Taustaa: asustelin jonkin aikaa Saksassa, ja tilasin usein paketteja DHL:n packstation:eihin. Noutamiseen tarvitaan DHL:n appi, jonka voi asentaa vain Saksaan rekisteröidyllä Apple ID:llä. Appi on asennettuna vanhaan puhelimeeni (tuolloin Apple ID:ni maana oli Saksa, ja puhelimessakin oli saksalainen liittymä).
Nykyisin asun Luxemburgissa, mutta tilailen edelleen satunnaisesti Saksan pakettiautomaattiin (lähinnä, koska kaikki eivät toimita Luxemburgiin). Yksinkertaisuuden vuoksi haluaisin asentaa em. sovelluksen uudempaan puhelimeeni. Apple-ID:ni maana on tällä hetkellä Luxemburg ja puhelimessa on suomalainen ja luxemburgilainen liittymä. Periaatteessa sovelluksen asentaminen onnistuisi, jos saisin Apple ID:n maan vaihdettua (tilapäisesti) Saksaksi, mutta tämä näyttäisi vaativan saksalaisen luottokortin, jota minulla ei enää ole (ei ole kyllä saksalaista osoitetta eikä puhelinnumeroakaan enää, mutta voisin varmaan käyttää vanhaa osoitettani ja puhelinnumeroani, ja ehkä saisin vanhan prepaidinkin tarvittaessa vielä aktivoitua)
Onnistuuko yksittäisen asennetun sovelluksen kopiointi puhelimesta toiseen, tai löytyisikö muita keinoja saada tuo sovellus asennettua toiseen puhelimeeni?
Sovelluksen siirto (Apple store / ID maarajausongelma)
Kaikki ohjelmiin, iTunes Storeen, App Storeen, synkronointiin, iOS-käyttöjärjestelmään jne. liittyvät keskustelut tänne
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Sovelluksen siirto (Apple store / ID maarajausongelma)
Viesti Kirjoittaja tj86430 »
-
Re: Sovelluksen siirto (Apple store / ID maarajausongelma)
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Jos se toimii edelleen siinä aiemmin käytetyssä puhelimessa, pitäisin sen vain edelleen käytössä.
Sovellus on sidottu siihen latauksessa käytettyyn AppleID:hen eikä niinkään laitteeseen.
Ainoa konsti, jonka voisin kuvitella toimivan, olisi ottaa puhelin uutena käyttöön tunnuksilla ja alueella, jolla tuo sovelluksen lataus onnistuu. Sitten vaihtaa puhelimeen ne Luxemburgissa käytetyt tunnukset siten, että se sovellus kuitenkin säilyy muistissa. Sen päivitys voi olla ongelma, koska sovelluksen omistaja on se latauksessa käytetty AppleID.
Tilannetta voisi myös kierrellä siten, että käyttää iCloud-palveluihin eri AppleID:tä kuin AppStore- ym. ostoihin.
Jos itse sovellus ei sitten toimi kuin jollain alueella ja vaatii paikkatietotunnistautumisen tavalla tai toisella niin mikään ei auta.
Sovellus on sidottu siihen latauksessa käytettyyn AppleID:hen eikä niinkään laitteeseen.
Ainoa konsti, jonka voisin kuvitella toimivan, olisi ottaa puhelin uutena käyttöön tunnuksilla ja alueella, jolla tuo sovelluksen lataus onnistuu. Sitten vaihtaa puhelimeen ne Luxemburgissa käytetyt tunnukset siten, että se sovellus kuitenkin säilyy muistissa. Sen päivitys voi olla ongelma, koska sovelluksen omistaja on se latauksessa käytetty AppleID.
Tilannetta voisi myös kierrellä siten, että käyttää iCloud-palveluihin eri AppleID:tä kuin AppStore- ym. ostoihin.
Jos itse sovellus ei sitten toimi kuin jollain alueella ja vaatii paikkatietotunnistautumisen tavalla tai toisella niin mikään ei auta.
-
Joo, itse sovellus toimii siinä vanhassa puhelimessa, eikä sen toki tarvitsekaan toimia kuin silloin kun olen DHL:n automaatilla Saksassa, joten siinä mielessä paikkaan sidottu tunnistautuminen ei ole ongelma. Vanha versio on toistaiseksi toiminut, en tiedä onko päivityksiä tarjolla enkä ole niitä yrittänyt ladata, joten en tiedä miten niiden kanssa kävisi.
Molemmissa puhelimissa on sama Apple ID, joten se että olen vaihtanut Apple ID:n maan Luxemburgiin ei ole lopettanut sovelluksen toimintaa vanhassa puhelimessa. Minun ymmärtääkseni ainoa tarkistus on että sovellusta ei saa ladattua jos Apple ID:n maa ei ole lataushetkellä Saksa.
Vanhan puhelimen käyttö onnistuu ja niin olen tähän asti tehnyt, mutta se on vaan vähän työläämpää kun pitää
- muistaa ladata muuten käyttämätön puhelin ennen kuin lähtee hakemaan pakettia
- muistaa ottaa molemmat puhelimet mukaan pakettia hakiessa
- laittaa uudessa puhelimessa hotspot päälle ja kytkeä vanha puhelin siihen hotspotiin (vanhassa ei ole enää simmiä)
Siksi ajattelin että olisi helpompaa jos tuon sovelluksen saisi vaan kopioitua (tai ladattua) uuteen puhelimeen.
Muutenhan voisin vaihdella AppleID:tä tai AppleID:hen liitettyä maata, mutta käsittääkseni sekä maan vaihtamiseen että saksalaisen ID:n luomiseen kysytään sitä luottokorttia, ja vain saksalainen kelpaa.
EDIT: näköjään pystyn kyllä luomaan uuden saksalaisen AppleID:n ilman osoitetta ja luottokorttia ja jopa suomalaisella puhelinnumerolla. Nyt vaan herää kysymys että jos uudessa puhelimessa kirjaudun ulos nykyisellä AppleID:llä ja sitten uudestaan sisään saksalaisella, niin mitä kaikkea häviää ikiajoiksi (ja auttaako se edes mitään, vai häviääkö tuo DHL:n sovellus taas kun kirjaudun takaisin sisään "oikealla" Apple ID:llä)
Molemmissa puhelimissa on sama Apple ID, joten se että olen vaihtanut Apple ID:n maan Luxemburgiin ei ole lopettanut sovelluksen toimintaa vanhassa puhelimessa. Minun ymmärtääkseni ainoa tarkistus on että sovellusta ei saa ladattua jos Apple ID:n maa ei ole lataushetkellä Saksa.
Vanhan puhelimen käyttö onnistuu ja niin olen tähän asti tehnyt, mutta se on vaan vähän työläämpää kun pitää
- muistaa ladata muuten käyttämätön puhelin ennen kuin lähtee hakemaan pakettia
- muistaa ottaa molemmat puhelimet mukaan pakettia hakiessa
- laittaa uudessa puhelimessa hotspot päälle ja kytkeä vanha puhelin siihen hotspotiin (vanhassa ei ole enää simmiä)
Siksi ajattelin että olisi helpompaa jos tuon sovelluksen saisi vaan kopioitua (tai ladattua) uuteen puhelimeen.
Muutenhan voisin vaihdella AppleID:tä tai AppleID:hen liitettyä maata, mutta käsittääkseni sekä maan vaihtamiseen että saksalaisen ID:n luomiseen kysytään sitä luottokorttia, ja vain saksalainen kelpaa.
EDIT: näköjään pystyn kyllä luomaan uuden saksalaisen AppleID:n ilman osoitetta ja luottokorttia ja jopa suomalaisella puhelinnumerolla. Nyt vaan herää kysymys että jos uudessa puhelimessa kirjaudun ulos nykyisellä AppleID:llä ja sitten uudestaan sisään saksalaisella, niin mitä kaikkea häviää ikiajoiksi (ja auttaako se edes mitään, vai häviääkö tuo DHL:n sovellus taas kun kirjaudun takaisin sisään "oikealla" Apple ID:llä)
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Ostoksille voi siis käyttää yhtä ID:tä ja iCloud-palveluille toista. Jos vaihtelee vain ostosID:tä niin voi todennäköisesti ladata sen sovelluksenkin.
OstosID vaikuttaa AppStoren ja iTunesStoren, AppleMusicin, Kirjojen ja Podcastien ostoksiin.
Kirjautuminen ulos ja sisään eri ostosID:llä tapahtuu Asetusten kohdasta ’Media ja ostot’. Mikään ei katoa mutta keskeytyykö joku musiikikikappaleen kuunteluoikeus, en osaa sanoa.
OstosID vaikuttaa AppStoren ja iTunesStoren, AppleMusicin, Kirjojen ja Podcastien ostoksiin.
Kirjautuminen ulos ja sisään eri ostosID:llä tapahtuu Asetusten kohdasta ’Media ja ostot’. Mikään ei katoa mutta keskeytyykö joku musiikikikappaleen kuunteluoikeus, en osaa sanoa.
-
No niin, aina sitä oppii uutta. Tuolla tavalla sovelluksen sai ladattua. Kiitoksia.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka