasta. Eli kun se käyttäjälle näkyvä sivu ei ole oikea html-sivu niin sille ei voi suorittaa reflowta (joka on aika vaativa operaatio) ihan noin vaan. Ts. se vaatii käyttäjältä sen refreshauksen, jolloin se saa levitettyä itsensä koko ruudulle (toki Opera voisi laittaa sen refreshaamaan automaattisesti kun puhelinta käännetään, mutta se ei liene järkevää).nakkifakiiri kirjoitti:Ja sais laajentaa sivut kokoruudulle vaakaan käännettäessä niin ku safarikin tekee..
Sen verran vielä että iPhonen Minissähän ei käsittääkseni ole mitään kahden klikkauksen zoomia, vain se yhden. Kahdella saatte aikaan zoomauksen + mahdollisen sivun liikuttamisen. Ulospäin zoomaus on sitten se kahden sormen klikkaus.
Edelleenkin se pinch-zoom on vähän mahdotonta ottaen huomioon Minin tekniikan. Se mitä te näette tekstinä ei ole oikeasti tekstiä. Senpä takia sitä ei noin vain zoomailla ja harrastella normaaleista selaimista löytyviä reflow/relayout -rutiineja. Toki Opera voi päättää viedä tuota Minin tekniikkaa eteenpäin, mutta epäilen että se aika on varsin kaukana vielä johtuen Minin crossplatform -vaatimuksista.
Miniä ladattiin muuten App Storesta yli miljoona kertaa ekan vuorokauden aikana. Se kertonee (Apple vs. Opera -kohun lisäksi) siitä, että kyllä iPhonen käyttäjistäkin löytyy varsin suuri joukko niitä, jotka kuitenkin olisivat mielellään käyttämässä toisia selaimia jos ne vaan suinkin olisivat kilpailukykyisiä ja pääsisivät App Storeen. Nykyisellään se reitti on tietenkin blokattu.
Ja Kasimir, Nokialla on monta omaa selainta ja esim. se N900:n MicroB on kyllä ihan ylivoimaisesti paras selain mitä kännyköistä nyt löytyy. Eikä se S60-selainkaan nyt niin huono ole (sama WebKit-runko siellä on alla kuin iPhonessakin), se vaan kärsii Nokian alla olevasta raudasta & näytöstä ja muista Nokian rajoitteista (laitteistokanta karmean laaja jne.).
N900:sen Firefox tosiaan on ihan yhtä surkea kuin Firefox on välillä desktopillakin, välillä tosi nihkeä ja raskas. Yksinkertaisesti epämiellyttävä käyttää (vaikka adblockit ja muut löytyykin).
-
Psaikke
Viesti Kirjoittaja Psaikke »
Mutta mikäs siinä, kun 3g:tä ei ole saatavilla, niin Mini käyttöön, muuten Safari, näinhän se menee hienosti..
-
delic
Muistan kyllä sen ekan ja tokan päivän aikana miten monessa paikassa julistettiin opera safaria paremmaksi
-
jomppa
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Enpä minäkään ole sitä pahemmin käyttänyt. Opera Ministä puuttuu (muiden puutteiden ja omituisuuksien lisäksi) kunnon integrointi muuhun järjestelmään. Safari toimii lisäksi taustalla, joka on suuri etu lähes moniajottomassa laitteessa.delic kirjoitti:Nyt olis muuten jännä nähdä joku kysely vaikka, että moniko vaihto operaan, itse en oo päälle laittanu sitten muutaman ekan päivän jälkeen mitä sillon testattua tuli.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Pis
Viesti Kirjoittaja Pis »
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka