Lukijat: kirjat ja sarjakuvat (tulossa...)
Pelit
Toiminta ja seikkailu
Linnanpuolustus
Arcade
Lauta- ja moninpeli
Tasoloikka
Puzzle
Kilpa-ajo
RPG
Strategia
Yksi parhaimmista asioista älylaitteissa on sovelluksien asentaminen. Mutta määrän lisääntyminen ei kävele laadun kanssa käsi kädessä, joten on täysin mahdotonta käydä yksin koko tarjonta läpi. Tämän listan ideana on etsiä kaikkiin asioihin parhaimmat sovellukset.
Mikä tekee sovelluksta hyvän?
Ratkaisee ongelman Sovelluksen pitäisi aina ratkaista ongelman, olipa sitten kyseessä iso tai pieni. Esimerkiksi Shazam- tai SoundHound-sovellukset ovat harvoin käytössä, mutta se ei tarkoita sitä, että kyseessä olisi turhia sovelluksia. Kyseiset sovellukset vastaavat ikuisuuskysymykseen "mikä kappale tämä on", jolloin kyseiset sovellukset tekevät asiasta mahdollisimman helppoa.
Sovelluksen on oltava aspiriini, jota ihmiset tarvitsevat.
Käyttöliittymä, käyttöliittymä ja käyttöliittymä Se mihin minä keskityn sovelluksessa ensimmäisenä on design. Miksi? Design on vain pelkästään ulkokuori. Tai onko?
Se miltä sovellus näyttää ja toimii, on suuri osa laadukasta sovellusta. Kun sovellus on ladattu ja käyttäjä on avannut ensimmäisen kerran, jolloin sovelluksen täytyy luoda hyvä vaikutelman. Sovelluksesta riippuen käyttöliittymän pitäisi mukautua ongelmitta pienestä näytöstä suurelle. Käyttöliittymän täytyy olla mahdollisimman huomaamaton, eli ei typeriä efektejä tai äänitehosteita, jotka eivät lisää toiminnallisuutta. Turhat efektit tekevät käytöstä epämukavan ja vievät enemmän akkua ja hermoa.
Pidä mielessä, että design on paljon enemmän kuin pelkkä kaunis grafiikka ja ulkoasu. Design on toiminallisuutta. Hyvän designin ansiosta käyttäjä osaa käyttää sovellusta luontaisesti ilman opasteita. Jos kehittäjä ei ole investoinut aikaansa designiin, niin en aio investoida aikaani heidän sovellukseensa.
Designin pitäisi melkein aina noudattaa käyttöjärjestelmään omaa. Hyvänä esimerkkinä voisi käyttää Shazamia, jotka ovat tehneet iOS:lle ja Androidille omat käyttöliittymät noudattaen molempien tyyliä. Eikö tuntuisi oudolta käyttää iOS:lla Android-tyylistä sovellusta?
Lataa nopeasti Itse en rehellisesti jaksa odottaa useita sekunteja, joten asioiden pitää latautua hetkessä. Tietenkin on olemassa sovelluksia, jotka lataavat epätavallisen suuria dataa käynnistyksen jälkeen, jolloin sovelluksen kannattaa näyttää jotakin ladattaessa. Esimerkiksi Facebook ja Google+ näyttävät joitakin toimintoja ja samaan aikaan lataa sisältöä.Design on hauska sana. Jotkut ihmiset ajattelevat, että sillä tarkoitetaan miltä tietty asia näyttää. Kyse on kuitenkin siitä, miten se toimii.
- Steve Jobs
Mainosvapaa Henkilökohtaisesti en halua nähdä tilaa vieviä mainoksia. Joissakin tilanteissa ne voivat olla tehokkaita kehittäjälle (Rovio), mutta käyttäjälle pitää tarjota mahdollisuus mainosvapaaseen versioon.
Mikä tekee pelistä hyvän?
Mikä peli on hyvä? Tämän kysymyksen tuominen esille voi hetkessä herättää pelon tunteen - jokaisella on omat mielipiteensä. Itse olen pelannut koko elämäni aikana aina jotain, mutta minulla ei ollut teoriaa siitä, mikä tekee pelistä hyvän. Pelatessa huomasin oliko peli taideteos tai pelkkää rahastusta - minusta vain tuntui siltä. Viimevuosina olen kuitenkin keksinyt "kaavan" siitä, mikä tekee videopelistä hyvän tai huonon. Olipa kyseessä räiskintä, ritsasimulaattori tai puhdasta aivopähkinää - oma teoriani on yksinkertainen. Hyvä peli esittelee joukon kiinnostavia valintoja pelaajan päätettäväksi.
Sanottakoon kuitenkin näin alkuun, että esim. autopeleissä juonella ei suurta merkitystä, joten kaikkia ”sääntöjä” ei voida noudattaa orjallisesti.
Grafiikka Mitä peli olisi ilman grafiikkaa? Toki monet odottavat, että jos peli näyttää hyvältä, jolloin pelistä tulisi hitti. Näin ei kuitenkaan ole. Toki jotkut pelit ovat grafiikkademoja kuten Crysis, mutta ilman asianmukaista juonta ja kiinnostusta...
Musiikki Ilman musiikkia monet asiat olisivat vaisuja. Final Fantasyt tai Superbrothers Sword & Sworcery ovat hyviä esimerkkejä joissa taustamusiikkiin on käytetty aikaa, joka luo myös uudelleenpeluuarvoa.
Sitoutuminen Pelaajan pitäisi välittää kaikista, mitä pelin aikana tapahtuu.
Tarkoituksenmukaisia valintoja Jos peli tarjoaa valintoja, jolloin niillä pitäisi olla vaikutus pelin kulkuun. Ihmisillä on taipumus välittää enemmän asioista joissa heillä itsellään on suurempi vaikutus asian kulkuun.
Tarkoitus Miksi teen, mitä teen? Miksi tämä on tärkeää? Parhaimmissa peleissä on selkeät tavoitteet - ihmiset eivät halua tuntea, että he ovat heittäneet aikansa hukkaan.
Syvyys Matkan verralla pitäisi aina olla jotain pelaajan opittavana.
Tunneside henkilöihin Walking Dead ja vastaavat osoittaa sen, että pelien henkilöhahmot voivat olla emotionaalisempia kuin n. 110 % Hollywood-elokuvien näyttelijöistä – milloin viimeksi elokuvaa katsottaessasi on käynyt mielessä, että näyttelijä on oikeasti vihainen, surullinen tai iloinen Tämä on tärkeää, koska tällöin sinulla syntyy side hahmoihin. Olet huolellisempi siitä, mitä pelissä oleva lapsi kuulee tai oppii sinulta.
Esimerkkinä hyvästä pelistä voisi käyttää Tetristä (toki juonenkulku alkaa toistamaan itseään ja palikkoihin ei synny sidettä). Minne laitan tämän palan? Voinko kääntää sitä riittävän nopeasti? Pitäisi minun pudottaa se nopeasti? Tuo on seuraava pala, joten mihin minun pitäisi tiputtaa tämä ensin? Haluanko luoda suuren muurin tai otanko pisteet nyt? Valinnat tulevat nopeasti, Valinnat ovat aina selkeitä. Seuraukset vaikuttavat välittömästi, joskus myöhemmässä vaiheessa. Kyse ei ole pelkästään palikoista, se on mahdollisuuksista tehdä päätöksiä.
Oletko kuullut Thomas Was Alone –pelistä? Googleta kuva pelistä, mitä tulee mieleen? Milloin viimeksi olet samaistunut suorakulmioihin? Pelin kertoja on sympaattinen, hauska ja haluat todella kuulla kaiken monologin. Peli käsittelee suorakulmioiden välisiä suhteita ja henkilökohtaisia ongelmia. Kertoja kertoo tarinaa eteenpäin luoden neliön muotoisista ihmismäisen kuvan.