Tekstiviestit katoavat
-
Tekstiviestit katoavat
Viesti Kirjoittaja steelduck »
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
Re: Tekstiviestit katoaa
Viesti Kirjoittaja vemssi »
Jos SMS on lähtenyt puhelimesta, niin se on säilössä operaattorisi viestikeskuksessa niin kauan, kunnes se on onnistuneesti toimitettu perille tai se on vanhentuneena tuhottu. Toistakymmentä vuotta SMS:n parissa työskennelleenä en muista yhtään "se viesti katos" -tapausta, jossa käyttäjä ei olisi itse sitä viestiä kadottanut. Logit on aika aukottomia. iMessages osalta en osaa sanoa, onko palveluketju yhtä tiivis, ehkä joku muu osannee kertoa siitä enemmän.
Oikeastaan kysymys kuuluukin nyt, että onko vastaanottajalla iOS 6? Siitä on raportoituna useitakin tapauksia [1], joissa saapuneet viestit ovat jääneet näkymättä, vaikka ne todellisuudessa ovatkin siellä puhelimen muistin syövereissä.
[1] Esim. http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... a#p1450511 ja eteenpäin
-
Viesti Kirjoittaja pentamo »
Asia korjaantui kun otin iMessagen pois päältä. Nyt on kaikki kulkenut ihan normaalisti.
-
Viesti Kirjoittaja sahkari »
Imessage pois päältä ja päälle takas niin on ainakin sen jälkeen kulkenut muutama testi viesti.
- Ipad Air 2 64gb
- Ipad mini, 32GB 3G
- Saunalahti megareilu 4g multisim liittymä
-
Viesti Kirjoittaja Kemuri »
Pakko varmaan yrittää palauttaa puhelin iOS5:een.
Edit: Vaan eipäs tarvitsekaan palauttaa! Piti ymmärtää vaihtaa iPadin ja iPhonen sim-kortit takaisin. Olin aiemmin viikolla vaihtanut kortit, koska luulin iPadin simmissä olevan jotain vikaa. Puhelut tulivat, mutta tekstiviestit kai yritettiin lähettää iPadiin.
-
Viesti Kirjoittaja jauser1 »
Kokeiltu laittaa imessage pois päältä ja takaisin mutta ei korjaannu. Ja yhteystiedoissa ei ole edes spostiosoitetta joten ei ole mahdollista että laite yrittäisi siihen lähettää. Käytössä siis Iphone5 ja ios6, vastaanottajalla myös iphone 5 ios6. Tekstiviestit kyllä kulkee ihan normaalisti. Onko joku saanut tätä korjattua?
Ärsyttäväksi tekee juuri sen, että itsellä ei ole mitään tietoa kenelle imessaget menee ja kelle ei. Toki sen huomaa sitten kun ei vastausta tule, mutta tämä saattaa aiheuttaa aivan turhia hermojen menetyksiä ja tulee esim. hermostuttua turhaan "viattomalle" tyttöystävälle.

-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Johtuisiko jollain tapaa iMessagesta? Kytkin sen nyt pois päältä lähettäjän ja itseni osalta, laitellaan takaisin päälle kun tuo korjataan.
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Mitä ihmettä ?

Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja ceecilia »
Mystisin juttu liittyy uuden viestin lähettämiseen ja lähettämistavalla saattaa olla vaikutusta viestin perille menoon... Jos valitsen tilassa "uusi viesti" vastaanottajan plussaa painamalla osoitekirjasta, lukee viestin yläosassa "uusi multimediaviesti" eikä viesti mene perille. Jos taas lähetän samalle henkilölle viestin osoitekirjassa hänen yhteystietonsa kohdalla olevasta "lähetä viesti"-painikkeesta, viesti menee perille. Testattu parhaan ystävän kanssa...
Koska suhtaudun skeptisesti huollon avusta tähän ongelmaan lähdin etsimään olisko hommaan ratkaisua muuten. Tälle illalle on suunnitelmissa palauttaa jälleen tehdasasetukset ja syöttää yhteystiedot käsin puhelimeen... Hullua, mutta huoltokaan ei houkuttele kun se vaatii erityisjärjestelyjä. Perheessä on kolme lähes samaan aikaan hankittua iPhone 4S ja vika on kaiketi vain tässä minun omassani.
-
Re: Tekstiviestit katoavat
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Ja katso samalla onko sulla käytössä se Aihe-kenttä. Yhden viestiongelman tiedän korjaantuneen sillä että lähettäjä yritti kirjoittaa koko viestiä Aihe-kenttään eikä varsinaiseen viestiin. Itse en tuota Aihetta edes pidä päällä.
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Jos aihe on kirjoitettu, viesti lähtee MMS
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viestien jääminen välille koskee sekä lähettämiäni että minulle lähetettyjä viestejä, sekä sms että mms. Viestiketjuja on vertailtu samassa taloudessa olevista puhelimista ja viestejä on lähetelty istuen saman pöydän ääressä...
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Kas, minullakin tuli sama aamulla. Olikohan tuo joku epäonnistunut iMessage-korjausyritys.arttula kirjoitti:Jännää. Hetki sitten tuli tekstiviesti, jossa lähettäjänä on "Tuntematon" ja viestissä lukee "Message not found".
Mitä ihmettä ?
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Jos osoitekirjassa ei kontaktille ole määritelty (matka)puhelinnumeroa, niin Viestit-ohjelma yrittää automaattisesti lähettää viestin MMS-viestinä.ceecilia kirjoitti:Kaikille osoitekirjassa oleville henkilöille uusi viesti ei ole lähdössä oletuksena multimediaviestinä.
Onko vastapuolella (siis noissa toimimattomissa tapauksissa) joku muu puhelin kuin iPhone? Jos on ja jos viestiketjuissasi ei ole mitään huipputärkeää, niin kokeilepa poistaa ne kaikki ja laita sitten uusi viesti menemään haluamillesi kontakteille. (Pidempi sepustus asiasta: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... 4#p1356033 )ceecilia kirjoitti:Viestien jääminen välille koskee sekä lähettämiäni että minulle lähetettyjä viestejä, sekä sms että mms. Viestiketjuja on vertailtu samassa taloudessa olevista puhelimista ja viestejä on lähetelty istuen saman pöydän ääressä...
-
Viesti Kirjoittaja Control^ »
Ratkasu ongelmaan löyty sillä, että tallennettiin toistemme puhelinnumerot uudestaan, varsinki mimmin puhelimeen piti mun numero tallentaa uudestaan kohtaan iphone, nii alko homma pelittää. Lieneekö softa ongelma siinä, että Iphone ei jotenki tunnista imessagea enää, niinku ennen jos numero ei ole iphone kohtaan tallennettu tjsp.
-
Kyllä on puhelinnumero määriteltynä ja kertaalleen uudestaan tallennettunakin. Numero on nimenomaan matkapuhelinnumero-kentässä aivan kuten monilla muillakin henkilöillä, joille iPhone ei tee tuota automaattista mms-oletusta. Puhelinnumeron muodolla (onko maatunnus tai ei jne) ei näytä olevan mitään merkitystä eikä myöskään sillä, pitkäänkö puhelinnumero on ollut mulla tallennettuna ja mitä muita tietoja kyseisessä yhteystiedossa on.vemssi kirjoitti:Jos osoitekirjassa ei kontaktille ole määritelty (matka)puhelinnumeroa, niin Viestit-ohjelma yrittää automaattisesti lähettää viestin MMS-viestinä.ceecilia kirjoitti:Kaikille osoitekirjassa oleville henkilöille uusi viesti ei ole lähdössä oletuksena multimediaviestinä.
Vastapuolia on niin monta ja viestejä on jäänyt sekä tulematta minulle että menemättä tuttaville, kuitenkin osa viesteistä näiden kyseisten henkilöiden kanssa on kulkenut. Puhelimina on ainakin iPhone 3 ja 4 sekä 4S, pari Lumia 800 ja sitten joukko muita puhelimia joiden merkkiä ja mallia en tiedä. On tässä tullut spämmättyä ja testattua jo melko monen henkilön kanssa...vemssi kirjoitti:Onko vastapuolella (siis noissa toimimattomissa tapauksissa) joku muu puhelin kuin iPhone? Jos on ja jos viestiketjuissasi ei ole mitään huipputärkeää, niin kokeilepa poistaa ne kaikki ja laita sitten uusi viesti menemään haluamillesi kontakteille. (Pidempi sepustus asiasta: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php? ... 4#p1356033 )ceecilia kirjoitti:Viestien jääminen välille koskee sekä lähettämiäni että minulle lähetettyjä viestejä, sekä sms että mms. Viestiketjuja on vertailtu samassa taloudessa olevista puhelimista ja viestejä on lähetelty istuen saman pöydän ääressä...
Jos luet uudestaan tuon ensimmäisen kommenttini, niin huomaat, että olen saanut lähetettyä myös onnistuneesti eräällekin henkilölle viestin ihan vain valitsemalla hänen numeronsa eri tavalla. Kuitenkin numero on valittu ihan samasta yhteystiedosta... Ja hänelle on siis tällä hetkellä olemassa viesteissä kaksi erillistä ketjua joista toisessa olevat ei ole menneet perille. Toisessa viestit kulkevat molempiin suuntiin ilmeisesti moitteettomasti.
-
Viesti Kirjoittaja apple_fani »
-
-
Tämä ei selitä kuitenkaan sitä miksi minulle tulevat viestit katoilevat, kaikilla lähettäjillä kun ei ole käytössä iPhonea eikä edes älypuhelinta...
-
Vaikuttaa siltä, että iOS:ssa on bugeja viestien käsittelyssä. Oletan, että noissa kahdessa mainitsemassasi ketjussa on nimenomaan SMS:iä? Tästä seuraa automaattisesti se, että niissä ketjuissa on eri numerot vastaanottajille (ks. seuraava kappale). Eli jotain eroa siihen viestin vastaanottajan numeroon tulee riippuen siitä miten vastaanottajan valitsee.ceecilia kirjoitti:Jos luet uudestaan tuon ensimmäisen kommenttini, niin huomaat, että olen saanut lähetettyä myös onnistuneesti eräällekin henkilölle viestin ihan vain valitsemalla hänen numeronsa eri tavalla. Kuitenkin numero on valittu ihan samasta yhteystiedosta... Ja hänelle on siis tällä hetkellä olemassa viesteissä kaksi erillistä ketjua joista toisessa olevat ei ole menneet perille. Toisessa viestit kulkevat molempiin suuntiin ilmeisesti moitteettomasti.
Taas menee turhaksi nippelitiedoksi, mutta tekstiviestikeskus toimii siten, että viestit laitetaan jonoon vastaanottajan numeron (SccpCalledPartyAddress) mukaan. Jono puretaan aina [1] ensimmäisestä viestistä alkaen viimeiseen eikä seuraavaa viestiä toimiteta ennenkuin edellinen on onnistuneesti toimitettu perille. Speksi vaatii näin. On siis mahdotonta, että esim. jonon ensimmäinen viesti jäisi toimittamatta, mutta toinen menisi perille.
[1] Tähän on olemassa poikkeus, mutta tietääkseni kukaan suomalainen operaattori ei sitä käytä, koska prioriteettien kanssa puljaaminen on liikennekäyttäytymisen takia turhaa; viestit eivät Suomessa juuri jonoissa makaile.
-
Oletus on väärä, sillä noissa "toimivissakin" ketjuissa on multimediaviestejä. Toimimattomissa ketjuissa puhelin on ihan itse valinnut lähetystavaksi mms:n vaikka viesti sisältää pelkkää tekstiä.vemssi kirjoitti: Vaikuttaa siltä, että iOS:ssa on bugeja viestien käsittelyssä. Oletan, että noissa kahdessa mainitsemassasi ketjussa on nimenomaan SMS:iä?
Ainakin osittain vika siis johtuu tuosta FB-kytköksestä, mutta ei se kaikkia selitä. Eikä kaikille henkilöille ole mennyt puhelimella lähettämäni mms:t Facebookiin, kun olen asiaa tämän päivän aikan kysellyt... Joka tapauksessa oon purkanut nyt fb:lta luvan käyttää osoitekirjaa eikä puhelin enää muuta automaattisesti uutta viestiä mms:ksi niidenkään henkilöiden kohdalla, joiden aiemmin niin teki.
-
Minusta tämä tuntuu kytkeytyvän aika vahvasti tuohon Facebook-integraatioon eikä niinkään SMS:ään tai MMS:ään. iOS 6 näyttäisi valitsevan viestityypiksi MMS:n, jos vastaanottajaksi laitetaan sellainen sähköpostiosoite, jota ei ole kytketty mihinkään tunnettuun iMessage-tiliin. Jos taas vastaanottajaksi laitetaan puhelinnumero, niin viestityyppiksi tulee SMS tai iMessage, riippuen siitä onko numero kytketty iMessage-tiliin vai ei. MMS siitä tulee vasta, kun viestiin liitetään kuva eikä kyseessä ole iMessage.ceecilia kirjoitti:Oletus on väärä, sillä noissa "toimivissakin" ketjuissa on multimediaviestejä. Toimimattomissa ketjuissa puhelin on ihan itse valinnut lähetystavaksi mms:n vaikka viesti sisältää pelkkää tekstiä.vemssi kirjoitti: Vaikuttaa siltä, että iOS:ssa on bugeja viestien käsittelyssä. Oletan, että noissa kahdessa mainitsemassasi ketjussa on nimenomaan SMS:iä?
Ainakin osittain vika siis johtuu tuosta FB-kytköksestä, mutta ei se kaikkia selitä. Eikä kaikille henkilöille ole mennyt puhelimella lähettämäni mms:t Facebookiin, kun olen asiaa tämän päivän aikan kysellyt... Joka tapauksessa oon purkanut nyt fb:lta luvan käyttää osoitekirjaa eikä puhelin enää muuta automaattisesti uutta viestiä mms:ksi niidenkään henkilöiden kohdalla, joiden aiemmin niin teki.
Syvempää analyysiä en työpaikan vaihdoksen takia pysty tekemään, kun ei ole enää pääsyä core-verkkoon, eikä Applen operaattoridokumentteihin. Eikä ole sitä feisbuukiakaan.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja E-W »
Minä en todellakaan ymmärrä, miten tämä voisi mitenkään liityä Facebookiin?vemssi kirjoitti:Minusta tämä tuntuu kytkeytyvän aika vahvasti tuohon Facebook-integraatioon eikä niinkään SMS:ään tai MMS:ään. iOS 6 näyttäisi valitsevan viestityypiksi MMS:n, jos vastaanottajaksi laitetaan sellainen sähköpostiosoite, jota ei ole kytketty mihinkään tunnettuun iMessage-tiliin. Jos taas vastaanottajaksi laitetaan puhelinnumero, niin viestityyppiksi tulee SMS tai iMessage, riippuen siitä onko numero kytketty iMessage-tiliin vai ei. MMS siitä tulee vasta, kun viestiin liitetään kuva eikä kyseessä ole iMessage.
On päivänselvää, että iMessage-järjestelmän ulkopuolelle lähetettävät sähköpostiosoitteeseen suunnatut viestit lähtevät MMS-muodossa - eihän SMS-protokolla voi tunnistaa tätä normaaliksi tekstiviestiksi. Sen sijaan iMessage-viesteissä voi käyttää niin puhelinnumeroa kuin sähköpostiosoitteitakin. Niin ikään on vanhastaan tiedossa, että kuvan sisältävä (puhelinnumeroon lähetettävä) tekstiviesti lähtee multsarina, mikäli vastaanottajalla ei ole iMessage-järjestelmää käytössä.
Vanha ei ehkä ymmärtänyt jotakin?
A13 7" Capacitive Touch Screen Android 4.0 Tablet PC w/ TF / Camera / Wi-Fi / G-Sensor - Black.
Compaq Prolinea 4/33.
-
Naulan kantaan, noin se menee. Johonkin tässä kuitenkin käyttäjällä viestejä katoaa ja sitä on yritetty selvittää. SMS ei katoa matkalla. MMS ei katoa matkalla. iMessage ei luultavasti katoa matkalla. Facebook-viestien toteutuksesta minulla ei ole tietoa.E-W kirjoitti:Minä en todellakaan ymmärrä, miten tämä voisi mitenkään liityä Facebookiin?
On päivänselvää, että iMessage-järjestelmän ulkopuolelle lähetettävät sähköpostiosoitteeseen suunnatut viestit lähtevät MMS-muodossa - eihän SMS-protokolla voi tunnistaa tätä normaaliksi tekstiviestiksi. Sen sijaan iMessage-viesteissä voi käyttää niin puhelinnumeroa kuin sähköpostiosoitteitakin. Niin ikään on vanhastaan tiedossa, että kuvan sisältävä (puhelinnumeroon lähetettävä) tekstiviesti lähtee multsarina, mikäli vastaanottajalla ei ole iMessage-järjestelmää käytössä.
En minäkään.E-W kirjoitti:Vanha ei ehkä ymmärtänyt jotakin?
-
Viesti Kirjoittaja E-W »
Korjatkaa, mikäli en ymmärtänyt jotakin.
Edit: Mitä Facebook-integraatioon tulee, se ei liity tähän mitenkään muuten kuin tuomalla osoitekirjaan nämä mainitsemani Facebook-sähköpostiosoitteet (ellei käyttäjä ole itse muuttanut sitä pois FB-profiilistaan). iMessage ei myöskään itse mitenkään automaattisesti valitse osoitetta, mihin viesti lähetetään, vaan käyttäjä itse valitsee sen yhteystiedoista.
A13 7" Capacitive Touch Screen Android 4.0 Tablet PC w/ TF / Camera / Wi-Fi / G-Sensor - Black.
Compaq Prolinea 4/33.
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka