Elänny pitkään riippuvaisena SBsettingsistä joten ajattelin että parempaa ei voi iPhonelle tapahtua, mutta tänään asensn Multicleanerin - softa korjaa juuri sen puutteen mikä iOS 4 multitaskingissa on eli mahdollisuus päättää siitä että suljetaanko softa vai laitetaanko sinne alas odottamaan uudelleen avaamista.
Tossa softassa voi määrittää oikotiet tälle helposti esim. puhelimessani toimii nytten homebutton niin että kun pitää sitä ihan pikkasen pidempää pohjassa niin poppari kysyy haluatko sulkea softan vai jättää sen auki. Toinen mehevä ominaisuus on niiden multitask-ohjelmien massaniittaus eli kun niitä on kerääntynyt tonne ärsyttävän paljon niin normaalisti tapetaan yksi kerralla painamalla sitä miinusta kuvakkeiden heilumistilassa - nyt viritin ton multicleanerin tappamaan kaikki kerralla kun vaan multitasking lista-avattuna heilutan puhelinta - sheikkaan ja avot ne häviää kaikki kerralla!!
Ihän ässä!!! Tää pitäis olla ihan normi ominaisuus.. saa nähä tajuaako millon Steve lisätä tämän iOSään. Nykymeininki on kyllä köpöä ton asian suhteen - noh onneks löyty tollanen kätevä palikka joka korjaa tilanteen! SUOSITTELEN!
Edit ja luonnollisesti Multicleaner kuten SBsettings toimii vaan jos jaksat jailbreakata iLaitteesi.
Sherukka kirjoitti:Ikinä tarvinnut sulkea mitään ohjelmaa tuolta ohjelmalistalta? Kuulosti tosin aika hupaisalta että JB-luureissa pitää itse tappaa ohjelmia?
Ei pidä mutta eipä tuo ole huono tapa opetellakkaan, luulis nyt johonkin vaikuttavan kun ei kymmeniä softia tarvitse pitää turhaan muistissa... anyways kiva että nyt on mahdollsuus tehdä tämä päätös itse. Esim. Skypet ja TOM TOMit jää joskus vanhingossa taustalle kuluttamaan akkua.. nyt voin ne samantien sulkea kun niin haluan ilman että erikseen käyn listasta napauttamassa ne manuaalisesti pois.
Viimeksi muokannut IIIMacci, 14.11.2010 klo 22.56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllä iOS putsaa kaikki muut nätisti pois (ainakin 3GS -mallissa) ja Navigonia ei tule jätettyä vahingossa taustalle sen verran selkeätä on milloin on opastavassa moodissa ja milloin ei. Joko Skype on niin bugiton että sitä uskaltaisi käyttää koska söi aikaisemmin akkua ihan sikana? Minusta huono tapa opetella sulkemaan ohjelmia kun ei oikeasti tarvitse? Taustalle jäävistä ainoastaan GPS:ää käyttävät voivat puolivahingossa jäädä taustalle (ainoa indikaattori on se pieni väkänen yläpalkissa kellon vieressä), musiikkia soittavathan taas kuulee korvilla.
Sherukka kirjoitti: Minusta huono tapa opetella sulkemaan ohjelmia kun ei oikeasti tarvitse?
Juurikin näin, kuulosti tuo edellä lukema iiimacin kirjoitus ihan turhan vaivalloiselta. En usko että apple tuohon lähtee, ku apple on vääntänyt moniajoaan juuri siitä syystä, että tuollaiset "nyt minä suljen ohjelman" ajatukset voi unohtaa. Olen ainakin huomannut, että iphonen moniajo toimii parhaiten, kun ei edes mieti koko moniajoa, ei välitä mistää avatuista ohjelmista jne. muutakun juurikin joku gps:ää käyttävä ohjelma kannattaa sammuttaa.
Juuri joku päivä laskin, että mulla oli siellä alapalkissa 72 apps kuvaketta ja eipä ne vaikuttanut mitenkään näkyvästi luurin toimimiseen eikä akkukestoon, tosiaan sillon kun halusin ne sammuttaa ni olisi ihan jees jos olisi kaikki voinut sammuttaa kerralla, mutta se on todella harvoin kun sitä tarvii, jos vaan käyttää tuota moniajoa niin ku se on ajateltu käytettävän.
Viimeksi muokannut delic, 14.11.2010 klo 23.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pari päivää käytössä ja 20 ohjelmaa "alavalikossa" available memory näyttäisi olevan 64mb. ja selvästi esim safari hidastuu... painampa nappulaa jossa lukee RemoveBG ja avot muistia ilmaantui 336mb ja safari toimii taas niin kuin pitääkin.
On paskapuhetta ettei moniajovalikossa kummittelevat ohjelmat vie ylimääräistä muistia, iphonen pitäisi vapauttaa muistia jo paljon ennen kuin muisti vajoaa 64 mb tasolle.
Sherukka kirjoitti:Ikinä tarvinnut sulkea mitään ohjelmaa tuolta ohjelmalistalta? Kuulosti tosin aika hupaisalta että JB-luureissa pitää itse tappaa ohjelmia?
Niinpä, haiskahtaa ihan windows touhulta. Miksi ihmeessä niihin ohjelmiin pitää koskea? Kyllä se softa niitä sulkee sieltä ihan automaattisesti, kun tarvetta ilmenee.
Macbook Air M3
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
Niinpä, haiskahtaa ihan windows touhulta. Miksi ihmeessä niihin ohjelmiin pitää koskea? Kyllä se softa niitä sulkee sieltä ihan automaattisesti, kun tarvetta ilmenee.
Ainii sori Applehan tekee aina kaiken oikeen.. Sit kun tuo ominaisuus ilmestyy käyttikseen niin näitähän ei koskaan muisteta vaan sit ylistetää uutta hienoa ominaisuutta.
Kyl tosiaan jos on muistimäärä näkyvissä niin huomaa miten nuo avoinna olevat ohjelmat syö sitä. Bulkakkaa tosiaan jos sillä ei oo mitää vaikutusta ja tosiaan en tässä nyt sano että pitäis vainomaisesti rupee tappamaan noita vaan on erittäin kätevää että tuo ominaisuus on olemassa - ja jos jonkun mielestä on vaivalloista pitää home nappia puolsekkaa pidempää pohjassa (sulkee ohjelman) tai puhelimen ravistus (sulkee kaikki) niin ei huh huh...
Jokainen tavallaan. Itse en olisi iphone käyttäjä jos jailbreakkausta ei olisi olemassa, kyl se takki olis kääntyny Androidii ajat sitten. Mut onneks näin....taitaa olla topic erikseen.
Edit: käsi pystyy kaikki joilla tota softien sulkemis tarvetta ilmenee joskus??
Viimeksi muokannut IIIMacci, 15.11.2010 klo 7.41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
gike kirjoitti:
On paskapuhetta ettei moniajovalikossa kummittelevat ohjelmat vie ylimääräistä muistia, iphonen pitäisi vapauttaa muistia jo paljon ennen kuin muisti vajoaa 64 mb tasolle.
gike kirjoitti:
Hear hear.
Oma neloseni ei ole ikinä tahmannut, vaikka en ole sulkenut ohjelmia manuaalisesti. Navigonin ja Skypen olen sulkenut muutamia kertoja manuaalisesti. Jailbrakea en ole myöskään tarvinnut. Tuollaiset (jailbrake) purkkaviritykset eivät ainakaan paranna ios 4 toimintaa.
Macbook Air M3
iPhone 13 pro
Apple Watch Ultra 2
gike kirjoitti:
On kakka ettei moniajovalikossa kummittelevat ohjelmat vie ylimääräistä muistia, iphonen pitäisi vapauttaa muistia jo paljon ennen kuin muisti vajoaa 64 mb tasolle.
Hear hear.
Oma neloseni ei ole ikinä tahmannut, vaikka en ole sulkenut ohjelmia manuaalisesti. Navigonin ja Skypen olen sulkenut muutamia kertoja manuaalisesti. Jailbrakea en ole myöskään tarvinnut. Tuollaiset (jailbrake) purkkaviritykset eivät ainakaan paranna ios 4 toimintaa.
Kyllä parantaa ainakin minun käytössäni! Puhutaan siis käytettävyyttä parantavista asioista jotka helpottaa jokapäiväistä käyttämistä. Esim. SBsettings, jolla saan hetkessä Wifin päälle ja pois... parantaako se mun mielestä iOSn toimintaa - kyllä. Skypen voin nyt sulkea samantien ilman että manuaalisesti pitää se tuolta alhaalta kymmenien kuvakkeiden joukosta metsästää ja tappaa - parantaako se iOSin käyettävyyttä - toimintaa, KYLLÄ. Sama pätee lähes päivittäin käyttämääni TOM TOMiin - parantaako se toimintaa että saan sen hiljennettyä silmän räpäyksessä - KYLLÄ!!
Perättömiä väitteitä nämä että Jailbreakin softat olisi kaikki jotain "purkkavirityksiä", eiköhän niitä koodaa samat jampat kuin näitä virallisia, Omena Imperiumin hyväksymiäkin. Toki Cydiasta kannattaa asentaa softia harkiten, mutta eipä ole mitään tullut vastaan mitä ei voi poistaa, harvemmin sellastakaan tullu vastaan joka pitäisi poistaa huonontoimivuuden tms. iOS:n toiminnan heikkenemisen takia.
EDIT: Ainoa softa minkä muistan poistaneeni tämän syyn takia on aikoinaan Winterboard ja teemat... ne nyt on muutenkin ihan turhia käytettävyyden kannalta, ja taitaapi nuo nykyään toimia ihan kiitettävästi nekin.
Viimeksi muokannut IIIMacci, 15.11.2010 klo 10.00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
gike kirjoitti:
On kakka ettei moniajovalikossa kummittelevat ohjelmat vie ylimääräistä muistia, iphonen pitäisi vapauttaa muistia jo paljon ennen kuin muisti vajoaa 64 mb tasolle.
Hear hear.
Kyllä parantaa ainakin minun käytössäni! Puhutaan siis käytettävyyttä parantavista asioista jotka helpottaa jokapäiväistä käyttämistä. Esim. SBsettings, jolla saan hetkessä Wifin päälle ja pois... parantaako se mun mielestä iOSn toimintaa - kyllä. Skypen voin nyt sulkea samantien ilman että manuaalisesti pitää se tuolta alhaalta kymmenien kuvakkeiden joukosta metsästää ja tappaa - parantaako se iOSin käyettävyyttä - toimintaa, KYLLÄ. Sama pätee lähes päivittäin käyttämääni TOM TOMiin - parantaako se toimintaa että saan sen hiljennettyä silmän räpäyksessä - KYLLÄ!!
Perättömiä väitteitä nämä että Jailbreakin softat olisi kaikki jotain "purkkavirityksiä", eiköhän niitä koodaa samat jampat kuin näitä virallisia, Omena Imperiumin hyväksymiäkin. Toki Cydiasta kannattaa asentaa softia harkiten, mutta eipä ole mitään tullut vastaan mitä ei voi poistaa, harvemmin sellastakaan tullu vastaan joka pitäisi poistaa huonontoimivuuden tms. iOS:n toiminnan heikkenemisen takia.
Muuhun kantaa ottamatta. Miten niin metsästää, siinä ensimmäisenä se Skype odottelee, jos sen sieltä valikosta haluaa käytön jälkeen lopettaa? Skype on se ainoa ohjelma minkä mä tuolta ite lopetan kun oon käyttäny, koska ainakin vähänaikaa sitten sillä oli vielä tapana olla semmonen akkurohmu, mutta en mä oo ikinä missään muussa kyllä ongelmiin törmäilly. Ja se TomTomi varmaan hiljenee samoin kun Navigoni, eli kun sen haluaa lopettaa, niin painaa siitä että lopeta navigointi, sit se ei siellä taustalla tee enää yhtään mitään, eikä näinollen haittaa yhtään mitään.
Viimeksi muokannut Panda., 15.11.2010 klo 9.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zuki kirjoitti:
Muuhun kantaa ottamatta. Miten niin metsästää, siinä ensimmäisenä se Skype odottelee, jos sen sieltä valikosta haluaa käytön jälkeen lopettaa? Skype on se ainoa ohjelma minkä mä tuolta ite lopetan kun oon käyttäny, koska ainakin vähänaikaa sitten sillä oli vielä tapana olla semmonen akkurohmu, mutta en mä oo ikinä missään muussa kyllä ongelmiin törmäilly. Ja se TomTomi varmaan hiljenee samoin kun Navigoni, eli kun sen haluaa lopettaa, niin painaa siitä että lopeta navigointi, sit se ei siellä taustalla tee enää yhtään mitään, eikä näinollen haittaa yhtään mitään.
Kyllä se TOMi sielä taustalla jatkaa opastusta sulkemisen jälkeenkin, ja mielestäni on turhauttavaa tosiaan manuaalisesti tappaa Skype joka kerta kun sitä käytän... sitä kuitenkin tulee käytettyä päivittäin. No nyt on mahtava ratkaisu siihen - LONG LIVE Multicleaner!
IIIMacci kirjoitti:
Kyllä se TOMi sielä taustalla jatkaa opastusta sulkemisen jälkeenkin,
Ei jatka, jos clearaat reitin tompassa (route options=>clear route). Onhan se vähän liian pitkän matkan takana, mutta ei tomppaa ole pakko tappaa sen hiljentämiseksi.
IIIMacci kirjoitti:
Kyllä se TOMi sielä taustalla jatkaa opastusta sulkemisen jälkeenkin,
Ei jatka, jos clearaat reitin tompassa (route options=>clear route). Onhan se vähän liian pitkän matkan takana, mutta ei tomppaa ole pakko tappaa sen hiljentämiseksi.
Lol, hupaisia nämä foorumin viisastelut... Eikö toi mun pointti tullut esille eli se et Multicleaner tekee iOSn multitaskingin hallinnasta käyttäjäystävällisemmän, helpomman - kuten se pitäisi aluperin ollakkin... Se et joutuu metskaa jotain toimintoa valikoiden takaa ei tee asiasta helpompaa vaan turhia klikkejä semmoisen jutujen suorittamiseen, mitkä hoituu siis tolla clenerilla helpomminkin.
Viimeksi muokannut IIIMacci, 15.11.2010 klo 23.54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.