Kävipä hassusti.
Minulla on vanha gmail-osoite, jonka olen joskus tehnyt valenimelle, jota käytin joskus höpöhöpöpalveluissa, joihin en halunnyt jättää omaa nimeäni. Gmail-tili on elänyt monta vuotta hiljaiseloa. Sieltä on kuitenkin forward varsinaiseen sähköpostiosoitteeseeni.
Tänään aamuyöllä sain seuraavat viestit ko. osoitteeseen:
Your Apple ID was used to sign in to iCloud on an iPhone
Your Apple ID was used to sign in to FaceTime and iMessage on an iPhone
Kävin sitten nopsasti varmuuden vuoksi vaihtamassa gmailin salasanan. Sen jälkeen kokeilin mennä iCloudiin ko. tunnuksella, koska muistelin, että olen saattanut käyttää sitä joskus kauan sitten jonkun iLaitteen iCloud-tunnuksena. iCloud tili oli olemassa, en muistanut sen salasanaa joten resetoin sen lähettämällä resetointilinkin gmailiin.
Sitten kirjauduin iCloudiin nähdäkseni, että minkä laitteen iCloud-tunnus se oli joskus ollut. Hämmästykseni oli suuri, kun paikansin iPhone 6:n Yhdysvaltojen Omahaan. Puhelimessa ei ollut juurikaan kontakteja tms. Joku oli ottanut sen uutena juuri käyttöön ja käyttänyt minun gmail-osoitettani iCloud-tunnuksena. Mahdollisesti minulla ei ollut koskaan ko. osoitteella iCloud-tunnusta, vaan jenkkimies oli sen juuri luonut.
En viitsinyt (vielä) ottaa Applen Supporttin yhteyttä; tuskin he tilannetta lähtisivät ratkaisemaan. Laitoin jäbän iPhonen Lost-modeen, jolloin sain laitettua kohteliaan viestin hänen luurinsa ruudulle, että käytit minun gmail-osoitettani iCloud-tunnuksenasi, käytäpä jotain muuta. Katsotaan nyt mitä jätkä tekee.
Miten tällainen voi päästä käymään? On vähän aikaa siitä, kun olen luonut iCloud-tilin. Meneekö se vain niin, että voit syöttää minkä tahansa gmail-osoitteen, ja missään vaiheessa ei varmisteta, että ko. osoite on puhelimen käyttäjän hallinnassa?
Pieni epäilys heräsi vielä siitä, että olen huomannut, että kun tilini on tyyppiä pedro.ruiz@gmail.com (ei siis tuo, mutta sen tyyppinen), niin sinne pystyy kirjautumaan sekä tunnuksella pedro.ruiz@gmail.com että pedroruiz@gmail.com. Eli sekä pisteellä että ilman... Voisikohan tämä olla jotenkin sekaannuksen takana?
Hijackasin vahingossa jenkkimiehen iPhonen :)
Kaikki ohjelmiin, iTunes Storeen, App Storeen, synkronointiin, iOS-käyttöjärjestelmään jne. liittyvät keskustelut tänne
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Hijackasin vahingossa jenkkimiehen iPhonen :)
Viesti Kirjoittaja Pedro-G »
-
Re: Hijackasin vahingossa jenkkimiehen iPhonen :)
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Gmail ei välitä noista pisteistä ennen @-merkkiä, eli viesti tulee inboxiisi vaikka käyttäisin osoitetta p.e.d.r.o.r.u.i.z@gmail.com.
"Ero on siinä, että sinä katsot asiaa vain omasta näkökulmastasi kun minä katson asiaa puolueettomasti." (theinonen)
-
Viesti Kirjoittaja antoine »
Eikö tässä ole sellainen ongelma, että jenkkimies on jo liittänyt laitteensa sinun iCloud-tiliisi, eikä voi enää vaihtaa sitä pois muuten kuin syöttämällä sinun salasanasi?
Kohti länttä, kohti itää
Suomen suuren seistä pitää!
Kesken kahden vieraan verta
tohdi itses olla kerta!
–Eino Leino, Tähtiharha
Suomen suuren seistä pitää!
Kesken kahden vieraan verta
tohdi itses olla kerta!
–Eino Leino, Tähtiharha
-
Viesti Kirjoittaja Istok »
Pedro-G voi poistaa kyseisen laitteen www.icloud.com palvelussa omien laitteiden listalta ja vapauttaa luurin.. puhelimen haltija ei taida itse voida tehdä oikein mitään luurilla (ennen tuota vapauttamista).antoine kirjoitti:Eikö tässä ole sellainen ongelma, että jenkkimies on jo liittänyt laitteensa sinun iCloud-tiliisi, eikä voi enää vaihtaa sitä pois muuten kuin syöttämällä sinun salasanasi?
-
Viesti Kirjoittaja Pedro-G »
No ei se pahvi ainakaan kerrasta uskonut. Viime yönä tuli seuraavan sisältöiset viestit sinne gmail-osoitteeseeni.
The password for your Apple ID [xxxxx@gmail.com] has been successfully reset.
sekä:
The following changes to your Apple ID [xxxx@gmail.com] were made on October 2, 2015 at 1:27:04 AM (GMT):
Name
Shipping and/or billing address
Phone number(s)
Eli varmastikin on käynyt niin, että minulla ei alun perin ollut iCloud-tiliä tuohon sähköpostiosoitteeseen liitettynä. Hän on luonut sen ja ehkä tehnyt kirjoitusvirheen tms. luodessaan iCloud-tiliä, tai sitten on vaan ajatellut että laittaa nyt vaan jonkun gmail-osoitteen tähän, eikä ole tajunnut että asialla on merkitystä.
Nyt hän on resetoinut iCloudin salasanan, varmastikin vastaamalla oikein turvakysymyksiin.
Voisin tietysti tehdä sillensäjättämispäätöksen... Ei tästä minulle oikeastaan harmia ole, en tarvitse ko. osoitteeseen liitettyä iCloud-tiliä mihinkään. Jäbä ei vaan tajua, että saan viestin aina kun hän ostaa jotain, pystyn milloin tahansa resetoimaan hänen iCloud-salasanansa pyytämällä palautuslinkin tuohon gmail-osoitteeseen. Sitten pääsen käsiksi kaikkiin hänen tietoihinsa, voin keskellä yötä lähettää piippauksia, tyhjentämään puhelimen jne. jne. Mitään näistä en tietenkään tee, ainakaan selvin päin...
Kommunikointi Lost Moden avulla ruudulle lähetetyillä viesteillä tuskin tuottaa tulosta. Jos haluan tehdä kädenojennuksen ja ratkaista asian, niin kai se täytyy Applen Supportin kautta tehdä. Voisin tietysti taas resetoida iCloudin salasanan ja käydä katsomassa että mikä on hänen puhelinnumeronsa ja yrittää kommunikoida sitä kautta, mutta se ei varmaan ole kovin sööri tai ehkei edes laillinen tapa edetä asiassa.
The password for your Apple ID [xxxxx@gmail.com] has been successfully reset.
sekä:
The following changes to your Apple ID [xxxx@gmail.com] were made on October 2, 2015 at 1:27:04 AM (GMT):
Name
Shipping and/or billing address
Phone number(s)
Eli varmastikin on käynyt niin, että minulla ei alun perin ollut iCloud-tiliä tuohon sähköpostiosoitteeseen liitettynä. Hän on luonut sen ja ehkä tehnyt kirjoitusvirheen tms. luodessaan iCloud-tiliä, tai sitten on vaan ajatellut että laittaa nyt vaan jonkun gmail-osoitteen tähän, eikä ole tajunnut että asialla on merkitystä.
Nyt hän on resetoinut iCloudin salasanan, varmastikin vastaamalla oikein turvakysymyksiin.
Voisin tietysti tehdä sillensäjättämispäätöksen... Ei tästä minulle oikeastaan harmia ole, en tarvitse ko. osoitteeseen liitettyä iCloud-tiliä mihinkään. Jäbä ei vaan tajua, että saan viestin aina kun hän ostaa jotain, pystyn milloin tahansa resetoimaan hänen iCloud-salasanansa pyytämällä palautuslinkin tuohon gmail-osoitteeseen. Sitten pääsen käsiksi kaikkiin hänen tietoihinsa, voin keskellä yötä lähettää piippauksia, tyhjentämään puhelimen jne. jne. Mitään näistä en tietenkään tee, ainakaan selvin päin...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Kommunikointi Lost Moden avulla ruudulle lähetetyillä viesteillä tuskin tuottaa tulosta. Jos haluan tehdä kädenojennuksen ja ratkaista asian, niin kai se täytyy Applen Supportin kautta tehdä. Voisin tietysti taas resetoida iCloudin salasanan ja käydä katsomassa että mikä on hänen puhelinnumeronsa ja yrittää kommunikoida sitä kautta, mutta se ei varmaan ole kovin sööri tai ehkei edes laillinen tapa edetä asiassa.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka