”iPhonen luvaton avaus”
-
hmjrk
”iPhonen luvaton avaus”
Viesti Kirjoittaja hmjrk »
Onko kellään muulla tullut tällaista tilannetta vastaan? TeleFinland ei pysty minua auttamaan eivätkä suostu asiaa sen enempää tutkimaan, sanovat vain että käyttäjässä vika (ja tällä kertaa ei TODELLAKAAN ole). Kuluttaja-asiamieheen otan yhteyttä maanantaina, mutta siihen asti; tuleeko kellään ideoita, missä vaiheessa puhelin on tuhottu?
//lisään vielä, että jos kellään tulee hulluintakaan ajatusta mieleen missä vaiheessa ruuvit ja tarrat on poistettu, arvostan kommentteja suuresti!
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
tuomaril
Re: "iPhonen luvaton avaus"
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
-
hmjrk
"reklamaatio tiimissä on sellaisia henkilöitä jotka ovat olleet siellä TFn alkuajoista asti ja heille ei ole koskaan tullut tällaista vastaan"
"meillä ei ole mitään syytä epäillä että scf-huolto valehtelisi aiheesta" <-- ei minullakaan, työtäänhän he tekevät mutta jossainhan ne ruuvit ja tarrat on poistettu ja huoltoliike vain kertoo sen minkä näkee. Pulma onkin siinä, ettei TF suostu alkaa selvittämään esim. laitevalmistajan kanssa missä vika, minun kun on turha ottaa Appleen yhteyttä kun "en ole heidän ensisijainen asiakkaansa"
Kun pyysin saada puhua tämän reklamaatio-tiimin kanssa, vastaus oli että "en halua antaa turhaa toivoa sanomalla että voit lähettää reklamaation, kun tulet saamaan tismalleen saman vastauksen heiltä kahden viikon kuluttua kun mitä nyt sinulle kerron". Pyysin saada puhua virkailijan esimiehen kanssa ja vastaus kuului "siitä ei ole mitään hyötyä".
TF tuli sen verran vastaan että tarjosivat kertaluontoista hyvitystä puheluista. Arvatkaa suostuinko?
-
Jonz96
Viesti Kirjoittaja Jonz96 »
Aiheeseen liittyvä: onko mahdollista että foxconn:in työntekijältä on vahingossa jäänyt parit ruuvit ruuvaamatta ja tarrat kiinnittämättä kenenkään huomaamatta ja iPhone on toiminut normaalisti?
Eli onko tuo voinut tapahtua tehdas vaiheessa ja voiko iPhone toimia moitteettomasti ilman joitakin ruuveja?
Minun oma kysymykseni: Jos iPhone 4s:n takakannen itse avaa lähtee silloin takuu lentää taivaan tuuliin? Mutta jos laittaa kaiken takaisin niinkuin pitääkin niin huomaavatko sitä huollossa, että takakuori on kerran avattu?
- vanha kiinalainen sananlasku 1300-luvulta
-
hmjrk
Itse en ole koskaan iPhoneja availlut, joten en tiedä mitä siellä sisällä on, mutta sellaisia huhuja olen kuullut että sisällä on jonkinlainen "sinetti" jossa ihan lukee että sinetin rikkomalla takuu lakkaa. Kiinnostaisi myös tosiaan tietää, että eikö teknisesti ole mitään mahdollisuutta todistaa, että takakuorta en ole aukaissut, vaan että laite on ollut viallinen jo tehtaalta lähtiessä..!
-
mwessman
Viesti Kirjoittaja mwessman »
Omistaja vakuutti kirkkain silmin että ei ollut avannut konetta itse.
Jos koneita miljoonia tehdään, on melko varmaa että osasta puuttuu hilkkuja.
-
hmjrk
-
Rakki
Viesti Kirjoittaja Rakki »
Vuosi sitten ostettu puhelin, joka kerran käynyt vuodenvaihteen tienoolla huollossa saman liikkeen kautta, josta se ostettiin. Vikaa en nyt muista, eikä käynnistä ole jäljellä dokumentteja, jotka ehdottomasti olisi pitänyt säästää.
Nyt kesäkuun alussa käynnistyspainike lopetti yhteistyön ja puhelin toimitettiin jälleen samaan liikkeeseen. Puhelin tuli bumerangina takaisin, eikä kuulema enää kuulu takuun piiriin, sillä laite on kuulemma avattu ja näytöstä puuttuu valmistajan leimat. Elisalla tai heidän käyttämällään Optima -huoltoliikkeellä ei ole dokumentaatiota siitä, että puhelin aikaisemmin olisi käynyt huollossa - outoa.
Elisalta tarjotaan meille nyt uutta puhelinta puoleen hintaan. En kuitenkaan ole tarjoukseen tyytyväinen, sillä olen varma, että me emme ole toimineet asiassa väärin.
-
hmjrk
Nyt kun tätä asiaa on miettinyt ja pyöritellyt, päällimmäisenä on kysymys; onko operaattoreilla oletusarvona se, että asiakas valehtelee? Onneksi toisaalta Suomi on vapaa maa ja valinnanvaraa on. Kun tämän sotkun olen Kuluttajaneuvonnan kanssa selvittänyt perinpohjin, vaihdan operaattoria pikimmiten.
Tämä on taas niitä tilanteita, jossa tekisi mieli hälyttää paikalle "Karpolla on asiaa"..!
-
salmaster
Viesti Kirjoittaja salmaster »
Jos voi niin se tarkoittaa sitä, että on uskottavaa ettet ole ongelmia laitteessa aiemmin tavannut.
Kun kerran näin on käynyt niin nyt kehotan olla viemättä laitetta samaan huoltoon ennenkuin teet näin.
Vie laite huoltoon muualle sekä pyydä sieltä selvitys onko takuuhuollon kertomat seikat totta. Odottaessasi huollon vastausta toimita takuuhuoltoon jossa siis kerrottiin tästä takuun raukeamiaesta pyyntö, että huolto toimittaa dokumentit mainituista vioista. Tällä tarkoitan kuvia, en kirjoitusta viasta/puutteista.
Jos takuuhuolto ei kykene sellaista antamaan ja toinen huolto ei löydä mitään vikaa niin silloin vaadit takuuseen laittoa. MUTTA älä silloin luovuta laitetta enää uudelleen takuuhuoltoon vaan vaadi näiden perusteella takuuvaihto.
Vaikka se uskomattomalta kuulostaa niin itse en tässä vaiheessa luottaisi siihen takuuhuoltoon pätkääkään.
Takuuhuollolla/myyjällä on näyttövastuu miksi takuu raukeaa. Siksi sinun kannattaa hankkia kolmannen osapuolen lausunto asiassa.
Edit: Selvennän vielä. Myyjällä eli TeleFinlandilla on näyttövastuu, että puhelin on avattu. Oletko saanut asianmukaiset kuvat huollosta? Jollet ole niin sitten asiassa on jotain erikoista sillä on ilmeistä, että takuu ottaisi kuvat vioista kuten se tekee kosteusasioiden kanssa.
Jollei sinulle voida toimittaa kuvia tästä mitä huollosta sanotaan niin ÄLÄ enää vie uudelleen sitä sinne. Ilmoita, että jollei asiaan tule muutosta viet asian kuluttajariitalautakuntaan.
Sinä sanot ettet ole avannut laitetta. Myyjä väittää, että olet avannut ja takuu raukeaa. Kun kiistät tämän niin myyjällä näyttövastuu asiasta. Jos kuvia ei ole niin sanoisin sinun olevan vahvoilla koska on selvää, että huollosta olisi kuvat otettu kuten kosteusvaurioiden kanssa tehdään.
Lisäksi pyydä selvitys onko laitteeseen tehty muuta kuin avattu ( akku vaihdettu, takalasi vaihdettu yms) jollei ole niin ei ole uskottavaa, että,kuluttaja avaisi puhelimen, repisi niistä tarroja, poistaisi ruuveja kuitenkaan tekemättä mitään muutoksia muuten 2kk vanhalle laitteelle jossa on takuuta ja laite on uudenveroinen.
Nämä on aina kinkkisiä juttuja kun periaatteessa huolto voi tehdä siellä mitä haluaa ilman, että kuluttaja voi osoittaa mitään. Varsinkin tästä kyseisestä takuuhuollosta on huonoja kokemuksia sekä myös paljon kuultua.
Laita minulle yv:tä asiassa jos haluat asiassa neuvoja.
Tarvitsetko pilvipalvelua? Tee DropBox tilisi tästä http://db.tt/ePkojziN ja saat 500MB lisätilaa maksutta. Samalla minä saan saman verran Kaikki voittaa.
-
hmjrk
-
salmaster
Ehkä TF tarkoitti että SCF huolto on ainoa johon puhelimen voi viedä takuuhuoltoon. Se pitääkin paikkansa sillä TF saa toki itse määritellä missä takuunalainen työ tehdään.hmjrk kirjoitti:Tuhannet kiitokset näistä ohjeista, jatkan neuvojen avulla asian käsittelyä huomenna. Hassua, että TF:n asiakaspalvelija sanoi, ettei ole olemassa mitään toista valtuutettua Apple huoltoa SCF:n lisäksi, mutta eipä tarvinnut kauaa Googlailla kun löytyi esimerkiksi Mcare..
Mutta on niiitä muitakin Applen hyväksymiä huoltoliikkeitä. Mutta muista, että joudut itse nyt maksamaan Mcaressa huoltolausunnosta, ilmaiseksi et sitä saa. Siksi on hyvä pyytää kirjallisesti huoltoarvio/kustannus pyytämällesi tiedolle. Kirjallinen huoltoarvio saa ylittyä korkeintaan 15% lopullisesta huoltolaskusta. Eli tämä takaa, että lopullinen hinta on maksimissaan 15% arvioidusta arviosta. Mutta pyydä se kirjallisena Mcaresta.
Kun asia selviää niin ja jos on niin, että SCF takuun eväykset eivät perustu mihinkään niin vaadit nämä Mcaren kustannukset täysimääräisesti TF:ltä takaisin.
Tarvitsetko pilvipalvelua? Tee DropBox tilisi tästä http://db.tt/ePkojziN ja saat 500MB lisätilaa maksutta. Samalla minä saan saman verran Kaikki voittaa.
-
hmjrk
Ja tietysti arvio Mcarelta maksaa, mutta ainakin tällä hetkellä olen luottavaisin mielin että asia ratkeaa ennemmin tai myöhemmin, ja halvemmaksihan minulle tulee hankkia mainitsemasi dokumentit kun maksaa 600€ toimimattomasta puhelimesta. Joudunhan maksamaan SCF:llekin tutkimusmaksun 33€, jonka nyt maksan itse mutta toki vaadin TF:lta takaisin kun asia selviää.
-
salmaster
Kyllä se on näin parempi sillä jollet näin tee TF ei tee asialle yhtään mitään. Puhelimessahan on selvä virhe jos siitä puuttuu osia. Säilytä kaikki kuitit kaikista kuluista joita sinulle tulee tästä mm. matkaliput, matkakulut eli välittömät kustannukset kun joudut itse asian hoitamaan. TF on velvollinen välittömät kustannukset maksamaan.hmjrk kirjoitti:Kiitos taas vinkeistä! Tosin TF asiakaspalvelija nimenomaan sanoi, ettei ole olemassa ketään kolmatta osapuolta, valtuutettua huoltoliikettä, joka voisi vian tarkistaa.
Ja tietysti arvio Mcarelta maksaa, mutta ainakin tällä hetkellä olen luottavaisin mielin että asia ratkeaa ennemmin tai myöhemmin, ja halvemmaksihan minulle tulee hankkia mainitsemasi dokumentit kun maksaa 600€ toimimattomasta puhelimesta. Joudunhan maksamaan SCF:llekin tutkimusmaksun 33€, jonka nyt maksan itse mutta toki vaadin TF:lta takaisin kun asia selviää.
Korostan kuitenkin etten voi taata, että saat saamillani ohjeilla asian kuntoon. Mutta näin tekisin jos kyseessä olisi minun tilanne. Selvää on ettei kukaan jätä asiaa sikseen kun vika on myyjässä.
-
hmjrk
-
salmaster
Takuuhuolto ei välttämättä ole valehdellut asiassa mutta itse haluaisin kyllä toisenkin osapuolen lausunnon asiasta. Ja vaikka takuuhuollon kertoma pitäisi paikkansa niin kun et ole avannut laitetta niin vaihtoehdoksi jää, että laite on lähtenyt puutteellisena tehtaalta. Se on kyllä mahdollista vaikkei Apple sitä myöntäisi lähtökohtaisesti.hmjrk kirjoitti:Niin, eihän tässä kukaan voi olla varma miten asia loppujen lopuksi saadaan päätökseen. Varmaa on vain se, etten jätä asiaa sikseen ja haluan varmistaa että olen omalta osaltani tehnyt kaiken mahdollisen asian ratkaisemiseksi. Kiitos vielä kerran vinkeistä, itse en olisi edes osannut epäillä takuuhuollon luotettavuutta ja tuskinpa olisin tajunnut kysyä kuvadokumenttiakaan heiltä!
Vaikka siis jokin ruuvi puuttuu ja joku tarra niin eihän se kuluttajan vika ole. Tässähän on viime kädessä kysymys siitä onko kuluttaja (sinä) avannut puhelimen vai ei. Sinä kiellät ja myyjä sanoo, että olet. Suosittelen viemään asian ainakin kuluttajariitalautakuntaa jollei TF muuta käsitystään asiasta kun olet nämä aiemmat toimet tehnyt. Se ei maksa mitään.
Näissä periaatteessa sana sana vastaan voi käydä miten tahansa. Joskus oikeus ei voita. Kuitenkin jos laiteelle ei ole tehty muuta kuin, että sieltä puuttuu tarra ja ruuvi eikä muita muutoksia ole tehty kokoonpanoon niin eihän siinä olisi järkeä, että olisit laitteen avannut muuten vain. Näin itse asian ajattelen ainakin. Varsinkin kun laite on 2kk vanha.
-
hmjrk
Re: "iPhonen luvaton avaus" / case closed!!!
Kiitokset kaikille asiassa auttaneille, erityisesti salmasterille!
-
niimamar
Viesti Kirjoittaja niimamar »
-
inf
Viesti Kirjoittaja inf »
Ei muuta kuin rekkulaa menemään, jossa vaadit todisteet millä perusteella huolto on tuon "avaamisen, tai muualla huollattamisen" tehnyt.niimamar kirjoitti:Kohdallani sattui vastaavanlainen valitettava tapaus. Vein puhelimen SCF:lle huoltoon, koska puhelin ei enää latautunut. He totesivat että "Laitetta käsitelty takuuehtojen vastaisesti, laite avattu, huollettu jossain muualla kuin valmistajan valtuuttamassa huoltoliikkeessä. Ei kuulu takuun piiriin". Puhelin ollut käytössä noin 8kk, ostettu TF:ltä 11/2012. En ole avannut puhelinta tai viennyt sitä huoltoon oston jälkeen. Onko mahdollista että tehtaalta on tullut viallinen laite? Mitä mahdollisuuksia kuluttajalla on tässä tilanteessa? TF sanoi voivat vain ottaa reklamaation vastaan. Eipä ole kovin mukavaa tämä.
Palaa sivulle “Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka